Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasisme i hundesport


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

X-registeret da? Det må kunne kobles opp mot NKK-registeret på et vis. Og titler bør enhver hund som er dem verdig kunne få.

Hvorfor skal man være interessert i en stamboktittel når man ikke har stambok?

Dokumentasjon har man jo i form av kritikkskjema og resultatlister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 208
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mange prøvetyper/grener er jo ment som en vurdering av arvelige egenskaper/ avlsvurdering. Det i seg selv utelukker jo blandinger..

For det første; er det mulig å la være å bruke ordet "incest"? Det er fullstendig malplassert i denne sammenhengen, da incest er noe som skjer blant mennesker, og da innad i en familie, mellom foreld

Når NKK er en interesseorganisasjon for raseklubbene så er det vel rimelig naturlig at de legger til rette for raseklubbene, og ikke for blandingshunder. De kan jo delta og konkurrere i mye, selv om i

Posted Images

Men de kan jo konkurrere, og dermed kan man jo dokumentere (med noen unntak).

Kun i aktivitetsgrener. Prøver som sier noe om spesifikke egenskaper, er ikke åpne for blandinger. Og det er jo greit nok? Man får jo selv velge hva man vektlegger ved valpekjøp. Man er jo heller ikke dønn avhengig av prøver, for å se egenskaper (selv om det er det enkleste) Man kan jo bli med foreldredyra på jakt (eller hva man må ønske å se)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. RIK, FCI skriver faktisk i sine regelverk at de ønsker at alle hunder uavhengi av opphav, rase (også blandingshunder, jeg har sendt mail og spurt..) og størrelse bør bli brukt til noe, og så de har åpnet for at alle hunder skal kunne få trene og konkurrere IPO. På verdensbasis så er det nok mer en hundesport enn det avelsverktøyet som det opprinnelig var.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng.

Det er interessant fordi det ikke er så mange andre måter å dokumentere en hunds meritter på. Det er interessant fordi denne organisasjonen har det beste registreringssystemet for stamtavler. Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke reformerer systemet ved å utvide med et X-register og type-hunder. En knall krysning mellom en knall malle og en knall hollender er en bedre hund enn en dårlig malle eller en ok hollender, og den bidrar til å ikke snevre inn genpoolen, men den får ikke være med fordi den ikke er "ren"?

Se på de gamle kongehusene hvor stort behov de fikk for nytt blod etterhvert..

Hvorfor ikke krysse egnet jaktgolden med toller? Tollerne er plaget pga innavl.

Det skjer med lundehunden, det har skjedd med dalmatineren, og det er jaggu på tide at det skjer med en del andre raser også.

Hva dalmatineren angår: hva er argumentet for å holde den "ren" (incestøs)? Bruksområde?

Nå har det jo vært tilfeller der man har blandet inn malle i hollender for å øke genpolen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man være interessert i en stamboktittel når man ikke har stambok?

Dokumentasjon har man jo i form av kritikkskjema og resultatlister.

Med et x-register så vil man jo ha en slags stambok, og det er da mye enklere å holde styr på det på den måten, enn å samle på papirer. Klikk her og klikk der, slik man gjør med "rene" etterkommere av beint frem innavla hunder i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et x-register så vil man jo ha en slags stambok, og det er da mye enklere å holde styr på det på den måten, enn å samle på papirer. Klikk her og klikk der, slik man gjør med "rene" etterkommere av beint frem innavla hunder i dag.

Sorry, men jeg skjønner virkelig ikke greia jeg. Hvorfor er det interessant med "en slags stambok" på blandingshunder? Og når det gjelder prøveresultater på rasehunder må vi også klikke her og der :icon_confused:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Den eneste hundesporten som får større mediadekning her til lands foregår vel med blandingshunder :) De har vel sine stamtavler og registere? Og oversikter over resultater? Så der det er interesse og tiltak, så skjer det også ting. Uten at jeg tror den jevne produsent av miniatyrblandinger, doodler og ikke minst "bc blandinger født bak en låvedør" bryr seg om hverken å lage registere eller merittere bikkjene sine på noe vis.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men jeg skjønner virkelig ikke greia jeg. Hvorfor er det interessant med "en slags stambok" på blandingshunder? Og når det gjelder prøveresultater på rasehunder må vi også klikke her og der :icon_confused:

Det er jo nettopp det å klikke her og klikke der jeg foreslår som mye lettere enn å lagre og kopiere dunger av papirer, hvor ingen har innsyn i hverandres papirer. Det blir jo bare ball om man ikke har et datasystem.

