Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet - en sport for alle? (Blogginnlegg)


Aslan
 Share

Recommended Posts

Merker jeg gruer meg til vi evt kommer i Elite. Hørt og sett ganske mange få trekk for det å rose hunden mellom øvelsene. Jeg er i ringen for at jeg og hunden skal jobbe sammen og ha det gøy,og da vil jeg gi hunden min tilbakemelding på at det hab han gjør er superbra...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men er det perfekt så er det perfekt - inkl det lille ekstra. Da blir det jo dumt av en dommer å si at dette var perfekt, men ikke gi 10 p. Vel - problemet nå er jo ikke at man gjør ting lettere

Denne bloggen ble vel skrevet som en reaksjon på årets NM, om jeg ikke misforsto? Jeg har ikke peiling på LP, men jeg leste en diskusjon på face i etterkant av årets NM. Som jeg forsto det var dømming

Jeg har startet LP noen ganger nå, for mange ulike dommere, og jeg kan ikke huske at jeg noen gang har fått trekk på tempoet til X'en på innkallingen - hun synes det er en morsom øvelse, så hun gir AL

Merker jeg gruer meg til vi evt kommer i Elite. Hørt og sett ganske mange få trekk for det å rose hunden mellom øvelsene. Jeg er i ringen for at jeg og hunden skal jobbe sammen og ha det gøy,og da vil jeg gi hunden min tilbakemelding på at det hab han gjør er superbra...

Som skriver ser jeg at det er en ubegrunnet frykt du har der. Nå har jeg skrevet på forskjellige stevner i over 5 år snart og aldri sett ett gult kort på grunn av overdreven ros i ringen. Klart hunden skal få ros, men en trenger ikke å ta av. Om jeg noen sinne i bevistløs tilstand skulle ha rotet meg inn i ringen, så har jeg i hvert fall lært Nix at når jeg går bakover og klapper stille, mens jeg smiler, så er jeg kjempefornøyd. Det er lov å ta i mot ett hopp fra hund, men det er hunden som skal komme til deg og ikke du som går etter hunden. Hunden skal ikke bjeffe/lage lyd og hoppe å lage fest, men dere kan ha en aldri så liten koselig sammenkomst. Om dere ser mot RIK så ser dere mangel på ros, har ikke helt satt meg inn i reglene ang det der, men du verden, det verste jeg har sett av ros var en fører som lot hunden sin slappe av i ett sekund og den fikk ett klapp på hodet. Sånn vil dere ikke ha det, og ikke har dere det. At elite utøvere på landslagsnivå er strammere i maska behøver ikke å bety at dere trenger å kopiere dem ;) Mulig dommerne på vestlandet er verre enn dommere her på østlandet, det skal jeg ikke si noe om. Dere får komme hit om det er slik :) Eventuelt sende en mail til lp-komiteen og spørre om hvorfor det er så stor forskjell og spørre hva dere har lov til i ringen.

Forøvrig så er dømmingen strengere på høyt nivå som NM, det bør og skal det være, men noe er galt når kun de 4 første får 1.premie. Er det utøverne som har blitt dårligere, eller er det for strengt? Jeg vet ikke, jeg var ikke der. En ting er sikkert, de 15 i finalen er utrolig dyktige hundefører som mange har hatt både en og to hunder bak seg i elite :) (Hvor var resten vestlandsbanden?) I RIK ser vi heller ikke de semiflinke i NM, altså alle i IPO3, vi ser kun de beste og det er strengere bedømming der enn i vanlige prøver (vil jeg tro, @Krusti ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Merker jeg gruer meg til vi evt kommer i Elite. Hørt og sett ganske mange få trekk for det å rose hunden mellom øvelsene. Jeg er i ringen for at jeg og hunden skal jobbe sammen og ha det gøy,og da vil jeg gi hunden min tilbakemelding på at det hab han gjør er superbra...

Det trenger du ikke. Det er ikke så ille. Jeg har heller ikke sett gule kort for ros, men flere som har fått advarsel om at de får gult kort om de ikke slutter å rose hunden. Du får alltid advarsel først, og det gjør ingenting å få en advarsel :)

Det er ikke skummelt å gå i elite, men jeg syns det er en veldig gal utvikling. Strengt skal det være. Det er høyeste klassen. De fleste dommere er passe strenge, noen overdriver litt i elite.

