Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasisme i hundesport


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 208
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mange prøvetyper/grener er jo ment som en vurdering av arvelige egenskaper/ avlsvurdering. Det i seg selv utelukker jo blandinger..

For det første; er det mulig å la være å bruke ordet "incest"? Det er fullstendig malplassert i denne sammenhengen, da incest er noe som skjer blant mennesker, og da innad i en familie, mellom foreld

Når NKK er en interesseorganisasjon for raseklubbene så er det vel rimelig naturlig at de legger til rette for raseklubbene, og ikke for blandingshunder. De kan jo delta og konkurrere i mye, selv om i

Posted Images

At noe under tusenlappen for en chip som sikrer ID og eierskap på Fido i dens levetid er dyrt må vel bare kunne kalles ett I-landsproblem. :)

Til sammenlikning uten sammenlikning forøvrig, om du ønsker å registrere en sykkel for å være på nett mot tyveri med forsikring og slikt koster det 399,- for en periode på fem år.

Har man 25 hunder, og skal chipmerke dem. Blir det jo "litt" forskjell på å betale 75 kr kontra 750 kr per hund.. :) trekkhunder må være chippa for å gå løp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hesteverdenen har man register for "blandinger", disse er ekskludert fra avl, championater og årgangsklasser. Man kan godt konkurrere med de, men det hjelper ikke hvor bra individet er i sporten, avlsdyr blir det ikke uansett.

Hundeavlen savner en "foredler" som hesteavlen har, det er vanlig å tilføre fullblod i en stamtavle for å lette opp og få større genpool. For de største bruksrasene innen hund er jo dette snart mulig med tanke på at en del raser har delt seg opp hva angår type og genetikk.

Sånn sett ser jeg ingen grunn til at blandinghunder skal få titler i f.eks RIK, de har ingen funksjon mtp avl. En IPO 3 prøve er ikke eneste kriterie for valg av hannhund, men det en av kriteriene som bør være i orden når man avler mot bruks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hesteverdenen har man register for "blandinger", disse er ekskludert fra avl, championater og årgangsklasser. Man kan godt konkurrere med de, men det hjelper ikke hvor bra individet er i sporten, avlsdyr blir det ikke uansett.

Hundeavlen savner en "foredler" som hesteavlen har, det er vanlig å tilføre fullblod i en stamtavle for å lette opp og få større genpool. For de største bruksrasene innen hund er jo dette snart mulig med tanke på at en del raser har delt seg opp hva angår type og genetikk.

Sånn sett ser jeg ingen grunn til at blandinghunder skal få titler i f.eks RIK, de har ingen funksjon mtp avl. En IPO 3 prøve er ikke eneste kriterie for valg av hannhund, men det en av kriteriene som bør være i orden når man avler mot bruks.

Hest er egentlig et fint eksempel. For der avler man både i rene raser, men også typer på kryss av raser, der det er hensiktsmessig. Men da med typegodkjenning og full registrering.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man 25 hunder, og skal chipmerke dem. Blir det jo "litt" forskjell på å betale 75 kr kontra 750 kr per hund.. :) trekkhunder må være chippa for å gå løp

Det er jo bare å chippe de etterhvert som man får de det, vel? Det er det vi andre gjør, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man 25 hunder, og skal chipmerke dem. Blir det jo "litt" forskjell på å betale 75 kr kontra 750 kr per hund.. :) trekkhunder må være chippa for å gå løp

Man tyter vel ikke fram 25 valper i slengen for å beholde selv, uansett hvor fælt man kjører hund :) Chipping av valper i kull koster 4-500 kr pr snute. Maks. (Det er lov å sjekke priser, og alle dyrleger gir rabatt for kull) Såpass greier selv oppdrettere av blandingshunder å koste på valpa sine, så da går det vel bra for hundekjørere også, tenker jeg :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessen for hundesport kan dukke opp uplanlagt, og det hadde jo vært litt kult at man kunne nå helt til topps selvom man har blanding.

Hvis man plutselig oppdager at man som eier brenner for lydighetstrening og konkurranser, og man har en hund som ikke egner seg til å nå langt, så er det ganske tungt. Man vet at man ikke kan utvikle denne interessen videre uten å få seg en til hund. De fleste anskaffer da hund nr. 2, men for de som ikke har mulighet så må de vente mange år før de kan velge ny rase. Det er kjipt, uansett om det er fordi man har feil rase, blandingshund, eller vært uheldig med individet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er uvanlig og jeg liker blandingshunder ;) Jeg liker ting som ikke er helt A4. Hadde vært like kult i min mening om det var en rase utenom de standard rasene og. Og fordi det hadde vist at man kunne premiere en blandingshund like godt som en renraset, uten fordommer (noen folk liker jo ikke blandingshunder og kan da bli biased).

