Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasisme i hundesport


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Men er det virkelig så mye blandingshunder blir utestengt fra?

De kan starte i LP, AG, NBF, Rally, kreativ lydighet, MH, Blodspor (?), K-test. (før gjerne til flere om det fins)

De kan ikke starte MH, men "mindre" mentaltester som karaktertest og funksjonsanalyse - så det synes jeg nå er greit nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 208
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mange prøvetyper/grener er jo ment som en vurdering av arvelige egenskaper/ avlsvurdering. Det i seg selv utelukker jo blandinger..

For det første; er det mulig å la være å bruke ordet "incest"? Det er fullstendig malplassert i denne sammenhengen, da incest er noe som skjer blant mennesker, og da innad i en familie, mellom foreld

Når NKK er en interesseorganisasjon for raseklubbene så er det vel rimelig naturlig at de legger til rette for raseklubbene, og ikke for blandingshunder. De kan jo delta og konkurrere i mye, selv om i

Posted Images

Guest Jonna

De kan ikke starte MH, men "mindre" mentaltester som karaktertest og funksjonsanalyse - så det synes jeg nå er greit nok. :)

Sorry, misprint. Skulle skrive FA :icon_redface:

Men for det meste er begrensningen da det ene NM/Nordisk/VM som er i året, og de prøvene som går på rase + RIK programmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ekvipasjer er det egentlig snakk om der fører kjøpte en blanding og så viste det seg at den hunden er så god at den kunne vært på landslaget, sånn egentlig? Er der snakk om så mange at det er et faktisk problem? Jeg har mine tvil..

De som har MÅL for hundeholdet om å komme på et landslag kjøper jo uansett ikke en blanding?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare den lille greia jeg nevnte med at tenk OM man plutselig blir helt rå på en sport tilsvarende landslagnivå, så kan man ikke delta fordi hunden ikke har stamtavle. Liten bagatell :)

Det er jo et temmelig utopisk scenario, og derfor er det helt håpløst å bruke som argument i en debatt for å endre eventuelle regler.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ekvipasjer er det egentlig snakk om der fører kjøpte en blanding og så viste det seg at den hunden er så god at den kunne vært på landslaget, sånn egentlig? Er der snakk om så mange at det er et faktisk problem? Jeg har mine tvil..

De som har MÅL for hundeholdet om å komme på et landslag kjøper jo uansett ikke en blanding?

Det er jo et temmelig utopisk scenario, og derfor er det helt håpløst å bruke som argument i en debatt for å endre eventuelle regler.

Kanskje, men i teorien går det jo an. :) Ellers finnes det jo kanskje folk som virkelig vil nå langt, men har en personlig preferanse for blandinger, men som ikke kan gå for blanding av en simpel regel som at den ikke har stamtavle (man skal jo leve med hunden i hverdagen utenom konkurranse også). Selvsagt kan jo disse menneskene skaffe seg en blanding fordi de har lyst på det og en renraset satsehund i tillegg men... Fra blandingshund-elskeres synspunkt er det en litt meningsløs regel. Nå er ikke jeg ihuga blandingshundentusiast og skal ha rasehund selv som neste, selvom jeg gjerne tror det kan bli en ny blanding senere, men som blandingshundeier føler jeg litt på den tankegangen. Det er en litt sånn greie, en regel som bare er der "fordi." For rasehundentusiaster er det kanskje ikke alltid så lett å sette seg inn i, det er lett å si "bare skaff en annen rase" som passer like godt. Men de fleste rasehundentusiaster vet jo at det ikke er bare-bare å bytte rase, når man av ulike årsaker er spesielt knyttet til rasen sin. Hva om deres rase passet i fysikken og mentaliteten helt supert til en viss oppgave/sport en brenner for, men ikke kunne oppnå toppen pga en regel som oppfattes som meget irrelevant.

