Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasisme i hundesport


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Venter fortsatt spent på ett godt argument mot id på hund.

Jeg tror ikke du får det her, de fleste her har vel både registrerte og id-merka hunder. Spørsmålet var hvor gjennomførbart det er å lovpålegge folk å id-merke og registrere hundene sine, sånn i praksis, ikke bare i teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 208
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mange prøvetyper/grener er jo ment som en vurdering av arvelige egenskaper/ avlsvurdering. Det i seg selv utelukker jo blandinger..

For det første; er det mulig å la være å bruke ordet "incest"? Det er fullstendig malplassert i denne sammenhengen, da incest er noe som skjer blant mennesker, og da innad i en familie, mellom foreld

Når NKK er en interesseorganisasjon for raseklubbene så er det vel rimelig naturlig at de legger til rette for raseklubbene, og ikke for blandingshunder. De kan jo delta og konkurrere i mye, selv om i

Posted Images

Hvis det er forslaget mitt du sikter til så var det med en viss ironi. Bøter pleier funke, en generell holdningsending skader ikke hundenorge.

Venter fortsatt spent på ett godt argument mot id på hund.

Vet du Joachim, hverken @2ne eller jeg har noe i mot et register eller innføringen av det, og det er helt uproblematisk for oss da vi chipper både egne hunder og valpene. Det vi har stilt spørsmål om som ingen har noe godt svar på er hvordan man skal håndheve det i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Om id merking av hund var et krav, så ville vel folk flest ha vett til å følge opp. Om ikke før, så i hvert fall når de er hos vet for vaksine, og blir opplyst om at det er et krav? Vel vil det sikkert slenge en og annen kjøter rundt uten chip. Men det vil alltid være noen som ikke følger regelverk, uansett hva det dreier seg om.

Dette burde være en smal sak å få til i Norge, sammenlignet med GB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Om id merking av hund var et krav, så ville vel folk flest ha vett til å følge opp. Om ikke før, så i hvert fall når de er hos vet for vaksine, og blir opplyst om at det er et krav? Vel vil det sikkert slenge en og annen kjøter rundt uten chip. Men det vil alltid være noen som ikke følger regelverk, uansett hva det dreier seg om.

Dette burde være en smal sak å få til i Norge, sammenlignet med GB.

Tro det eller ei, det er ikke alle som vaksinerer hundene sine heller. Jeg har ikke helt den samme tiltroen til folk flests vett som du har, kjenner jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det fordi at det var mye jobb for å få registrert disse chippene? De var vel ikke helt standard, og ikke alltid korrekte, om jeg ikke tar feil?

--

At vi har Dyreidentitet som kan registrere alt som chippes allerede, var vel ikke helt det jeg lurte på hvordan skulle administreres, egentlig. Jeg er mer nysgjerrig på hvordan man skal få alle uregistrerte hunder inn i det registeret. Om det ble innført et påbud om chipping og registrering i Dyreidentitet, hvordan foregår det i praksis? Doodleoppdretteren oppi høgget her har ikke akkurat registrert valpene noe sted, så hvem skal forsikre seg om at alle valper som blir født blir chippet og registrert?

joda de er i henhold til samme ISO standard som D.I sine, og har riktig landskode. Det er noen som snakker om at de ikke alltid ble satt riktig sted, og derfor vandret - men det gjør D.I chip også (Ene min har D.I chip langt nedpå forbeinet) så det er mer brukerfeil enn chip-feil.

Tre av mine har NHF chip som er omregistrert til D.I, (før de ble kranglete på det) null problem. Resten har D.I- chip. En har begge deler, der veterinæren presterte å sette den nye D.I chippen rett ved den gamle NHF-chippen, der NHF-chippen er den som avgir signal når chipleseren brukes. Måtte derfor omegistrere den gamle chippen også.

Jeg vil ha mine registert i D.I så jeg har gjort det som trengs for ta de skal bli det. Men det er ganske dyrt ja.

