Gå til innhold
Hundesonen.no

Sauer


Lillekrapyl
 Share

Recommended Posts

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Slik ser det ut under foring

Veldig lov med ot nå er lammene på vei hit

Posted Images

Vi lager dem selv :aww: evt bytter med naboen :P

Men det går fint an å kjøpe livdyr.. Åssen type sau vil du ha? Og så spør du bare noen som har den typen om å kjøpe..

Enkleste er å Holde seg innenfor fylket..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha sau NÅ kan du spørre sauebønder i ditt område om de har kopplam til overs :) Er flere som har startet besetningene sine kun med kopplam som de henter rundt omkring :) Ellers må du gjøre som Krutsi sier, finne en rase du vil ha og snakke med bønder som har den rasen for å høre om de har livdyr til salgs. Mulig du må søke til mattilsynet men det er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Mener at det går greit med sau/kopplam innenfor fylket men at en må søke hvis den har tilhold i annet fylke. Sjekk mattilsynet for sikekr hets skyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å kjøpe sauer fra samme besetning, ellers så må du søke mattilsynet om det også. Det er strenge regler for å føre sauer fra ulike besetninger sammen.

Hvilken rase er det snakk om? Gammelnorsk spælsau har en fin FB side hvor man kan få tak i livdyr :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags sau er du ute etter? Du kan forhøre deg hos raselagene hvis du er ute etter en spesiell rase. Ellers så ville jeg lest meg opp på regler hos mattilsynet. Er en del restriksjoner når det gjelder flytting av sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke MT uansett, om du skal ha merkede dyr for videre avl :) Å kjøpe innenfor fylket, er nesten en forutsetning, om du ikke vil ha masse styr med søknader.

Skal du bare ha noen kopplam for over sesongen og slakt, får du de billig hos en bonde, men da blir merkene klippet, og hele saueholdet "off record".

red: som Stine sier, om du skal ha GNS, har de informative sider og fb gruppe, og masse hjelpsomme "oppdrettere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å kjøpe sauer fra samme besetning, ellers så må du søke mattilsynet om det også. Det er strenge regler for å føre sauer fra ulike besetninger sammen.

 

Hvilken rase er det snakk om? Gammelnorsk spælsau har en fin FB side hvor man kan få tak i livdyr :)

Har du linken? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel bare fortsette å lete. Lykke til. :-)

Gleder meg til jeg kan skaffe meg sau også. Jobber litt på en gård med NKS nå, og det er veldig koselige dyr. Men er gammelnorsk spælsau jeg vil ha, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Takk for tips! Er ikke ute etter noen spesiell rase. Gjerne kopplam, men virker som det ikke er noen å få tak i på gårdene i nærheten

Det blir litt som å ønske seg hund, men ikke så farlig hva slags.. De ulike saueraser har ulike egenskaper, fordeler og ulemper. Hvis du skal ha sau til slakt så må du kjøpe livdyr på høsten og bedekke de. Dette er en kostnad man må ta om man vil drive med sau. Det er svært få som gir bort kopplam gratis fordi det er dyrt å drifte sau, så må man ha inntjening på alle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt som å ønske seg hund, men ikke så farlig hva slags.. De ulike saueraser har ulike egenskaper, fordeler og ulemper. Hvis du skal ha sau til slakt så må du kjøpe livdyr på høsten og bedekke de. Dette er en kostnad man må ta om man vil drive med sau. Det er svært få som gir bort kopplam gratis fordi det er dyrt å drifte sau, så må man ha inntjening på alle.

Er ikke til meg selv.

Har heller ikke sagt at de må være gratis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette:

http://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/skjematisk_oversikt_flytting_av_smaafe.4758/binary/Skjematisk%20oversikt%20flytting%20av%20sm%C3%A5fe

Det vil altså si at om en kjøper et eller flere værlam, trenger en ikke å søke, men kjøper en hunndyr må en søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags gjerde anbefales?

Holder det med vanlig sauegjerde, eller bør en ha elgjerde?

Det bør holde med vanlig sauegjerde sålenge beitet er godt og de får nok kvalitetsför :) De fleste sauebønder jeg veit om slakter ut de dyrene som hopper over eller bryter seg ut av gjerdet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags gjerde anbefales?

Holder det med vanlig sauegjerde, eller bør en ha elgjerde?

Sauenetting :) For de lettere rasene burde det være litt høyere enn de lave normale da de er spretne, men er ikke noe must. Mange har elgjerde i tillegg, enten utenpå for rovdyr og hjortevilt eller innen for å holde sau på plass.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...