Gå til innhold
Hundesonen.no

Å sette seg inn i en ny rase - kjennskap til linjer/helse/ mentalitet på cocker spaniel?


Zappa
 Share

Recommended Posts

Guest Bølla

@Pinglen - nå ser jeg litt av begge disse miljøene. Og der er en stor forskjell slik jeg opplever det: dachsfolka som ikke jakter har dachs som selskapshund og går tur langs kvartalet. ESS-folk som ikke jakter BRUKER likevel hundene aktivt i ulike sporter, som turhund, søk-og spor osv. Forde de er lett-dresserte og førerorienterte, så er de populære hunder blandt mange som liker et aktivt hundeliv, om enn ikke til jakt ev jakt alene.

Springeren er en jakthund. En dualutgave av denne hadde vært en jaktende springer, ikke en som går blodspor 4 ganger i året.

Kjøp gjerne en springer og delta på hundesporter så mye du vil, men så lenge du ikke jakter så vil du aldri få en dual-springer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 142
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som et resultat av blant annet denne tråden, ligger det nå verdens skjønneste 13 uker gamle springer-tispevalp ved siden av meg på gulvet. Zelfas Batgirl, etter Desperados Zelda og Dexbenella Sirius

Muligens noe OT iom at trådstarter har spurt etter erfaringer med show cocker, men her var det mange uttalelser om working spaniels på gang gitt Min erfaring stemmer vel ikke helt med alle uttale

Synd at du tok beskrivelsen personlig, det var absolutt ikke meningen. TS var ute etter en egnet hund uten for mye pelsstell og det har jeg tipset om. Tråden skal IKKE handle om en hund spesielt og je

@Pinglen - nå ser jeg litt av begge disse miljøene. Og der er en stor forskjell slik jeg opplever det: dachsfolka som ikke jakter har dachs som selskapshund og går tur langs kvartalet. ESS-folk som ikke jakter BRUKER likevel hundene aktivt i ulike sporter, som turhund, søk-og spor osv. Forde de er lett-dresserte og førerorienterte, så er de populære hunder blandt mange som liker et aktivt hundeliv, om enn ikke til jakt ev jakt alene.

Det er nok riktig. Men uten at det sier noe mer om de sålaldt dual hundenes egnethet for jakt.

Jeg kjenner ikke rasen kjempegodt, men har sett og dømt et antall på spor opp gjennom åra. Mange er jo faste innslag på alle sporprøver i Norges land. Da hunder fra og i eie, av oppdrettere som har påståtte dual hunder. Vel er de fantastiske blodsporhunder, og eierene går garantert mer tur enn rundt kvartalet. Men de ser ikke akkurat ut som hunder som ville holde en jaktdag i det effektive og inntense søket en jaktende spaniel skal ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springeren er en jakthund. En dualutgave av denne hadde vært en jaktende springer, ikke en som går blodspor 4 ganger i året.

Kjøp gjerne en springer og delta på hundesporter så mye du vil, men så lenge du ikke jakter så vil du aldri få en dual-springer.

Jeg forklarte hvordan begrepet brukes.

Blodspor 4 gg per år vet jeg ikke hvor du tar fra..denne typen retorikk blir for meg veldig usaklig.

Og oppfordringen om "kjøp gjerne springer".... PRØV å være litt saklig så blir diskusjonene mer engasjerende for alle. Jeg jakter ikke og har ikke hund for å gå på jakt. Jeg er "bare" veldig aktiv på ymse fronter. Jeg kjøper forøvrig de hundene jeg vil uavhengig av hva du eller andre måtte mene om DET.

EOD for min del. Dette blir bare dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er uttrykket "dual purpose" bølla reagerer på her, altså. Og jeg er helt enig. Bikkja kan være så aktiv og brukandes du bare vil, men uten de opprinnelige jaktegenskapene som grunnpilar, blir det bare nok en eksteriøravlet hund :)

red: en dual purpose innen denne rasen, ville være hunder som både jaktet fulle dager, gjorde det bra på jaktprøver OG kunne hevde seg i utstillingsringen. Finnes det slike springere?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok riktig. Men uten at det sier noe mer om de sålaldt dual hundenes egnethet for jakt.

Jeg kjenner ikke rasen kjempegodt, men har sett og dømt et antall på spor opp gjennom åra. Mange er jo faste innslag på alle sporprøver i Norges land. Da hunder fra og i eie, av oppdrettere som har påståtte dual hunder. Vel er de fantastiske blodsporhunder, og eierene går garantert mer tur enn rundt kvartalet. Men de ser ikke akkurat ut som hunder som ville holde en jaktdag i det effektive og inntense søket en jaktende spaniel skal ha...