Men nok om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei, det er ikke alle som vaksinerer hundene sine heller. Jeg har ikke helt den samme tiltroen til folk flests vett som du har, kjenner jeg :)

Nei da, jeg vet det :) (og tiltro til folks vett har jeg kvittet meg med for lengst...)

Men nå er det jo ikke sånn at man lar vær å innføre regler i tilfelle folk ikke gidder å følge dem. (Bare å avskaffe båndtvangen, først som sist, da :P )

Jeg er ganske sikker på at det ville være langt fler chippede hunder blandt de uregistrerte MED et krav, enn uten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

At noe under tusenlappen for en chip som sikrer ID og eierskap på Fido i dens levetid er dyrt må vel bare kunne kalles ett I-landsproblem. :)

Til sammenlikning uten sammenlikning forøvrig, om du ønsker å registrere en sykkel for å være på nett mot tyveri med forsikring og slikt koster det 399,- for en periode på fem år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det ikke er nødvendig at blandingshunder skal ha tilgang til alt, men noen ting gir ikke mening. Ja, man kjøper jo helst den rasen som passer til det man vil bruke den til.

Men i feks en situasjon som dette, man har en blandingshund som man egentlig kjøpte kun for tur og kos, men fatter interesse for konkurranse etter å ha blitt introdusert for det i feks en klubb, blir dritgod i lydighet og kommer seg opp i elite og hunden er bare helt rå og eier har virkelig blitt bitt av basillen og vil konkurrere seg helt til topps, og de er så gode at de kunne hevdet seg i noe så stort som kanskje NM osv. Men her blir de stoppet - av den simple grunn at hunden ikke har stamtavle. Det syns jeg er litt teit. For Lydighet er jo for moro skyld og ikke noe avlsverktøy? Tenk på alle de hundene som potensielt kan være Norges lydigste hund osv, men blir skjult i bakgrunnen fordi de aldri kan få vist det frem på noen stor arena fordi de er "urene." :P

Interessen for hundesport kan dukke opp uplanlagt, og det hadde jo vært litt kult at man kunne nå helt til topps selvom man har blanding. Hadde vært kult om det var en blanding på landslaget. Men dette er kanskje risky, siden folk da kan bli fristet til å starte å blande raser for å skape den perfekte LP-hund? Er det det som er bakdelen?

Kan blandinger havne på landslaget i sporter som freestyle /HTML og agility?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det ikke er nødvendig at blandingshunder skal ha tilgang til alt, men noen ting gir ikke mening. Ja, man kjøper jo helst den rasen som passer til det man vil bruke den til.

Men i feks en situasjon som dette, man har en blandingshund som man egentlig kjøpte kun for tur og kos, men fatter interesse for konkurranse etter å ha blitt introdusert for det i feks en klubb, blir dritgod i lydighet og kommer seg opp i elite og hunden er bare helt rå og eier har virkelig blitt bitt av basillen og vil konkurrere seg helt til topps, og de er så gode at de kunne hevdet seg i noe så stort som kanskje NM osv. Men her blir de stoppet - av den simple grunn at hunden ikke har stamtavle. Det syns jeg er litt teit. For Lydighet er jo for moro skyld og ikke noe avlsverktøy? Tenk på alle de hundene som potensielt kan være Norges lydigste hund osv, men blir skjult i bakgrunnen fordi de aldri kan få vist det frem på noen stor arena fordi de er "urene." :P

Interessen for hundesport kan dukke opp uplanlagt, og det hadde jo vært litt kult at man kunne nå helt til topps selvom man har blanding. Hadde vært kult om det var en blanding på landslaget. Men dette er kanskje risky, siden folk da kan bli fristet til å starte å blande raser for å skape den perfekte LP-hund? Er det det som er bakdelen?

Kan blandinger havne på landslaget i sporter som freestyle /HTML og agility?

Blandinger kan konkurrere i de fleste hundesporter, men de kan ikke representere landslaget fordi deltagelse på VM og slikt er underlagt reglene i FCI. NM er vel uttak til landslag og da må det vel følge de samme reglene der.

