Jump to content
Hundesonen.no

Agilityåret 2015

Recommended Posts

Generell skravletråd om trening, stevner, dommere, baner, utvikling. Ja sånn ca alt agility relatert :)

Edit, kom postet litt raskt.

Førstkommende torsdag er det sesongdebut for Harly i h2 og ag 2. Om værgudene er med oss går stevnet på gress noe som er rene luksus tilstanden på denne kanten av landet. :ahappy:

*Gleder meg*

Mengdetrening på slalom og hjul fremover nå så kanskje Lykke får starte i h1 i midten av juni. Kanskje!

• Like 2

Jeg og Tidi er begynt på nybegynner trening med klubben, og det er skikkelig kjekt :D Jeg stusset litt på om jeg skulle begynne der i og med at jeg selv ikke er nybegynner akkurat, men jeg tror jeg også har veldig godt av det. Med Blondie så hoppet vi liksom litt over det nybegynner stadiet og gikk rett på fulle baner, noe som har gjort at vi har slitt lenge i etterkant med motivasjon, fart osv. Det er også veldig betryggende at noen kan se på og hjelpe litt, jeg kjenner mye på dette at stor hund er noe helt annet enn liten :lol:

Blondie er pensjonert for øyeblikket, noe som er veldig trist. Hun får løpe litt med pinner på bakken, og jeg kjenner hver gang på følelsen av hvor bittert det er at hun sikkert er ferdig med konkurranse, for vi fungerer så bra sammen i banen nå :( Men vi skal ihvertfall kose oss litt til med veteran agility :ahappy:

• Like 1

Guest Christine

Settervimsen har hatt fem stevnedager så langt i år, men det blir flere. Skal gå alle de lokale, samt at vi skal til NO, agilityuken og en helg i Sverige. Terven har ikke startet enda, men vi skal jobbe litt mer med slalom og handling, så tipper jeg det blir start ila sommeren. Hun får kun gå de lokale stevnene til å starte med, da jeg prioriterer setteren på bortestevner i år mtp at vi kanskje ikke kan drive med det i så fryktelig mange år til, og fordi jeg og terven forhåpentligvis har sjanse til å reise bort i mange år fremover :)

Viper tok i dag vippe for første gang uten at noen holdt! :bananas: Hun stelte seg til og med i 2o2o selv! En smule stolt av både meg selv og hunden da hun for tre måneder siden ikke turte å være i nærheten av lyden en gang :ahappy:

Elvis er bedre igjen og trente litt agility for første gang på en måneds tid. Hinder med pinne fikk han kun hoppe to ganger, resten lå de på bakken, og vi trente kun på handling. Hadde en agilityinstruktør som sa en gang at hun sjeldent trente med pinner når hundene først har lært å hoppe. Da er det såpass mange andre ting å trene på, og hopping er da den minst viktige tingen ifølge instruktøren. I tillegg så er hopping er unødvendig belastning som man ikke trenger hver gang, så lær inn tingene som inkluderer hopppinner på høyde, og så bare sett de opp innimellom :)

Det kjipe med agilityfri er at ting endelig hadde begynt å gå riktig vei... Men jaja, vi kan trene med pinner på bakken også vi. Så lenge han er fornøyd er jeg fornøyd :)

• Like 2

Forumet fortsetter under annonsen

Er det noen av dere som kjenner til dommer Jan Sprij, og vet om han har tekniske eller mer "rett frem baner" i kl 1? :)

Skikkelig godfølelse etter dagens trening! Måtte den bare vare til i morgen :D

Guest Christine

Lykke til! :ahappy:

Whippsene er knalle om dagen! Jeg får ikke helt bestemt meg for om det er på tide å øke hinderhøyden på Kiwi ennå, eller om vi skal holde oss på små/mellom litt til. Men ho går alle hinderne fint, bare holder litt på med vippa ennå (har ikke fått trent så mye på den da den ikke har vært så ofte fremme).

