Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemer med 8 mnd Husky


Recommended Posts

Hei

Har nylig skaffet oss en 8mnd Husky hanne.

Fikk besøk av 2 finske lapphunder i dag, og huskyen vår var sint på de. Ville ikke leke med de og kunne bli sjalu. Er redd for at dette kan utvikle seg til å bli alvorlig biting osv.

Den er også redd andre mennesker, gjemmer seg bak eierene og kan knurre mot de ukjente. Bjeffet også for første gang i dag, mot gjestene våre.

Hva kan vi gjøre her? Sier jo selvsagt "nei" til hunden også slutter han med engang, men føler ikke at det egentlig hjelper. Blir det bedre med tid? Vi møter disse hundene ofte, de er eldre tisper.

Ønsker at hunden skal være snill og imøtekommende med andre mennesker og hunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er antagelig utrygg, ikke si nei, la heller vær i å sette den i situasjoner som blir så ekkel at han blir truende (om han blir det) husk at ikke all knurring er truende heller, noen ganger betyr det bare"jeg er redd" eller "jeg synes dette er ekkelt" uten at det ligger noen trussel eller advarsel i det. La mennesker ignorere han helt og la vær å slipp han med andre hunder i starten, ta heller med dere hundene i bånd å gå en tur sammen, da bygger de bånd å blir trygge på hverandre. Sjalusi (eller ressursforsvar) er ikke uvanlig, dette kan noen ganger bli bedre med trening og verre med feil trening, men det letteste og beste er å unngå at det er noe å passe på. Ta vekk alt som kan tenkes å være interessant.

Han blir nok tryggere på folk etterhvert, og i mellomtiden så får dere bare trøste dere med at det sjeldent er noe alvor i trusler mot mennesker på disse hundene, de har det stort sett ikke i seg å faktisk bite eller noe i den retningen mot folk. Det viktigste her er å gjøre det positivt, armer dere med godbiter å fyr på med det når han er rundt folk for å avlede han litt fra det han synes er ekkelt og samtidig gjøre det positivt å være rundt andre. I starten så bør alle han ikke kjenner å er trygg på bare la han være, lat som han ikke er der og selv om han prøver å ta kontakt så skal ikke de gjøre noe annet enn å la han snuse. Ikke ta etter han, ikke snakk med han, bare la han finne ut av ting selv. Etterhvert kan man begynne å gi andre folk godbiter å la han spise fra dem, uten at de prøver å kose el gjør noe mer utav det osv. Det går seg nok til når han bare får se at det går bra, i tillegg til at han blir nok tryggere når han slår seg mer til ro hos dere og blir helt trygg på dere og de nye omgivelsene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja første tanken min er at han kanskje ikke er så godt sosialisert på ting.

Det vil si at jeg hadde tatt han med til et sted hvor det gikk endel folk forbi og ingen skulle hilse men at han bare fikk observere. Du ta med en god bok og lese, han ligge ved siden av deg og se på livet til han slapper av.

Når det gjelder andre hunder så tipper jeg han er usikker der også så de som skal møte han må være ekstremt trygge og med ekstremt gode signaler nå i starten. Du kan også bruke en hundeklubb som trener ute, men da skal dere holde avstand så han får observere og roe seg til han blir vant til å se hunder i nærheten uten det skjer noe mer for så og gå nærmere og nærmere til dere kan delta.

Ellers så sjekke at an er frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forøvrig en malamute tispe som var ganske lik. I starten så satt hun bare bak meg å gjemte seg, knurra å løp vekk osv osv. Usikkerpå/redd for både folk, hunder og andre dyr. Til og med små kattunger. Som voksen var hun den mest behagelige og trygge hunden man kan se for seg. Brydde seg ikke om noe, alle kunne gå bort til henne, barn kunne henge over ryggen på henne, jaget katter ( :P ), snudde bare ryggen til om hunder prøvde å bråke osv :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Så godt å høre, en lettelse:) Vi får prøve med å la den observere og gå tur i bånd med andre hunder.

Det kommer vel med tiden så. Mens jeg har dere på "tråden", han blir hjemme alene i morgen da vi er på jobb.

Vil dere anbefale å la han være alene hjemme inne i huset eller evt. sette han i utehuset vårt hvor det ikke er møbler osv. ? Han er ikke trent på dette enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hei

Så godt å høre, en lettelse:) Vi får prøve med å la den observere og gå tur i bånd med andre hunder.