Og hvorfor er det kulere om en blanding blir norgesmester enn om det er en renraset hund?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg er enig i at det ikke er nødvendig at blandingshunder skal ha tilgang til alt, men noen ting gir ikke mening. Ja, man kjøper jo helst den rasen som passer til det man vil bruke den til. Men i feks en situasjon som dette, man har en blandingshund som man egentlig kjøpte kun for tur og kos, men fatter interesse for konkurranse etter å ha blitt introdusert for det i feks en klubb, blir dritgod i lydighet og kommer seg opp i elite og hunden er bare helt rå og eier har virkelig blitt bitt av basillen og vil konkurrere seg helt til topps, og de er så gode at de kunne hevdet seg i noe så stort som kanskje NM osv. Men her blir de stoppet - av den simple grunn at hunden ikke har stamtavle. Det syns jeg er litt teit. For Lydighet er jo for moro skyld og ikke noe avlsverktøy? Tenk på alle de hundene som potensielt kan være Norges lydigste hund osv, men blir skjult i bakgrunnen fordi de aldri kan få vist det frem på noen stor arena fordi de er "urene." :P Interessen for hundesport kan dukke opp uplanlagt, og det hadde jo vært litt kult at man kunne nå helt til topps selvom man har blanding. Hadde vært kult om det var en blanding på landslaget. Men dette er kanskje risky, siden folk da kan bli fristet til å starte å blande raser for å skape den perfekte LP-hund? Er det det som er bakdelen? Kan blandinger havne på landslaget i sporter som freestyle /HTML og agility?
NM kan du vel gå? Det er først landslag det blir stopp på. Og for å endre reglene for det må du gå til Fci. Det er internasjonale regler, som ligger over nkk sine, som bestemmer det. Men ellers er jeg helt enig :) Det burde ikke være noe problem med blandingshunder i VM :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NM kan du vel gå? Det er først landslag det blir stopp på. Og for å endre reglene for det må du gå til Fci. Det er internasjonale regler, som ligger over nkk sine, som bestemmer det. Men ellers er jeg helt enig :) Det burde ikke være noe problem med blandingshunder i VM :)

Nei, NM er forbehold renrasede og stambokførte hunder, siden NKKs formålsparagraf jo er å jobbe for renrasede hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, NM er forbehold renrasede og stambokførte hunder, siden NKKs formålsparagraf jo er å jobbe for renrasede hunder.

Kjenner jeg grøsser på ryggen av ordlyden her. Mest fordi flertallet av dagens altfor mange raser i dag er fullstendig uten funksjon, har oppstått fra innavl for å dyrke frem utseendemessige ekstremiteter, og avles "rene" utelukkende på grunn av utseendet.

Neppe noe nytt for noen her, men godt formulert, og det tar seg opp etter 10-12 avsnitt: http://www.gizmodo.co.uk/2015/03/why-breeding-pedigree-dogs-is-just-eugenics-by-another-name/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et avlsverktøy er ikke bare for hunder som skal avles på, det er minst like mye for å hjelpe de som skal avle å finne en partner til sin hund, ikke bare på individ, men på linjer. Det sier også noe om hva forskjellige kombinasjoner gir videre til sine valper(avlsverdi). Det er et verktøy valpekjøpere kan bruke for å finne et kull de ønsker å kjøpe valp fra osv.. Uten at flere enn bare avlsdyr testes/sjekkes så er det jo nesten ikke noe vits i å sjekke noe som helst da enkeltresultater sier fint lite om noe. Selvsagt er det også en konkurranse, gøy, prestisje osv, men det gjør det ikke mindre kjekt eller viktig som avlsverktøy. Akkurat Rik/IPO er det nok veldig mange som bruker som avlsverktøy på typiske(og noen mindre typiske) ipo raser. (schæfer, boxer, riesen, malle, hollender, hvit gjeter, rottis, dober m.f.), i tillegg til andre kriterier selvsagt.