Men jeg klarer fortsatt ikke å forstå argumentene for at man plutselig ikke kan vise hunden at det er gøy i ringen. Det er ikke det at hunden ikke klarer å gå hele programmet uten belønning . Min elitehund kan ikke roses og må gå fot hele programmet for egen del, så jeg har ikke tatt av i ros i elite selv, men jeg kjenner hvor mye mer positiv og morsomt det blir med han jeg kan rose litt i ringen (han er bare i kl3), og igjen. Hvorfor skal man ikke kunne gjøre det? Det er ikke snakk om å dra frem ei leke, det er snakk om glad stemne, klappe litt i hendene og klappe hunden litt for å vise at man er fornøyd. Etter reglene er det ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Snusmumrikk. Jeg syns det blir for dumt om man ikke kan gi hunden noe skryt etter endt øvelse. For min del er konkurranse også gøy, men det blir jo ikke gøy om det skal være så strengt at hunden bare må sitte der og være lydig i alle pausene mellom øvelsene også, istedenfor å få skryt og kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av de som ikke kan belønne hunden med mer enn et bra!!!

Ellers tar han av.

Skjønner og er enig i at man må kunne vise noe form for glede, men syntes mange tar det ekstremt langt. Og da mener jeg ikke i Elite, men i de lavere klassene.

Og hvis man lærer hunden allerede i Kl 1 at det er full fest etter øvelsene så vil dette følge den oppover.

Jeg har lært de at et klapp i hendene med dyktig! er ros.

Og når det kommer til stykket så bruker man ikke flere timer i ringen.

Det går ganske fort.

Og når vi er ferdige og ute av tingen så er det fest!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min elitehund kan ikke roses og må gå fot hele programmet for egen del, så jeg har ikke tatt av i ros i elite selv, men jeg kjenner hvor mye mer positiv og morsomt det blir med han jeg kan rose litt i ringen (han er bare i kl3), og igjen. Hvorfor skal man ikke kunne gjøre det? Det er ikke snakk om å dra frem ei leke, det er snakk om glad stemne, klappe litt i hendene og klappe hunden litt for å vise at man er fornøyd. Etter reglene er det ikke lov.

Sitatet er klippet, og ikke i sin helhet.

På side 35 i reglementet under "Tillegg generelle regler for klasse elite" står dette:

"Fører har ikke lov til å berøre hunden eller gi andre former for ros under øvelse- ne. Dette vil medføre underkjent øvelse. Forsiktig ros (forsiktig klapping, bra etc.) etter avsluttet øvelsene er tillatt. Overdreven ros, oppmuntring, leking etc. kan medføre gult/rødt kort."

Det blir et spørsmål om definisjon for hver dommer hva som er forsiktig ros. Vel, det blir spennende å se. Satser på at vi kommer unna med mer når jeg og lørvet debuterer i elite siden vi bor/konkurrerer skikkelig langt ut på bøgda ;)

Redigert: er vel på tide å lære henne at masse, hviskende ros er superbra, det må jo gå under forsiktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Nå har jeg startet 6 ganger i elite og kan ikke si at jeg kjenner meg igjen overhode på dette med trekk for ros og belønning. Jeg har en hund som får hoppe opp i hode høyde og støte på meg som belønning. Og har ikke fått trekk når jeg gikk på D4A eller de andre stevnene. Ikke en gang en kommentar fra dommerene. Startet for 6 forskjellige dommere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syntes er litt rart er trenden med å starte i kl 1 før man er klar og før hunden kan øvelsene for at man vil ha treningen.

På en måte så betaler man jo for det, men jeg har aldri skjønt dette.

Kanskje fordi jeg ikke ville gjordt dette selv.

Syntes ikke det er rettferdig for hverken ekvipasje eller hund hvis den ikke kan øvelsene.

Hva er problemet med det? Hvem skader det? Vi skal gå LP3 på torsdag og har ikke øvelsene helt under kontroll. Men det gjør ikke noe, hunden er blid og fornøyd og vet ikke om han feiler i en øvelse uansett. Og jeg/vi trenger desperat litt konkurransetrening. Eller rettere sagt: vi trenger trening på å sette han i rett modus i konkurranse og det får vi faktisk ikke trent på uten å gå konkurranser.

Selv om vi starter en annen klasse så er det jo samme greia.