Man kan da premie er blanding. :)

Her er rosettene mine fra 2014/2015 ;);)

post-3327-0-96142800-1431900138.jpg

Så blandinger blir faktisk ikke behandlet så forferdelig fælt. De blir registrert (på eiers interesse)- helseopplysninger og resultater blir oppført på dogweb. De kan konkurreres med i ag, lp, rl og spor (og mer?). De kan ta funksjonsanalyse, karaktertest, utholdenhetsprøven ect. De blir premiert og kan konkurrere i de høyeste klassene i både ag, lp og rl som jeg vet om. Hvor er den fantastiske diskrimineringen?

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da premie er blanding. :)

Her er rosettene mine fra 2014/2015  ;)  ;)

 

{style_image_url}/attachicon.gif DSC_0010.JPG

 

Så blandinger blir faktisk ikke behandlet så forferdelig fælt. De blir registrert (på eiers interesse)- helseopplysninger og resultater blir oppført på dogweb. De kan konkurreres med i ag, lp, rl og spor (og mer?). De kan ta funksjonsanalyse, karaktertest, utholdenhetsprøven ect. De blir premiert og kan konkurrere i de høyeste klassene i både ag, lp og rl som jeg vet om. Hvor er den fantastiske diskrimineringen? 

De kan ikke ta utholdenhetsprøven.. Den går under rik ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke ta utholdenhetsprøven.. Den går under rik ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mener jeg snakket med noen om å ta den for et par år siden og at jeg fikk ta den med min- men godt mulig jeg misforsto eller noe, men den ble aldri tatt- ingen av oss hadde kondis til det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg snakket med noen om å ta den for et par år siden og at jeg fikk ta den med min- men godt mulig jeg misforsto eller noe, men den ble aldri tatt- ingen av oss hadde kondis til det  :lol:

Meg bekjent så er det ikke egne deltakerregler for uhp, men jeg skal ikke garantere noe.. det jeg derimot vet er at det er veldig mange som synser rundt regelverk, sånn generelt :P til og me av arrangører :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

De kan ikke ta utholdenhetsprøven.. Den går under rik ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg vet dommere som aksepterer ureg hunder på både utholdenhetsprøve og ferdselsprøve, uten å gi tittelene selvfølgelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dommere som aksepterer ureg hunder på både utholdenhetsprøve og ferdselsprøve, uten å gi tittelene selvfølgelig.

Ja, det er jo en mulighet..

Sånne muligheter kommer ikke helt naturlig for lille frk regelrytter, så jeg tenker ikke i de banene :aww:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dommere som aksepterer ureg hunder på både utholdenhetsprøve og ferdselsprøve, uten å gi tittelene selvfølgelig.

Om jeg skulle (og hadde fått) tatt den hadde jeg vært innenforstått med at jeg ikke fikk noe tittel (selvfølgelig). Jeg syntes bare at det hadde vært kult og gjennomført og fått den godkjent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Om jeg skulle (og hadde fått) tatt den hadde jeg vært innenforstått med at jeg ikke fikk noe tittel (selvfølgelig). Jeg syntes bare at det hadde vært kult og gjennomført og fått den godkjent :) 

Godkjent hva da? Du får jo ingen startbok å skrive det i, så det blir jo ingen " bevis" på at man har gjennomført en prøve. Annet enn at du vet du har syklet 20 km.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkjent hva da? Du får jo ingen startbok å skrive det i, så det blir jo ingen " bevis" på at man har gjennomført en prøve. Annet enn at du vet du har syklet 20 km.

Så man får ikke (dvs. også rasehunder) noe form for ark med godkjenning eller brutt? Så AD tittelen blir bare ført rett inn foran stamtavlenavnet på dogweb uten noen mer? Altså- så en hund kan ha prøvd og tatt utholdenhetsprøven mange ganger med brutt uten av det havner på dogweb? Jeg kan ikke så mye om denne tittelen så spørr av nyskjerrighet. Vet at andre championat feks. blir blir bokført og tittelen kommer foran navnet :)

edit: Alt av offisielle prøver og tester jeg har tatt med hunden min har havnet på dogweb med resultat og godkjent/ikke godkjent- derfor jeg tok det forgitt at uhp. også gjorde det. Men det blir vell kanskje en annen sak når det faktisk ikke er lov på blandinger, men jeg har uansett fått et kritikkskjema i hånda på endt prøve/test før det havnet på dogweb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Når du starter i rik programmet så har du en startbok hvor alle prøvene du deltar på blir skrevet resultatet og signatur av dommer. Du får ingen kritikk eller bedømmingsskjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Hvis man plutselig oppdager at man som eier brenner for lydighetstrening og konkurranser, og man har en hund som ikke egner seg til å nå langt, så er det ganske tungt. Man vet at man ikke kan utvikle denne interessen videre uten å få seg en til hund. De fleste anskaffer da hund nr. 2, men for de som ikke har mulighet så må de vente mange år før de kan velge ny rase. Det er kjipt, uansett om det er fordi man har feil rase, blandingshund, eller vært uheldig med individet.
Da gjør man som alle oss andre med hunder som "ikke egner seg". Man trener og utvikler seg sammen med den hunden man har. Jeg har en terv nå (son forøvrig er i elite) som ikke akkurat er enkel å trene med og jeg har hatt en berner sennenhund som ikke akkurat var enkel å trene med. Men erfaringene jeg har gjort meg med dem har gjort meg til en mye bedre hundetrener. Jeg har en ung terv som er veldig egnet til å trene også nå. Jeg hadde aldri i livet klart å styre og trene han like godt om han var første hunden min. Uansett hvor gode egenskaper han har. Sporten skal da ikke endre seg for at du har en uegnet hund? Det blir som at jeg vil endre reglene i fotball fordi jeg er så dårlig til å styre ballen med føttene. Eller at det ikke burde være lov med andre hunder rundt ringen fordi hunden min har problemer med det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du starter i rik programmet så har du en startbok hvor alle prøvene du deltar på blir skrevet resultatet og signatur av dommer. Du får ingen kritikk eller bedømmingsskjema.