Det kommer vel med tiden så. Mens jeg har dere på "tråden", han blir hjemme alene i morgen da vi er på jobb.

Vil dere anbefale å la han være alene hjemme inne i huset eller evt. sette han i utehuset vårt hvor det ikke er møbler osv. ? Han er ikke trent på dette enda.

Tror jeg ville tenkt ut fra det som han har vært vandt til og trent litt fra det som er kjent. før han hadde fått vært der alene. Ellers så kan kan det hende han slår seg til ro i bilen. Siden han virker engstelig så ville jeg gjerne ha trent litt på å være alene hjemme før det blir gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Han er vant til å være i en flokk og nå har en del av flokken reist, derfor syter han. Du kan teste om han roer seg med litt mental trening eller noe å gnage på.

Når han over hode ikke er vendt til å være alene så hadde jeg prøvd å få til å ha han i bilen mens dere er på jobben og med lufting under veis så dere kan trene skrittvis på det å gå fra han..

Trene på å være alene starter med at hunden er rolig du tar på deg jakka og skoa som du skal gå ut men setter deg i sofaen for å se på tv. tror faktisk jeg ville startet omtrent der. Dette fordi han er engstelig og alt er nytt for han. Ville gått på badet og tatt meg en dursj uten hunden, det samme med hver gang du går på do. Så når han er rolig i disse settingene ville jeg begynt med å gå ut døra og rett inn igjen. Men når du går rett inn så skal det være stille fra hunden. Dette trenger du tid på, noe du ikke har.

Så hvis hunden roer seg alene i bilen ville jeg lagt den der når dere skal på jobb og sett til og luftet under vegs i løpet av dagen. En hund som uler for naboene en hel arbeidsdag er ikke bra hverken for hund eller naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Så godt å høre, en lettelse:) Vi får prøve med å la den observere og gå tur i bånd med andre hunder.

Det kommer vel med tiden så. Mens jeg har dere på "tråden", han blir hjemme alene i morgen da vi er på jobb.

Vil dere anbefale å la han være alene hjemme inne i huset eller evt. sette han i utehuset vårt hvor det ikke er møbler osv. ? Han er ikke trent på dette enda.

Viss den ikke er vant til å være alene så bør dere absolutt ikke dra fra den alene over lang tid. For det første så kan det være utrolig skremende/stressende på hunden, spesielt om den i tillegg er relativt ny hos dere, for det andre vil det kunne ødelegge fremtidig alene hjemme om den får en sånn brutal start. Har dere mulighet til å ha hunden liggende i bur i bilen og lufte gjennom dagen så bør dere heller gjøre det frem til dere har fått trent litt mer på å være hjemme alene. Mange hunder er mye roligere når de blir forlatt i bil enn hjemme. (men pass på at dere får åpnet godt så det kommer tilstrekkerlig med luft inn og så mye skygge som mulig, det kan fort bli farlig varmt i bil nå når været blir varmere).

Og kanskje enda viktigere når hunden er litt usikker i utgangspunktet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Han fikk være hjemme i dag, var nede i gangen med liggeplassen sin. Også var det babygrind øverst i trappen.
Da jeg kom hjemom en tur i dag så hadde han revet ned babygrinden, tygd på en joggesko, bæsjet på kjøkkengulvet og tisset nede.
Hva kan vi gjøre videre med dette?

Hvordan kan man få han til å holde seg til vi kommer hjem? Og bare fortsette med hjemme alene trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Hei

Han fikk være hjemme i dag, var nede i gangen med liggeplassen sin. Også var det babygrind øverst i trappen.

Da jeg kom hjemom en tur i dag så hadde han revet ned babygrinden, tygd på en joggesko, bæsjet på kjøkkengulvet og tisset nede.

Hva kan vi gjøre videre med dette?

Hvordan kan man få han til å holde seg til vi kommer hjem? Og bare fortsette med hjemme alene trening?

Ingen hunder kommer ferdig utlært, med mindre du kjøper en hund som er voksen og ferdig trent. En hund på 8 måneder er fortsatt en valp. Til sammenligning så har ingen av mine hunder noen gang vært alene i 8 timer før de var godt over 1 år. Jeg har tatt de med på jobb, jobbreiser, kurs og lagt til rette for dem. Men en liten valp begynner man med å forlate dem i 20 sekunder, 1 minutt og videre. I tillegg er man gjerne sikker på at de er nokså slitne og trøtte når man forlater dem, å bli forlatt skal være en god opplevelse.