Edit: Hundesporter flest er ikke et avlsverktøy, selv om mange synes det er positivt at hundene de skal avle på har resultater i hundesport, spesielt da fra sporter som er relevante ifht det formål man selv ønsker å lage hunder til. Mens RIK ble startet som et avlsverktøy, først og fremst, det ble ikke startet som en sport eller konkurranse i seg selv.

Edit2: Og RIK er laget for å teste forskjellige ting i hunden, ikke bare utholdenhet eller evne til å komme langt i hundesport, men førbarhet, mot, nerver, vekslinger, evne til omstilling osv. og derfor er det en ganske stor forskjell på dette som avlsverktøy og lp eller ag.

(aner ikke hva som skjedder her, skal ikke være noen flere quoter og jeg får ikke tatt den vekk heller)

Jeg ser fortsatt ikke hvorfor blandinger ikke er velkomne. Hvorfor er det tabu med blandingsavl nå? Blandingsavl la grunnlaget for de aller fleste rasene vi har i dag. Det burde være opp til hver enkelt om de vil avle "renraset" og kjøpe valper med "100% forutsigbare egenskaper" (vi vet alle at det ikke stemmer uansett), eller om man vil øke genetisk diversitet ved å gå bort fra utseendefokuset uten å miste egenskapene og blande hunder som er en god match, og kjøpe en valp man ikke kan forutse 100% hvordan kommer til å se ut.

Det er svært kunstige skiller mellom mange av rasene, og i mange tilfeller større forskjeller på individer innad i en rase enn mellom rasene, så hvorfor skal vi opprettholde den nazistiske renraseideologien, når vi vet hvordan den oppsto, og hvilke negative følger den har?

Jeg ser virkelig ingen grunn til å nekte folk å krysse passende hunder, og å teste blandingshundene sine slik man tester "de rene" (*grøss*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fortsatt ikke hvorfor blandinger ikke er velkomne. Hvorfor er det tabu med blandingsavl nå? Blandingsavl la grunnlaget for de aller fleste rasene vi har i dag. Det burde være opp til hver enkelt om de vil avle "renraset" og kjøpe valper med "100% forutsigbare egenskaper" (vi vet alle at det ikke stemmer uansett), eller om man vil øke genetisk diversitet ved å gå bort fra utseendefokuset uten å miste egenskapene og blande hunder som er en god match, og kjøpe en valp man ikke kan forutse 100% hvordan kommer til å se ut.

Det er svært kunstige skiller mellom mange av rasene, og i mange tilfeller større forskjeller på individer innad i en rase enn mellom rasene, så hvorfor skal vi opprettholde den nazistiske renraseideologien, når vi vet hvordan den oppsto, og hvilke negative følger den har?

Jeg ser virkelig ingen grunn til å nekte folk å krysse passende hunder, og å teste blandingshundene sine slik man tester "de rene" (*grøss*)

Blandingshunder er tabu fordi de er så friske.. Det beste er jo å velge raserene hunder slik at de blir syke i 6-7 års alderen og kan avlive de da slik at man slipper å sitte der med pensjonister..

Dessuten, så kan man heller ikke skylde på rasen for evt negative trekk hvis man velger en blanding. Og det ville jo være urettferdig for de som kun har råd til å kjøpe renraset at de skulle ha det mye vanskeligere mtp trening og konkurranse...

Så kort sagt: blandingshunder er for stor konkurranse til at man ønsker å ha de med..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva dalmatineren angår: hva er argumentet for å holde den "ren" (incestøs)? Bruksområde?

For det første; er det mulig å la være å bruke ordet "incest"? Det er fullstendig malplassert i denne sammenhengen, da incest er noe som skjer blant mennesker, og da innad i en familie, mellom foreldre/barn. Det er forresten ikke hundene som selv bestemmer hvem de skal parre seg med, ei heller skjer det med tvang fra den ene hundens side. Du kan kalle dette vi diskuterer for innavl.