Ikke meningen å kverulere her altså, dette er ikke en fanesak jeg er spesielt opptatt av, men jeg synes det er for simpelt å bare si "ikke skaff blanding " om en vil nå toppen. Om man har en fullt dugandes hund til den aktuelle sporten, men ikke kan få full pott fordi den ikke har stamtavle, oppfattes lett som et irritasjonsmoment og diskriminering :) Dette er selvsagt bare en bagatell og jeg tror ikke det er noe stort problem, men som sagt kan stamtavle virke irrelevant i noen sammenhenger tror jeg. Det er ikke noe problem fordi de aller fleste lett velger en ren rase om de virkelig vil til topps, men for noen kan en simpel regel, selvom det ikke skaper noe stort problem, oppfattes som diskriminering fordi det feks ikke har en gyldig grunn. Nei man bør ikke skaffe seg en blanding hvis man vil til topps, men regelen kan likevel irritere fordi den kanskje ikke bunner i noe rasjonelt annet enn at kennelklubbene foretrekker/bryr seg om renrasede, og dette kan av blandingshundfolk oppfattes som, hm kanskje snobberi og diskriminering.

Som sagt bryr jeg meg lite om dette da jeg verken har tenkt å nå toppen eller er noen forkjemper for at blandinger skal ha alle rettigheter, men jeg ser hvorfor folk kan irritere seg over regler som kun går ut på at hunden må ha stamtavle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør man som alle oss andre med hunder som "ikke egner seg". Man trener og utvikler seg sammen med den hunden man har. Jeg har en terv nå (son forøvrig er i elite) som ikke akkurat er enkel å trene med og jeg har hatt en berner sennenhund som ikke akkurat var enkel å trene med. Men erfaringene jeg har gjort meg med dem har gjort meg til en mye bedre hundetrener. Jeg har en ung terv som er veldig egnet til å trene også nå. Jeg hadde aldri i livet klart å styre og trene han like godt om han var første hunden min. Uansett hvor gode egenskaper han har. Sporten skal da ikke endre seg for at du har en uegnet hund? Det blir som at jeg vil endre reglene i fotball fordi jeg er så dårlig til å styre ballen med føttene. Eller at det ikke burde være lov med andre hunder rundt ringen fordi hunden min har problemer med det?

Var det jeg mente. Altså at folk kjøper seg hund som turkamerat og venn, også blir de interessert i en sport, men blir "holdt tilbake" som fører fordi hunden er feil rase, blanding, eller uegnet individ. Sånt skjer, spesielt når man har med levende dyr å gjøre. Da gjør man det beste ut av det man har, selv om eier kanskje synes det er kjipt å vite at de aldri kan komme på landslaget eller hva det nå skulle være, på grunn av rasevalg/blandingshund.

Sånn er livet, og i det store og det hele er det eier som har tatt valget om rase/blanding. Da nytter det ikke å klage på at reglene er urettferdige, for reglene var der allerede før man kjøpte hunden.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg mente. Altså at folk kjøper seg hund som turkamerat og venn, også blir de interessert i en sport, men blir "holdt tilbake" som fører fordi hunden er feil rase, blanding, eller uegnet individ. Sånt skjer, spesielt når man har med levende dyr å gjøre. Da gjør man det beste ut av det man har, selv om eier kanskje synes det er kjipt å vite at de aldri kan komme på landslaget eller hva det nå skulle være, på grunn av rasevalg/blandingshund.

Sånn er livet, og i det store og det hele er det eier som har tatt valget om rase/blanding. Da nytter det ikke å klage på at reglene er urettferdige, for reglene var der allerede før man kjøpte hunden.

Jeg er helt enig, det er ikke akkurat noe å syte for egentlig, men jeg skjønner frustrasjonen i å ikke forstå årsaken til enkelte regler. Selvom man vet at man må skaffe seg en egnet ren rase, så går det an å irritere seg over meningsløse regler uten at det betyr at man sutrer over regler som allerede finnes. :)

Jeg syns feks ikke at det gjør allverdens at blandinger er utelukket fra enkelte arrangementer, men jeg synes likevel det er litt teit når eneste årsak er at hunden er blanding, uten noen begrunnelse for hvorfor en blanding ikke egner seg, når det er sporter som ikke regnes som avlsverktøy. Det blir litt sånn meningsløst liksom. Sånn typisk "fordi"-regel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns feks ikke at det gjør allverdens at blandinger er utelukket fra enkelte arrangementer, men jeg synes likevel det er litt teit når eneste årsak er at hunden er blanding, uten noen begrunnelse for hvorfor en blanding ikke egner seg, når det er sporter som ikke regnes som avlsverktøy. Det blir litt sånn meningsløst liksom. Sånn typisk "fordi"-regel.

