Gå til innhold
Hundesonen.no

Å sette seg inn i en ny rase - kjennskap til linjer/helse/ mentalitet på cocker spaniel?


Zappa
 Share

Recommended Posts

Akkurat den unnskyldningen hørtes kjent ut, gitt :) Fra andre selskapsavlede raser/linjer, som opprinnelig var jakthunder, men som i dag bare er litt utrivelige :P

Ja, men det er noe i den. Dårlig gemytt, om enn genetisk, kan sikkert dempes litt om hundene er slitne fordi de brukes mye. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 142
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som et resultat av blant annet denne tråden, ligger det nå verdens skjønneste 13 uker gamle springer-tispevalp ved siden av meg på gulvet. Zelfas Batgirl, etter Desperados Zelda og Dexbenella Sirius

Muligens noe OT iom at trådstarter har spurt etter erfaringer med show cocker, men her var det mange uttalelser om working spaniels på gang gitt Min erfaring stemmer vel ikke helt med alle uttale

Synd at du tok beskrivelsen personlig, det var absolutt ikke meningen. TS var ute etter en egnet hund uten for mye pelsstell og det har jeg tipset om. Tråden skal IKKE handle om en hund spesielt og je

Akkurat den unnskyldningen hørtes kjent ut, gitt :) Fra andre selskapsavlede raser/linjer, som opprinnelig var jakthunder, men som i dag bare er litt utrivelige :P

Ja, men det er noe i den. Dårlig gemytt, om enn genetisk, kan sikkert dempes litt om hundene er slitne fordi de brukes mye. :aww:

For min del er dette tankevekkende. Hva legges i det å være "utrivelig"? Og hva legges i det at en hund "må få brukt seg"? Utrivelige hunder er for meg hunder hvor årsaken som oftest er at de har mentale brister. Hva gjelder det "å få brukt seg", tenker jeg at alle hunder i større eller mindre grad selvfølgelig har behov for mental stimulering - men at utrivelighet (les aggresjon) skulle være resultat av mangel på stimulering.....??

Flaten min hadde behov for ulik type utfoldelse, og mangel på dette i spesielle perioder kom klart til uttrykk. Men ALDRI i form av aggresjon! Da heller ekstra pute-, skjerf- og alt- annet-henting for å få respons, eller spretting opp ved den minste bevegelse fra oss "hurra-meg-rundt-nå-blir-det-action!!!!!??????

Til sist lurer jeg på hvordan cocker-oppdrettere i det hele tatt tør å bedrive oppdrett hvis en slik mental brist ligger latent. Jeg har til gode å møte oppdrettere som har som mål å avle frem hunder med brister. Er det vi som har fordommer mot cockeren (jeg har ervervet meg noen etter denne tråden), eller er det kollektiv kennel-blindhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på noe som en av mine boxeroppdrettere fortalte om da hun hadde hatt boxer noen år. Hennes to første hunder var cockere, men det var først etter at hun skaffet boxer at hun la vekk alle atferdsbøkene på hylla. Med cocker var det ressursforsvar, usikkerhet, umotivert biting.
Som hun sier var det en velsignelse å kunne glede seg over hundeholdet igjen da hun skiftet rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sist lurer jeg på hvordan cocker-oppdrettere i det hele tatt tør å bedrive oppdrett hvis en slik mental brist ligger latent. Jeg har til gode å møte oppdrettere som har som mål å avle frem hunder med brister. Er det vi som har fordommer mot cockeren (jeg har ervervet meg noen etter denne tråden), eller er det kollektiv kennel-blindhet?

Det har vel litt med forventninger å gjøre, tror jeg? Jeg syns jo f.eks ikke at cockeren er en spesielt aktiv hund, så jeg kan ikke helt skjønne at det skal være problematisk å ha de som "vanlige familiehunder". Jeg syns heller ikke at ressursforsvar er hverken spesielt alvorlig eller spesielt vanskelig å forebygge, så jeg har aldri helt skjønt hvorfor folk ikke får til disse hundene. Det er vel det som er greia, man må huske at det er hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sist lurer jeg på hvordan cocker-oppdrettere i det hele tatt tør å bedrive oppdrett hvis en slik mental brist ligger latent. Jeg har til gode å møte oppdrettere som har som mål å avle frem hunder med brister. Er det vi som har fordommer mot cockeren (jeg har ervervet meg noen etter denne tråden), eller er det kollektiv kennel-blindhet?

Nå skal jeg overhodet ikke uttale meg om cockere, for ut over en fantastisk hund jeg vokste opp med, kjenner jeg ikke rasen.

