Gå til innhold
Hundesonen.no

Umotivert hund :(


ClickerHappiness
 Share

Recommended Posts

Noen som har tips til å motivere en umotivert hund? Hun blir så fort dempa når vi trener. Tror ikke hun synes det er kjedelig for ofte blir hun helt i hundre når vi trener i hundeklubben, men problemet er at hun er utrolig vanskelig å motivere. Og jeg blir utrolig sliten når jeg prøver. Snakker lyst med glad stemme, klapper med hendene i slalomen, prøver å gire hun med å få noen til å holde hun igjen før vi starter. Likevell er hun helt nede :no: Mye lettere med den andre hunden min. Hun er så lett å motivere og ofte så løper hun så fort at jeg ikke klarer å holde tritt med hun :P Hahaha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det enn ccpp det er snakk om?

(Ser bare profilbildet via tapatalk)

Isåfall vil jeg si: det er ikke så himla lett å få en semi-katt interessert i trening :D :D :D

Nope er ikke det, men Rosalita er ikke så rasetypisk og mange tror hun er en puddel for når hun først er gira så gir hun virkelig jernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte trener dere?

Min første hund fikk en 3 ukers treningspause, med kun tur og godbitsøk, og det gjorde underverker for hans motivasjon og fokus :)

Er du sikker på at hun ikke har noe smerte/ubehag et sted? Kanskje en tur til massør/fysio el lign for å bekrefte at det ikke er noe fysisk som plager henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg satt og igjen med tanken om kortere økter gjerne med noe leking i pausene eller helt ro. Lekingen for å gire opp, ro for det kan skape forventninger til aktiviteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener en gang annenhver uke, for at hun skal få bedre motivasjon. Tror ikke slalomen er en demping for hun eeeelsker den. Heller tunnelen som er en demping. Hun er litt merkelig. Alle de andre hundene elsker tunnelen og hater slalomen. Når vi først går, så trener vi en to ganger gjennom banen, så er det slutt. Rosalita girer mer på mat enn lek og i tillegg er hun veldig kresen. Det beste hun vet er skinke, kylling og pølse. Noen ganger vil hun leke og det gjør det 100% lettere å trene med hun, men som oftest vil hun ikke det. Den forrige eieren trente hun ikke og hun ble veldig understimulert. Derfor er hun ikke vandt med å leke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte trener dere?

Min første hund fikk en 3 ukers treningspause, med kun tur og godbitsøk, og det gjorde underverker for hans motivasjon og fokus :)

Er du sikker på at hun ikke har noe smerte/ubehag et sted? Kanskje en tur til massør/fysio el lign for å bekrefte at det ikke er noe fysisk som plager henne.

Vi skal prøve det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde du la være å trene hele banen, selv om det bare er to ganger, og heller dele den opp og ta de delene hun liker :) Hvis hun ikke liker tunnelen så dropp den på noen treninger, og heller gå litt mer tilbake til start på den når dere tar den igjen. Rett, kort tunnel :)

Hvis hun ikke vil leke så bare bruk godbit, jeg har selv en hund som kan dempes med leke og gires opp med mat. Dere kan også trene på å leke utenom treninga, finn ut hvilken leke hun da helst vil ha. Ball, kong, plysjleke, tau, sokk, hanske eller noe annet. Jeg har blant annet belønnet Elvis med sokk på trening da det var den han ville ha. Prøv å finn den belønningen hun virkelig elsker, jeg har møtt hunder som har hatt belønning i å få lov til å løpe bort for å hilse på de andre på treninga.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er for mye for henne å gå en hel bane på trening? Jeg har tatt en pause fra trening med hunden min, synes han falt mye ut, og at det var ikke samme gnisten som tidligere. Vi har trent på lek og testet ut ulike godbiter for å få et bredere belønningsregister. Når vi nå trener er han mye mer med enn han var før. Vi konkurrerer i LP og Rally, på trening bygger jeg baner med 8-9 skilt istedenfor 15-20 som er vanlig i konkurranse. Jeg ville fokusert på det som hunden synes er skikkelig gøy og gjort det i korte, korte økter.

Maria Brandel har mange gode tips om belønninger og lek i boken sin: fra valp til stjerne. den har hjulpet meg mye ihvertfall. Siv Svendens har og mange gode videoer på youtube som kanskje kan hjelpe. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...