men hun kan vel få startboka og få det ført inn der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tyter vel ikke fram 25 valper i slengen for å beholde selv, uansett hvor fælt man kjører hund :) Chipping av valper i kull koster 4-500 kr pr snute. Maks. (Det er lov å sjekke priser, og alle dyrleger gir rabatt for kull) Såpass greier selv oppdrettere av blandingshunder å koste på valpa sine, så da går det vel bra for hundekjørere også, tenker jeg :P

Ja- vi kan gjerne tenke sånn, men DE gjør ikke det :)

(alle mine er chippa, med D.I eller omregistrert til D.I det har jeg gjort etterhvert som jeg har fått dem. Men jeg synes likevel det er veldig dyrt å chippe i D.I i forhold til hva en chip koster og hvor lang tid det tar å sette + registrere den...). Så jeg forstår faktisk at folk bruker den billigere utgaven. Men jeg gjør det ikke selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

 

men hun kan vel få startboka og få det ført inn der?

Da jeg drev med dette fikk man kun startbok til reg hund (ble skrevet ut på reg nr, ikke navn) men mulig det er forandret nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg drev med dette fikk man kun startbok til reg hund (ble skrevet ut på reg nr, ikke navn) men mulig det er forandret nå.

Startbok får du kjøpt så mange du vil av, såvidt jeg vet, de bestilles enkelt i nettbutikken til NKK. Om dommere signerer på noe som helst for en blandingshund, det er en annen sak. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Men er det virkelig så mye blandingshunder blir utestengt fra?

De kan starte i LP, AG, NBF, Rally, kreativ lydighet, MH, Blodspor (?), K-test. (før gjerne til flere om det fins)

Det er vel mer eller mindre kun de rasespesifikke prøvene som feks elghund/spaniel/ståendefuglehund prøver o.l. (der er det jo ganske mange raser som blir "utestengt"), IPO og NM/Nordisk/VM hvor titler blir stambokført (NBF har også stambokført tittel)

I sverige er det faktisk slik at raser som starter i SBK programmet ikke får samme tittel som SBK rasene når de blir champion. En BC får feks tittelen Svensk Söksprov Champion, imens en AK får tittelen Svensk Brukshund Champion.

SBK rasene er også de eneste hundene som kan få tittelen KORAD. o.l. Det er ikke slik at det KUN er blandingshunder som ikke får alle tittler.

Selv om jeg vet om flere BC og AK som brukes på linjen og kan dirrigeres som en labbis, så får de fortsatt ikke starte på en jaktprøve som en labbis av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da premie er blanding. :)

Her er rosettene mine fra 2014/2015 ;);)

attachicon.gifDSC_0010.JPG

Så blandinger blir faktisk ikke behandlet så forferdelig fælt. De blir registrert (på eiers interesse)- helseopplysninger og resultater blir oppført på dogweb. De kan konkurreres med i ag, lp, rl og spor (og mer?). De kan ta funksjonsanalyse, karaktertest, utholdenhetsprøven ect. De blir premiert og kan konkurrere i de høyeste klassene i både ag, lp og rl som jeg vet om. Hvor er den fantastiske diskrimineringen?

Kult! Men jeg mente premiert på TOPP, altså blant topputøverne i NM, landslag osv :) Vet at man kan konkurrere så mye man vil og få premier med blanding, men de er utelukket fra landslag feks. Jeg visste ikke at de kunne delta i NM da, det er jo flott at de kan :)

Ser jo at det ikke er mye en kan gjøre med regler som er underlagt FCI. Ikke at det er superviktig for meg at blandinger skal få tilgang til landslag, vil man det kjøper man jo ikke blanding som mange har nevnt. Var bare den lille greia jeg nevnte med at tenk OM man plutselig blir helt rå på en sport tilsvarende landslagnivå, så kan man ikke delta fordi hunden ikke har stamtavle. Liten bagatell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...