Hvis en schæferklubb arrangerer en konkurranse bare for schæfere, så er det ikke urettferdig at min boxer ikke får være med, selv om hun ville gjort det strålende. Hvis schæferklubben i tillegg strekker seg så langt som å si at, "ok, andre raser kan også delta, men ikke helt i toppen/får ikke premier," så blir det feil av meg å klage, synes du ikke?

Grunnen til at boxere ikke får delta er fordi det er schæferklubben som arrangerer for sin rase. Det er det samme når NKK har disse konkurransene. Det er i all hovedsak for NKK sine egne, altså rasehunder. De har likevel vært så greie at de har åpnet for blandinger, men ikke med full tilgang. Blir det ikke litt feil å irritere seg da?

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers finnes det jo kanskje folk som virkelig vil nå langt, men har en personlig preferanse for blandinger, men som ikke kan gå for blanding av en simpel regel som at den ikke har stamtavle (man skal jo leve med hunden i hverdagen utenom konkurranse også). Selvsagt kan jo disse menneskene skaffe seg en blanding fordi de har lyst på det og en renraset satsehund i tillegg men... Fra blandingshund-elskeres synspunkt er det en litt meningsløs regel. Nå er ikke jeg ihuga blandingshundentusiast og skal ha rasehund selv som neste, selvom jeg gjerne tror det kan bli en ny blanding senere, men som blandingshundeier føler jeg litt på den tankegangen. Det er en litt sånn greie, en regel som bare er der "fordi." For rasehundentusiaster er det kanskje ikke alltid så lett å sette seg inn i, det er lett å si "bare skaff en annen rase" som passer like godt. Men de fleste rasehundentusiaster vet jo at det ikke er bare-bare å bytte rase, når man av ulike årsaker er spesielt knyttet til rasen sin. Hva om deres rase passet i fysikken og mentaliteten helt supert til en viss oppgave/sport en brenner for, men ikke kunne oppnå toppen pga en regel som oppfattes som meget irrelevant.

Om man absolutt ønsker seg en blandingshund så er jo det et valg man tar, på samme måte som at man velger rase innen rasehunder. Alle duger ikke til alt, alle får ikke være med på alt, selv om de har stamtavle, og de har forskjellige egenskaper og adferdstrekk som påvirker hvordan de er å leve med i hverdagen. "man skal leve med hunden i hverdagen også", fortell meg gjerne hvordan det er et problem med rasehunder. Det finnes ikke noen rasehunder blant de 4-500(eller mer?) som finnes som det går å leve med i hverdagen for en blandingshund entusiast. Men en blandingshund som da kan utvikle seg i mange retninger som man ikke vet på forhånd (som tross alt stammer ganske nært fra disse rasehundene som man absolutt ikke vil ha), det er sikkerstikk?

Har vell sagt det noen ganger, men kan jo si det igjen, det er ikke en regel som er der "bare fordi", det er en regel som er det fordi dette er ting som driftes og arrangeres av organisasjonen for rasehunder og deres fokus og interesseområde er rasehunder. Dere har akkurat samme mulighet for blandingshunder, men da må noen gjøre jobben å starte en egen organisasjon. Organisasjonen for rasehunder har allerede gitt blandingshunder være med på omtrent alt av deres arrangementer. Det på tross av at blandingsavl er en av tingene denne organisasjonen jobber imot. Og om man føler det er urettferdig så kan man jo nevne enda en gang at ikke alle rasehunder får være med på alt heller, selv om de har stamtavle.

