Gå til innhold
Hundesonen.no

Lettlært hund søkes!


Recommended Posts

Til høsten flytter jeg til Melhus for å gå på videregående med fordypning i dyrepleie og smådyr første året, smådyr/hund andre året. Min egen hund takler ikke å stå på kennel så da trenger jeg en stor eller mellomstor hund som kan fungere f.eks i SL, LP eller AG. På skolen blir det nok hovedsaklig lydighet vil jeg tro. Siden det er såpass mange hundefolk her så tenkte jeg at jeg kunne lufte det her også.

Hunden kan gjerne være grunntrent innen noe, men det avhenger litt på alderen hvor mye det er behov for at den kan fra før.

Noen som vet om noen som kan passe? Lurer du på noe så er det bare å spørre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på den, men vil ikke kjøpe hund som alt har konstatert HD...

HD C er vel ikke sykt? Det står at hunden hadde dårlig muskulatur på tidspunktet, og at hun bør røntges på nytt. Du kan jo be om ny røntging?

Alternativt så sliter visst Charlotte's for tiden. Ser hun har hatt de samme hundene lenge nå. Flere av disse egner seg tydeligvis ikke som sofapoteter til uerfarne eiere, men burde kunne egne seg godt til din bruk.

http://www.charlottes.no/omplassering.asp?page=omplassering&mode=&pageid=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD C er vel ikke sykt? Det står at hunden hadde dårlig muskulatur på tidspunktet, og at hun bør røntges på nytt. Du kan jo be om ny røntging?

Alternativt så sliter visst Charlotte's for tiden. Ser hun har hatt de samme hundene lenge nå. Flere av disse egner seg tydeligvis ikke som sofapoteter til uerfarne eiere, men burde kunne egne seg godt til din bruk.
http://www.charlottes.no/omplassering.asp?page=omplassering&mode=&pageid=1

HD C er ikke fritt, enkelt og greit, og derfor er det akkurat nå ikke aktuelt. Kunne sikkert bedt om ny røntging, men jeg får heller se mer på den hvis jeg ikke skulle finne noe annet som fyller ønsket mitt bedre :)

Finner ingen som jeg liker øyeblikkelig hos Charlotte's. Jeg har mest lyst på en renraset hund da jeg har negativ erfaring med hunder hvor ingen vet opphav...

Ligger vell noen alternativer på finn.no? ;-)

http://www.finn.no/58752836
Feks :-)

Det er diverse grupper for omplassering på nett også :-) Samt kan det være oppdrettere som leter etter forvert.

http://www.finn.no/58394079

Jeg ønsker helst en renraset hund, uten at jeg velger å gå noe mer inn på det.

Den andre virket egentlig ganske fin, men den er redd barn... Jeg har en lillebror, og jeg ønsker ikke at hunden min skal være redd for han når jeg er hjemme i ferier osv. I tillegg har jeg en del små kusiner og fettere.

Har kikket en del gjennom finn.no og blocket.se, finner noe, men tenkte jeg kunne høre her også.

Takk for svar til dere som har svart :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke de ganske små?

Den aktuelle er 10 kg og 40 cm.

Perfekt størrelse, synes jeg. Får god plass i bilen og på fanget, krever mindre mat enn store hunder, og du slipper å bøye deg ned for å belønne som du må med små hunder. Du trenger sjelden være redd for at den skal skade eller bli skadd i lek.

Synes Teiko (BC/lapp/kelpie) ser spennende ut jeg da. Skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha blanding. Sosialiseringen fra 3-12 uker er vel så viktig som opphavet. Det er sjelden creme de la creme av brukshunder fra velmerittert opphav som omplasseres, da de som tar seg bryet med å finne sånne hunder gjerne vet hva de går til og beholder dem også. Skal du ha full kontroll på hva du kjøper, så må du få deg en valp.

Men se nå på hvordan dyktige trenere får gull ut av gråstein når de tar til seg resque dogs av "lite trenbare raser" som ingen andre vil ha. Så lenge hunden ikke er mannevond, bare vilter og understimulert, så bør det da gå an å få til noe.

Doodlen Balder ser også spennende ut, synes jeg. Disse hundene har nok potensiale, og trenger noen som kan ta godt vare på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD C er vel ikke sykt? Det står at hunden hadde dårlig muskulatur på tidspunktet, og at hun bør røntges på nytt. Du kan jo be om ny røntging?