Men slike unnskyldninger fra oppdrettere har jeg hørt før, og det i seg selv er ikke positivt. Oppdretterene VET at det er problemer med mentalitet, men velger å overse det, og heller legge skylden på valpekjøperene når bikkja blir skrullete. Sjarmerende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg overhodet ikke uttale meg om cockere, for ut over en fantastisk hund jeg vokste opp med, kjenner jeg ikke rasen.

Men slike unnskyldninger fra oppdrettere har jeg hørt før, og det i seg selv er ikke positivt. Oppdretterene VET at det er problemer med mentalitet, men velger å overse det, og heller legge skylden på valpekjøperene når bikkja blir skrullete. Sjarmerende...

Jeg er til dels enig med deg, men som jeg sa i innlegget over, det er forbausende mange som får problemer med noe som f.eks jeg ikke anser som et problem, særlig med hunder i den størrelsen der. Jeg leste f.eks på ei facebook-gruppe at nå hadde endelig familien fått orden på bikkja og kunne sitte i sofaen igjen, og de har en dvergpuddel. Hva fader er problemet, liksom? Det er jo bare å dytte den ut av sofaen om den ikke oppfører seg.. Hadde det vært noe digert noe som var sinna, så hadde jeg kanskje skjønt det, men en dvergpuddel? I don't get it..

Jeg veit ikke hvorfor så mange cockere har høyt ressursforsvar, men at oppdrettere VET at det er problemer, er jeg litt usikker på, DE har jo gjerne ikke sånne problemer med sine hunder. Jeg vokste mer eller mindre opp hos en oppdretter, og er litt usikker på hvor mange cockere jeg ble kjent med alle de årene jeg var der, men det var en del (hun hadde 7 da jeg begynte å henge der, og antallet var vel aldri lavere enn det i løpet av et drøyt tiår). Av alle de cockerene var det TO som var vanskelige å håndtere, begge to var returhunder. Resten av de var uproblematiske. Samtlige cockere jeg har sett som har overdrevent høyt ressursforsvar, har gjerne vokst opp i "møblerte hjem" som alenehunder.

Jeg mener ikke å unnskylde, som jeg skreiv i ett av mine første innlegg her, dette snakket de om at de jobbet med for 30 år siden, så hvis det fortsatt er et problem, tilsier jo det at de ikke tar det alvorlig nok. Men at det er et reint gemytt-problem.. Tja.. Som jeg også har nevnt, for meg så er ressursforsvar naturlig og uproblematisk, og med få unntak (*kremtAlikremt*) så har både cockere jeg har hatt ansvaret for, og mellompuddelen blitt oppdratt som "normale hunder". Det er en del av problemet med de mindre selskapshundene, folk tror de får en levende kosebamse, og blir overrasket over at det er jo ei bikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Zappa

Jeg vurderte cocker selv en periode. Etter å ha passet en veldig energisk og glad liten jakt-cocker. Men ble likevel så skeptisk etterhvert at jeg valgte å stå over.

Jeg valgte springer, og er veldig fornøyd med det valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere alle for verdifulle innspill i denne tråden. Jeg er i skrivende stund i dialog med en oppdretter angående en aktuell springervalp, og kjenner at magen har gallopperende sommerfugler :drool: :drool: :drool: :drool: :drool: :drool:

Informasjon, drøftelser og private erfaringer dere har delt med dere i tråden og i PM, har hjulpet til at jeg ikke føler at jeg famler heeelt i blinde.......

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare slå ett slag for working springer evt fra dual purpose, de er meget utholdende og førerorienterte. Kortere ører og mindre ragg enn utstillingsvarianten.
Jeg trente rundering hele sist uke med en slik og den holdt samme intensitet gjennom hver økt, imponerte meg stort. Det virker også som det er en god av-knapp på de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare slå ett slag for working springer evt fra dual purpose, de er meget utholdende og førerorienterte. Kortere ører og mindre ragg enn utstillingsvarianten.

Jeg trente rundering hele sist uke med en slik og den holdt samme intensitet gjennom hver økt, imponerte meg stort. Det virker også som det er en god av-knapp på de.

Hvor kom den fra? Skjønner ikke helt hva du mener med en working fra dual purpose. Rasen er tredelt; utstillingsvarianten (som finnes i USA og ikke i Norge), dual purpose (som det er mest av her), og working (som ser helt annerledes ut). Det finnes ytterst få som krysser disse, det er vanligvis i tilfelle uhell. Noen driver muligens med en slags mellomting, men da er det ikke dual purpose, da er det en working som er bygget noe bedre enn de andre (i mine øyne). Dual purpose henspiller tross alt til at man skal kunne stille ut hunden med ok resultat i tillegg til å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skrev working, eventuelt dual purpose. Ikke at det er det samme/blanding av de to, men at hun anbefaler en av de to typene.

