Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasisme i hundesport


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Jeg kjenner jeg ikke klarer å diskutere på et saklig nivå når TS i utgangspunktet har bestemt seg for at de aller fleste raser er ødelagte. Det er ikke slik at de fleste boxere er syke, ei heller schæfere. Og det er heller ikke slik at alle blandingshunder er friske.

Men jevnt over er det så mye sykdom på boxeren at det er helt sykt å fortsette å avle "rent" selv på de som fremstår som friske, fordi det fører til en ytterligere innsnevring genpoolen. Det er det jeg mener med å male seg opp i et hjørne med "ren" (synes incest er skittent jeg da, selv tjue generasjoner senere) raseavl. Jeg kunne funnet på å kjøpe en blandingsvalp av en frisk boxer og en frisk hollender, f.eks, om den aktuelle boxeren da i tillegg til å være frisk også var god i hodet, og kunne brukes til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 208
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mange prøvetyper/grener er jo ment som en vurdering av arvelige egenskaper/ avlsvurdering. Det i seg selv utelukker jo blandinger..

For det første; er det mulig å la være å bruke ordet "incest"? Det er fullstendig malplassert i denne sammenhengen, da incest er noe som skjer blant mennesker, og da innad i en familie, mellom foreld

Når NKK er en interesseorganisasjon for raseklubbene så er det vel rimelig naturlig at de legger til rette for raseklubbene, og ikke for blandingshunder. De kan jo delta og konkurrere i mye, selv om i

Posted Images

Forøvrig så kan man kun registrere rasehunder og konkurrere med rasehunder også hos NHL, så dette er ikke noe særegent for NKK.

Dette blir litt ot da, men hvordan gjennomføres det? Må man dokumentere at hunden er registrert i NKK eller en annen kennel klubb for å få registrert den hos NHL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt ot da, men hvordan gjennomføres det? Må man dokumentere at hunden er registrert i NKK eller en annen kennel klubb for å få registrert den hos NHL?

Ingen anelse. Har ikke satt meg inn i kravene der siden jeg ikke anser det som et aktuelt alternativ å registrere hundene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg begynner å bli lei rase/blandingsspørsmålet. Noen rasehunder er syke, noen er friske. Blandingshunder er ikke jevnt over automatisk friskere enn rasehunder bare fordi de er blandinger. Med mindre det er planlagt avl på beviselig friske hunder, er blandingene akkurat like mye bærere av sykdom som rasehunder. En tilfeldig gatemix (som de aller fleste blandingshunder faktisk er) skal ikke avles på, og trenger ikke konkurrere i avlsverktøy. Hva man koser seg med utenom konkurranse er da likegyldig, og det er ingenting som tilsier at en blanding av vorsteher og setter ikke blir en god jakthund feks. Men kan man ikke bare godta at alle ikke får være med på alt, alltid? Jeg kan ikke være med på retrieverjaktprøve med belgeren min, men hvis jeg får lyst til å prøve å lære den det er det ingen som står i veien for meg. Hvis jeg hadde hatt lyst til å drive med det hadde det nok likevel vært lurere av meg å gå for retriever.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er bare RIK-systemet, der en bl.a. finner boxere og schäfere, som diskriminerer?

Er det internasjonale regler som utelukker blandinger fra mesterskap?

OT, men

Jeg skal SÅ ha en blandingshund som neste. Håper alle her inne vil ha meg i bakhodet om det plutselig dukker opp et fint kull som ikke er ren bakgårdsavl på gatehund, ala tjuvparringen mellom kort+langhårscolliene. En venn av meg har f.eks, en BC/golden-blanding jeg elsker, og godt kunne tenkt meg maken til. Alt av gjetere og retrievere, som kan leve i harmoni sammen lappegullet mitt, er av interesse. ..fra neste januar.

kommentar til spoiler. jeg har hatt blandingshund jeg. Måtte avlive den et år gammel pga arvelig kneleddsfeil (dette var før operasjon gav gode prognoser)...

