Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasisme i hundesport


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Det er vel strengt tatt ikke "lov" å kreve det men jeg orker ikke så mye styr,

Hvorfor skulle de ikke ha lov til å kreve det? Det er jo for å forsikre seg om at riktig hund får riktig avlesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 208
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mange prøvetyper/grener er jo ment som en vurdering av arvelige egenskaper/ avlsvurdering. Det i seg selv utelukker jo blandinger..

For det første; er det mulig å la være å bruke ordet "incest"? Det er fullstendig malplassert i denne sammenhengen, da incest er noe som skjer blant mennesker, og da innad i en familie, mellom foreld

Når NKK er en interesseorganisasjon for raseklubbene så er det vel rimelig naturlig at de legger til rette for raseklubbene, og ikke for blandingshunder. De kan jo delta og konkurrere i mye, selv om i

Posted Images

Hvorfor skulle de ikke ha lov til å kreve det? Det er jo for å forsikre seg om at riktig hund får riktig avlesning.

kan de egentlig kreve at en hund er chipmerket med chip kun fra et firma? Hva med konkurranseloven osv? Regelverket sier at hunden må være CHIPmerket.

Men som sagt. JEG har D.I chip. Selv om jeg synes det er dyrt.

(forresten leste jeg akkurat på NHF sine sider at deres chip må koster 100 kr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan de egentlig kreve at en hund er chipmerket med chip kun fra et firma? Hva med konkurranseloven osv? Regelverket sier at hunden må være CHIPmerket.

Det må jo være i et offisielt register der man kan gå inn og sjekke at det er riktig hund som er registrert på den chippen, i det minste. Men ja, jeg tror de har lov, du må ikke få en offisiell øyelysning i regi av NKK, ikke sant? Du velger å benytte deg av deres tjenester der, da må du nesten følge deres regler for hvordan det skal foregå, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være i et offisielt register der man kan gå inn og sjekke at det er riktig hund som er registrert på den chippen, i det minste. Men ja, jeg tror de har lov, du må ikke få en offisiell øyelysning i regi av NKK, ikke sant? Du velger å benytte deg av deres tjenester der, da må du nesten følge deres regler for hvordan det skal foregå, vil jeg tro.

det er jo ikke værre enn at de registrere INN den chippen der og da i dogweb, så er den i registeret til NKK.

Da er chip nummeret på akkurat den hunden registrert. Så de trenger ikke være så komplisert. Men det er det. Så da blir det til at man bare bruker D.I chip

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan de egentlig kreve at en hund er chipmerket med chip kun fra et firma? Hva med konkurranseloven osv? Regelverket sier at hunden må være CHIPmerket.

Men som sagt. JEG har D.I chip. Selv om jeg synes det er dyrt.

(forresten leste jeg akkurat på NHF sine sider at deres chip må koster 100 kr)

Men man får jo ikke ferdigregistrert valpekull før chipen er registrert i D.I. Og det er jo greit nok. Hvordan skal NKK ellers vite at valpene er chipet? Om det ikke hadde ligget i et offisielt register? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan starte i LP, AG, NBF, Rally, kreativ lydighet, MH, Blodspor (?), K-test. (før gjerne til flere om det fins)

Blandingshunder deltar på lik linje med renrasede på terminfesta samlaprøver (som jo gjerne er konkurransedelen - er det en bevegelig prøve så er det for å bli godkjent som ettersøkshund). De må være NOX-registerte og resultatene deres føres på egne premielister. De får derimot ikke delta på NM blodspor.

Jeg har vært med på konkurranser der blandingshunder har vunnet hele prøven og blitt dagsvinner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å spore tilbake til tema fra min side: hundesport (bladet) er definitivt ikke rasistisk når det kommer til trekkhunder. Der omtales blandingshunder. Og når det gjelder sporten, så er det vel færre som driver med renrasede trekkhunder enn blandinger nå.

MEN (legger til): helseproblemer er definitivt ikke færre hos blandingstrekkhunder (AH) enn polare hunderaser...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen kunnskapsrike her som vil fortelle litt om NHL? Jeg blir bare forvirret av det jeg finner på nettstedet deres.

