Gå til innhold
Hundesonen.no

Å sette seg inn i en ny rase - kjennskap til linjer/helse/ mentalitet på cocker spaniel?


Zappa
 Share

Recommended Posts

Hei!

Første innlegg, men må innrømme årevis lese-erfaring av Hundesonen...?

Jeg trenger hjelp. Har hatt dalmatiner som vi dessverre måtte avlive 9 mnd gammel grunnet alvorlig furunkolose, deretter hatt flat som ble 7 år - døde i et grand mal epilepsianfall. Jeg har etterhvert opparbeidet en solid oversikt over linjer og oppdrettere i dalmatiner og flat-miljøet. Kanskje mest i etterkant. Med de erfaringene jeg sitter igjen med, kjenner jeg på et sterkt behov for å få innsikt i linjer, mentalitet, helse og motor FØR anskaffelse av hund. Foreløpig har jeg landet på cockeren. Hovedgrunn er ønske om god nok motor (trenger ikke være på høyde med flat-motoren, men ikke aktuelt med lunte-hunder), mer anvendelig størrelse, arbeidsradius til fører, pels som går greit mtp friluftsliv i ulike temperaturer.

Det jeg vet om cockeren er at det er / har vært utfordringer tilknyttet mental helse / aggressivitet. Videre sykdom. Jeg har trålet cockeroppdrettssider på nett i noen måneder nå, og må konkludere med at de fleste er lite informative eller rett og slett utdaterte. I tillegg er spanielklubbens side ikke verdens oase av informasjon.

Er det noen av dere som har oversikt, kjennskap, råd eller tips som kan hjelpe meg til å orientere meg mtp linjer eller cockermiljøet generelt?

PS: har vurdert jaktcocker seriøst, men foreløpig lagt den på vent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 142
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som et resultat av blant annet denne tråden, ligger det nå verdens skjønneste 13 uker gamle springer-tispevalp ved siden av meg på gulvet. Zelfas Batgirl, etter Desperados Zelda og Dexbenella Sirius

Muligens noe OT iom at trådstarter har spurt etter erfaringer med show cocker, men her var det mange uttalelser om working spaniels på gang gitt Min erfaring stemmer vel ikke helt med alle uttale

Synd at du tok beskrivelsen personlig, det var absolutt ikke meningen. TS var ute etter en egnet hund uten for mye pelsstell og det har jeg tipset om. Tråden skal IKKE handle om en hund spesielt og je

Hva skal du bruke hunden til? Det kan ikke være andre, mer "naturlige" (i mangel av et bedre ord) raser som kan fungere like bra? Jeg kjenner ikke cockeren spesielt godt, men bare de ørene ... det er jo rene bakteriefeller. Og pelsen? Den kan nok tolerere ulike temperaturer, men hva med kram snø og strøsand? Jeg høres sikkert negativ ut, men det er godt ment. Med de erfaringene du har hatt så langt, unner jeg deg virkelig en sunn og funksjonell hund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Jeg ville ikke gått for cocker med jaktambisjoner, til det er mentaliteten for variabel og det samme er arbeidsegenskapene. Jeg ville sett på welsh eller engelsk springer spaniel av linjer som har blitt brukt aktivt. Det er fantastiske hunder på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte da jeg leste innlegget ditt TS: Hvorfor ikke engelsk springer spaniel? Man kan der få tak i hunder som er mindre pelset enn de som ofte vises på utstillinger. Jeg liker ikke "pelsstell", og ble positivt overrasket over hvor lettstelt pelsen var på min. Anvendelig rase.

Amerikansk cocker har en pels som krever en del er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du bruke hunden til? Det kan ikke være andre, mer "naturlige" (i mangel av et bedre ord) raser som kan fungere like bra? Jeg kjenner ikke cockeren spesielt godt, men bare de ørene ... det er jo rene bakteriefeller. Og pelsen? Den kan nok tolerere ulike temperaturer, men hva med kram snø og strøsand? Jeg høres sikkert negativ ut, men det er godt ment. Med de erfaringene du har hatt så langt, unner jeg deg virkelig en sunn og funksjonell hund.

Jeg skjønner så absolutt spørsmålet ditt - og tar det ikke negativt☺️ Først og fremst er det som turvenn og familiehund. Med tur mener jeg joggeturer, hverdagsfjellturer og lengre fjellturer med telt.

Både ørene og snøball-samlepelsen er minus i min bok - men jeg har rett og slett ikke funnet noe bedre alternativ som matcher på de fleste ønskene. Mannen min ønsker aller mest siberian husky (og en malamute med livsstilen / gården som hører til ), mens jeg ikke er helt begeistret der.