Man kan vel ikke si noe om en hunds egnethet for jakt før den er testet på jakt. Ev ved prøver som er konstruert for å avdekke den samme type jakt.

Som med bruks og L-tester.

Og som jeg fikk påminnet på seminar i går: hunder preges mye av sin erfaring. Så en hund som aldri har blitt brukt til jakt, bør få erfaringer m jakt før man kan si noe om iboende egenskaper.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er uttrykket "dual purpose" bølla reagerer på her, altså. Og jeg er helt enig. Bikkja kan være så aktiv og brukandes du bare vil, men uten de opprinnelige jaktegenskapene som grunnpilar, blir det bare nok en eksteriøravlet hund :)

red: en dual purpose innen denne rasen, ville være hunder som både jaktet fulle dager, gjorde det bra på jaktprøver OG kunne hevde seg i utstillingsringen. Finnes det slike springere?

Spør meg om 2-3 år når jeg kjenner miljøet godt nok.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Man kan vel ikke si noe om en hunds egnethet for jakt før den er testet på jakt. Ev ved prøver som er konstruert for å avdekke den samme type jakt.

Som med bruks og L-tester.

Og som jeg fikk påminnet på seminar i går: hunder preges mye av sin erfaring. Så en hund som aldri har blitt brukt til jakt, bør få erfaringer m jakt før man kan si noe om iboende egenskaper.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nettopp. Hvordan kan man da kalle springere for dual når ingen av dem jaktes med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke si noe om en hunds egnethet for jakt før den er testet på jakt. Ev ved prøver som er konstruert for å avdekke den samme type jakt.

Som med bruks og L-tester.

Og som jeg fikk påminnet på seminar i går: hunder preges mye av sin erfaring. Så en hund som aldri har blitt brukt til jakt, bør få erfaringer m jakt før man kan si noe om iboende egenskaper.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nemlig. Og da blir det i beste fall svindel å selge "jakthunder" fra linjer hvor individene i flere generasjoner bakover hverken er testet eller brukt ;) Eller anntyde at de er gode jakthunder ved å slenge på fine uttrykk.. Kalle en spade for en spade er fint, synes jeg :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du har forstått "smaken" til verken meg eller andre. Så slike kommentarer er ganske unødvendig.

Nå har jeg faktisk ikke kommentert din smak.

Jeg har flere ganger poengtert at noen hunder er for grove for MEG. Hver oppdretter følger sin "tro" og gjør kombinasjoner deretter. Så må man jo følge sin magefølelse og finne riktig oppdretter for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det samme problemet på min rase. Her om dagen kom jeg over en annonse fra en oppdretter som tidligere har "skrytt av" at hundene ikke egner seg for trekk, at de plutselig har blitt gode trekkhunder. Jeg aner ikke om de hundene noen gang har sett en sele engang, men tviler på det...

Selv kaller jeg mine "brukbare til hobbytrekk" for det er de jo, det er jo det jeg gjør med dem. Men ikke søren om jeg tør markedsføre dem som "gode trekkhunder" fordi om de sikkert er det hvis du sammenligner med en helt uegnet en.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Man skal være ærlig med hva man har, til nå har jeg selv hatt bruks-sports kelpiekull. Det er det jeg har dokumentasjon på når det kommer til avlsdyr/linjer. Er de ute etter gjeterhunder så får de gå til noen som har produserer det.

Til neste år derimot bruker jeg linjer/foreldre som er godt dokumentert at fungerer som gjeterhunder, da kan de promoteres som det.

Alt for mange oppdrettere liker kalle seg for ting uten at det fins dokumentasjon på verken det ene eller andre. Det samme kommer til både jakt raser i forsjellige former, som bruks/tjeneste/gjeterhunder. Det hjelper ikke at ett enkelt individ som "popper" opp i ett ledd i 4 generasjon var "trippel-dulla-ulla" når det ikke fins noe annet sted.

Så for min del: ja som oppdretter klarer man etterhvert å se "igjennom" resultater og manglene resultater på bakgrunn av kjennskap til linjer.

Er man ute etter noe spesielt: sørg for at det fins flere individ og/eller søsken som kan dokumentere akkurat det du er ute etter. Men fortsatt er det valper og individ man kjøper, og det skal man heller ikke glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Hvordan kan man da kalle springere for dual når ingen av dem jaktes med?