Vi har en hund reg i NHL i familien. En snill og fin hund som faktisk er etter to renrasede foreldre med stamtavler... Man blir ikke særlig imponert da når man finner grunnen til at denne er reg i NHL og ikke NKK. Oppdretteren er faktisk utestengt fra nkk pga gjentagende fusk med stamtavler og overavl av tispene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hund reg i NHL i familien. En snill og fin hund som faktisk er etter to renrasede foreldre med stamtavler... Man blir ikke særlig imponert da når man finner grunnen til at denne er reg i NHL og ikke NKK. Oppdretteren er faktisk utestengt fra nkk pga gjentagende fusk med stamtavler og overavl av tispene...

Ja, er vel samme som med @Lunatic sin? Grov rovavl som fører til utestenging av NKK (tenk det, NKK som ikke gjør noen ting vettugt *ironi*), NHL tar imot...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farmor har vært aktiv hunddommer i NHL i Norge og i Sverige (tilsvarende der tro? Litt usikker, men var ikke nkk). Hun valgte selv å registrere sine hunder i NKK, hun var valpeformidler i sin raseklubb tilknyttet NKK og stilte sine hunder på NKK utstillinger.

Jeg var mye med på utstillinger hun dømte og ble kjent med miljøet i NHL. For å si det sånn, jeg ble ikke imponert. Oppdretterne hadde jeg ikke kjøpt fra under noen omstendighet. Flere av de hadde blitt utestengt fra nkk eller meldt seg ut pga at de drev med litt mindre fornuftig avl (etter min mening). Jeg stilte selv min golden retriever i NHL flere ganger, og det var ikke særlig lett og komme "utenifra". Jeg ble behandlet godt av de som viste jeg var barnebarnet til farmor, men de som ikke viste det var spydig.

Jeg kan jo også nevne at lederen i NHL (eller en oppi styret der) hadde en hund som stort sett alltid ble BIS. Det var endel som kom "utenfra" som reagerte på at de "kjente" i NHL stort sett ble premiert høyt. Det er et lite miljø. Før ihvertfall. Det er nok 8-10 år siden jeg stoppa å bli med på NHL opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ekvipasjer er det egentlig snakk om der fører kjøpte en blanding og så viste det seg at den hunden er så god at den kunne vært på landslaget, sånn egentlig? Er der snakk om så mange at det er et faktisk problem? Jeg har mine tvil..

De som har MÅL for hundeholdet om å komme på et landslag kjøper jo uansett ikke en blanding?

Men det er vel kjipt nok for den ene føreren med hund det gjelder. Jeg synes det er kjempe kjipt jeg ikke kan ha som mål med Ida å få mellomtitler, få cert, gå NM eller annet høytstående mål innen AG fordi hun er en blandingshund. Jeg kjøpte henne ikke for dette, men hun er en super hund, som jeg tror kunne nådd langt selv om vi er forholdsvis ferske per dags dato.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel kjipt nok for den ene føreren med hund det gjelder. Jeg synes det er kjempe kjipt jeg ikke kan ha som mål med Ida å få mellomtitler, få cert, gå NM eller annet høytstående mål innen AG fordi hun er en blandingshund. Jeg kjøpte henne ikke for dette, men hun er en super hund, som jeg tror kunne nådd langt selv om vi er forholdsvis ferske per dags dato.

