Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hundeklubb?


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Skal flytte til Sørlandet og UiA Kristiansand i løpet av sommeren, og lurer i den forbindelse på hvilken hundeklubb jeg skal melde meg inn i. Om jeg blir boende i Mandal, Vågsbygda, midt i Kvadraturen, eller i Lillesand er ikke avgjort ennå, og riktig hundeklubb kan veie litt på den vektskålen, da jeg ikke er sånn superbegeistret for å bruke mye tid på reising.

Er glad i å trene LP, men ser at hunden har behov for mer aktivitet i skog og mark, så et godt bruksmiljø er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Mandal og KHK ser ut som en flotte klubber på LP, RL og AG, men det ser litt labert ut på bruksfronten? :/

Hva med Sørlandet Brukshundklubb som holder til i Mandal?

Hvordan er det i de andre retningene? Vennesla, Lillesand, Grimstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Mandal og KHK ser ut som en flotte klubber på LP, RL og AG, men det ser litt labert ut på bruksfronten? :/

Hva legger du i bruks? Blodspor eller NBF-bruks? Jeg vet det er veldig flinke bruksfolk (NBF) "der nede" - ok - jeg vet ikke helt hvor de holder til da, men sørlandet liksom :lol:. Om det er blodspor og slikt du tenker på, så er jo jakthundklubbene kanskje mer aktuelle... dachshundklubben etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i bruks? Blodspor eller NBF-bruks? Jeg vet det er veldig flinke bruksfolk (NBF) "der nede" - ok - jeg vet ikke helt hvor de holder til da, men sørlandet liksom :lol:. Om det er blodspor og slikt du tenker på, så er jo jakthundklubbene kanskje mer aktuelle... dachshundklubben etc.

:lol: Helt OT: men jeg er akkurat lik.. Særlig når folk spør meg om treningsgrupper osv.. Det viser seg jo at jeg har jo egentlig ikke peil hvor de akkurat trener hen, men Oslo er alt sørom Espa eller noe? :lol: :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Helt OT: men jeg er akkurat lik.. Særlig når folk spør meg om treningsgrupper osv.. Det viser seg jo at jeg har jo egentlig ikke peil hvor de akkurat trener hen, men Oslo er alt sørom Espa eller noe? :lol: :lol:

sørpå: sør for trøndelag minus bergen :icon_redface:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bedre jeg da. Kristiansand er i mitt hode alt innen en times kjøring fra Kvadraturen. Vurderer å bosette meg så langt unna som Arendal. Det blir som Trondheim-Levanger. Kan man leve lykkelig med to timer i bil, fire dager i uka?

Angående bruks, så tenker jeg NBF. Ser de har et bra RIK-miljø i Vennesla, men siden neste hund blir en bastard så er vel det utelukket :( ..ironisk nok, siden en blandingshund av bruksraser (kan hende jeg snubler over en fin "rottman", "boxweiler", eller schäfer/briard som trenger et nytt hjem) nok vil ha mer utbytte av RIK-grenene enn den finske slapphunden min har, samme hvor renraset hun er.

...så ja, NBF-miljø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Helt OT: men jeg er akkurat lik.. Særlig når folk spør meg om treningsgrupper osv.. Det viser seg jo at jeg har jo egentlig ikke peil hvor de akkurat trener hen, men Oslo er alt sørom Espa eller noe? :lol: :lol:

:lol: Oslo er alt sør for MINNESUND, for tenk :lol:. Espa da gitt - da er vi jo i Hedmark - nesten hjemme det :D.

Jeg er ikke bedre jeg da. Kristiansand er i mitt hode alt innen en times kjøring fra Kvadraturen. Vurderer å bosette meg så langt unna som Arendal. Det blir som Trondheim-Levanger. Kan man leve lykkelig med to timer i bil, fire dager i uka?

Angående bruks, så tenker jeg NBF. Ser de har et bra RIK-miljø i Vennesla, men siden neste hund blir en bastard så er vel det utelukket :(

Tjaaaaaa... det kommer litt an på innstillingen. Jeg ble veldig sliten av å "pendle" inn til Oslo med buss - en time hver vei... evt 40-45 min med bil og veldig uforutsigbar reisetid... jeg ble til slutt kvalm av det, men det gikk jo noen år liksom.

Det slår meg at de jeg tenker på som trener bruks, kanskje holder til øst for Arendal... et godt stykke fra Kristiansand i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Oslo er alt sør for MINNESUND, for tenk :lol:. Espa da gitt - da er vi jo i Hedmark - nesten hjemme det :D.

Tjaaaaaa... det kommer litt an på innstillingen. Jeg ble veldig sliten av å "pendle" inn til Oslo med buss - en time hver vei... evt 40-45 min med bil og veldig uforutsigbar reisetid... jeg ble til slutt kvalm av det, men det gikk jo noen år liksom.

Det slår meg at de jeg tenker på som trener bruks, kanskje holder til øst for Arendal... et godt stykke fra Kristiansand i hvert fall.

Tre-fire timer i bil på treningsdagene da. Det bør være godt miljø i den klubben.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bedre jeg da. Kristiansand er i mitt hode alt innen en times kjøring fra Kvadraturen. Vurderer å bosette meg så langt unna som Arendal. Det blir som Trondheim-Levanger. Kan man leve lykkelig med to timer i bil, fire dager i uka?

Angående bruks, så tenker jeg NBF. Ser de har et bra RIK-miljø i Vennesla, men siden neste hund blir en bastard så er vel det utelukket :( ..ironisk nok, siden en blandingshund av bruksraser (kan hende jeg snubler over en fin "rottman", "boxweiler", eller schäfer/briard som trenger et nytt hjem) nok vil ha mer utbytte av RIK-grenene enn den finske slapphunden min har, samme hvor renraset hun er.

...så ja, NBF-miljø :)

Jeg hadde ikke orket så langt reisevei for å komme på trening..

Og bare for å kvervulant: du trenger mer enn bare "brukshundraser i seg" for at du skal få noen glede innenfor RIK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har skaffet leilighet på Gimlekollen, så lettest tilgjengelige klubb derfra får vel æren av å ha meg som medlem, samme hvordan miljøet i klubben er. NBF'erne i Arendal lokker med ukentlig bålkaffe, så de(re) får nok også sole seg(/dere) i glansen av min tilstedeværelse etterhvert :)

Er forøvrig også på utkikk etter forhest til turridning et par dager i uka, om noen kjenner noen. Det var svært få annonser på finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...