Jeg ser fortsatt ikke hvorfor blandinger ikke er velkomne. Hvorfor er det tabu med blandingsavl nå? Blandingsavl la grunnlaget for de aller fleste rasene vi har i dag. Det burde være opp til hver enkelt om de vil avle "renraset" og kjøpe valper med "100% forutsigbare egenskaper" (vi vet alle at det ikke stemmer uansett), eller om man vil øke genetisk diversitet ved å gå bort fra utseendefokuset uten å miste egenskapene og blande hunder som er en god match, og kjøpe en valp man ikke kan forutse 100% hvordan kommer til å se ut.

Det er svært kunstige skiller mellom mange av rasene, og i mange tilfeller større forskjeller på individer innad i en rase enn mellom rasene, så hvorfor skal vi opprettholde den nazistiske renraseideologien, når vi vet hvordan den oppsto, og hvilke negative følger den har?

Jeg ser virkelig ingen grunn til å nekte folk å krysse passende hunder, og å teste blandingshundene sine slik man tester "de rene" (*grøss*)

Men jeg ser jo at du har veldig tendenser til å trekke linjer til menneskelige fenomener; du snakker om incest, rasimen og nazisme. Hårreisende at det ikke går an å skille mer mellom hundeverden og menneskeverden... Slutt å kast rundt deg med store ord som betyr fryktelige ting, og bruk heller begreper som passer til saken. Jeg forstår du er sint og lei deg for det som skjedde med cavalieren din, men det betyr ikke at oppdrettere flest heiler Hitler i smug, og drømmer om å la hunder dø i middelhavet mens de selv iscenesetter incest mellom egne hunder. Alvorlig talt.

Når det er sagt, så er det nesten så jeg ikke har lyst å si det en gang, fordi jeg synes det er et alt for seriøst alternativ til at det passer inn i denne cowboy-blandings-elsken jeg ser komme fra en viss kant.. Men Silken Windhound er noe å google.. De har nå etter en tid lukket stambøkene, og genpoolen vil jo da nødvendigvis snevre seg inn etter hvert, men du verden for et arbeid som er lagt ned bak denne rasen (for ja, den blir jo raseren når den etterhvert har lukkete stambøker). Dette er et eksempel på blandingshundavl som er gjort med presisjon og stor klokhet, og som har ført frem til en genialt frisk rase som lever til de er nærmere 20. Heldigvis må man bli godkjent som eier av de, og det er lang søknadsprosess for å få en. De selges vel også med avlsforbud som default hvis jeg ikke husker feil. Søk de opp, kjempespennende! Masse gentesting (hele genomet er kartlagt, og det brukes mye i medisinsk forskning), og seriøse folk bak.

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start Norsk Hundeklubb da vel - åpent for alle, registrer alle, arranger konkurranser og utstillinger for alle, lag stambok til alle. Det er det raseklubbene har gjort, og NKK er et produkt av det. Raseklubbenes organisasjon. Dere kan da ikke forvente at de jobber for blandingshundene på lik linje og gir dem like vilkår? Helt ærlig?

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fortsatt ikke hvorfor blandinger ikke er velkomne. Hvorfor er det tabu med blandingsavl nå? Blandingsavl la grunnlaget for de aller fleste rasene vi har i dag. Det burde være opp til hver enkelt om de vil avle "renraset" og kjøpe valper med "100% forutsigbare egenskaper" (vi vet alle at det ikke stemmer uansett), eller om man vil øke genetisk diversitet ved å gå bort fra utseendefokuset uten å miste egenskapene og blande hunder som er en god match, og kjøpe en valp man ikke kan forutse 100% hvordan kommer til å se ut.

Det er svært kunstige skiller mellom mange av rasene, og i mange tilfeller større forskjeller på individer innad i en rase enn mellom rasene, så hvorfor skal vi opprettholde den nazistiske renraseideologien, når vi vet hvordan den oppsto, og hvilke negative følger den har?

