Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasisme i hundesport


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Det eneste som står blankt er foreldre og stamtavlen - men alt av helsetester ja (og mentaltester). NOX er jo noe man enkeltvis registrerer og ingenting tilsier at du må registrere hunden din der. Hun hund er den eneste av sine søsken som er reg. Uten og hatt registrert hund kunne jeg ikke meldt på til prøver :)

Hunden min har reg nr NOX51562/10 om du vil se, jeg har ikke helsetestet henne på noe så det er grunnen til blanke felt der :)

Tenk så deilig det hadde vært om det ble innført krav/lov om å chippe og registrere alle hunder. Om alle måtte logge seg inn, uansett hva slags bakgårdsblanding, så hadde det vært mulig å snike inn et banner med info om MH på høyresiden, datoer for agilitystevner og rallylydighetskurs på høyresiden, og alle fanene hadde inneholdt litt informasjon om de ulike sportene/prøvene og helseattestene... *drømmer* ..da hadde jo folk blitt mer bevisste på det, og kanskje den verste bakårdsavlen hadde blitt mindre populær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 208
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mange prøvetyper/grener er jo ment som en vurdering av arvelige egenskaper/ avlsvurdering. Det i seg selv utelukker jo blandinger..

For det første; er det mulig å la være å bruke ordet "incest"? Det er fullstendig malplassert i denne sammenhengen, da incest er noe som skjer blant mennesker, og da innad i en familie, mellom foreld

Når NKK er en interesseorganisasjon for raseklubbene så er det vel rimelig naturlig at de legger til rette for raseklubbene, og ikke for blandingshunder. De kan jo delta og konkurrere i mye, selv om i

Posted Images

Tenk så deilig det hadde vært om det ble innført krav/lov om å chippe og registrere alle hunder.

Dette er jo faktisk nevnt i vår kjære hundelov:

§ 13.Merking av hunder

Private organisasjoner kan etablere og drive en ordning for registrering og merking av alle hunder.

Kongen kan gi forskrift om

a) at alle hunder skal være merket, og at de skal være registrert i et register som føres av en eller flere private organisasjoner eller av et offentlig organ,

b) at en hundeholder plikter å gi genetiske og andre opplysninger til registeret om hunden og hundeholdet,

c) at hundeholderne skal betale gebyr som dekker de nødvendige kostnadene ved ordningen, og

d) at politiet skal ha innsyn i registeret.

NKK har som krav at alle hunder som deltar på deres aktiviteter har chip og er registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo faktisk nevnt i vår kjære hundelov:

§ 13.Merking av hunder

Private organisasjoner kan etablere og drive en ordning for registrering og merking av alle hunder.

Kongen kan gi forskrift om

a) at alle hunder skal være merket, og at de skal være registrert i et register som føres av en eller flere private organisasjoner eller av et offentlig organ,

b) at en hundeholder plikter å gi genetiske og andre opplysninger til registeret om hunden og hundeholdet,

c) at hundeholderne skal betale gebyr som dekker de nødvendige kostnadene ved ordningen, og

d) at politiet skal ha innsyn i registeret.

NKK har som krav at alle hunder som deltar på deres aktiviteter har chip og er registrert.

Så herlig! Hva er det som stopper det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig! Hva er det som stopper det?

At det ikke er praktisk gjennomførbart å gjennomføre et krav? Hvem skal føre oversikt over om fru Hansen har et kull på duddelen sin? Hvilke ressurser skal myndighetene bruke av for å finne ut om veskehunden ti Bitten er chippet?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg tenkte at de hundene som blir brukt i sporter, hvor mange av de bruker det som avlsverktøy?

Heldig mange går feks MH uten å tenke på å avle på hunden, men for sin egen del å kunne se hva som bor i den- eller de som trener ag eller rik for at der er gøy- ikke er forløp for avl.