Nå er det nå ikke JEG som har funnet opp "begrepet" eller "Varianten", så det kan jeg ikke svare på. Annet enn hva jeg har oppfattet ligger i det som en forskjell mot andre "typer" eller"linjer", eller hva man nå velger å kalle det.

Men slik som JEG har opplevd springeren i den variantene jeg og de jeg kjenner har, som altså i springermiljøet kalles for "dual" eller "jaktspringer", lik det eller ei, så har jeg beskrevet de etter beste evne i og med at TS etterspurte en viss "type" hund.

Og nå spurte nå TS ikke etter jakthund primært heller.

(Avl og oppdrett og testing osv kan man diskutere til man blir blå. Ønsker man endring der så er det veldig dumt å polarisere, for det skyver bare "motparten" enda lenger bort fra hva man ønsker å oppnå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. Og da blir det i beste fall svindel å selge "jakthunder" fra linjer hvor individene i flere generasjoner bakover hverken er testet eller brukt ;) Eller anntyde at de er gode jakthunder ved å slenge på fine uttrykk.. Kalle en spade for en spade er fint, synes jeg :)

Jo, men mitt poeng var også at selv med de "rette aner", så kan man ikke garantere noe. Fordi der alltid vil være en naturlig spredning av alle egenskaper, også jakt og bruksegenskaper. Så man vet ikke før man får testet. Det er det ene.

Og det andre er at med en god trener/fører, så kan selv gråstein bli til gull. Og der er nok mye "iboende" også blandt "ikke-jakt-linjer" som man rett og slett ikke kjenner fordi man aldri har testet det eller trent på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men mitt poeng var også at selv med de "rette aner", så kan man ikke garantere noe. Fordi der alltid vil være en naturlig spredning av alle egenskaper, også jakt og bruksegenskaper. Så man vet ikke før man får testet. Det er det ene.

Og det andre er at med en god trener/fører, så kan selv gråstein bli til gull. Og der er nok mye "iboende" også blandt "ikke-jakt-linjer" som man rett og slett ikke kjenner fordi man aldri har testet det eller trent på det.

Det kan skje rare ting, selv om utgangspunktet er det beste. Men det er sjelden. Enda mer sjelden er det at hunder fungerer optimalt om man ikke tar hensyn til egenskaper i avl. Som i å teste avlsdyra i hver eneste generasjon. Svake ledd i stamtavla, vil selvsagt kunne gi utslag mange ledd senere. Men avl er jo heldigvis ikke ren matte, da ville det vært kjedelig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Hvordan kan man da kalle springere for dual når ingen av dem jaktes med?

I alle dager? Hvor kommer denne påstanden fra? Det er mange springere som brukes på jakt, men et ytterst fåtall som konkurrerer. Det blir litt som med LP; mange trener LP mens et fåtall konkurrerer.

For å illustrere da: i kullet jeg hadde på min tispe er 3/8 brukt på jakt på fast basis, en er ettersøkshund, en har snart A-godkjenning for redningshund, en er utstillingschampion, osv. Er ikke dette et dual-purpose-kull så vet ikke jeg... Det er for drøyt å si at "ingen jaktes med", når hele tre hunder jakter fra et kull hvor jakt IKKE var hovedfokus (andre bruksegenskaper var). Hva tror du da om hunder fra kull hvor jakt er hovedpri?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å linke til spanielklubbens hjemmeside, men det jeg leser om ESS der er at det avles 2 varianter, show og working, det står ingenting om dual. Det skjønner jeg ikke...

Det er vel fordi det i realiteten ikke finnes noe dual-varianter innen rasen... Man har de springerne som ser ut som de er en blanding av kleiner münsterlender og cocker som man kaller jaktspringer og som tydeligvis avles for ulike arbeidsområder - også har du alle de andre som man ser på utstilling og som man også ser i en del andre hundesporter - på lik linje med de fleste andre raser som har en viss evne til å jobbe og som er pene nok til å stilles ut :ustol: .

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å linke til spanielklubbens hjemmeside, men det jeg leser om ESS der er at det avles 2 varianter, show og working, det står ingenting om dual. Det skjønner jeg ikke...

Det var fryktelig trist.. Jeg er ikke så ofte inne og leser rasebeskrivelsen til min egen rase, men dette er noe jeg vil ta opp med de om styret i NSK mener at virkelig skal stå. Regner med de har ment dual-purpose, men for all del - det kan hende klubben har funnet ut at man skal avle mer eller mindre kun mot show...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...