Gå til innhold
Hundesonen.no

Blondie's hofte og ryggsmerter


Recommended Posts

Selvsagt tar man det som kritikk når det "er en merkelig ting å si" at man skal røntge om smertestillende ikke fungerer, det er da ikke noe merkelig med det. Blondie har etter hva jeg leser av startinnlegget ingen synlige smerter i hverdagen, men hun vegrer seg for å ta enkelte hinder på AG-banen? Da er det naturlig å gå ut i fra at det sitter i muskler, ikke skjelett, i første omgang. Det er ikke alle problemer som sitter i skjelettet nemlig, og da er ikke røntging løsningen.

Jeg har vært hos veterinær med et par bikkjer med diffuse plager jeg, og røntgen har aldri vært førstevalget som diagnoseverktøy, ikke hos noen av dem. Jeg anser veterinærene jeg bruker som dyktige, men klart, sonenfolket er nok dyktigere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Takk igjen, alle sammen. Sonen er god <3 Nå er hun blitt mye bedre. Hun hadde en runde i hagen der hun løp rundt og var så glad og fornøyd  Hun hopper opp og ned av sofaen av og til, og virker mye

Jeg har merket bedring hos Blondie allerede etter andre sprøyte Nå kan jeg presse på punktet hvor hun har vondt og det skal mye mer til før hun viser ubehag. Ingen lyd lengre, hun bare snur seg og be

Nå har vi gått over til bare onsior. Hun virker mye bedre fremdeles ? De siste dagene har hun vært veldig ustød i bakparten og jeg har vært redd det har vært en slags begynnende lammelse, uten at jeg

Posted Images

Nå har jeg bestilt time for røntgen rett og slett fordi forsikringen hennes ikke gjelder lengre etter fylte 10 år, som er om et par uker. Vi skal bytte tegne ny forsikring etter fylte 10 år, men det er jo ikke sikkert de vil dekke dette ettersom det oppstod før vi kommer til å bytte.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt time for røntgen rett og slett fordi forsikringen hennes ikke gjelder lengre etter fylte 10 år, som er om et par uker. Vi skal bytte tegne ny forsikring etter fylte 10 år, men det er jo ikke sikkert de vil dekke dette ettersom det oppstod før vi kommer til å bytte.

Tvi tvi! Håper du får noe svar snart, å ikke vite er ikke noe greit i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvi tvi! Håper du får noe svar snart, å ikke vite er ikke noe greit i lengden.

Takk :)

Nei, det er ikke så greit. Verste er egentlig at jeg må finne ut alt ettersom hun er så redd hos veterinæren. Det er vanskelig for de å finne ut hva det er, hvor hun har vondt og hvor vondt hun har når hun bare hyler for alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å røngte hjemme tror jeg :P

Tenkte ikke på røntgen da :P men hun sier jo at Blondie bare hyler når vet tar på henne på kontoret, så det kan kanskje hjelpe å være hjemme, så får vet tatt litt mer på henne uten hyling, for å finne ut litt nærmere hvor problemet ligger?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig boret som er et problem. Hun begynte å hyle på bordet på utstilling på slutten også og hun hylte hos massøren. Har tenkt på å prøve å la de undersøke henne på bakken, men det er ikke lett med en så liten hund :P Men jeg kan foreslå det neste gang. Hun er ikke redd når hun kommer inn hos veterinæren, da logrer hun og hilser på alle. Men med en gang hun kommer opp på bordet begynner hun og stresse og vil bort derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var røntgen overstått, og de fant noe. Jeg tror ikke jeg er den til å forklare akkurat hva det var, men det er noe som ofte skjer med eldre hunder. Det var ved L6 - L7 eller noe slikt, der hadde på en måte skjelettet falt sammen. På bildet kunne man se at der det ved de andre virvlene var luft mellom, der var det ikke luft mellom ved L6 - L7. Dette var noe de vanligvis så hos større hunder, men de mente grunnen til at vi så det og merket det hos henne gjerne var fordi hun drev med agility. Det er ikke sikkert jeg hadde funnet ut av det om det ikke var for at vi drev med agility.

Kiropraktoren kom inn og fikk kjenne på henne igjen da hun sov, og hun merket ikke denne skevheten i bekkenet lengre. Men Blondie reagerte da de presset på det punktet hvor de hadde sett noe på bildene, selv når hun var sedert, så det er tydelig hvor problemet er og at hun har vondt.