Jeg ser virkelig ingen grunn til å nekte folk å krysse passende hunder, og å teste blandingshundene sine slik man tester "de rene" (*grøss*)

Hvorfor skal blandingshunder være velkomne i eventer arrangert av kennelklubben, organisasjonen for rasehunder? Hvorfor lager ikke alle med blaningshund sitt eget tilbud og organisasjon om det er noe som savnes? Det finnes mange rasehunder som ikke får være med på alt heller, de som ikke er annerkjent av fci, men som har egne organisasjoner og egne aktiviteter. Jeg vet ikke om du snakker om RIKprogrammet eller generelt, men i RIKprogrammet er et avlsverktøy for rasehunder (fortrinnsvis en gruppe brukshunder), hvorfor i alle dager skal de åpne for blandinger? Og hvorfor skal en gruppe mennesker som har jobbet hardt for å få til det de har fått til mtp raseavl og alt rundt det bare la det falle sammen med å la alle hunder uansett opphav få gjøre inntog? Selv om ikke du og sikkert mange andre er enige så er dette det mange vil ha og da synes jeg de som ikke er enig kan lage sin egen klubb heller enn å ødelegge det andre har jobbet for.

Hvorfor er det tabu med blandingsavl nå? Tja, jeg kan bare snakke for meg selv, men ukritisk avl er for meg tabu samme hva det er. Og det meste av blandingsavl som foregår i dag er 100%ukritisk. I tillegg så er det et overfylt marked, flere og flere hjemløse hunder. Tusenvis av random blanidinger (og ja, også rasehunder som avles ukritisk) er faktisk et dyrevelferdsmessig problem. Det andre er jo alle de syke hundene som avles på, noen med viten å vilje, andre uten å vite det fordi hverken deres hund eller noen i slekten er sjekket for noe som helst. Jeg er ikke 100% imot blandingsavl, feks har jeg ikke noe problem med alaska husky, som avles med et formål, mens de som avler "alaska husky" altså bare random blandinger uten noe mål og mening har jeg et problem med. Det andre er jo at man innen blandingsavl ikke har noen form for mulighet til å følge med på dyrevellferden. Hvor mange kull folk har på tispen, hvor tett de kommer, innavlsgrad på kull. Det er ingen som holder så mye som et minimum av krav over dem som avler, være seg helse, mentalitet eller etikk. Man kan potensielt skape enda sjukere bikkjer ved å få enda flere mulige sykdommer enn de to rasene man blander har hver for seg. Det vil være et h**** og så å si umulig for oppdrettere å vite hva de avler på, da det spiller liten rolle hvilken helse og mentalstatus avlsdyrene har om man ikke har koll på linjene forøvrig, å det er vanskelig uten avlskrav, uten et offentlig register, stamtavler osv. Det er vanskelig nok med rasehunder hvor alt finnes tilgjengelig.

"Det burde være opp til hver enkelt..." Det er opp til hver enkelt hva man vil avle. Det er ingen som stopper noen fra å avle blandingshunder, men velger man selv å gå utenfor organisasjonen så må man også gjøre jobben selv. Det er ikke umulig å få til nøyaktig det samme for blandinger, men noen må gjøre jobben.

Blande hunder uten utseendefokus, men beholde egenskapene.. Tja, noen raser kan man gjøre det med, men da hovedsaklig de som er samme rase i bunn å grunn, feks setterne, belgerne, hollenderne osv, og evt kryssparringer mellom hollender og belger feks. (men dette finnes jo allerede). Finnes sikkert noen flere eksempler på raser som er veldig like hverandre, men veldig mange er det ikke. Andre typer blanding vil føre til endring i mentalitet og egenskaper. Selv om det kan virke som små skiller for folk som ikke driver med det samme eller som ikke har opplevd raseforskjellene, men for de som vil ha den rasen så er det nok lite aktuelt å blande inn noe annet fordi det faktisk blir en helt annen hund. Men ang kryssparringer mellom like raser, så synes jo jeg personlig at man da heller skal jobbe for å åpne stambøker, sammenslåing av aktuelle raser osv osv heller enn å bare slippe løs alt å la tilfeldighetene råde. Eller om man vil lage en ny rase, så gjør det da, men det starter sjeldent med masse random blandinger, en ny rase starter gjerne med en plan og et mål, og man jobber for å komme dit man vil, med en raseklubb, et register osv og til slutt så jobber man for å bli godkjent i FCI eller andre organisasjoner.