Ikke meningen å kverulere her altså, dette er ikke en fanesak jeg er spesielt opptatt av, men jeg synes det er for simpelt å bare si "ikke skaff blanding " om en vil nå toppen. Om man har en fullt dugandes hund til den aktuelle sporten, men ikke kan få full pott fordi den ikke har stamtavle, oppfattes lett som et irritasjonsmoment og diskriminering :) Dette er selvsagt bare en bagatell og jeg tror ikke det er noe stort problem, men som sagt kan stamtavle virke irrelevant i noen sammenhenger tror jeg. Det er ikke noe problem fordi de aller fleste lett velger en ren rase om de virkelig vil til topps, men for noen kan en simpel regel, selvom det ikke skaper noe stort problem, oppfattes som diskriminering fordi det feks ikke har en gyldig grunn. Nei man bør ikke skaffe seg en blanding hvis man vil til topps, men regelen kan likevel irritere fordi den kanskje ikke bunner i noe rasjonelt annet enn at kennelklubbene foretrekker/bryr seg om renrasede, og dette kan av blandingshundfolk oppfattes som, hm kanskje snobberi og diskriminering.

Tja, du kan jo få full pott mtp premiering, du kan bare ikke få championat, titler eller delta på landslaget. Igjen er dette et arrangement og en sport som er arrangert av organisasjonen for rasehunder, og det er denne organisasjonen, som jobber for rasehunder, som har lagt ned alt arbeidet. Og dette er en organisasjon som jobber imot blandingsavl og å fronte blandingshunder vil jo da være et stort minus for dem og deres arbeid. Hvorfor det skal være selvsagt at blandingshunder bare skal få slenge seg på uten å være med å jobbe for det forstår jeg ikke, heller enn å gjøre den samme jobben å få til samme type organisasjon og tilbud for alle blandingshunder. Du må gjerne forklare det for meg om du har noen gode grunner. Selv om en del folk ikke forstår det, så er det ingenting urasjonellt med at kennelklubben foretrekker/bryr seg om renrasede hunder. Det er organisasjonen for renrasede hunder. Det er alt de står for. Og selv om jeg ikke er enig i alt de gjør eller ikke gjør så synes jeg absolutt raseavl er høyst rasjonelt og noe jeg håper fortsetter å være i fokus i lang tid fremmover. Dog gjerne med noen forandringer i praksis og gjerne litt strengere krav og bedre oppfølging av ting, men det er en annen diskusjon. Og grunnen til at jeg er for raseavl har ingen ting med stamtavle eller "rent blod" å gjøre også en annen diskusjon.

Som sagt bryr jeg meg lite om dette da jeg verken har tenkt å nå toppen eller er noen forkjemper for at blandinger skal ha alle rettigheter, men jeg ser hvorfor folk kan irritere seg over regler som kun går ut på at hunden må ha stamtavle.

Nei, det går ikke på at hunden kun skal ha stamtavle. Det går på at dette er en organisasjon som har lagt ned tonnevis av arbeid i å forvalte, følge opp å jobbe for rasehunder på alle mulige måter. Og rasehunder er faktisk mer enn en stamtavle eller "rent blod". Det ligger målrettet arbeid bak for å skape homogene hundetyper som egner seg til div bruksområder eller som selskapshunder og turkamerater, et spesielt utseende, en viss str, en spesiell type pels osv. Ting som er viktig for en del folk som vil ha hund til et vist bruksområde og/eller liker å ha muligheten til å forutse hva de skaffer seg i så stor grad som mulig. Både mtp mentalitet, helse, utseende, str, pelstype, adferd, trenbarhet, aktivitetsnivå osv osv. Forutsigbarhet er noe som er viktig og satt høy pris på for veldig mange. Og for å gjenta, det er fult mulig å gjennomføre samme tilbud for blandingshunder, som for rasehunder, men noen må gjøre jobben på samme måte som noen har gjort denne jobben for rasehunder. Det kommer ikke av seg selv.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Var det jeg mente. Altså at folk kjøper seg hund som turkamerat og venn, også blir de interessert i en sport, men blir "holdt tilbake" som fører fordi hunden er feil rase, blanding, eller uegnet individ. Sånt skjer, spesielt når man har med levende dyr å gjøre. Da gjør man det beste ut av det man har, selv om eier kanskje synes det er kjipt å vite at de aldri kan komme på landslaget eller hva det nå skulle være, på grunn av rasevalg/blandingshund.

 

Sånn er livet, og i det store og det hele er det eier som har tatt valget om rase/blanding. Da nytter det ikke å klage på at reglene er urettferdige, for reglene var der allerede før man kjøpte hunden.