Hun skal få prøve noen sprøyter som var for å på en måte smøre leddene, jeg forstod det ikke helt. Mulig noen andre har hørt om det før og kan forklare hva det er. Det het noe på K. En sprøyte en gang i uken i 3-4 uker. Vi har også fått med oss resept på Onsior som jeg kan ta ut ved behov om jeg føler for det. Etter 3-4 uker mente veterinæren vi kunne prøve litt hopping i agility igjen for å se om hun virker bedre. Veterinæren mente at hun aldri ville bli i konkurranseform igjen, men at hun fint kunne trene om hun likte det og ikke viste tegn til smerter :)

Godt å vite at det ikke var noe virkelig ille ihvertfall, selv om det er synd det er noe der såklart.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde cartrophen var smertestillende eller "heavy drugs" av en eller annen sort. Hva koster det?

 

Høres faktisk ut som Blondie har noe av det samme som Casper da, en innsnevring? 

Det virker smertelindrende ja. Amiga ble spinnvill etter sprøyte to.

Jeg har betalt 250-300 per sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Min Timmy fikk cartrophen etter operasjon. Jeg betalte, tror det var 375,- pr. sprøyte, hvis jeg ikke husker helt feil, men prisene varierer.

Om det hadde effekt vet jeg ikke, ikke merkbart for meg, men det virker smertedempende og anti-inflammatorisk, så jeg synes det var verdt å prøve det uansett.

Her står det om cartrophen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jo kvittering på veterinærbesøket, og der stod det selvsagt hva det var :P Sprøyten kostet 300 kr hos min veterinær.

Jeg trodde cartrophen var smertestillende eller "heavy drugs" av en eller annen sort. Hva koster det?

Høres faktisk ut som Blondie har noe av det samme som Casper da, en innsnevring?

Jeg vet faktisk ikke :P Jeg kan ikke akkurat mye på feltet. Men det man så på røntgen bildene var at der det ellers var luft i skjellet ved de andre ryggvirvlene, var det ikke det bak ved L6-L7. Det var som at det var bein mot bein på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket bedring hos Blondie allerede etter andre sprøyte :) Nå kan jeg presse på punktet hvor hun har vondt og det skal mye mer til før hun viser ubehag. Ingen lyd lengre, hun bare snur seg og begynner å leke bite etter at jeg har presset en stund, så jeg tror hun har litt vondt enda, men betydelig mindre :)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde oss på uoffisiell agilitykonkurranse i dag med veldig lave hindre, det gikk kjempe bra :ahappy: En som hadde sett hvordan Blondie hoppet før behandlingen sa det så mye bedre ut :) Jeg skal teste henne på litt høyere hindre på trening en dag snart, men det lover godt! Hun hoppet som en gal utenfor konkurranseringen uten at jeg ba henne om det, så jeg tror hun har minimalt med vondt lengre! :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vi har fått Carsivan av dyrelegen og gitt dette en stund uten at jeg har merket noe forskjell. Hun har hatt det kjempe bra om dagen, så det er kanskje ikke så mye mer å gjøre. Hun har vært med på flere timers lange turer i fjellet og ikke vist tegn til smerte i det hele tatt.

I dag derimot lekte hun med Tidi og plutselig hylte hun helt forferdelig og løp rundt og hadde tydelig vondt i en fot. Etterpå haltet hun litt og hele foten så egentlig litt vridd ut, men hun travet rundt på den, dog med en litt rar gange. Jeg kjente på henne og hun har tydelig vondt i ryggen. Jeg har gitt henne smertestillende som vi har liggende til henne tilfelle, men jeg er litt bekymret nå.. Hvor lang tid tar det før det har virkning? Stakkars lille :( Håper ikke det er noe alvorlig. Kanskje bare en strekk eller hun har slått det opp litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det veterinæren sa og mener jeg å huske :P Høres bare så rart ut.

Jeg tror Venus har mye det samme som Blondie, men hun fikk også påvist noe forkalkninger i korsryggen allerede som fireåring. Det siste halve året har jeg begynt å se at hun er stiv og vegrer seg for hopping, trapper osv. Hun fikk Onsior en ukes tid uten at det hadde effekt, så da satte vi henne på Cartrophen. Hun har fått de fire, første og obligatoriske injeksjonene den siste måneden og det har hjulpet henne veldig. Jeg passer også på å holde henne i moderat bevegelse hver dag og jeg har også tilgang på laser på jobben (vet ikke hvor mye det hjelper, men). Tilsetter Glucosamin i maten og gir fiskeolje. Det har gitt meg en ny hund. Jeg så ikke virkningen av Cartrophen-injeksjonene før etter hun fikk den siste nå. Så det gjelder å smøre seg litt med tålmodighet :) Ellers har jeg også gitt henne varme bad/dusjer for å lindre eventuell smerte. Det synes jeg hun ble bittelitt mykere av. For noen uker siden var hun ordentlig dårlig, hun falt lett, klarte ikke å gå opp trapper og kom seg nesten ikke opp i sengen min. I går var vi på Fløyen og hun var helt ellevill. I dag er hun litt sliten, men ikke stivere eller mer ukoordinert enn ellers :)
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...