Gå til innhold
Hundesonen.no

Helseundersøkelser og dårlig avl, er det noen vits?


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Jeg er også en av de som stakk nakken frem, og en skal ha sterk psyke når en får trusselbrev, og trues med: å dø er for snilt for deg!

Det ble til at jeg pga redsel for enda flere syke bikkjer, og dårlig oppdrett i Norge, byttet rase.( og jeg er vel svartelista :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en av de som stakk nakken frem, og en skal ha sterk psyke når en får trusselbrev, og trues med: å dø er for snilt for deg!

Det ble til at jeg pga redsel for enda flere syke bikkjer, og dårlig oppdrett i Norge, byttet rase.( og jeg er vel svartelista :P )

Dette er jo straffbart, håper du gikk til politiet med truslene. Skjønner godt du byttet rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærer i Norge burde ha plikt til å rapportere arvelige lidelser på "rene" rasehunder inn til dogweb. Død og dødsårsak burde også opplyses om i dogweb.

Og det samme burde vært gjort hos blandingshunder slik at enkelte får se at blandingshunder også får sykdommer ;-)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste man kommer enn så lenge, er vel agrias dogbreed profiles. De er i hvertfall tilgjengelig for kjøp for raseklubbene.

Jeg tror (men skal ikke si noe sikkert der) at NKK har åpnet for registrering av diagnose i DW. Det må i så fall gå gjennom raseklubbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få registrert alle sykdommer og dødsårsaker på hundene i DW hadde selvfølgelig vært supert, men det er dessverre vanskelig å få gjennomført i praksis av forskjellige årsaker. En dødsårsak må i mange tilfeller stadfestes av obduksjon da hunder ikke alltid avlives av en veterinær, og her kommer også et økonomisk spørsmålet inn. Dette gjør det svært vanskelig å få gode data på plass. For man kan ikke kreve av en hundeeier at dette gjennomføres, og det dekkes ikke alltid av forsikringen. Sykdommer kan gjøres i langt større grad, men det legger mer byråkrati på veterinær. Dette vil sannsynligvis igjen være med på å fordyre veterinærbesøket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det samme burde vært gjort hos blandingshunder slik at enkelte får se at blandingshunder også får sykdommer ;-)

Men da må blandingshunder også registreres. Er du da enig med meg i at NOX-registeret må inn i dogweb? :D

Å få registrert alle sykdommer og dødsårsaker på hundene i DW hadde selvfølgelig vært supert, men det er dessverre vanskelig å få gjennomført i praksis av forskjellige årsaker. En dødsårsak må i mange tilfeller stadfestes av obduksjon da hunder ikke alltid avlives av en veterinær, og her kommer også et økonomisk spørsmålet inn. Dette gjør det svært vanskelig å få gode data på plass. For man kan ikke kreve av en hundeeier at dette gjennomføres, og det dekkes ikke alltid av forsikringen. Sykdommer kan gjøres i langt større grad, men det legger mer byråkrati på veterinær. Dette vil sannsynligvis igjen være med på å fordyre veterinærbesøket.

Jeg betaler gladelig de ekstra kronene per veterinærbesøk, for å få allment tilgjengelig oversikt over arvelige sykdommer på hundene. Det kan gjøre underverker for hundehelsen på sikt. Det kan vel ikke koste så mye at sekretær eller dyrepleier (ikke all verdens timelønn) legger årsak til veterinærbesøk inn i dogweb?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix, men noxregisteret kan ha et noxweb ;-) de har ingenting på dogweb å gjøre om de mangler stamtavle. Men å hatt dem registrert i eget web for nox med sykdommer og grunn til avliving feks, ja klart det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det noen synes å glemme her er at man ikke bare kan registrere alt man vil uten tillatelse. Det er en grunn til at man må skrive under på HD/AD-røntging FØR man røntger, så man i ettertid ikke skal kunne si at "nei, vi dropper å sende inn de bildene, siden hunden har så dårlige hofter". Før man kan registrere og bruke noe som helst må man ha eiers skriftlige tillatelse. For det andre så er det ikke alltid man kan fastslå en dødsårsak, spesielt ikke når ikke alle hunder blir obdusert (noe det overhodet ikke er kapasitet til per dags dato).

Som menneske, synes dere det hadde vært greit at staten gikk inn i journalene deres og registrerte alle deres helseopplysninger, helseopplysninger til barna deres, diagnoser osv? Ja, det er annerledes med dyr, men likevel så er det som skjer hos veterinæren et privat anliggende, og veterinærer og annet dyrehelsepersonell har taushetsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I finske koiranet kan man registrere dødsdato og dødsårsak, er ikke 100% sikker på hvordan prosessen er, men er ganske sikker på at det er selvrapport, ergo er det jo en mulighet for mørketall og løgner, men det er fortsatt et bra tiltak. Ser jo hunder (følger mest med på min rase) hvor det er registrert inn helt klart kjipe dødsårsaker, så endel hundeeiere og oppdrettere benytter seg av muligheten :) Jeg ønsker meg koiranet i Norge, har jeg gjort lenge :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På side 16 og 17 her har RSPCA en liste over helseskadelige trekk ved "noen" raser. Disse trekkene er stort sett det eneste som skiller mange raser fra hverandre. I praksis er den eneste måten å få bukt med dette helsehelvetet å slutte å avle disse rasene etter en rasestandard som egentlig bare handler om utseendet, og ikke bare framelsker, men krever dysfunksjonelle trekk.

Å bry seg om bruksegenskaper, pelskvalitet, sånn ca størrelse og gemytt, ja. Å bry seg om rasestandardenes beskrivelse av rasetypisk bygning, nei! Funksjonell bygning er i altfor mange tilfeller noe helt annet. Utstillingsmiljøene har skapt dette marerittet, og de(re) som stiller ut hunder med sånne trekk bidrar hver eneste gang. Å stille ut slike hunder, og avle etter disse rasestandardene burde være fullstendig tabu. Ikke noe å være stolt av. En burde ikke posere med sløyfene, en burde skjemmes!!

Ikke glem den moderne hundeutstillingens opphav: Victoriatidens freakshows, der overklassens arbeidsledige fruer i overflodens kjedsomhet kjempet om å kunne vise fram den mest absurd utseende hunden.

http://www.onekind.org/uploads/publications/price-of-a-pedigree.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må blandingshunder også registreres. Er du da enig med meg i at NOX-registeret må inn i dogweb? :D

Alle NOX-registrerte hunder er tilgjengelig i Dogweb, deriblant min egen. Du kan til og med krysse av for blandingshund i raselisten for å forenkle søket ;)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...