Uten å banne i kirken så er føleri ofte veldig lite konstruktivt. Hvorfor kan ikke utøverne kose seg med hundene sine, glede seg over gode resultater og forsøke å spørre seg om hvorfor dommeren dømmer som han gjør? Jeg skjønner bare ikke hvorfor man bruker 5000 timer på å få en perfekt sitt, jeg har mer fornuftig å gjøre i livet. Jeg finner lydighet helt uinteressant, og det har blitt mer og mer uinteressant de siste 10 årene. Så jeg skjønner godt at mange flykter til rally.

Unnskyld meg, men folk er jo forskjellige? Jeg elsker pirk jeg. Jeg elsker å bruke 5000 timer på å få en nydelig flott sitt med masse presisjon. Jeg synes det er kjempegøy og legger opp til at hunden også synes det. Jeg synes ikke rally er spesielt givende, da det ikke er så mye fokus på presisjon og detaljer.

Forøvrig, jeg har aldri sett en konkurranse der jeg synes det er spesielt streng dømming i kl 1-3. Elite synes jeg er vanskeligere å se hva de trekker for, men antar vi finner ut av det og. Men det ER et poeng når så få får 1. premiering i NM, for så dårlig nivå er det vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med det? Hvem skader det? Vi skal gå LP3 på torsdag og har ikke øvelsene helt under kontroll. Men det gjør ikke noe, hunden er blid og fornøyd og vet ikke om han feiler i en øvelse uansett. Og jeg/vi trenger desperat litt konkurransetrening. Eller rettere sagt: vi trenger trening på å sette han i rett modus i konkurranse og det får vi faktisk ikke trent på uten å gå konkurranser.

Selv om vi starter en annen klasse så er det jo samme greia.

Nja, jeg syntes ikke det er samme greia.

Det er ikke enkeltøvelsene, som jeg tror jeg har skrevet over, som jeg syntes gjør noe, men fellesøvelsene.

I kl 1 kan man ødelegge for andre hvis man ikke har en hund som er vant til fellesdekk.

Har sett flere hunder som spretter opp og løper i ringen eller går bort på de andre når det er fellesdekk.

Og som nybegynnerhunder kan dette være nok til at de bryter dekken.

Syntes det er helt feil å trene på fellesdekk i en konkurranse.

Utover det så har det ikke noe å si i enkeltøvelsene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg syntes ikke det er samme greia.

Det er ikke enkeltøvelsene, som jeg tror jeg har skrevet over, som jeg syntes gjør noe, men fellesøvelsene.

I kl 1 kan man ødelegge for andre hvis man ikke har en hund som er vant til fellesdekk.

Har sett flere hunder som spretter opp og løper i ringen eller går bort på de andre når det er fellesdekk.

Og som nybegynnerhunder kan dette være nok til at de bryter dekken.

Syntes det er helt feil å trene på fellesdekk i en konkurranse.

Utover det så har det ikke noe å si i enkeltøvelsene.

Så du skrev noe om det ang lyd, men du skrev ingenting om at det var kun fellesøvelser du snakka om, så da gikk jeg ut i fra at du snakket om konkurranse generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ar kutta ut Lp konkuransse. Når dommeren bedømmer min hund som border collie fordi aussie og border collie er av samma ulla, så kjenner jeg at jeg synes det er urettferdig. En aussie er ikke en border collie, selvom de kan være ganske så like mtp fart/intensitet. Min aussie ER treg, det har hun alltid vært, men når det blir til at dommer kommenterer at hun skal være 'mer som en border' nei da gidder jeg ikke. For hun ER ikke en border, uansett, ferdig snakka. Og jeg er ikke noen dårlig taper innen hundesport heller, men urettferdighet, det gidder jeg ikke.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvorfor skal alt være så himla lett bestandig? Er ikke litt av moroa å få en utfordring og noe å jobbe mot? Alle hunder har forskjellige utfordringer. Noen gjeter kjeglene, noen lager lyd, noen er trenge, noen stresser seg opp, noen går lei pirk, noen må man være fantasifull i belønningen med, noen sliter med forstyrrelser, noen sliter med at de kontrollerer andre hunder, noen tar for mye initiativ, noen tar for lite initiativ. Men alt dette er da ikke dommerene sin skyld (mine egne hunder går under flere av punktene over). Det er jo bare noe vi må jobbe oss gjennom. Om man ikke gidder det, så er jo det greit nok, men det er da hverken dommere eller sporten sin skyld at hunden din ikke gidder å jobbe eller koker over? Eller gjeter eller bjeffer på hundene utenfor ringen eller, eller, eller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal alt være så himla lett bestandig? Er ikke litt av moroa å få en utfordring og noe å jobbe mot? Alle hunder har forskjellige utfordringer. Noen gjeter kjeglene, noen lager lyd, noen er trenge, noen stresser seg opp, noen går lei pirk, noen må man være fantasifull i belønningen med, noen sliter med forstyrrelser, noen sliter med at de kontrollerer andre hunder, noen tar for mye initiativ, noen tar for lite initiativ. Men alt dette er da ikke dommerene sin skyld (mine egne hunder går under flere av punktene over). Det er jo bare noe vi må jobbe oss gjennom. Om man ikke gidder det, så er jo det greit nok, men det er da hverken dommere eller sporten sin skyld at hunden din ikke gidder å jobbe eller koker over? Eller gjeter eller bjeffer på hundene utenfor ringen eller, eller, eller