Anastasia går som en kule! litt overivrig på klubbmesterskapet, så diska seg i begge klasser pga et hinder ekstra ble med på veien :P Vurderer å melde på ho på sommerstevnet i Sandefjord 13-14 juni. Og så melde Kiwi på i tunnel løpene der :)

• Like 1

Hopp 2: feilfri, 1. plass, napp og opprykk til hopp 3! :jump:

• Like 9

Hopp 2: feilfri, 1. plass, napp og opprykk til hopp 3! :jump:

Supergutten! :wub: Og teamet! :ahappy:

• Like 1

Dagen videre. Ag 2, kjempefin bane med fine linjer men alikevel utfordrende. Gikk veldig fint første del, etter vippen skulle vi på bakside hopp. Jeg plasserer meg og gir "ut" kommando som lille elleville kan godt. Så skyter han fart og raser avgårde på neste hinder. Litt høy kan man si :P Disk! Relativ bra flyt resten av løpet så vi gikk ut med hevet hode om ikke annet ;)

Uoffisiell lagsprint, 2 ekv pr lag.

En artig avslutning på dagen. Lagkameraten vår gikk første del av banen,"veksling" ved hinder 11/12 også avsluttet vi. Fikk ikke med meg totale feil på laget men vi hadde ihvertfall en riv vet jeg. Også vant vi! Morro :D

• Like 2

Og vi har vært hele TO ganger hos vår instruktør, så mine hunder har begynt å lære at det ER mulig å gjøre ting på min høyreside (lp-hunder ftw) og vi har begynt å trene på litt sånn handlingaktige greier (:P) uten hinder samt hoppteknikk.

• Like 3

Og vi har vært hele TO ganger hos vår instruktør, så mine hunder har begynt å lære at det ER mulig å gjøre ting på min høyreside (lp-hunder ftw) og vi har begynt å trene på litt sånn handlingaktige greier ( :P) uten hinder samt hoppteknikk.

Kan tenke meg at føring på "feil" siden kan være noe utfordrene for voksne rutinerte lydighetshunder ja :lol: Moro at du har startet med agility, det ER en knallgøy sport :ahappy:

• Like 1

Hoppdebuten til Lykke er utsatt på ubestemt tid. 2018 eller noe...? :lol:

Fullført klasse 1 baner er ihvertfall langt unna, manglet stort sett alt av bakkekontakt på dagens trening. Kjære tid! :P

"Jeg" har endelig fått litt AG motivasjon tilbake. Dvs. Jeg holder meg langt unna, men hunden har startet opp igjen å trene med ei venninne. I morgen og på søndag, på Oslo Hundeshow er "debuten" dems i H3 liten. Dvs. han har jo gått med meg før, men det er over ett år siden sist vi startet. Jeg er så spent på hva han kan få til med en litt mindre vimsete handler. :D

Og siden de først er i gang meldte jeg han på både hopp 3 og AG 1 i Sandefjord om 2 uker :icon_suspicious:

Jeg har hatt så store problemer med å få han til å ta felt at jeg ga litt opp, Så får vi se hvordan det blir fremover. Kanskje jeg kidnapper han tilbake når han har skjønt det :P

Guest Christine

Hoppdebuten til Lykke er utsatt på ubestemt tid. 2018 eller noe...? :lol:

Fullført klasse 1 baner er ihvertfall langt unna, manglet stort sett alt av bakkekontakt på dagens trening. Kjære tid! :P

I know the feeling! :lol: Bare at min skal starte om en mnd, hehe. Satser på premie for dagens beste underholdning eller noe :aww:

I know the feeling! :lol: Bare at min skal starte om en mnd, hehe. Satser på premie for dagens beste underholdning eller noe :aww:

Vurderte faktisk å melde på et stevne i juni, men det jeg fant av banetegninger fra dommeren var bare fartsbaner. Så ehhh nei :P

Vurderte faktisk å melde på et stevne i juni, men det jeg fant av banetegninger fra dommeren var bare fartsbaner. Så ehhh nei :P

Jeg satser på å trene meg selv opp til å bli en god sprinter :aww: Haha, søren ikke bare bare med disse raske hundene! Jeg ser for meg typiske klasse 1 baner med en helt rett frem start. Man må ha en god bli i start, hunden må kunne hoppe alle hindrene som står foran den frem til deg også må man løpe som bare det og håpe på det beste :lol: Tidi mener ofte det er raskere å løpe under det første hinderet om jeg er plassert litt uti banen :P