Rasehundene mine har blitt mellom 9 og 14 år gamle. Jeg kommer til å holde meg til rasehunder jeg. planlagt avl hos seriøse oppdrettere føles for meg tryggere enn å kjøpe en blandingshund fra et uplanlagt kull (som regel er det det det er) der du ikke har peiling på hverken helse eller gemytt hos foreldrene sånn egentlig. Blandingshunder er ikke friskere enn rasehunder bare fordi de er blandinger..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jevnt over er det så mye sykdom på boxeren at det er helt sykt å fortsette å avle "rent" selv på de som fremstår som friske, fordi det fører til en ytterligere innsnevring genpoolen. Det er det jeg mener med å male seg opp i et hjørne med "ren" (synes incest er skittent jeg da, selv tjue generasjoner senere) raseavl. Jeg kunne funnet på å kjøpe en blandingsvalp av en frisk boxer og en frisk hollender, f.eks, om den aktuelle boxeren da i tillegg til å være frisk også var god i hodet, og kunne brukes til noe.

Her kan du laste ned hovedkonklusjonene fra helse & atferdsundersøkelsen vi hadde på rasen. Veldig mange andre raseklubber har kjørt en tilsvarende undersøkelse. Anbefaler at du leser denne og andre. Ja, vi har ting å jobbe med, ja, vi har flere rasebetingede sykdommer. Men de fleste er fornøyd med helsen på rasen sin og de fleste boxere lever rimelig lange og friske liv.

Og det jobbes med sykdommene vi har, selv om du ser ut til å ikke tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg begynner å bli lei rase/blandingsspørsmålet. Noen rasehunder er syke, noen er friske. Blandingshunder er ikke jevnt over automatisk friskere enn rasehunder bare fordi de er blandinger. Med mindre det er planlagt avl på beviselig friske hunder, er blandingene akkurat like mye bærere av sykdom som rasehunder. En tilfeldig gatemix (som de aller fleste blandingshunder faktisk er) skal ikke avles på, og trenger ikke konkurrere i avlsverktøy. Hva man koser seg med utenom konkurranse er da likegyldig, og det er ingenting som tilsier at en blanding av vorsteher og setter ikke blir en god jakthund feks. Men kan man ikke bare godta at alle ikke får være med på alt, alltid? Jeg kan ikke være med på retrieverjaktprøve med belgeren min, men hvis jeg får lyst til å prøve å lære den det er det ingen som står i veien for meg. Hvis jeg hadde hatt lyst til å drive med det hadde det nok likevel vært lurere av meg å gå for retriever.

Men får du delta med en retrieverblanding da? Jeg fikk tips om et (planlagt!) kommende kull av 25% lab, 25% golden og 50% flat etter røntgede og friske foreldre. Til retrieverjakt må da disse være snasne? Hvorfor skal de ikke kunne premieres og få titler? Kanskje den ene blir en fantastisk lavinehund, og en annen en gulle god servicehund. Skal de da ikke kunne avles på fordi de er "urene"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men jevnt over er det så mye sykdom på boxeren at det er helt sykt å fortsette å avle "rent" selv på de som fremstår som friske, fordi det fører til en ytterligere innsnevring genpoolen. Det er det jeg mener med å male seg opp i et hjørne med "ren" (synes incest er skittent jeg da, selv tjue generasjoner senere) raseavl. Jeg kunne funnet på å kjøpe en blandingsvalp av en frisk boxer og en frisk hollender, f.eks, om den aktuelle boxeren da i tillegg til å være frisk også var god i hodet, og kunne brukes til noe.

Med de holdningene er det jo litt dobbeltmoralsk å kjøpe enda en rasehund selv?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de holdningene er det jo litt dobbeltmoralsk å kjøpe enda en rasehund selv?

Det synes jeg også. Får lyst til å rette ryggen, heve haken, og si det er blanding mellom schäfer og buhund hver gang noen spør om det er en shäferblanding, men må bøye hodet i skam og opplyse om at den er en rasehund, fordi jeg er så dårlig på å lyve.

..men fra dårlig og halvsann spøk til alvor. Jeg synes jo også at dokumentasjon på helse og forutsigbarhet på lynne og bruksområde er veldig viktig. Jeg kunne aldri skaffet en blanding av pointer, husky og staff. Det er forskjell på blandingsavl og blandingsavl. Synd så mange ser det så veldig sorthvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen anelse. Har ikke satt meg inn i kravene der siden jeg ikke anser det som et aktuelt alternativ å registrere hundene der.

