Gå til innhold
Hundesonen.no

Å redde en rase


Lunatic
 Share

Recommended Posts

Innen boxermiljøet er det dessverre en god del som ikke vil ha hunder som har stumphaler i stamtavlen sin. Selv om det er langt bak og det er puck umulig å se det på noen som helst måte. De ser ikke på de som noe annet enn blandingshunder :(

Det er jo bare... Teit? Lurer på hva som går igjennom hodene på slike folk, kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Den vil jo i teorien være det hvis den ikke er registrert

Er det registreringen som gjør en hund raseren? Hva gjør det egentlig om man har krysset inn en annen rase en eller to ganger? Etter veldig få generasjoner ser man jo virkelig ikke forskjell. Jeg hadde aldri påstått at en slik hund ikke var en boxer.

Jeg tror at alle hundeeiere må jobbe litt med tankegangen sin her. Gagner det hundene med utkrysninger så er det alltid bra. Vi har noen raser som har markant redusert levealder, og de bør jo absolutt vurdere tiltak som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gagner da ingen rase at det sitter folk på hver sin tue og kryssparer etter eget ønske? Det er bare blandingshundavl det. Skal man kjøre i gang et sånt prosjekt så må man jo ha med seg rasemiljøet, hvis ikke så er det jo ingen som bruker utkrysningshundene i avl, og da blir jo hele greia meningsløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det registreringen som gjør en hund raseren? Hva gjør det egentlig om man har krysset inn en annen rase en eller to ganger? Etter veldig få generasjoner ser man jo virkelig ikke forskjell. Jeg hadde aldri påstått at en slik hund ikke var en boxer.

Jeg tror at alle hundeeiere må jobbe litt med tankegangen sin her. Gagner det hundene med utkrysninger så er det alltid bra. Vi har noen raser som har markant redusert levealder, og de bør jo absolutt vurdere tiltak som dette.

Det gjør ingen verdens ting det, men om man starter et prosjekt for seg selv og ikke får registrert hundene så er det en blandingshund, uten at det trenger å være negativt ladet(utover det faktum at man da også blir ekskludert fra en del ting som er forbeholdt rasehunder). Og selv om senere generasjoner blir registrert når det er planlagt og godkjent så er det jo strengt tatt fortsatt en blandingshund når den har andre raser i stamtavlen, men som du sier, hva gjør egentlig det? ingen verdens ting, tvert imot er det for min del ganske positivt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Det gjør ingen verdens ting det, men om man starter et prosjekt for seg selv og ikke får registrert hundene så er det en blandingshund, uten at det trenger å være negativt ladet(utover det faktum at man da også blir ekskludert fra en del ting som er forbeholdt rasehunder). Og selv om senere generasjoner blir registrert når det er planlagt og godkjent så er det jo strengt tatt fortsatt en blandingshund når den har andre raser i stamtavlen, men som du sier, hva gjør egentlig det? ingen verdens ting, tvert imot er det for min del ganske positivt.

Men de som har gjort dette før, har de gjort det med godkjenning fra raseklubber og kennelklubber? Eksempelvis boxer og dalmatiner. Det er jo fantastiske prosjekter som viser hvor mye man kan få til med målrettet avl. Helse bør jo være det viktigste til alle oppdrettere? Det er virkelig ikke noen glede i å eie en alvorlig syk hund.

Vi lever jo i en helt annen tidsalder nå, informasjon og kunnskap kan nås via korte tastetrykk, så det er jo mulig at flere som ønsker å avle frem friske individer innenfor sin rase faktisk kan få det til?

Nå driver ikke jeg med organisert hundesport, men jeg ville sagt at helsen til dyret var viktigere enn tillatelse til å delta i sport i 100 av 100 tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen boxermiljøet er det dessverre en god del som ikke vil ha hunder som har stumphaler i stamtavlen sin. Selv om det er langt bak og det er puck umulig å se det på noen som helst måte. De ser ikke på de som noe annet enn blandingshunder :(

Kjenner til greia fra egen rase. Det er en linje som muligens (mest sansynligvis) har noen "ikke Siberians" i stamtavla en gang på 70 tallet. Disse anser da enkelte som blandingshunder. Nå er dette noe som er gjort ved "løgn og bedrag", så selv om jeg absolutt er imot måten det ble gjort på, så har jeg ingenting imot dagens hunder som har noe av dette blodet i stamtavla. Og jeg har hatt en tidligere fra delvis disse linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de som har gjort dette før, har de gjort det med godkjenning fra raseklubber og kennelklubber? Eksempelvis boxer og dalmatiner. Det er jo fantastiske prosjekter som viser hvor mye man kan få til med målrettet avl. Helse bør jo være det viktigste til alle oppdrettere? Det er virkelig ikke noen glede i å eie en alvorlig syk hund.

