Gå til innhold
Hundesonen.no

saks og klipp


Recommended Posts

hei :) trenger litt hjelp

Vi skal få oss en Irish softcouted wheaten terrier.

Dette blir første gang vi får oss denne hunde rasen.

Har lest mye om den og fått tips fra andre. men det eg lurer på nå, var det med klipping og stell av pels.

Har lest utrolig mye om detta her, om hvordan det skal gjøres og sånt.

det eg ikke finner er om hvilke type sakser og litt sånn.

Noen som vet om noen type sakser som passer bra til denne rasen?

Hva liker dere best.

Og viss noen har noen nyttige tips om hvordan eg burde bruke disse saksene eller om det er lurt å bruke Klippemaskin?

Det kommer vell ann på hvilken type stil du vill ha på pelsen da men :P

Og har ikke hatt røytefri/alergifri hund før så er ikke så vandt med mye pelsstell så blir en utfordrikng, og hadde da vert greit viss dere gidder å skrive hvordan/hva man bruker den type saks eller klippemaskin?! :) tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare litt, men Wheatenmali har mye mer erfaring enn meg. Min Pippin er ikke utstillingshund, så klippingen har ikke vært så profesjonell. Jeg har en Oster klippemaskin som jeg bruker på tinninger, forbryst og rumpe, forøvrig bruker jeg saks. Har noen litt dyrere sakser, men husker ikke hva de heter i farten.

Mange oppdrettere har klippeskjemaer og oversikt over utstyr på hjemmesidene sine. Du finner sikkert oversikt over oppdrettere på rasesiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har wheaten terrier, og har brukt alt fra en Dogman-børste kjøpt på biltema trur eg, til litt skikkelige kammer fra Spratts og KW. Det holder med en av dei vanlige stålbørstane fra f eks europris, biltema og sånn når kvalpen er liten, det er vertfall mi erfaring. Då er det ingen floker, men kvalpen skal bli vant med pelsstellet. Dette er veldig viktig! Det er en terrier-rase, sjølv om den kan vere en "mild" terrier så kan den ha ganske klare meininger om saker og ting. Derfor er det viktig å venne den til kloklipp, dusjing/bading og pelsstell+klipp fra den er liten. Masse godbiter og ros når den er rolig og grei, og ikkje for lenge om gangen i starten. Dette har sikkert oppdretter masse tips om, men det er i allefall mi erfaring.

Av sakser har vi brukt dei billigste "frisørsaksene" vi har fått tak i. En vanlig og en effileringssaks. Til vårt bruk har det vore heilt ok. Dei som klipper fleire hunder kjøper gjerne dyrare sakser.

Kor i landet bur du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...