Kom gjerne med sunne forslag på raser som kan matche opp mot motoren til flaten, men uten stresset og de alt for ofte overdrevne kjønnsdriftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner så absolutt spørsmålet ditt - og tar det ikke negativt☺️ Først og fremst er det som turvenn og familiehund. Med tur mener jeg joggeturer, hverdagsfjellturer og lengre fjellturer med telt.

Jeg tenker kanskje en av de nordiske spisshundrasene: buhund, lapsk vallhund, finsk lapphund. Joda, de kan ha litt lyd, men det går absolutt an å forebygge mye. Og de er alle jevnt over gjennomtrivelige, sunne hunder. Hvis dere har noen som helst interesse for jaktrelaterte aktiviteter, kan det jo kanskje være verd å se på norrbottenspetsen også, en svært sunn og trivelig rase (som stort sett bare selges til jegere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjokospaniel kan sikkert komme med innspill :) Hun har en av hver sort.

Edit: Og veldig unyttig opplysning, jaktcockere er helt fantastiske og rå hunder. Ihvertfall de jeg har møtt, elsker dem. Er det en hund som kan kalles lykkepille så må det være dem. :D

Så kjekt med svar fra dere! Har akkurat prøvd meg på min første multisitering som forsvant i det blå, blir derfor foreløpige enkeltsvar

Jaktcockeren er en av mine forelskelser. Jeg har jakttrent tidligere med flaten, men ikke gått jaktprøver. Jeg har slått fra meg jaktcockeren foreløpig, da jeg har inntrykk av at den virkelig har behov for å bli brukt til sitt formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gått for cocker med jaktambisjoner, til det er mentaliteten for variabel og det samme er arbeidsegenskapene. Jeg ville sett på welsh eller engelsk springer spaniel av linjer som har blitt brukt aktivt. Det er fantastiske hunder på alle måter.

Welshen var en ny tanke - skal se litt nærmere på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sondert rasemiljøet og deretter prøvd å finne noen som bruker hunden sin til det samme som du vil bruke din til og blitt bedre kjent.

Følger deg der, prøver bare med dette å begynne på sonderingen Har en oppdretter bla i nærheten som jeg vurderer å ta kontakt med, ønsker bare først å få litt forhåndskunnskap fra Hundesonen

Du har jo også forskjellige cockervarianter. Inntrykket mitt, ut fra de relativt få jeg kjenner, er at de amerikanske kanskje har litt mer motor.

Jeg må innrømme at amerikaneren er uaktuell grunnet mitt inntrykk av utfordringer med mentalitet, samt rennende øyne og stopp. Mulig det kun er mine fordommer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte da jeg leste innlegget ditt TS: Hvorfor ikke engelsk springer spaniel? Man kan der få tak i hunder som er mindre pelset enn de som ofte vises på utstillinger. Jeg liker ikke "pelsstell", og ble positivt overrasket over hvor lettstelt pelsen var på min. Anvendelig rase.

Amerikansk cocker har en pels som krever en del er mitt inntrykk.

Engelsk springer har også vært med i vurderingene, til tross for den samme potensielle øreproblematikken. Når du skriver om mindre pelsede hunder, sikter du da til jaktvarianten av springeren, eller er det variabler innenfor den vanlige engelske springeren?

Og ja: jeg følger deg på det å ikke være superbegeistret for pelsstell - selv om jeg har blitt vant til effileringssaksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet ca bor du? Noen utstillinger i området du kan bruke til å opprette kontakt og sondere?

Jeg bor i Bergen, så vi har tilgang til flere utstillinger. Jeg har stilt ut tidligere og blitt kjent med de ulike miljøene på den måten. Denne gangen søker jeg å på en litt mer effektiv måte få hentet ut kunnskap og kjennskap på forhånd slik at jeg lettere kan orientere meg i møte med entusiastiske og engasjerte (potensielt kennelblinde) oppdrettere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk springer har også vært med i vurderingene, til tross for den samme potensielle øreproblematikken. Når du skriver om mindre pelsede hunder, sikter du da til jaktvarianten av springeren, eller er det variabler innenfor den vanlige engelske springeren?

Og ja: jeg følger deg på det å ikke være superbegeistret for pelsstell - selv om jeg har blitt vant til effileringssaksen

Springeren deles "uoffisielt" i tre varianter: Utstillingsvarianten (ofte mye pels), jaktvarianten (tildels lite pels) og dual purpose (som er en bruksvariant av den vanlige). Siste har bedre eksteriør enn jaktvarianten, som faktisk er den varianten som sliter mest ift skjelett (skuldre spesielt), og er mer fart i enn utstillingsvarianten. Men mindre pels ofte enn utstillingsvarianten. Min er dual purpose. Pelsen hennes er lettstelt, jeg klipper rundt og på øverste del av ørene, samt labber og thats it stort sett.