Og på samme måte som ingen nekter noen å avle på det de vil, så er det heller ingen som nekter blandingshunder å bli testet eller noe annet, men de som vil ha et slikt tilbud må gjøre jobben selv å ikke forvente at organisasjonen for rasehunder gjør all jobben og tilrettelegger for dem som ikke vil være en del av dette.

100% forutsigbarhet får man aldri, uansett, men personlig så velger jeg heller en høyere sannsynlighet for å vite hva jeg får, pluss mulighet til å sjekke både det ene og det andre før jeg velger hvor jeg vil ha hund ifra kontra å satse på bingo, hva andre gjør er revnende likegyldig for meg.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg kommer alt for seint inn i diskusjonen, men når det gjelder Ipo programmet innen Rik, så konkurrerer man ikke før i klasse 3, de øvrige prøvene er nettopp det, prøver i et avlsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er greit ang blandinger og chip; du får ikke delta på noe form for prøver- og du får heller ikke reise lovlig ut og inn av landet (må ha pass som krever chip+vaksine). Så tallene må jo stige på antall hunder med chip- når du ikke kan gjøre noe med den uten chip. Og det må jo også friste folk og chippe hundene sine om de stikker av- da det er utrolig enkelt og finne eier om noen har chipleser. :)

Min blanding kom med vaksine og chip fra "oppdretter"- og når jeg overtok henne registrerte jeg henne i NOX og anskaffet pass. Så nå kan vi konkurrere og reise dit vi vil lovlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandinger kan konkurrere i de fleste hundesporter, men de kan ikke representere landslaget fordi deltagelse på VM og slikt er underlagt reglene i FCI. NM er vel uttak til landslag og da må det vel følge de samme reglene der.

Og hvorfor er det kulere om en blanding blir norgesmester enn om det er en renraset hund?

Fordi det er uvanlig og jeg liker blandingshunder ;) Jeg liker ting som ikke er helt A4. Hadde vært like kult i min mening om det var en rase utenom de standard rasene og. Og fordi det hadde vist at man kunne premiere en blandingshund like godt som en renraset, uten fordommer (noen folk liker jo ikke blandingshunder og kan da bli biased).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er uvanlig og jeg liker blandingshunder ;) Jeg liker ting som ikke er helt A4. Hadde vært like kult i min mening om det var en rase utenom de standard rasene og. Og fordi det hadde vist at man kunne premiere en blandingshund like godt som en renraset, uten fordommer (noen folk liker jo ikke blandingshunder og kan da bli biased).

Du kan premiere blandinger like godt som en renraset, du kan bare ikke få championat eller tittel (noe som faktisk ikke er mulig uten å være registrert). Norgesmester kan du også bli. :) Lager dere en egen organisasjon med registrering osv så kan dere jo få absolutt akkurat det samme som en rasehund og dere kan finne på egne ting også som rasehunder ikke kan være med på, om dere vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående blandingshunder som norgesmestre, det er vell også innført tittel for disse mesterskapene for iallefall LP.

(Hvis det ble innført, vell og merke)

Men kan blandingshunder få tittelen da? Tror ikke de kan det i AG ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan blandingshunder få tittelen da? Tror ikke de kan det i AG ihvertfall.

Blandingshunder kan ikke få titler overhodet :)

Det var nevnt om blandingshunder kunne delta i NM på forrige side, om det ikke er tilfellet så kan kanskje disse titlene være medvirkende, er min tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingshunder kan ikke få titler overhodet :)

Det var nevnt om blandingshunder kunne delta i NM på forrige side, om det ikke er tilfellet så kan kanskje disse titlene være medvirkende, er min tanke.

Sånn jeg forstod det da vi diskuterte NM og titler i rally var at i AG kan blanding delta i NM, men beste renrasede hund får tittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...