NKK har allerede et NOX-register for blandinger som konkurrerer. Hvorfor ikke gjøre det X-registeret til en del av dogweb?

Forøvrig synes jeg alle arvelige sykdommer bør rapporteres inn fra veterinær og registreres i dogweb, samt død og dødsårsak. Da kan vi kalle dogweb et velfungerende avlsverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte det samme da jeg hadde blandingshund.

Dette er helt klart noe man må tenke over FØR man går til anskaffelse av hund, raseren eller ikke.

Hva skal den brukes til? Hvorfor vil man ha den?


Nei jeg synes ikke det skal åpnes noe mer for blandingshunder enn det som alt er åpnet. Sikkert kjipt for søte fido blanding av humbug og hårdott, men det er nå sånn det er. I så fall, OM det skulle åpnes noe slikt, så burde alle disse blandingene ha krav om kasterering før evnt registerering - for å unngå avl. Og dette strider mot norsk lov.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At alt av kritikker og resultatskjema skal ligge tilgjengelig på nett hadde vært fint, men det er for kostbart og krevende å få gjennomført i praksis.

Det siste du nevner har vært ønsket av mange, men det er noen skjær i sjøen for at det skal være gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er avl så veldig mye mer enn enkeltindivider. Det hjelper ikke om blandingshunden din er champion i samtlige hundesporter om den er det ene individet i kullet eller "linjen" som viser seg å være arbeidssom. En VM-tittel på en blandingshund vil ikke gjøre den til et bedre avlsemne, fordi du ikke vet noe om kapasiteten til hundene bakover i familien. For de som er opptatt av skikkelig avl er nettopp dette en viktig del av å få fram gode og friske individer, ikke basert på et enkelt tilfelle som viste seg å være både frisk og arbeidsvillig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(mulig jeg gjentar noe som allerede er nevnt, jeg gadd ikke lese alle sidene)

Jeg ser absolutt ikke problemet med slik det er i dag og jeg synes det er helt naturlig at det skal være sånn. Om noe så synes jeg FCI og NKK åpner for langt mer enn de strengt tatt er nødt til, og burde. Jeg synes absolutt at en blandingshund er verdt like mye som en rasehund, og jeg forstår godt at en blandingshund er like flink, like fin og like god for sin eier som en rasehund. Og de fortjener selvsagt det beste og sånn sett er det supert at de får ta del i det meste som rasehunder får delta i.. Samtidig så ser jeg også at det må være noen konsekvenser om man skal ha sjans til å få bukt med utfordringen rundt ukritisk og ukontrollert blandingsavl, så sånn sett så hadde jeg helst sett at de hadde vært mye strengere enn de er. Ikke fordi det er noe galt med en blandingshund, men fordi avlen foregår på feil måte og i mange tilfeller skaper mange problemer, også utifra et dyrevellferds-ståsted. (og ja, det er mange problemer med raseavl også, men det er et annet og like viktig tema som må taes tak i i tillegg. Det ene utelukker ikke det andre)

RIK er i utgangspunktet ett avlsverktøy, og det er vel det som er utgangspunktet for at det bare er for rasehunder. Allikevel er jeg helt enig i at det burde åpnes for blandinger også, selv om de ikke kan få titler. Det er like stor konkurranse og treningsdel i RIK som blandinger ikke burde utestenges fra.

Blandinger er da ikke utestengt fra elite/øverste klasse i andre hundesporter?

Enig med deg i spor og lydighet, men i gr C får de ikke uansett. De får ikke lissens for å trene å det kommer de nok ikke til å få heller. Bitearbeid er noe som bare er lov på dispens enn så lenge, å har vært lenge. De tror jo at dette er skumle greier som skaper farlige hunder og det kan bli tatt fra oss når som helst, i teorien. Så der kommer det nok neppe til å bli noe slækk i reglene, ikke her i landet ihvertfall. Samtidig så er jo dette noe som ikke er norskt i utgangspunktet, så det er ikke bare for oss å lage egne regler. Og spor å lydighet kan man jo strengt tatt gå andre steder også selv om det er litt forskjeller i programmene.

Er VM i lydighet et avlsverktøy?

De fleste som konkurrerer gjør vel det av helt andre grunner enn for å sjekke om bikkja egner seg til avl. De fleste vil vel ha bekreftelse på at de selv er dyktige førere. ..og om konkurransen er et avlsverktøy, så er det en del raser som burde utestenges, ganske enkelt fordi de har så graverende genetiske defekter at de ikke burde innavles videre på. Trenger sikkert ikke nevne to av disse rasene enda en gang.