Som hundeeiere er det ganske mye ansvar som ligger på deres skuldre, det er et levende dyr som trenger mye trening og omsorg. Jeg anbefaler at du kjøper deg bøker om hundehold og vurderer ulike muligheter for at valpen skal slippe å være alene så lenge. I tillegg er det lurt at dere går på kurs og blir enige om hvilke mål dere har med hundeholdet. Til slutt burde dere sette dere inn i retningslinjene angående hundehold fra Mattilsynet, det er reglene du skal forholde deg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

det er tegn på at han har vært svært engstelig og siden det har skjedd så må dere starte lengere bak med treningen enn om han hadde vært rolig. Altså små skritt så han er trygg. Hjemmet skal være trygt og det skal være trygt at flokken går fra han i hjemmet. Det er det ikke nå. Så du må begynne der jeg beskrev oppi toppen. Ta på deg jakka og skoa og sett deg i sofaen og det skjer ikke noe før han er helt rolig. Har dere ikke mulighet for å teste om han kan ligge i bilen mens dere er borte og bli luftet innimellom? Kan godt tenkes han er helt rolig der.

Det du beskriver er som oftest en skikkelig engstelig hund. Det som faller utenfor er kennelhunder som aldri har blitt lært opp til å holde seg inne og som kjeder seg. men med alt du har skrevet før så vil jeg si dette faller under engstelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Han fikk være hjemme i dag, var nede i gangen med liggeplassen sin. Også var det babygrind øverst i trappen.

Da jeg kom hjemom en tur i dag så hadde han revet ned babygrinden, tygd på en joggesko, bæsjet på kjøkkengulvet og tisset nede.

Hva kan vi gjøre videre med dette?

Hvordan kan man få han til å holde seg til vi kommer hjem? Og bare fortsette med hjemme alene trening?

Det er nok mer sannsynlig at han gjør fra seg inne fordi han er redd og stresset enn at han ikke greier å holde seg.. Sikkert derfor han har brutt seg ut å ødelagt ting også.

Hvordan trene på det, dere må begynne i det små, 5-10 minutter, halvtime, time osv alt ettersom hvor godt han tåler det. Luft godt først, gjerne gå en god tur så han er litt sliten og da kanskje slår seg raskere til ro. I mellomtiden må dere finne en løsning så han slipper å være alene over lengre tid enn det dere har kommet i treningen. Dere kan godt gi han noe å tygge på som varer en liten stund etter dere har dratt, for å ta fokus litt vekk fra det at dere drar, samt at det er beroligende aktivitet, og dere kan evt prøve å ha på radio eller tv å se om det hjelper.

Edit: å ikke lag noen greie av at dere drar, bare sett han inn å gå, samme når dere kommer hjem, ignorer han den første tiden også heller kos rolig en liten stund etter dere har kommet hjem og alle har roet seg, ikke noe heei og herjing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt hunden? Jeg tror ikke den er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Dvs det har den jo ganske klart fortalt selv.. fortsetter du slik får du en husky med separasjonsangst. Malamuten kommer med mange gode tips. Denne hunden må trenes på å være alene akkurat som en valp!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke trent på at den skal være alene hjemme, bare dratt vekk en hel arbeidsdag?

Alenehjemmetrening tar tid. Og en så ung hund holder seg ofte ikke så lenge.

Hvis dere forsetter å dra fra den så lenge uten å trene på det først, risikerer dere hund med seperasjonsangst som aldri vil kunne være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere fikk han 8 mnd gammel, men dere bør behandle han som han er 8 uker, fordi det er sånn han forholder seg til verden og dere akkurat nå. Jeg må ærlig innrømme at jeg synes dere fortjener at han dreit på gulvet og gjorde seg bemerka i huset, for problemet er ikke at han ikke "holder seg" en hel arbeidsdag, men at han ikke er mentalt klar for å være aleine, noe han viser med all tydelighet. Ta det på alvor, vær så snill.

Makan.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har dere hatt hunden?
Hvordan ser en hverdag ut for hunden?

Hvordan var hverdagen før den kom til dere?

Slike ting hadde vært greit å vite litt om for å forstå utgangspunktet til hundens adferd noe mer.
Ellers har du fått mange gode svar her i forhold til de problemene du opplever med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...