Gå til innhold
Hundesonen.no

Sauer


Lillekrapyl
 Share

Recommended Posts

Blir 4 stk spælsaulam :) kopplam

Spennende :D skal man flytte ofte på gjerdet kan det være lurt med sånn "nett" med strøm i. Har akutt hjerneteppe så kommer ikke på hva de heter :o Bole selger de iallefall. Men litt skumle, vi hadde et lam som døde i ett sånt i fjor. Vanlig sauenetting er fint, blir man plaget med at de hopper over kan man sette en strømtråd på toppen av gjerdestolpene.

Og et lite tips er å snakke med dyrlegen og få en sprøyte hver med Selevitan (selen +evitamin) til de som man gir forebyggende. Kopplam får ofte mangler på selen og evitamin :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Slik ser det ut under foring

Veldig lov med ot nå er lammene på vei hit

Posted Images

Er det vanskelig å se kjønn på sau? Grunnen til at jeg spør er at det er en i Kristiansand som skal selge 3 lam født i slutten av februar. Han sier han ikke vet kjønn enda,

Nei, det er ikke vanskelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm styr unna :P Gutta har en stor pung som synes veldig godt ;) og jentene dåse o:) så det hørtes ut som noe svindel. Hvis han ikke har de ute i flokk og de ikke er i kontakt med mennesker? Rart uansett.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm styr unna :P Gutta har en stor pung som synes veldig godt ;) og jentene dåse o:) så det hørtes ut som noe svindel. Hvis han ikke har de ute i flokk og de ikke er i kontakt med mennesker? Rart uansett.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Her har naboen spelsau ute å flokk, og lammene fødes ute i flokken, og sauene tar seg av jobben selv. De vet heller ikke kjønn før sorteringstiden av årets lam, kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har naboen spelsau ute å flokk, og lammene fødes ute i flokken, og sauene tar seg av jobben selv. De vet heller ikke kjønn før sorteringstiden av årets lam, kommer

Lam skal merkes med øremerke innen 30 dager etter de er født så det synes jeg er rart han får praktisere :) vanlig praksis er jo å merke så fort som mulig og da registerer man kjønn. Men dette ble kanskje litt OT - sorry trådstarter :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanskelig å se kjønn på sau? Grunnen til at jeg spør er at det er en i Kristiansand som skal selge 3 lam født i slutten av februar. Han sier han ikke vet kjønn enda,

Bare å bøye seg og se under, gutta har store testikler som syntes på lang avstand. ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lam skal merkes med øremerke innen 30 dager etter de er født så det synes jeg er rart han får praktisere :) vanlig praksis er jo å merke så fort som mulig og da registerer man kjønn. Men dette ble kanskje litt OT - sorry trådstarter :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ok, da har jeg nok misforstått, for dyrene merkes etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere på dere når dere er hos dyra?

Hadde vanlige klær idag, og skjønner at det funker dårlig i lengden. Lukter jo veldig sau :P

Felleskjøpet kjeledress?

Så skjønne de er :wub::wub: Ja de lukter, så egne klær som brukes kun i fjøset anbefales ;) Evt felleskjøpdress :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med noen flotte lam! :)

Jeg var så heldig å få bo på en gård med spælsau i fire år frem til for et år siden. Hadde flere koppelam og fikk være med på hverdagslivet med sau. Det er utrolig givende å flott! Håper jeg en dag får mulighet til å holde sau selv!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med noen flotte lam! :)

Jeg var så heldig å få bo på en gård med spælsau i fire år frem til for et år siden. Hadde flere koppelam og fikk være med på hverdagslivet med sau. Det er utrolig givende å flott! Håper jeg en dag får mulighet til å holde sau selv!

Takk, det er veldig koselig :) så er vi 5 personer som deler på ansvaret, og det er veldig greit. post-636-1431715529,3067_thumb.jpgpost-636-1431715559,9954_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge flaskefores de? Jeg har delvis tinget kopplam til neste sommer, og sagt at vi kan ha gutter siden vi ikke skal begynne med sau (enda). Hvor lenge har man guttene før de sendes på slakt? Skal de på beite først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge flaskefores de? Jeg har delvis tinget kopplam til neste sommer, og sagt at vi kan ha gutter siden vi ikke skal begynne med sau (enda). Hvor lenge har man guttene før de sendes på slakt? Skal de på beite først?

Ifølge det jeg har lest, kan en starte avvenning fra 4 uker, avhengig av hvor mye lammene veier, og hvor mye kraftfor de spiser. Disse skal gå og beite på jordet i sommer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge flaskefores de? Jeg har delvis tinget kopplam til neste sommer, og sagt at vi kan ha gutter siden vi ikke skal begynne med sau (enda). Hvor lenge har man guttene før de sendes på slakt? Skal de på beite først?

Varierer veldig hvor lenge bøndene flaskeforer de. Jeg ser det er mange som gir i en mnd eller til lamma er rundt 17 kg. Vi pleier å gi i ca 2 mnd eller til de er rundt 20 kg. Gutta har man frem til høsten, vi har lamming i midten av mai og sender på slakt i oktober. Vi lar kopplamma beite hjemme når de andre sauene er reist på fjellet så får de melk kraftfor og høy i tillegg :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...