Nei, det er jo litt der jeg også er.

Men jeg ble jo litt fascinert om det er så at dette alternative registeret av hunder er avhengig av NKK allikevel. Og dersom det ikke er noe krav om å dokumentere at hunden er renraset, så er det jo fritt fram for alle som har en hund som ligner litt på en eller annen rase og registrere seg i NHL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sporter, og alle klasser innenfor disse, som ikke kan klassifiseres som avlsverktøy er åpne for alle registrerte hunder, inkludert blandinger.

OT: Jeg tror noen glemmer at disse blandingshundene kommer fra renrasede hunder, samt at man ikke nødvendigvis ser sykdom på hundene før det faktisk undersøkes, noe man vanligvis ikke gjør med blandingshunder...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg også. Får lyst til å rette ryggen, heve haken, og si det er blanding mellom schäfer og buhund hver gang noen spør om det er en shäferblanding, men må bøye hodet i skam og opplyse om at den er en rasehund, fordi jeg er så dårlig på å lyve.

..men fra dårlig og halvsann spøk til alvor. Jeg synes jo også at dokumentasjon på helse og forutsigbarhet på lynne og bruksområde er veldig viktig. Jeg kunne aldri skaffet en blanding av pointer, husky og staff. Det er forskjell på blandingsavl og blandingsavl. Synd så mange ser det så veldig sorthvitt.

Du er vel en av de som er mest sort/hvitt i forhold til raseavl, så det er litt ironisk at du skriver det . Du hevder i tråd etter tråd at rasehundavl er dårlig, at rasehunder er sjuke, og at din neste hund blir en blandingshund. Vel, kjøp deg blandingshund neste gang, det er ditt valg det, men ikke forvent at andre skal prise blandingshundavlen like høyt som du gjør. Blandingshundavl i dag er stort sett gjort på slump, de blir ikke helsesjekka i større grad, det føres ikke noen statistikk over hvor sunne de egentlig er noe sted, så hvordan veit man at blandingshunder er så mye bedre - det er jeg like nysgjerrig på i hver eneste tråd som omhandler temaet.

En populær blanding nå om dagen er ymse doodle-varianter. Parer man en mellompuddel, der det er mye HD, med en labrador, der det er mye HD, så er sjansen rimelig stor for at du får en hund med HD - like stor som om du kjøper en rein mellompuddel eller en rein labrador. Det er folk villig til å betale 17.000-20.000 kr for, for raseavl er så usunt og useriøst og oppdrettere er bare ute etter penger.. I motsetning til doodle-oppdrettere, selvsagt, som ikke helsesjekker, ikke registrerer valpene noe sted, som oftest har både tispe og hannhund, og allikevel selger valpene for 3000-7000 kr dyrere enn reinrasa fettere og kusiner blir solgt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja de fleste som trener i RIK programmet gjør det fordi de syns det er gøy, spennende, utfordrende? Utgangspunktet er ett avlsverktøy, men de fleste som går rik-prøver gjør det som en del av hobbyen sin, ikke for kartlegge egenskaper til avl. Og om vi ser bort fra C, så er det veldig mange raser som egner seg like godt til RIK som til NBF-bruks eller lp.

Ser det at det kan mistolkes det jeg skrev. Selvfølgelig gjør vi det fordi vi synes det er artig.. Men de fleste har også et mål og er villig til å trene alle grenene..

De jeg mente var døgnfluene som kjem innom for å trene bitearbeid for "gøy" og vil bare ha en hund som biter...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men

Jeg skal SÅ ha en blandingshund som neste. Håper alle her inne vil ha meg i bakhodet om det plutselig dukker opp et fint kull som ikke er ren bakgårdsavl på gatehund, ala tjuvparringen mellom kort+langhårscolliene. En venn av meg har f.eks, en BC/golden-blanding jeg elsker, og godt kunne tenkt meg maken til. Alt av gjetere og retrievere, som kan leve i harmoni sammen lappegullet mitt, er av interesse. ..fra neste januar.

Hvorfor kjøpte du deg ikke bare en blanding denne gangen når misnøyen over rasehunder og organisasjoner er så stor? Det er jo ikke akkurat manko på blandinger rundt omkring med de hundetypene du nevner.