Ah da misforsto jeg deg og vi er helt enige. Det var nok litt for tidlig på morgenen for meg :P

Og man kan oppnå mye med en mindre egnet hund også. Og ikke minst lære mye om hundetrening man får nytte av med neste hund. Det er ikke bare hunden det kommer an på. Vi er (desverre?) en stor del av ekvipasjen. En god trener gjør gull av en middelmådig hund, mens en dårligere trener ikke får til halvparten med en knallbra hund. Men det er klart det er enklere å legges "skylda" på en dårlig hund enn at man ikke får til selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en schæferklubb arrangerer en konkurranse bare for schæfere, så er det ikke urettferdig at min boxer ikke får være med, selv om hun ville gjort det strålende. Hvis schæferklubben i tillegg strekker seg så langt som å si at, "ok, andre raser kan også delta, men ikke helt i toppen/får ikke premier," så blir det feil av meg å klage, synes du ikke?

Grunnen til at boxere ikke får delta er fordi det er schæferklubben som arrangerer for sin rase. Det er det samme når NKK har disse konkurransene. Det er i all hovedsak for NKK sine egne, altså rasehunder. De har likevel vært så greie at de har åpnet for blandinger, men ikke med full tilgang. Blir det ikke litt feil å irritere seg da?

Nei, jeg sier ikke det, og jeg synes ikke det er en gyldig sammenligning. LP sies jo å være for alle raser, også blandinger.

Muligens, jeg glemmer at NKK er klubben for rasehunder. Jeg har en vane med å se på dem som klubben for hundeeiere generelt i Norge. :) "Hundeeiernes organisasjon." Det var nytt for meg at de kun forholdt seg til renrasede, men jeg har nok ikke fulgt godt nok med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man absolutt ønsker seg en blandingshund så er jo det et valg man tar, på samme måte som at man velger rase innen rasehunder. Alle duger ikke til alt, alle får ikke være med på alt, selv om de har stamtavle, og de har forskjellige egenskaper og adferdstrekk som påvirker hvordan de er å leve med i hverdagen. "man skal leve med hunden i hverdagen også", fortell meg gjerne hvordan det er et problem med rasehunder. Det finnes ikke noen rasehunder blant de 4-500(eller mer?) som finnes som det går å leve med i hverdagen for en blandingshund entusiast. Men en blandingshund som da kan utvikle seg i mange retninger som man ikke vet på forhånd (som tross alt stammer ganske nært fra disse rasehundene som man absolutt ikke vil ha), det er sikkerstikk?

Har vell sagt det noen ganger, men kan jo si det igjen, det er ikke en regel som er der "bare fordi", det er en regel som er det fordi dette er ting som driftes og arrangeres av organisasjonen for rasehunder og deres fokus og interesseområde er rasehunder. Dere har akkurat samme mulighet for blandingshunder, men da må noen gjøre jobben å starte en egen organisasjon. Organisasjonen for rasehunder har allerede gitt blandingshunder være med på omtrent alt av deres arrangementer. Det på tross av at blandingsavl er en av tingene denne organisasjonen jobber imot. Og om man føler det er urettferdig så kan man jo nevne enda en gang at ikke alle rasehunder får være med på alt heller, selv om de har stamtavle.

Tja, du kan jo få full pott mtp premiering, du kan bare ikke få championat, titler eller delta på landslaget. Igjen er dette et arrangement og en sport som er arrangert av organisasjonen for rasehunder, og det er denne organisasjonen, som jobber for rasehunder, som har lagt ned alt arbeidet. Og dette er en organisasjon som jobber imot blandingsavl og å fronte blandingshunder vil jo da være et stort minus for dem og deres arbeid. Hvorfor det skal være selvsagt at blandingshunder bare skal få slenge seg på uten å være med å jobbe for det forstår jeg ikke, heller enn å gjøre den samme jobben å få til samme type organisasjon og tilbud for alle blandingshunder. Du må gjerne forklare det for meg om du har noen gode grunner. Selv om en del folk ikke forstår det, så er det ingenting urasjonellt med at kennelklubben foretrekker/bryr seg om renrasede hunder. Det er organisasjonen for renrasede hunder. Det er alt de står for. Og selv om jeg ikke er enig i alt de gjør eller ikke gjør så synes jeg absolutt raseavl er høyst rasjonelt og noe jeg håper fortsetter å være i fokus i lang tid fremmover. Dog gjerne med noen forandringer i praksis og gjerne litt strengere krav og bedre oppfølging av ting, men det er en annen diskusjon. Og grunnen til at jeg er for raseavl har ingen ting med stamtavle eller "rent blod" å gjøre også en annen diskusjon.