Jeg er helt enig i at det ikke skal være så lett, men noen ting kan man ikke gjøre om på og må dømmes ulikt.

Den største er forskjellen mellom rasene.

En Berner sennen feks kommer ALDRI til å være like kjapp og smidig som en BC.

Det er her jeg mener dommerene MÅ følge reglene og dømme etter rasen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er helt enig i at det ikke skal være så lett, men noen ting kan man ikke gjøre om på og må dømmes ulikt.

Den største er forskjellen mellom rasene.

En Berner sennen feks kommer ALDRI til å være like kjapp og smidig som en BC.

Det er her jeg mener dommerene MÅ følge reglene og dømme etter rasen.

Men det forventes ikke heller. En berner kan løpe god gallopp den og, selv om det ikke går like fort i km/t, den trenger ikke trave. Lunter den, så skal det trekkes selv om den er stor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg har opplevd å bli trukket i poeng fordi at belgerne mine burde vært BC'er altså. Groenendael-tispa ble trukket for mangel på sprut og fart, men når hun dasser rundt som om hun var på søndagstur i skogen, så kan man ikke forvente full pott heller. Det er ingen fysisk grunn til at belger (eller puddel, for den saks skyld) ikke skal kunne gjøre ting kjapt og presist, blir de trukket i poeng for utførelse er det neppe fordi de ikke er BC'er og burde gjøre ting i BC-fart, da er det nok fordi de er belger og puddel og burde gjøre ting i belger og puddelfart.

Men det er kjekt å skylde på BC'ene for alle oss som ikke har BC da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet LP noen ganger nå, for mange ulike dommere, og jeg kan ikke huske at jeg noen gang har fått trekk på tempoet til X'en på innkallingen - hun synes det er en morsom øvelse, så hun gir ALT når jeg kaller inn, og løper så fort hun kan selv om hun ikke har en Ferraris aksellerasjonshastighet. Men dommerne ser at hun beiner inn det hun kan, og det honoreres (også trekker de for den skjeve sitten hennes, men det er en annen sak).

Til sammenligning så ble hun nummer 19 av 20 på helgas sprint, så hun ER ikke en kjapp hund sånn i snitt, men hun gir ALT :D

Vi får derimot trekk for trege neddekker, og det synes jeg er fair på en hund som siger ned på tre-fire bevegelser. Hun kan legge seg i en flytende bevegelse ellers, men på LP-banen er det en slags motvillighet, og da er det korrekt å trekke for det, mener jeg.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som skriver ser jeg at det er en ubegrunnet frykt du har der. Nå har jeg skrevet på forskjellige stevner i over 5 år snart og aldri sett ett gult kort på grunn av overdreven ros i ringen. Klart hunden skal få ros, men en trenger ikke å ta av. Om jeg noen sinne i bevistløs tilstand skulle ha rotet meg inn i ringen, så har jeg i hvert fall lært Nix at når jeg går bakover og klapper stille, mens jeg smiler, så er jeg kjempefornøyd. Det er lov å ta i mot ett hopp fra hund, men det er hunden som skal komme til deg og ikke du som går etter hunden. Hunden skal ikke bjeffe/lage lyd og hoppe å lage fest, men dere kan ha en aldri så liten koselig sammenkomst. Om dere ser mot RIK så ser dere mangel på ros, har ikke helt satt meg inn i reglene ang det der, men du verden, det verste jeg har sett av ros var en fører som lot hunden sin slappe av i ett sekund og den fikk ett klapp på hodet. Sånn vil dere ikke ha det, og ikke har dere det. At elite utøvere på landslagsnivå er strammere i maska behøver ikke å bety at dere trenger å kopiere dem ;) Mulig dommerne på vestlandet er verre enn dommere her på østlandet, det skal jeg ikke si noe om. Dere får komme hit om det er slik :) Eventuelt sende en mail til lp-komiteen og spørre om hvorfor det er så stor forskjell og spørre hva dere har lov til i ringen.