Syns forresten det er ganske dårlig gjort (og ikke minst unødvendig for denne diskusjonen) å kalle andre personer her på forumet bakgårdsoppdrettere fordi de var uheldige med en tjuvparring.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=59234209&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58752836&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58474371&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=56980584&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58716634&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58450073&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

Edit: Hva med lure coursing forresten, det er jo kun for mynder med noen få unntak fra gruppe 5 (?). Er det også rasistisk mot alle andre raser?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøpte du deg ikke bare en blanding denne gangen når misnøyen over rasehunder og organisasjoner er så stor? Det er jo ikke akkurat manko på blandinger rundt omkring med de hundetypene du nevner.

Syns forresten det er ganske dårlig gjort (og ikke minst unødvendig for denne diskusjonen) å kalle andre personer her på forumet bakgårdsoppdrettere fordi de var uheldige med en tjuvparring.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=59234209&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58752836&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58474371&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=56980584&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58716634&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58450073&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

Edit: Hva med lure coursing forresten, det er jo kun for mynder med noen få unntak fra gruppe 5 (?). Er det også rasistisk mot alle andre raser?

Jeg brukte colliekullet som et eksempel på IKKE bakgårdsoppdrett :)

Hvorfor skulle de valpene være dårligere enn de "rene"?

Du er vel en av de som er mest sort/hvitt i forhold til raseavl, så det er litt ironisk at du skriver det . Du hevder i tråd etter tråd at rasehundavl er dårlig, at rasehunder er sjuke, og at din neste hund blir en blandingshund. Vel, kjøp deg blandingshund neste gang, det er ditt valg det, men ikke forvent at andre skal prise blandingshundavlen like høyt som du gjør. Blandingshundavl i dag er stort sett gjort på slump, de blir ikke helsesjekka i større grad, det føres ikke noen statistikk over hvor sunne de egentlig er noe sted, så hvordan veit man at blandingshunder er så mye bedre - det er jeg like nysgjerrig på i hver eneste tråd som omhandler temaet.

En populær blanding nå om dagen er ymse doodle-varianter. Parer man en mellompuddel, der det er mye HD, med en labrador, der det er mye HD, så er sjansen rimelig stor for at du får en hund med HD - like stor som om du kjøper en rein mellompuddel eller en rein labrador. Det er folk villig til å betale 17.000-20.000 kr for, for raseavl er så usunt og useriøst og oppdrettere er bare ute etter penger.. I motsetning til doodle-oppdrettere, selvsagt, som ikke helsesjekker, ikke registrerer valpene noe sted, som oftest har både tispe og hannhund, og allikevel selger valpene for 3000-7000 kr dyrere enn reinrasa fettere og kusiner blir solgt for.

Det jeg klager over er jo først og fremst at ingen lager gode blandingshunder, og at når noen først gjør det, så blir de diskriminert. Som andre her påpeker, så er det veldig kunstige raseskiller mellom mamge raser. F.eks. Så skilles det på farge på schnausere og elghunder. Hvorfor?

Jeg fikk tips om det retrieverkullet jeg nevnte. Er ikke det godt blandingsoppdrett? Hvorfor skal de hundene diskrimineres mot? Med så gode dataverktøyer som vi har i dag, så burde det ikke være noe problematisk ved å åpne stambøker i et X-register, og drive fornuftig og brukbar blandingsavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøpte du deg ikke bare en blanding denne gangen når misnøyen over rasehunder og organisasjoner er så stor? Det er jo ikke akkurat manko på blandinger rundt omkring med de hundetypene du nevner.

Syns forresten det er ganske dårlig gjort (og ikke minst unødvendig for denne diskusjonen) å kalle andre personer her på forumet bakgårdsoppdrettere fordi de var uheldige med en tjuvparring. 

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=59234209&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58752836&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58474371&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=56980584&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58716634&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58450073&searchclickthrough=true&searchQuery=blanding

 

Edit: Hva med lure coursing forresten, det er jo kun for mynder med noen få unntak fra gruppe 5 (?). Er det også rasistisk mot alle andre raser?

Men hadde det blitt solgt blandingsvalper kun fra reelle tjuvparringer, så da det vært veldig få blandingsvalper her i verden :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo litt der jeg også er.