Nei, det går ikke på at hunden kun skal ha stamtavle. Det går på at dette er en organisasjon som har lagt ned tonnevis av arbeid i å forvalte, følge opp å jobbe for rasehunder på alle mulige måter. Og rasehunder er faktisk mer enn en stamtavle eller "rent blod". Det ligger målrettet arbeid bak for å skape homogene hundetyper som egner seg til div bruksområder eller som selskapshunder og turkamerater, et spesielt utseende, en viss str, en spesiell type pels osv. Ting som er viktig for en del folk som vil ha hund til et vist bruksområde og/eller liker å ha muligheten til å forutse hva de skaffer seg i så stor grad som mulig. Både mtp mentalitet, helse, utseende, str, pelstype, adferd, trenbarhet, aktivitetsnivå osv osv. Forutsigbarhet er noe som er viktig og satt høy pris på for veldig mange. Og for å gjenta, det er fult mulig å gjennomføre samme tilbud for blandingshunder, som for rasehunder, men noen må gjøre jobben på samme måte som noen har gjort denne jobben for rasehunder. Det kommer ikke av seg selv.

Som sagt, det var nytt for meg at NKK var klubben for rasehunder. Alt annet i siste avsnittet der er jeg klar over, jeg er ikke ute etter å sverte arbeidet NKK legger i rasehunder osv, og jeg prøver ikke å fronte blandingshunder på noen måte. Jeg trodde det var kun pga stamtavle, og at NKK var paraplyorgasisasjonen for alle hundeeiere, men takk for korreksjonen. :)

Det kan jo hende mange blandingshundeiere føles det er diskriminerende pga en irrasjonell følelse fordi en kanskje er litt biased siden en har blanding. :) Litt sånn, "ååe jamen!!" Og det er lett å føle at det er "oss mot dem" selvom en får gode og velformulerte argumenter presentert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKKs formålsparagraf:

  • Å arbeide for riktig behandling av hunder og å påse at aktiviteter med hund blir drevet i verdige former
  • Bidra til å fremme utviklingen av de enkelte hunderaser, av fysisk og psykisk sunne hunder, av typeriktige, funksjonelle og sosialt veltilpassede hunder
  • Legge muligheter og forhold til rette for aktiviteter med hund innenfor et samfunnsmessig ansvarlig hundehold
  • Ivareta medlemmenes kynologiske interesser innenfor gjeldende lov- og regelverk
  • Være sentralt talerør overfor myndigheter, allmennhet, media mv
  • Være ledende organisasjon for samarbeidende klubber og forbund
  • Drive opplysningsvirksomhet og samfunnsnyttig arbeid av kynologisk art
Så det er tilpasset endel, men det er fremdeles raseklubbene som står bak i all hovedsak.
NHL gjør i prinsippet det samme som NKK, men i en helt annen skala.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste her inne ikke har så mye positivt å si om NHL.
De registrerer "hva som helst", de avholder en og annen utstilling som ikke har betydning for noen og de siste årene har de ligget mer eller mindre død.

Organisasjonen ble opprinnelig opprettet som en protest mot NKK av en "utbryter" derfra som kom på kant med alt og alle. En boxermann faktisk.

I mange år hadde de et 2-dommersystem på utstillingene sine. Det tror jeg de har gått bort fra.