Mh er ikke direkte ett avlsverktøy, mer avkomsgransking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

At det ikke er praktisk gjennomførbart å gjennomføre et krav? Hvem skal føre oversikt over om fru Hansen har et kull på duddelen sin? Hvilke ressurser skal myndighetene bruke av for å finne ut om veskehunden ti Bitten er chippet?

Selvfølgelig er det gjennomførbart, det er allerede blitt innført mange steder og flere er i ferd med å få det, særlig store byer. Dette er noe vi i den siviliserte verden ikke kommer til å slippe unna. Hvilke ressurser myndighetene skal bruke? Hvor mange kalorier koster det å holde en chipleser over nakken på Fido? Nå får vi jo eget dyrepoliti, de må da ha noe å gjøre. Det finnes jo bare gode argumenter for, de eneste som er i mot er vel i det store og det hele tilhengere av ulovlige hunder som kommer til å hyle seg hese.

Hva som stopper det? Politisk vilje, men det kommer nok snart, litt flere løshunder som gjør faenskap så har vi det her også.

PS Ikke bare byer eller, Flere land på verdensbasis, England og Skotland allerede fra neste år. Slipper nok ikke unna dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo faktisk nevnt i vår kjære hundelov:

§ 13.Merking av hunder

Private organisasjoner kan etablere og drive en ordning for registrering og merking av alle hunder.

Kongen kan gi forskrift om

a) at alle hunder skal være merket, og at de skal være registrert i et register som føres av en eller flere private organisasjoner eller av et offentlig organ,

b) at en hundeholder plikter å gi genetiske og andre opplysninger til registeret om hunden og hundeholdet,

c) at hundeholderne skal betale gebyr som dekker de nødvendige kostnadene ved ordningen, og

d) at politiet skal ha innsyn i registeret.

NKK har som krav at alle hunder som deltar på deres aktiviteter har chip og er registrert.

Mon tro om kronprinsfamilien chippet doodlekullet sitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Selvfølgelig er det gjennomførbart, det er allerede blitt innført mange steder og flere er i ferd med å få det, særlig store byer. Dette er noe vi i den siviliserte verden ikke kommer til å slippe unna. Hvilke ressurser myndighetene skal bruke? Hvor mange kalorier koster det å holde en chipleser over nakken på Fido? Nå får vi jo eget dyrepoliti, de må da ha noe å gjøre. Det finnes jo bare gode argumenter for, de eneste som er i mot er vel i det store og det hele tilhengere av ulovlige hunder som kommer til å hyle seg hese. 

 

Hva som stopper det? Politisk vilje, men det kommer nok snart, litt flere løshunder som gjør faenskap så har vi det her også. 

 

PS Ikke bare byer eller, Flere land på verdensbasis, England og Skotland allerede fra neste år. Slipper nok ikke unna dette. ;)

Da regner jeg med at du er for innføring av hundeskatt også? Noen tusen i året for å eie hund? For dette registeret ditt må jo betales, og det hadde garantert blitt lagt på hundeeiere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Da regner jeg med at du er for innføring av hundeskatt også? Noen tusen i året for å eie hund? For dette registeret ditt må jo betales, og det hadde garantert blitt lagt på hundeeiere.

Så positive vi er til hundenes beste, registrene er der allerede og chip har en engangssum på tusenlappen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det KC som er ansvarlig eller offentlig register?

Jeg kan ikke alle detaljene, men de blir registrert i petlog som kennelklubben vel er ansvarlig for:

https://www.petlog.org.uk/pet-owners/compulsory-microchipping-faqs-for-pet-owners/

Omplasseringsorganisasjonen Dogs Trust har i lengre tid spandert gratis microchipping på hunder. Tidligere kunne man gjøre dette gratis gjennom veterinær, men nå må man ta hundene med til Dogs Trust for å få det gjort. Dette er jo et tilbud de har for at folk med dårlig råd skal chippe hundene sine, men det blir jo selvsagt benyttet av alle som vil ha gratis microchip.