Men jeg ble jo litt fascinert om det er så at dette alternative registeret av hunder er avhengig av NKK allikevel. Og dersom det ikke er noe krav om å dokumentere at hunden er renraset, så er det jo fritt fram for alle som har en hund som ligner litt på en eller annen rase og registrere seg i NHL.

Jeg tror at greia i NHL er at hunden må være registrert i et eller annet raseregister. Men det behøver ikke være FCI. Det er vel derfor ikke FCI godkjente raser blir regget der. Som presa, am.bull, patterdale osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men får du delta med en retrieverblanding da? Jeg fikk tips om et (planlagt!) kommende kull av 25% lab, 25% golden og 50% flat etter røntgede og friske foreldre. Til retrieverjakt må da disse være snasne? Hvorfor skal de ikke kunne premieres og få titler? Kanskje den ene blir en fantastisk lavinehund, og en annen en gulle god servicehund. Skal de da ikke kunne avles på fordi de er "urene"?

Det er sikkert fine hunder til selve jakta, men hvorfor skal de måtte få titler? Hva skal man med det på en blandingshund? Må alle gode brukshunder avles på bare fordi de er gode hunder? Kan det ikke være et mål i seg selv å ha det gøy/gjøre noe nyttig med hunden sin uten at det må inkludere titler og konkurranse? Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å gå for renraset hund hvis man har konkrete mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette retrieverkullet, hvorfor har de valgt å avle på denne blandingen? Hvis det er fordi foreldrene er så bra, hvorfor har de ikke valgt renrasede partnere til dem, for å bygge opp under avlen på den rasen, i stedet for å blande to individer av det som tross store likheter er regnet som forskjellige raser? Det der er det jeg virkelig ikke skjønner.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert fine hunder til selve jakta, men hvorfor skal de måtte få titler? Hva skal man med det på en blandingshund? Må alle gode brukshunder avles på bare fordi de er gode hunder? Kan det ikke være et mål i seg selv å ha det gøy/gjøre noe nyttig med hunden sin uten at det må inkludere titler og konkurranse? Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å gå for renraset hund hvis man har konkrete mål.

Det er jeg helt enig i. Og det er vel ofte derfor det lages bevisste blandinger av forholdsvis like raser. Enten formålet er en trivelig familiehund til en rimelig penge, eller en jakthund med spesifikke egenskaper.

Det er for eksempel ganske vanlig å lage rovvilthunder av foreldre som er gode på rev, gaupe eller bjørn. Mange av disse er svært gode. Men de kan selvsagt ikke prøves på offisielle jaktprøver, uten at det er noe problem. Om disse hundene er bedre enn rasereine, kan selvsagt diskuteres. Trolig ikke. Men så lenge det er et marked og et behov, så ser jeg ikke problemet.

Selv har jeg aldri hatt noen blandingshund, men delte hjem med en hygenblanding. En fantastisk jakthund, som jaget fulle dager til hun ble avlivet 14 år gammel. Hun ble kjøpt inn fordi "de jager sikkert ikke noe dårligere enn en raserein, og billige er de også". Og det stemte :)

Forøvrig grunnen til at jeg har hygen i dag. Hun skal stilles på utst. og prøver, defor ble det renraset. Ellers kunne jeg like godt hatt en blanding. Dette velger man jo helt selv, ut fra hvilke interesser man har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er egentlig titler fra en organisasjon man misliker interessant?

Godt poeng.

Det er interessant fordi det ikke er så mange andre måter å dokumentere en hunds meritter på. Det er interessant fordi denne organisasjonen har det beste registreringssystemet for stamtavler. Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke reformerer systemet ved å utvide med et X-register og type-hunder. En knall krysning mellom en knall malle og en knall hollender er en bedre hund enn en dårlig malle eller en ok hollender, og den bidrar til å ikke snevre inn genpoolen, men den får ikke være med fordi den ikke er "ren"?

Se på de gamle kongehusene hvor stort behov de fikk for nytt blod etterhvert..

Hvorfor ikke krysse egnet jaktgolden med toller? Tollerne er plaget pga innavl.

Det skjer med lundehunden, det har skjedd med dalmatineren, og det er jaggu på tide at det skjer med en del andre raser også.

Hva dalmatineren angår: hva er argumentet for å holde den "ren" (incestøs)? Bruksområde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...