Har man raser som ikke er tilsluttet FCI kan man få registrert de der. Uten at man har noe mer rettigheter liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKKs formålsparagraf:

  • Å arbeide for riktig behandling av hunder og å påse at aktiviteter med hund blir drevet i verdige former
  • Bidra til å fremme utviklingen av de enkelte hunderaser, av fysisk og psykisk sunne hunder, av typeriktige, funksjonelle og sosialt veltilpassede hunder
  • Legge muligheter og forhold til rette for aktiviteter med hund innenfor et samfunnsmessig ansvarlig hundehold
  • Ivareta medlemmenes kynologiske interesser innenfor gjeldende lov- og regelverk
  • Være sentralt talerør overfor myndigheter, allmennhet, media mv
  • Være ledende organisasjon for samarbeidende klubber og forbund
  • Drive opplysningsvirksomhet og samfunnsnyttig arbeid av kynologisk art
Så det er tilpasset endel, men det er fremdeles raseklubbene som står bak i all hovedsak.
NHL gjør i prinsippet det samme som NKK, men i en helt annen skala.

Hva er NHL? Aldri hørt om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja- vi kan gjerne tenke sånn, men DE gjør ikke det :)

(alle mine er chippa, med D.I eller omregistrert til D.I det har jeg gjort etterhvert som jeg har fått dem. Men jeg synes likevel det er veldig dyrt å chippe i D.I i forhold til hva en chip koster og hvor lang tid det tar å sette + registrere den...). Så jeg forstår faktisk at folk bruker den billigere utgaven. Men jeg gjør det ikke selv

Hva er grunnen til at du har omregistrert de til DI? Jeg tenkte at "chippa er chippa", og at dersom man kan spare penger på det, så bør det jo være et marked for det for flere enn hundekjørere. Er det NKK som krever reg i DI for å bli reg i NKK? Jeg har jo aldri hørt om at det finnes et alternativ, men er dette noe som tilbys gjennom alle dyrleger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du har omregistrert de til DI? Jeg tenkte at "chippa er chippa", og at dersom man kan spare penger på det, så bør det jo være et marked for det for flere enn hundekjørere. Er det NKK som krever reg i DI for å bli reg i NKK? Jeg har jo aldri hørt om at det finnes et alternativ, men er dette noe som tilbys gjennom alle dyrleger?

Det hjelper ikke om de har chip, om chippen ikke er registrert i noe register opp mot eier og hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke om de har chip, om chippen ikke er registrert i noe register opp mot eier og hund :)

Ah..! Jeg trodde at en chip alltid kunne bli det, og at et tilsvarende register fantes for dette alternativet. Evt at man kunne bruke den typen chip, og registrere den i DI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du har omregistrert de til DI? Jeg tenkte at "chippa er chippa", og at dersom man kan spare penger på det, så bør det jo være et marked for det for flere enn hundekjørere. Er det NKK som krever reg i DI for å bli reg i NKK? Jeg har jo aldri hørt om at det finnes et alternativ, men er dette noe som tilbys gjennom alle dyrleger?

Som 2ne sier, NHF chippen er jo da ikke registrert i dyreidentitet, som alle sjekker om man finner en hund. Mange registrerer NHF chippen i stamtavla (www.stamtavla.no) men det er jo bare trekkhundfolk som kommer på å sjekke der...

For valpekull og øyelysing og slikt krever NKK at chippen er registrert i DI. Det er vel strengt tatt ikke "lov" å kreve det men jeg orker ikke så mye styr, så jeg har etterregistrert alt i D.I og tilogmed satt ny chip siden de ikke lenger ville registrere inn NHF chipper i dyreidentitet (voksen hund kjøpt av annen hundekjører). Tidligere var det enklere å få NHF chip registrert i D.I man måtte "bare" betale som om det var en utenlandsk chip (hvilket det ikke er, den har norsk landkode).

Men mest av alt- det er jo greit at chippen også er registrert i et register folk vet om...

Denne NHF chippen er ikke noe alle veterinærer er med på nei, noen vil heller ikke sette den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan faktisk kjøpe chip på e-bay som er fult brukanes som identifikasjon på hunden. Men de er ikke registrert noen plass.

Edit:

Link

Ja, i trekkhundsammenheng er det identifisering av hunden som er greia- det kreves på løp. Har du chip som ikke fyller vanlig iso-standard så må du selv sørge for å ha avlesningsutstyr tilgjengelig. Vi som har rasehunder må jo i tillegg forholde oss til NKK sine krav- og da fungerer ikke andre typer chip om du skal registrere helsedata eller ha avkom etter hunden. Så det er sånnsett like greit å bare holde seg til D.I, så blir det ikke så mye styr...

Beklager for masse O.T!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...