Men dette er jo ting man vet før man kjøper hunden. Det er kjempekjipt å måtte ta opp fag på Bjørknes fordi man ikke gadd å jobbe på videregående, men det er en naturlig konsekvens av at man ikke gjorde jobben på vgs og så finner ut at man plutselig vil studere medisin. Vil man kjempe i toppen, så må man kjøpe en registrert rasehund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo ting man vet før man kjøper hunden. Det er kjempekjipt å måtte ta opp fag på Bjørknes fordi man ikke gadd å jobbe på videregående, men det er en naturlig konsekvens av at man ikke gjorde jobben på vgs og så finner ut at man plutselig vil studere medisin. Vil man kjempe i toppen, så må man kjøpe en registrert rasehund.
Leser du hva jeg skrev? Jeg hadde ingen planer om AG med Ida i det hele tatt, så nei, jeg viste ikke, og tenkte ikke over detfør jeg kjøpte hunden. Jeg hadde selvsagt ikke kjøpt en blanding om jeg hadde planer om å konkurrere i det. Det sagt, så ville jeg ikke byttet Ida i en renraset hund for det nå. Jeg vil konkurrere med Ida. Jeg vet godt reglene er slik, men jeg synes det er kjipt. Ag, LP, RL osv er vel ikke avlsredskap, så hva er problemet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du hva jeg skrev? Jeg hadde ingen planer om AG med Ida i det hele tatt, så nei, jeg viste ikke, og tenkte ikke over detfør jeg kjøpte hunden. Jeg hadde selvsagt ikke kjøpt en blanding om jeg hadde planer om å konkurrere i det. Det sagt, så ville jeg ikke byttet Ida i en renraset hund for det nå. Jeg vil konkurrere med Ida. Jeg vet godt reglene er slik, men jeg synes det er kjipt. Ag, LP, RL osv er vel ikke avlsredskap, så hva er problemet?

Men altså - du har kjøpt en TREKKHUND - du kan da vel konkurrere med henne i trekkhundgrener? Det hunden faktisk er avlet for?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du hva jeg skrev? Jeg hadde ingen planer om AG med Ida i det hele tatt, så nei, jeg viste ikke, og tenkte ikke over detfør jeg kjøpte hunden. Jeg hadde selvsagt ikke kjøpt en blanding om jeg hadde planer om å konkurrere i det. Det sagt, så ville jeg ikke byttet Ida i en renraset hund for det nå. Jeg vil konkurrere med Ida. Jeg vet godt reglene er slik, men jeg synes det er kjipt. Ag, LP, RL osv er vel ikke avlsredskap, så hva er problemet?

Men du vet jo fremdeles at du må ha en rasehund for å få titler, så hvis man tenker litt framover og tenker at man kanskje vil drive med hundesport en eller annen dag i løpet av de neste ti årene, så må man ha en rasehund. Sånn er jo verden. Kjøper man en traust stasjonsvogn og finner ut at man vil drive med billøp, så må man kjøpe ny bil. Kjøper man en blandinghund og finner ut at man vil få championat i noe, så må man kjøpe en ny hund. Så enkelt er det faktisk.

Du kan da konkurrere så mye du vil, du kan bare ikke få titler. Og hva skal du egentlig med titler? Hunden har ikke stamtavle, den har ikke noe sted å få bokført evt titler, ergo har de ingen funksjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du hva jeg skrev? Jeg hadde ingen planer om AG med Ida i det hele tatt, så nei, jeg viste ikke, og tenkte ikke over detfør jeg kjøpte hunden. Jeg hadde selvsagt ikke kjøpt en blanding om jeg hadde planer om å konkurrere i det. Det sagt, så ville jeg ikke byttet Ida i en renraset hund for det nå. Jeg vil konkurrere med Ida. Jeg vet godt reglene er slik, men jeg synes det er kjipt. Ag, LP, RL osv er vel ikke avlsredskap, så hva er problemet?

Bare å konkurrere så mye du vil det. Rosetter og opprykk får du også - bare ikke titler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes rasisme egentlig er et godt ord å bruke her: det er jo åpenbart at man dømmes på bakgrunn av utseende og "er forventet å gjøre det og det" utelukkende på bakgrunn av utseende eller rase. Ingen frihet til å få delta på samme premisser som alle andre, som man jo ellers er fryktelig politisk korrekte om i Norge. Fascinerende å se den kategoriske holdningen man kan få når noen har bestemt at "det er rett og det er galt", det har jo skjedd flere gang i menneskets historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså - du har kjøpt en TREKKHUND - du kan da vel konkurrere med henne i trekkhundgrener? Det hunden faktisk er avlet for? 

Jeg vet godt hva jeg har kjøpt. Fordi hun er en trekkhund så kan vi ikke drive med andre ting vi synes er gøy? Hva vet du om oss egentlig?