Når det gjelder hundeskatt, så har vi fremdeles noen slike brikker man fikk som bevis på at man hadde betalt hundeskatten. Litt artig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så positive vi er til hundenes beste, registrene er der allerede og chip har en engangssum på tusenlappen?

Som du sier: registeret finnes jo alt. (Tusenlapp for chip er dyrt :P Halvparten er vel normalen)

Jeg trodde faktisk folk med blandingshunder chipet hundene sine, jeg. Er ikke det normalt? Uansett ville det være en smal sak å innføre et slikt krav :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier: registeret finnes jo alt. (Tusenlapp for chip er dyrt :P Halvparten er vel normalen)

Jeg trodde faktisk folk med blandingshunder chipet hundene sine, jeg. Er ikke det normalt? Uansett ville det være en smal sak å innføre et slikt krav :)

OT Jeg har betalt 7-900 kr for å chippe voksen hund.... og ennå mer ot: hundekjørere bruker derfor ofte en annen chip, kjøpt gjennom hundekjørerforbundet (kostpris 75 kr pr chip). Denne registreres ikke inni dyreidentitet (dyreidentitet nekter. tidligere kunne en betale dem for å gjøre det, tilsvarende gebyr for utenlandsk chip (men de fra NHF har norsk nummer, samme isostandard og alt) men nå nekter de. Så i hundekjørermiljøet er dyreidentitet ikke så populært.

(chip til valpekull koster mindre pr valp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Så positive vi er til hundenes beste, registrene er der allerede og chip har en engangssum på tusenlappen?

Hvis det bare er snakk om microship er der jo veldig greit. Og positivt. Da har vi systemet som kan brukes klart allerede (selv om det finnes mange som chiper privat med andre nummer). Og en chip koster ikke 1000 engang. Jeg tenkte mer på hele systemet med stamtavler og full kontroll på blandingsavl det ble skrevet om rett før.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kriteriene og resultatene til NOX-registrerte hunder ligger da tilgjengelig på nettet - dogweb. Alle resultatene til min hund ligger tilgjengelig på dogweb - akkurat som en renraset hund. :)

Jeg henger meg også litt på hvorfor blandingsavl? Synes man det er raser med mye sykdom- ja så ikke velg noen av disse rasene da. Og du finner garantert en rase som passer ethvert formål. Som nevnt kan det komme en steinbra hund av hollender x malle. Men hvorfor ikke parre en steinbra malle med malle? Det finnes flere enn et bra eksemplar av en rase..

Ang. hundesporter (inkl rik, nhk) synes jeg i grunn av det skal være åpent for alle raser. Hvor mange er det egentlig som bruker det som avlsverktøy? Jeg, og de fleste treningskompisene mine trener først og fremst for at det er gøy for hund og eier, prestisje og vise fram hunden.

Jeg kommer til å ha det like morro med og konkurrere med min neste hund (som blir renraset) som jeg har på blandingshunden min nå. Champion er ikke så nøye for meg- får hunden min feks 3 cert sløyfer i agility er den like god som en agilitychampion - det er kult, jeg er mer enn fornøyd og det holder for meg.

Forresten kunne jeg tenkt meg å prøve rik med hunden min, kun for å ha det moro og lære noe nytt. Kan hende jeg prøver rik med en renraset en også, med akkurat de samme kriteriene uten noen baktanker og avl.

Et avlsverktøy er ikke bare for hunder som skal avles på, det er minst like mye for å hjelpe de som skal avle å finne en partner til sin hund, ikke bare på individ, men på linjer. Det sier også noe om hva forskjellige kombinasjoner gir videre til sine valper(avlsverdi). Det er et verktøy valpekjøpere kan bruke for å finne et kull de ønsker å kjøpe valp fra osv.. Uten at flere enn bare avlsdyr testes/sjekkes så er det jo nesten ikke noe vits i å sjekke noe som helst da enkeltresultater sier fint lite om noe. Selvsagt er det også en konkurranse, gøy, prestisje osv, men det gjør det ikke mindre kjekt eller viktig som avlsverktøy. Akkurat Rik/IPO er det nok veldig mange som bruker som avlsverktøy på typiske(og noen mindre typiske) ipo raser. (schæfer, boxer, riesen, malle, hollender, hvit gjeter, rottis, dober m.f.), i tillegg til andre kriterier selvsagt.