Forøvrig så er dømmingen strengere på høyt nivå som NM, det bør og skal det være, men noe er galt når kun de 4 første får 1.premie. Er det utøverne som har blitt dårligere, eller er det for strengt? Jeg vet ikke, jeg var ikke der. En ting er sikkert, de 15 i finalen er utrolig dyktige hundefører som mange har hatt både en og to hunder bak seg i elite :) (Hvor var resten vestlandsbanden?) I RIK ser vi heller ikke de semiflinke i NM, altså alle i IPO3, vi ser kun de beste og det er strengere bedømming der enn i vanlige prøver (vil jeg tro, @Krusti ?)

Det er lov å rose hunden, men da et stille bra og evt et stryk på hunden.. Grunnen for det er at hunden skal jobbe i hele programmet i et strekk, har jeg blitt fortalt..

Og ja, det er vesentlig strengere belønning på nm/mesterskap enn lokalprøve.. Det er også forskjell på bedømmingen i 1, 2 og 3.. 1 og 2 er anleggsprøver, mens 3 er konkurranse..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ar kutta ut Lp konkuransse. Når dommeren bedømmer min hund som border collie fordi aussie og border collie er av samma ulla, så kjenner jeg at jeg synes det er urettferdig. En aussie er ikke en border collie, selvom de kan være ganske så like mtp fart/intensitet. Min aussie ER treg, det har hun alltid vært, men når det blir til at dommer kommenterer at hun skal være 'mer som en border' nei da gidder jeg ikke. For hun ER ikke en border, uansett, ferdig snakka. Og jeg er ikke noen dårlig taper innen hundesport heller, men urettferdighet, det gidder jeg ikke.

Ordet "treg" og "aussie" hører ikke sammen i min bok. Jeg kan godt skjønne at dommere krever det samme fra en aussie som de gjør fra en BC. Hvorfor skulle de ikke? Hva er det som gjør at en aussie og en BC skal dømmes forskjellig? :huh:

- Hilsen Anniken, som ikke har startet i LP konkurranser før pga heftig angst, MEN det hun finner interessant med LP er jo igrunn detalj-pirkingen. Vil man ikke pirke på detaljer så får man være fornøyd med kl 1 og 2, og evnt begynne med rappy-LP. Det er ikke noe galt i det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det skal være lett å oppnå supre resultater på konkurranse, jeg. Det underminerer hele poenget for dem som faktisk trener, øver og bruker masse ressurser på å få fram den hunden de ønsker seg så de sammen kan bli en bra ekvipasje på konkurransebanen. Tenk om jeg skulle kommet rekende med Aiko nå, etter at vi virkelig ikke har gjort NOE annet enn å gå tur de siste 3 årene eller så, og bare forventa en førstepremie fordi hun jo tross alt er en shiba som tross alt kan ting, bare hun gidder å vise det fram og ikke kødde. Jeg synes heller ikke det er et poeng at en hund blir utstillingschampion dagen etter at den fyller to år (uten sammenligning med prestasjonssporter for øvrig), eller at den skal ha opprykk til elite innen samme tid. Det skal jo være noe å strekke seg mot, og jobbe mot? Men jeg synes at en 10'er bør være en 10'er uansett om du er i elite eller i klasse 1, sjøl om kriteriene naturligvis er ulike i de forskjellige klassene. Og når bare 4 av en rekke startende i NM får 1. premie, så sender det et litt merkelig signal.