Det har vært med flere blandinger i NM lydighet :) Hvordan reglene er rundt det vet jeg ikke, men det har ihvertfall vært med blandinger å konkurrert i NM. Kl elite er selvsagt heller ikke noe unntak, men man får ikke championat.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At alt av kritikker og resultatskjema skal ligge tilgjengelig på nett hadde vært fint, men det er for kostbart og krevende å få gjennomført i praksis.

Det siste du nevner har vært ønsket av mange, men det er noen skjær i sjøen for at det skal være gjennomførbart.

En betaler jo for papirarbeidet når en melder seg på stevner og når en registrerer kull. Å innlemme x-registeret burde ikke være vanskelig.

Jeg ser at det kan være veldig vanskelig å få på plass en rutinemessig registrering av all sykdom, men helt umulig kan det ikke være. Med mange nok kloke hoder i bløt, og litt press på politikerne ("de stakkars dyrene!" pleier å hjelpe), så skal det gå med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng.

Hva dalmatineren angår: hva er argumentet for å holde den "ren" (incestøs)? Bruksområde?

Kort svar, sitter på nettbrett. Det handler nok mye om at mange er redde for å avle inn nye sykdommer som rasen ikke har. Å erstatte ett problem med ett nytt. Men tror nok at fremtidige dalmatinere kommer til å være lua, det tar bare tid, som slike ting gjerne gjør. Og det er sånn sett en god ting, å ikke forhaste seg, samtidig som det er en utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En betaler jo for papirarbeidet når en melder seg på stevner og når en registrerer kull. Å innlemme x-registeret burde ikke være vanskelig.

Jeg ser at det kan være veldig vanskelig å få på plass en rutinemessig registrering av all sykdom, men helt umulig kan det ikke være. Med mange nok kloke hoder i bløt, og litt press på politikerne ("de stakkars dyrene!" pleier å hjelpe), så skal det gå med tiden.

Nå er vel nkk strengt tatt en organisasjon for rasehunder. De er underlagt fci, også rasehunder. Om man vil ha konkuranser/titler med mer for blandinger får man rett og slett starte sin egen organisasjon.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At alt av kritikker og resultatskjema skal ligge tilgjengelig på nett hadde vært fint, men det er for kostbart og krevende å få gjennomført i praksis.

Alle kriteriene og resultatene til NOX-registrerte hunder ligger da tilgjengelig på nettet - dogweb. Alle resultatene til min hund ligger tilgjengelig på dogweb - akkurat som en renraset hund. :)

Jeg henger meg også litt på hvorfor blandingsavl? Synes man det er raser med mye sykdom- ja så ikke velg noen av disse rasene da. Og du finner garantert en rase som passer ethvert formål. Som nevnt kan det komme en steinbra hund av hollender x malle. Men hvorfor ikke parre en steinbra malle med malle? Det finnes flere enn et bra eksemplar av en rase..

Ang. hundesporter (inkl rik, nhk) synes jeg i grunn av det skal være åpent for alle raser. Hvor mange er det egentlig som bruker det som avlsverktøy? Jeg, og de fleste treningskompisene mine trener først og fremst for at det er gøy for hund og eier, prestisje og vise fram hunden.

Jeg kommer til å ha det like morro med og konkurrere med min neste hund (som blir renraset) som jeg har på blandingshunden min nå. Champion er ikke så nøye for meg- får hunden min feks 3 cert sløyfer i agility er den like god som en agilitychampion - det er kult, jeg er mer enn fornøyd og det holder for meg.

Forresten kunne jeg tenkt meg å prøve rik med hunden min, kun for å ha det moro og lære noe nytt. Kan hende jeg prøver rik med en renraset en også, med akkurat de samme kriteriene uten noen baktanker og avl.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ang. hundesporter (inkl rik, nhk) synes jeg i grunn av det skal være åpent for alle raser. Hvor mange er det egentlig som bruker det som avlsverktøy? Jeg, og de fleste treningskompisene mine trener først og fremst for at det er gøy for hund og eier, prestisje og vise fram hunden.

Det blir hvertfall ikke flere som bruker det som avlsverktøy hvis ikke hundene blir brukt, må jo nesten være en forutsetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette er nevnt siden jeg har ikke lest hele tråden.