Edit: Hundesporter flest er ikke et avlsverktøy, selv om mange synes det er positivt at hundene de skal avle på har resultater i hundesport, spesielt da fra sporter som er relevante ifht det formål man selv ønsker å lage hunder til. Mens RIK ble startet som et avlsverktøy, først og fremst, det ble ikke startet som en sport eller konkurranse i seg selv.

Edit2: Og RIK er laget for å teste forskjellige ting i hunden, ikke bare utholdenhet eller evne til å komme langt i hundesport, men førbarhet, mot, nerver, vekslinger, evne til omstilling osv. og derfor er det en ganske stor forskjell på dette som avlsverktøy og lp eller ag.

(aner ikke hva som skjedder her, skal ikke være noen flere quoter og jeg får ikke tatt den vekk heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT Jeg har betalt 7-900 kr for å chippe voksen hund.... og ennå mer ot: hundekjørere bruker derfor ofte en annen chip, kjøpt gjennom hundekjørerforbundet (kostpris 75 kr pr chip). Denne registreres ikke inni dyreidentitet (dyreidentitet nekter. tidligere kunne en betale dem for å gjøre det, tilsvarende gebyr for utenlandsk chip (men de fra NHF har norsk nummer, samme isostandard og alt) men nå nekter de. Så i hundekjørermiljøet er dyreidentitet ikke så populært.

(chip til valpekull koster mindre pr valp)

Var ikke det fordi at det var mye jobb for å få registrert disse chippene? De var vel ikke helt standard, og ikke alltid korrekte, om jeg ikke tar feil?

--

At vi har Dyreidentitet som kan registrere alt som chippes allerede, var vel ikke helt det jeg lurte på hvordan skulle administreres, egentlig. Jeg er mer nysgjerrig på hvordan man skal få alle uregistrerte hunder inn i det registeret. Om det ble innført et påbud om chipping og registrering i Dyreidentitet, hvordan foregår det i praksis? Doodleoppdretteren oppi høgget her har ikke akkurat registrert valpene noe sted, så hvem skal forsikre seg om at alle valper som blir født blir chippet og registrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det fordi at det var mye jobb for å få registrert disse chippene? De var vel ikke helt standard, og ikke alltid korrekte, om jeg ikke tar feil?

--

At vi har Dyreidentitet som kan registrere alt som chippes allerede, var vel ikke helt det jeg lurte på hvordan skulle administreres, egentlig. Jeg er mer nysgjerrig på hvordan man skal få alle uregistrerte hunder inn i det registeret. Om det ble innført et påbud om chipping og registrering i Dyreidentitet, hvordan foregår det i praksis? Doodleoppdretteren oppi høgget her har ikke akkurat registrert valpene noe sted, så hvem skal forsikre seg om at alle valper som blir født blir chippet og registrert?

Det var vel foreslått her at det var de tre stillingene i den nyopprettede enheten ved Politiet som måtte ha noe å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel foreslått her at det var de tre stillingene i den nyopprettede enheten ved Politiet som måtte ha noe å gjøre...

Skal de reise rundt til alle som har intakte tisper med jevne mellomrom og sjekke at de ikke har uregistrerte valper da, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det var vel foreslått her at det var de tre stillingene i den nyopprettede enheten ved Politiet som måtte ha noe gjøre...

Hvis det er forslaget mitt du sikter til så var det med en viss ironi. Bøter pleier funke, en generell holdningsending skader ikke hundenorge.

Venter fortsatt spent på ett godt argument mot id på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...