Jeg forstår derimot ikke dem som aldri kommer seg inn i ringen fordi hunden aldri blir "klar nok", da tar de etter min mening konkurransen litt for alvorlig. Er terskelen for å starte lp1 for dem som trener lp med utradisjonelle raser lavere enn for dem med feks kelpie, schäfer eller bc, som er de jeg personlig oppfatter at strekker debut-datoen langt om de i det hele tatt kommer seg til konkurranse? Ingen forventer jo noe av en med husky eller berner, mens om du kommer med en tradisjonelt "lydig" rase, så er det kanskje kjipere å ikke få en 1. premie?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bloggen ble vel skrevet som en reaksjon på årets NM, om jeg ikke misforsto? Jeg har ikke peiling på LP, men jeg leste en diskusjon på face i etterkant av årets NM. Som jeg forsto det var dømmingen under årets NM veldig mye strengere enn den har pleid å være, og flere av de som har vært på landslaget i en årrekke fortalte at de overhode ikke skjønte hva det ble trukket for. Øvelser som for dem så perfekte ut fikk plutselig ikke mer enn 8-8,5 eller deromkring. Det er vel det bloggeren lurer på om er en OK utvikling, når ikke en gang de som virkelig har peiling på hvordan en god øvelse skal se ut forstår hva dommeren trekker for?

Ikke vet jeg, jeg har som sagt ikke peiling. Har som sagt bare lest en diskusjon.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg synes ikke det skal være lett å oppnå supre resultater på konkurranse, jeg. Det underminerer hele poenget for dem som faktisk trener, øver og bruker masse ressurser på å få fram den hunden de ønsker seg så de sammen kan bli en bra ekvipasje på konkurransebanen. Tenk om jeg skulle kommet rekende med Aiko nå, etter at vi virkelig ikke har gjort NOE annet enn å gå tur de siste 3 årene eller så, og bare forventa en førstepremie fordi hun jo tross alt er en shiba som tross alt kan ting, bare hun gidder å vise det fram og ikke kødde. Jeg synes heller ikke det er et poeng at en hund blir utstillingschampion dagen etter at den fyller to år (uten sammenligning med prestasjonssporter for øvrig), eller at den skal ha opprykk til elite innen samme tid. Det skal jo være noe å strekke seg mot, og jobbe mot? Men jeg synes at en 10'er bør være en 10'er uansett om du er i elite eller i klasse 1, sjøl om kriteriene naturligvis er ulike i de forskjellige klassene. Og når bare 4 av en rekke startende i NM får 1. premie, så sender det et litt merkelig signal.

 

Jeg forstår derimot ikke dem som aldri kommer seg inn i ringen fordi hunden aldri blir "klar nok", da tar de etter min mening konkurransen litt for alvorlig. Er terskelen for å starte lp1 for dem som trener lp med utradisjonelle raser lavere enn for dem med feks kelpie, schäfer eller bc, som er de jeg personlig oppfatter at strekker debut-datoen langt om de i det hele tatt kommer seg til konkurranse? Ingen forventer jo noe av en med husky eller berner, mens om du kommer med en tradisjonelt "lydig" rase, så er det kanskje kjipere å ikke få en 1. premie?

Jeg er ikke sikker på om debutdato har noe med rase å gjøre. Jeg er en av dem som ikke starter kl 1 og 2 før jeg er helt sikker på at hunden kan det skikkelig. Og jeg starter derfor ikke før hunden er godt over ett år gammel. Men grunnen har ingen ting med hva andre forventer av meg eller rasen å gjøre. Det er fordi jeg tenker fremover, og kl 1 og 2 danner grunnlaget for forhåpentligvis mange runder i lp-ringen. Og da vil jeg at det skal være gode erfaringer og at de er godt nok trent og modne nok i hodet til å takle alle de hundene som ikke er godt nok trent fellesøvelsene. Kl 3 og elite er jeg ikke like nøye på at alt skal være "perfekt" før jeg starter, så lenge hunden er trygg og glad :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på om debutdato har noe med rase å gjøre. Jeg er en av dem som ikke starter kl 1 og 2 før jeg er helt sikker på at hunden kan det skikkelig. Og jeg starter derfor ikke før hunden er godt over ett år gammel. Men grunnen har ingen ting med hva andre forventer av meg eller rasen å gjøre. Det er fordi jeg tenker fremover, og kl 1 og 2 danner grunnlaget for forhåpentligvis mange runder i lp-ringen. Og da vil jeg at det skal være gode erfaringer og at de er godt nok trent og modne nok i hodet til å takle alle de hundene som ikke er godt nok trent fellesøvelsene. Kl 3 og elite er jeg ikke like nøye på at alt skal være "perfekt" før jeg starter, så lenge hunden er trygg og glad :)

Jeg synes at å starte før bikkja er ett år hadde vært kjempetidlig uansett, jeg. :) Det å trene til de er modne og stødige nok til å takle hurra meg rundt på fellesøvelser er et veldig godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...