Hvis Anastasia fortsetter som ho har gjort på de siste treningene nå, så tror jeg det kan bli riktig så morsomt i Sandefjord 13.juni! :D Meldt på gamla i hopp og agility, og 2 tunnelløp, og Kiwi får løpe 2 tunnelløp, siden jeg ikke føler ho er helt klar for å heve hinderne opp til den høyden ho skal konkurrere i ennå :)

• Like 2

Forumet fortsetter under annonsen
Guest
This topic is now closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det første er definitivt det mest normale for valper og gårdshunder. Og jeg håper ikke innlegget mitt kan tolkes til at dere ikke skal la valpen sove på fanget eller ha nærkontakt, for det er superviktig! Men jeg for min del synes også det er ganske slitsomt med hunder som må ligge inntil/i nærheten for å sovne, alltid, det er ikke alltid det er praktisk. Selv om det er veldig koselig. 😍
    • Ikke umulig at hun kan campe hos oss 😊 Skal sjekke turnus og alt annet praktisk. 
    • At vi fortsatt setter av tid til alenetrening er ihvertfall viktig, slik jeg forstår dere. Jeg må prøve meg litt fram for å finne ut hvordan han reagerer hvis ikke han får et fang å sove på. Foreløpig er jeg usikker på om han bare elsker nærhet, eller om han er redd for separasjon. Håper sterkt på det første. Tusen takk for alle de gode svarene og erfaringene dere deler! 
    • Min klarer helt fint å slå seg til ro hvor som helst, selv om fanget er den foretrukne liggeplassen. Jeg tror nok heller det handler om å lære hunden trygghet i alle situasjoner, og jeg tror ærlig talt ikke at den blir noe tryggere av å ikke få lov til å ligge på fanget/soverommet.
    • Hvis hundene her får velge, deriblant en valp på 4 mnd, ligger de gjerne klint inntil og oppå meg når de skal sove. Ingen av dem har det minste snev av separasjonsangst. Jeg tenker at hvis man skal se etter tegn på separasjonsangst, må man se på hvordan valpen reagerer når man ikke gir den nærhet. De fleste valper og hunder vil ha nærhet, man kan først snakke om tegn på separasjonsangst hvis valpen ser ut til å oppleve det som svært stressende å miste denne nærheten til eieren. Nå skriver du ikke så veldig mye om hvordan valpen din er, men ut fra det du skriver høres dette ut som en helt normal valp. Jeg har hatt hund tidligere med separasjonsangst og hun taklet definitivt ikke 5 minutter alene som 11 uker. Dersom jeg forsvant bak en dør eller rundt et hjørne reagerte hun med full desperasjon, hun hylte og styrte på til jeg kom tilbake igjen. Det var ikke nøye om jeg var borte et sekund eller et par minutter. Hun søkte seg svært sjeldent på eget initiativ til andre rom enn der jeg var. Hun kunne heller ikke hvile uten at jeg var i umiddelbar nærhet og hvis jeg forflyttet meg rundt i huset for å gjøre diverse ærend klarte hun ikke roe seg ned. Til sammenligning er valpen jeg har nå en normalt trygg valp. Hun kan sitte lenge ute alene og jeg kan gå inn i et annet rom og lukke døra uten at det er noe stress. Hvis jeg blir lenge i et annet rom (20min +) kan hun komme å banke litt på døra, men så går hun og finner på noe annet. Hun sutrer litt når jeg går ut av huset uten henne, men hun er ikke stresset og gir seg etter noen minutter. I bilen er hun som din, klager i begynnelsen før hun legger seg ned. Tenker alt dette er helt normal valpeadferd som går seg til med mengdetrening. Akkurat dette med å legge seg alene er noe som har kommet over tid hos min. Da hun var 8-10 uker lette også hun etter et fang når hun var trøtt, mens nå kan hun gå og legge seg alene dersom jeg er opptatt andre steder i huset. I og med at valpen din sover i egen seng på natta, tyder det jo på at valpen fint kan ligge for seg selv hvis den får mulighet. Med mindre valpen ikke klarer å sove på dagtid uten at det er et fang tilgjengelig, tenker jeg at dette ikke er noe å trene på.
  • Nylig opprettede emner