Hun brukes til trekk, men det er ikke noe konkurranser eller treningsforhold her vest til å drive med det noe mer enn det vi gjør.

Skjønner at jeg ikke kommer noen vei, så gidder ikke forsette. Jeg synes det er dumt vi ikke kan gjøre mer innen slike "på gøy" sporter som AG, LP ol er :) Det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes rasisme egentlig er et godt ord å bruke her: det er jo åpenbart at man dømmes på bakgrunn av utseende og "er forventet å gjøre det og det" utelukkende på bakgrunn av utseende eller rase.

Ja? Det er jo derfor man har raser liksom? Jeg vedder på at om du ser en fyr med en setter - så tenker du straks at vedkommende går på fuglejakt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg ikke kommer noen vei, så gidder ikke forsette. Jeg synes det er dumt vi ikke kan gjøre mer innen slike "på gøy" sporter som AG, LP ol er :) Det er min mening.

Det er jeg egentlig enig i. For som du sier; det er bare "på gøy" hundesporter. Og da hadde det ikke spilt så stor rolle til eller fra. Men du kan jo alikevel oppnå ganske så mye i disse sportene, da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Det er jo derfor man har raser liksom? Jeg vedder på at om du ser en fyr med en setter - så tenker du straks at vedkommende går på fuglejakt?

Men hvorfor skal de utestenges fra en sport? Skal en araber automatisk bare drive med kamelridning, og ikke få gå på ski? Skal en nordmann aldri få delta i maratonløp mens en afrikaner ikke skal få være snowboardspesialist? Det er litt sånn det blir for meg, når man kategorisk aldri skal la en husky få være en agilityhund og en setter aldri være en lydighetshund. Verden har blitt større enn som så. Globalisering, også i hundeverdenen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo engang sånn at mange hunderaser ER avlet på bruksegenskaper og vil være bedre enn andre raser på akkurat den eller den egenskapen. Syns det blir litt rart å sammenligne med mennesker. Men ja, også på mennesker har såklart enkelte bedre forutsetning enn andre for å f. eks være utholdende eller sprinter, hvilken muskeltypesammensetning man har fra naturens side vil påvirke.

Det er jo heller ikke sånn at en husky ikke får være agilityhund? Den kan bare ikke være på landslaget uten stamtavle, og som jeg sa i forrige innlegg; hvor mange gjelder det? Føler du @Ane at agilitytreningen og konkurreringen din blir begrenset av at du ikke kan være på landslaget i sporten?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund var en ureg JRT.

Jeg trente og konkurrerte i LP med han og trente rundering.

Kan ikke si jeg følte meg hemmet i sporten fordi jeg ikke fikk titler og Cert.

Men jeg begynte å se begrensninger i hunden når det kom til bruks som jeg ville satse på og neste hund valgte jeg en belger.

Hvis jeg ikke husker helt feil så er det vel faktisk renrasede hunder som også sliter med championatet.

Mener det står at de må ha minst good i utstilling for å kunne få det så det er ikke bare blandinger som er utelukket.

At dette er noe tull kan man diskutere, men det er sikkert en grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at det med setter bare må gå jakt, gjeterhunder gjeting, husky trekk ect. De blir gjerne brukt til det de er avlet til, men det må da få være lov å konkurrere i andre sporter med de og? Og for å nevne det har jeg sett en del råe utradisjonelle raser i både ag og lp. :)

Og dette med blanding og ambisjoner. Til flere kommer målene i løpet av hundeholdet. Mange som er totalt ferske og kan stort sett ingenting om organisert hundesport men elsker hunder og tur. SÅ får de øynene opp for en eller flere hundesporter. Det er faktisk ikke alle som vil, kan eller har mulighet til å kjøpe seg en hund til som er registrert renraset.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet litt oversikten jeg, dere kan jo starte i så godt som hva som helst! Det virker som om dere ikke har fått med dere dette? Kos dere, få opprykk, rosetter, premier og ære. Vinne kan dere å. Hva er egentlig problemet?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...