Den hunden der er nok for litt spesielt interesserte. Med mindre jeg tar helt feil (ganske sikker på at jeg ikke tar feil) så ble den hunden gitt tilbake fordi den ble for mye for eier, ikke fordi eier ikke hadde tid. Og på facebook så ble den beskrevet som "masse hund" med store bokstaver. Har forøvrig sett en del hunder fra det oppdretter som er så slarkette at det ikke ligner grisen, så skjønner godt at hun mener at hunden bør røntges på nytt når den har mer muskulatur som kan hjelpe litt på resultatet, men det tar jo ikke vekk det underliggende problemet. Det er en veldig annerkjent oppdretter, personlig hadde jeg ikke tatt i noe derfra med ildtang.

Edit: Og det finnes mange grunner til å ønske seg en rasehund som ikke har noe med hvor egnet hunden er. Men feks mulighet til utstilling, mulighet til å sjekke linjer, få championat i hundesport, avl osv. :)

Edit 2: Schæferen er ute på prøve :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi tydeligvis skulle fortsette det: eros har hyperseksuell atferd rundt løpetid og er derfor kjemisk kastrert, noe som går som doping på stevner. Han finner hellet ikke roen rundt barn.

Teiko kikket jeg ikke på i stad, virket ikke så ille, men igjen så er jeg litt skeptisk til omplassering... Balder har for mye pelsstell.

Enda en grunn til at jeg ikke vil ha mix er mulighet til å stille ut, noe mer enn dette går jeg ikke inn på det.

Jeg forventer ikke toppen av kransekaka, og jeg er villig til å jobbe for resultatet, men jeg tar ikke det første som dukker opp uten å stille krav. Da venter jeg heller litt ekstra på den riktig.

Men igjen takk for at dere kommer med forslag :)

(og hvis du absolutt vil vite hvorfor jeg er skeptisk til blandinger så kan du sende pm som jeg svarer på i morgen)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du der dukker opp en du kommer til å forelske deg skikkelig i!

Har du sendt melding til de vi har snakket om tidligere? :ahappy:

Har kommet litt igang med meldinger, må lese gjennom alle navnene igjen, garantert noen jeg hoppet over ;)

Håper også det dukket opp noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aktuelle er 10 kg og 40 cm.

Perfekt størrelse, synes jeg. Får god plass i bilen og på fanget, krever mindre mat enn store hunder, og du slipper å bøye deg ned for å belønne som du må med små hunder. Du trenger sjelden være redd for at den skal skade eller bli skadd i lek.

Synes Teiko (BC/lapp/kelpie) ser spennende ut jeg da. Skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha blanding. Sosialiseringen fra 3-12 uker er vel så viktig som opphavet. Det er sjelden creme de la creme av brukshunder fra velmerittert opphav som omplasseres, da de som tar seg bryet med å finne sånne hunder gjerne vet hva de går til og beholder dem også. Skal du ha full kontroll på hva du kjøper, så må du få deg en valp.

Men se nå på hvordan dyktige trenere får gull ut av gråstein når de tar til seg resque dogs av "lite trenbare raser" som ingen andre vil ha. Så lenge hunden ikke er mannevond, bare vilter og understimulert, så bør det da gå an å få til noe.

Doodlen Balder ser også spennende ut, synes jeg. Disse hundene har nok potensiale, og trenger noen som kan ta godt vare på seg.

Men nå ønsker TS seg en lettlært hund som er fin å ha i en kennel på en skole, ikke en problemhund av lite trenbar rase som hun kan gjøre gull ut av gråstein av.

Forøvrig selges/omplasseres det stadig vekk rasehunder av godt opphav, enten fordi de ikke passer til det de er tiltenkt eller fordi eier har forandringer i livssituasjonen osv. Og hvis du hadde lest første post, så ser du at TS kanskje vil trene SL, og for å starte SL (og alt annet innenfor RIK-programmet) trenger man en renraset hund med stamtavle.

Lykke til med å finne en egnet hund. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå ønsker TS seg en lettlært hund som er fin å ha i en kennel på en skole, ikke en problemhund av lite trenbar rase som hun kan gjøre gull ut av gråstein av.

Forøvrig selges/omplasseres det stadig vekk rasehunder av godt opphav, enten fordi de ikke passer til det de er tiltenkt eller fordi eier har forandringer i livssituasjonen osv. Og hvis du hadde lest første post, så ser du at TS kanskje vil trene SL, og for å starte SL (og alt annet innenfor RIK-programmet) trenger man en renraset hund med stamtavle.

Lykke til med å finne en egnet hund. :)

Takk :)

Takk, skal sjekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...