Men jeg skjønner ikke hvorfor blandingshunder er utestengt fra langslag i feks agility. Og hvorfor ikke blandingshunder får komme til VM. Landslag og VM er da ikke et avelsverktøy. Og det er like stor prestasjon om det er en blanding eller rase

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir hvertfall ikke flere som bruker det som avlsverktøy hvis ikke hundene blir brukt, må jo nesten være en forutsetning.

Jeg tenkte at de hundene som blir brukt i sporter, hvor mange av de bruker det som avlsverktøy?

Heldig mange går feks MH uten å tenke på å avle på hunden, men for sin egen del å kunne se hva som bor i den- eller de som trener ag eller rik for at der er gøy- ikke er forløp for avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette er nevnt siden jeg har ikke lest hele tråden.

Men jeg skjønner ikke hvorfor blandingshunder er utestengt fra langslag i feks agility. Og hvorfor ikke blandingshunder får komme til VM. Landslag og VM er da ikke et avelsverktøy. Og det er like stor prestasjon om det er en blanding eller rase

NKK er underlagt regelverket i FCI når det gjelder championater og landslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kriteriene og resultatene til NOX-registrerte hunder ligger da tilgjengelig på nettet - dogweb. Alle resultatene til min hund ligger tilgjengelig på dogweb - akkurat som en renraset hund. :)

Jeg henger meg også litt på hvorfor blandingsavl? Synes man det er raser med mye sykdom- ja så ikke velg noen av disse rasene da. Og du finner garantert en rase som passer ethvert formål. Som nevnt kan det komme en steinbra hund av hollender x malle. Men hvorfor ikke parre en steinbra malle med malle? Det finnes flere enn et bra eksemplar av en rase..

Ang. hundesporter (inkl rik, nhk) synes jeg i grunn av det skal være åpent for alle raser. Hvor mange er det egentlig som bruker det som avlsverktøy? Jeg, og de fleste treningskompisene mine trener først og fremst for at det er gøy for hund og eier, prestisje og vise fram hunden.

Jeg kommer til å ha det like morro med og konkurrere med min neste hund (som blir renraset) som jeg har på blandingshunden min nå. Champion er ikke så nøye for meg- får hunden min feks 3 cert sløyfer i agility er den like god som en agilitychampion - det er kult, jeg er mer enn fornøyd og det holder for meg.

Forresten kunne jeg tenkt meg å prøve rik med hunden min, kun for å ha det moro og lære noe nytt. Kan hende jeg prøver rik med en renraset en også, med akkurat de samme kriteriene uten noen baktanker og avl.

Om foreldrene er registrert, enten som renrasede eller i NOX, går det an å lage en stamtavle på hunden også? Og helseattester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om foreldrene er registrert, enten som renrasede eller i NOX, går det an å lage en stamtavle på hunden også? Og helseattester?

Standard helseattester som HD/AD og øyelysning, ja.

Å gi NOX-registrerte hunder stambokføring motstrider hele poenget med å ha et register for hunder uten stambok. En blandingshund kan ikke få en offisiell stambok i en FCI-tilknyttet kennelklubb, trolig ei heller i uavhengige kennelklubber da dette er fremhevende ifht avl på lik linje med tittelregistrering.

Edit: NOX-registeret er et aktivitetsregister som åpner for sportlig aktivitet for hunder uten stambok.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om foreldrene er registrert, enten som renrasede eller i NOX, går det an å lage en stamtavle på hunden også? Og helseattester?

Det eneste som står blankt er foreldre og stamtavlen - men alt av helsetester ja (og mentaltester). NOX er jo noe man enkeltvis registrerer og ingenting tilsier at du må registrere hunden din der. Hun hund er den eneste av sine søsken som er reg. Uten og hatt registrert hund kunne jeg ikke meldt på til prøver :)

Hunden min har reg nr NOX51562/10 om du vil se, jeg har ikke helsetestet henne på noe så det er grunnen til blanke felt der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar meg gjerne hvorfor man vil være i et system man forakter fordi man mener det fremmer usunn avl? Hvorfor vil man benytte seg av avlsverktøy i denne organisasjonen? Hvorfor vil man stambokføre hundene i det samme systemet man mener ødelegger de rasene som finnes i det systemet? I don't get it :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at vi får trene IPO i Norge er pga at det blir brukt som et avlsverktøy. Den dagen det ikke blir brukt/sett på som det, så blir det nok stopp. Forøvrig er det veldig mange oppdrettere som plukker ut hannhunden på feks VM.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...