Jeg må ha hatt et innslag av forbigående (?) dysleksi. Leste "working fra evt dual purpose".. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at dual purpose i praksis nå er todelt i Norge. Med den "opprinnelige" dual purpose, og en utstillingsvariant som er i ferd med å få ganske mye pels, og som er ganske "tam" i energinivå og arbeidslyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at dual purpose i praksis nå er todelt i Norge. Med den "opprinnelige" dual purpose, og en utstillingsvariant som er i ferd med å få ganske mye pels, og som er ganske "tam" i energinivå og arbeidslyst.

Uff ja, du kan vel si det slik. Jeg har liksom lyst å plassere alle disse i samme gruppe, men kanskje på hver sin ende av skalaen. Det er jo mange som "brukes" i den forstand at de tar JAL og kanskje evt også VCH, men utover det virker det som om endel ikke skjønner hva "bruk" faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klønete skrevet av meg, jeg mente enten eller. Jeg har riktignok ikke satt meg inn i avl av springer spaniel men kjenner to springere fra samme oppdretter hvor den ene er fra utstillingslinjer(?) og den andre er fra workinglinjer. Det er stor forskjell på de både i pelsmengde, aktivitet (arbeidsyst), størrelse i kropp og ørelengde. Sistnevnte har imponert stort i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klønete skrevet av meg, jeg mente enten eller. Jeg har riktignok ikke satt meg inn i avl av springer spaniel men kjenner to springere fra samme oppdretter hvor den ene er fra utstillingslinjer(?) og den andre er fra workinglinjer. Det er stor forskjell på de både i pelsmengde, aktivitet (arbeidsyst), størrelse i kropp og ørelengde. Sistnevnte har imponert stort i skogen.

Sikker på at ikke begge er fra dual purpose? der er det som tidligere sagt stor variasjon. Og de norske "utstilingslinjene" er egentlig "bortavlede" dual purpose.

Som en i klubben her sa: "Jakt", "dual-purpose" og "no-purpose".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke men de er fra kennel Winton, den ene som dere kjenner er Lego og han er helt klart fra utstillingslinjer, den andre er under Fantins Vilja og NJC Streamside's Kill Devil er far, men ikke lagt inn på kennelsiden enda(?)




edit: lagt til navn på far

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig en kanonbra hund! Har vært på ukessamlinger hvor vi har rundert 7 dager i strekk med fortsatt samme intensitet. Ifjor var det og jobbing 6 dager i strekk i 30* uten noe reduksjon. Sporer som en helt og lærer kjapt.

Har også en helt fantastisk av-knapp og kan ha lang tid uten aktivitet om det skulle være nødvendig.

Hun skal opp til B prøver nå i juli (NRH) og er trent kun positivt med klikker. (Går også Canis instruktøren med henne)

Jeg er ikke i tvil om hva neste hund også blir.

Winton har en working tispe som Dag benyttet til jakt. Forrige kull på denne tispa var med eksteriørfar, Stig Meyer Berg har vel en fra det kullet.

Kull to fra 2013 har working i begge ender.;)

De andre er eksteriørutgaver.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke men de er fra kennel Winton, den ene som dere kjenner er Lego og han er helt klart fra utstillingslinjer, den andre er under Fantins Vilja og NJC Streamside's Kill Devil er far, men ikke lagt inn på kennelsiden enda(?)

edit: lagt til navn på far

Legos eiere beskriver hans arbeidslyst som noe helt annet enn det du gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes cockere får mye pes i denne tråden. De fleste er faktisk trivelige dyr som kan brukes til mye.

Det finnes utfordringer på gemytt og helse, det kan en ikke nekte for, men majoriteten er jo ikke utrivelige grinebitere som er syke. Men som @2ne sier, de må behandles som hunder. De krever trening som alle andre hunder, selv om de er utrolig søte som valper.

På de drøye 20 årene jeg har hatt cocker (hjelpes, har det blitt så lenge??..) har jeg sett en utvikling på størrelse og pelsmengde, men også mye til det bedre på gemytt. Jeg håper jo at en også fremover kan finne trivelige cockere med godt gemytt og god helse, med arbeidslyst og evne i behold.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...