Vi lever jo i en helt annen tidsalder nå, informasjon og kunnskap kan nås via korte tastetrykk, så det er jo mulig at flere som ønsker å avle frem friske individer innenfor sin rase faktisk kan få det til?

Nå driver ikke jeg med organisert hundesport, men jeg ville sagt at helsen til dyret var viktigere enn tillatelse til å delta i sport i 100 av 100 tilfeller.

Noen har det, men hvordan alle slike prosjekter har foregått aner jeg ikke. Helse er absolutt viktigst, men det går stort sett an å få begge deler, og ønsker man en friskere rase så må det vell være mer fordelaktig å jobbe for et godkjent samarbeid som til slutt gagner rasen. For meg personlig så ville jeg heller ha skiftet rase(viss det ikke kommer til å åpnes for en forbedring av den jeg har i utgangspunktet) til noen som er frisk og brukenes og registrerte så jeg kan være med på det jeg vil samtidig som jeg har mulighet til å sjekke helse, linjer osv på offentlige sider i motsetning til blandings/uregistrerte hunder. Men jeg er generelt for å ha flere tanker i hodet på en gang og ja takk begge deler. :)

Det er absolutt mulig å avle frem friske hunder, men det forutsetter jo at man har et stort nok genmateriale blant friske hunder til å starte på ny frisk ang helse. Og det krever at de fleste er med på det så ikke noen sitter å blander inn syke hunder å ødelegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du da at din labbis som ikke er registrert er en blandingshund?

Jeg har ikke sagt at jeg mener at de ikke ser ut som Boxer/Labbis/whatever. Jeg mener jo at min også er av ren rase, men det spiller jo liten rolle hva jeg mener så lenge jeg ikke får gjort det raserene hunder kan, og når jeg får slengt etter meg hvor enn jeg går at min hund er så godt som en blanding. Så ja, i teorien er de blandinger.

Som sagt: Et sånt prosjekt hadde vært supert for mange raser, men jeg har liten tro på å gjøre det uten å ha raseklubben og NKK i ryggen. Selv om man får fine, rasetypiske hunder så er de fortsatt i teorien blandinger. Og ja, det gjelder min også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at jeg mener at de ikke ser ut som Boxer/Labbis/whatever. Jeg mener jo at min også er av ren rase, men det spiller jo liten rolle hva jeg mener så lenge jeg ikke får gjort det raserene hunder kan, og når jeg får slengt etter meg hvor enn jeg går at min hund er så godt som en blanding. Så ja, i teorien er de blandinger.

Som sagt: Et sånt prosjekt hadde vært supert for mange raser, men jeg har liten tro på å gjøre det uten å ha raseklubben og NKK i ryggen. Selv om man får fine, rasetypiske hunder så er de fortsatt i teorien blandinger. Og ja, det gjelder min også.

Helt enig med deg at man trenger raseklubben og NKK i ryggen, og mente det ikke som å slenge etter deg at Luna er en blanding (for det synes jeg ikke hun er). :) Bare litt tankespinn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvordan bare et par hunder vil se bedring, ikke hele rasen.

Det er de hundene som er involvert i prosjektet som vil se en bedring. Ikke rasen som helhet, fordi oppdretterne ikke vil bruke disse hundene på sine hunder med mindre de får dem registrert i NKK. Dersom NKK/raseklubb ikke er involvert så får de ikke registrert dem. Derfor blir det kun noen få hunder som vil merke en eventuell bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de hundene som er involvert i prosjektet som vil se en bedring. Ikke rasen som helhet, fordi oppdretterne ikke vil bruke disse hundene på sine hunder med mindre de får dem registrert i NKK. Dersom NKK/raseklubb ikke er involvert så får de ikke registrert dem. Derfor blir det kun noen få hunder som vil merke en eventuell bedring.

Det skjønner jeg jo. Tror det ble litt misforståelser, for det manglet et "ikke" i den ene posten din :P

RED: og vi er helt enige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kromfohrländerklubben i Finland har gjort et slikt stort utavlsprosjekt, der har de valgt å la også første generasjon registreres som renrasede hunder.

http://www.kromfohrlander.fi/Club_Review_2013.pdf

http://www.kromfohrlander.fi/english.html

Vet at enkeltpersoner har gjort rare forsøk på å redde raser før - bla vet jeg om noen som bedriver et utkryssningsprosjekt på toller i tyskland (tror jeg det var), hvor de har valgt å krysse rasen med aussie... :icon_confused:

Jeg tror ikke noen enkeltperson kan sitte med god nok kunnskap om genetikk, linjer og avl til å drive et sånt prosjekt alene... Faren er jo at rasen(e) man velger å utavle med sitter på liknende genetiske sykdommer, eller man tilfører rasen andre genetiske sykdommer man heller ikke vil ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...