Søk på "dual purpose engelsk springer spaniel", Her er bla flere oppdrettere i Trøndelag av den varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springeren deles "uoffisielt" i tre varianter: Utstillingsvarianten (ofte mye pels), jaktvarianten (tildels lite pels) og dual purpose (som er en bruksvariant av den vanlige). Siste har bedre eksteriør enn jaktvarianten, som faktisk er den varianten som sliter mest ift skjelett (skuldre spesielt), og er mer fart i enn utstillingsvarianten. Men mindre pels ofte enn utstillingsvarianten. Min er dual purpose. Pelsen hennes er lettstelt, jeg klipper rundt og på øverste del av ørene, samt labber og thats it stort sett.

Søk på "dual purpose engelsk springer spaniel", Her er bla flere oppdrettere i Trøndelag av den varianten.

Innmari ålreit å få oppklart det der. Da har jeg noe spennende å dykke ned i.

Er det kjent at ørene på engelsk springer kan by på problemer? Dalmatineren startet med gjentatte ørebetennelser i tre måneders alderen, som gikk over til å bli kronisk. Deretter etterfulgt av furunkolose-diagnose. Så jeg er naturligvis mer enn middels opptatt av helse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innmari ålreit å få oppklart det der. Da har jeg noe spennende å dykke ned i.

Er det kjent at ørene på engelsk springer kan by på problemer? Dalmatineren startet med gjentatte ørebetennelser i tre måneders alderen, som gikk over til å bli kronisk. Deretter etterfulgt av furunkolose-diagnose. Så jeg er naturligvis mer enn middels opptatt av helse...

Ifølge siste helseundersøkelse er det hudproblemer og ørene som er det største problemet i rasen. Men der kan nok mye forebygges med stell. Det å klippe rundt ørene, og unngå at hunden blir liggende fuktig over flere timer. Av de jeg kjenner så er der lite problemer når man steller hundene skikkelig. Våteksem kan forekomme. Furunkulose har jeg ikke hørt om hos noen av de jeg kjenner til men kan nok forekomme som hos alle andre raser.

Jeg er ekstremt opptatt av helse etter å ha hatt flere alvorlig syke hunder etter hverandre, derav allergi hos en collie, og kloløsning hos en pointerblanding jeg hadde, hjertesvikt hos en ung vorsteh med mer.

I det hele opplever jeg springeren som en ganske frisk rase. En venninne av meg har hatt flere som holdt seg friske og raske til de døde av alderdom 13 - 14 år gamle. Og jeg elsker gemyttet kombinert med anvendeligheten. :):wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge siste helseundersøkelse er det hudproblemer og ørene som er det største problemet i rasen. Men der kan nok mye forebygges med stell. Det å klippe rundt ørene, og unngå at hunden blir liggende fuktig over flere timer. Av de jeg kjenner så er der lite problemer når man steller hundene skikkelig. Våteksem kan forekomme. Furunkulose har jeg ikke hørt om hos noen av de jeg kjenner til men kan nok forekomme som hos alle andre raser.

Jeg er ekstremt opptatt av helse etter å ha hatt flere alvorlig syke hunder etter hverandre, derav allergi hos en collie, og kloløsning hos en pointerblanding jeg hadde, hjertesvikt hos en ung vorsteh med mer.

I det hele opplever jeg springeren som en ganske frisk rase. En venninne av meg har hatt flere som holdt seg friske og raske til de døde av alderdom 13 - 14 år gamle. Og jeg elsker gemyttet kombinert med anvendeligheten. :):wub:

Takk igjen for nyttig informasjon. Jeg har lest her inne på Hundesonen i flere år (tilnærmet nerding), så jeg har fått med meg endel av de helseutfordringene du har hatt på hundene. Samtidig har jeg også gledelig notert meg at du/dere ser ut til å ha truffet blink på Lotta. Sett på bakgrunn av dette, setter jeg ekstra pris på din informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du havner på spaniel, så undersøk linjene nøye mtp å få det du er ute etter. Det er tidvis svært stor forskjell på hva oppdrettere vektlegger, og hvordan de kommuniserer det. De kan også legge helt andre ting i "aktiv" enn hva du gjør, eller en annen oppdretter gjør. Selv har jeg det inntrykket at cockere er mer heftige hunder enn springere (ergo mer aktive, ville osv), men kan ha noe med oppdragelse å gjøre. Ville absolutt ikke valgt jaktlinjer av noen varianter, da en god aktiv dual purpose-hund i de fleste tilfellene er nok for de aller fleste. Anbefaler deg å ta kontakt med oppdrettere du kunne vurdert valp av (selv om de ikke har valper), og forhørt deg. Spør om rasen; svaret du får vil nok si deg mye, også mtp hva de vektlegger og hvordan de ser på rasen. Og så må du møte noen individer da! Vi flytter etterhvert til Bergensområdet, men det finnes jo endel der fra før. Jeg har inntrykk av at folk flest liker å få besøk til hundene og snakke hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du havner på spaniel, så undersøk linjene nøye mtp å få det du er ute etter. Det er tidvis svært stor forskjell på hva oppdrettere vektlegger, og hvordan de kommuniserer det. De kan også legge helt andre ting i "aktiv" enn hva du gjør, eller en annen oppdretter gjør. Selv har jeg det inntrykket at cockere er mer heftige hunder enn springere (ergo mer aktive, ville osv), men kan ha noe med oppdragelse å gjøre. Ville absolutt ikke valgt jaktlinjer av noen varianter, da en god aktiv dual purpose-hund i de fleste tilfellene er nok for de aller fleste. Anbefaler deg å ta kontakt med oppdrettere du kunne vurdert valp av (selv om de ikke har valper), og forhørt deg. Spør om rasen; svaret du får vil nok si deg mye, også mtp hva de vektlegger og hvordan de ser på rasen. Og så må du møte noen individer da! Vi flytter etterhvert til Bergensområdet, men det finnes jo endel der fra før. Jeg har inntrykk av at folk flest liker å få besøk til hundene og snakke hund. :)

Det er god sannsynlighet for at jeg havner på spaniel. Jeg er, som jeg håper å ha evnet å formidle tidligere, fullstendig enig med deg angående viktigheten av å få oversikt over og få undersøkt linjene nøye. Det er nettopp det jeg prøver å få et initielt innblikk i her på Sonen, ved å etterspørre medlemmers spesialkjennskap. Siden jeg jo er mangeårig anonym nerdeleser av Hundesonen ( flere år enn jeg klarer å si uten å rødme), har jeg opparbeidet meg et bilde av hvilken kompetanse, kunnskap og erfaring mange av dere sitter inne med - en kompetanse jeg i stor grad har tillit til, eventuelt kan komplettere med min egen. Min vurdering er at jeg med denne samlede kunnskapen i større grad vil kunne forstå og tolke oppdretteres kommunisering av eget kennelmateriale.

Min erfaring med oppdrettere er positive. Jeg har en opplevelse av at de fleste søker det beste resultatet, men at enkelte er i større grad (ubevisst?) preget av kennelblindhet.

Herlighet - jeg har tydeligvis problemer med å fatte meg i korthet. Summa summarum er at jeg søker å snylte på Hundesonens allerede kjennskap til linjer og oppdrettere før jeg henvender meg til oppdrettere og rasemiljøet.

Ellers: så kjekt at dere nærmer dere Bergensområdet - jeg vil alltid være åpen for å møte individer og andre hundefolk

De jeg kjenner som har amerikansk holder de nedklipt mtp hundesport.

Vet du noe om mine fordommer tilknyttet øyne / stopp og mentalitet på amerikaneren har rot i virkeligheten?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du noe om mine fordommer tilknyttet øyne / stopp og mentalitet på amerikaneren har rot i virkeligheten?

Aner ikke. De jeg kjenner er veldig trivelige både med folk og dyr. Jeg har ikke lagt merke til noe øyeproblem, men ikke snakket noe med eierne om det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å dra på besøk til oppdrettere, gjerne spørre om å få være med på tur eks så kan du se hvor aktive hundene er på tur og hvordan de er i ulike settinger :)

Min mor har hatt to cockere nå fra to ulike oppdrettere litt utenfor Bergen som samarbeider litt. Jeg vet hun ene ihvertfall har syklet litt med sine cockere, så jeg de vil nok passe fint til den aktiviteten du skisserer :) Det er utrolig mye pelsstell på rasen. Pelsen passer seg ikke spesielt godt til turer i skog, men det finnes jo alltid ting man kan gjøre for at det skal bli enklere. Jeg syns selv det er en herlig rase :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et veldig godt inntrykk av engelsk springer spaniel. Har retriever selv. Det eneste jeg synes er negativt med ESS'en er pelsen som er utrolig kronisk på å bli søkkvåt, skitten og full av sand (i forhold til labradoren min) og at ørene er alt for lange til å være fornuftig :lol:

Men energinivået er retriever ++, vanvittig hyggelig gemytt på ESS'ene og kjempehendig størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...