Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som er veldig liten


Line Einvik Løbersli
 Share

Recommended Posts

Hei, Jeg skal kjøpe meg Dansk Svensk Gårdshund og har gledet meg lenge til dette! Nå har jeg fått tilbud om ei lita tulla fra Sverige! Hun er den sistefødte av kull på 8. Hun utvikler seg sunt, men langsommere en de andre valpene og skal derfor være hos moren til hun blir 12-14 uker gammel.

Begge foreldre er HD-godkjente og utstilllingshunder med excellent.

Hun får ormkur, vaksinert, chippet og veterinærkontrolret. Hun kommer til Norge med bendelormbehandlingog pass :) .

Jeg har aldri kjøpt hund før, og tror jeg trenger litt hjelp! Alt dette høres jo greit ut for meg, men trenger noen råd fra erfarne hundekjøpere :P Hva mener dere? Har jeg glemt å spørre om noe ?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hei, Jeg skal kjøpe meg Dansk Svensk Gårdshund og har gledet meg lenge til dette! Nå har jeg fått tilbud om ei lita tulla fra Sverige! Hun er den sistefødte av kull på 8. Hun utvikler seg sunt, men langsommere en de andre valpene og skal derfor være hos moren til hun blir 12-14 uker gammel.

Begge foreldre er HD-godkjente og utstilllingshunder med excellent.

Hun får ormkur, vaksinert, chippet og veterinærkontrolret. Hun kommer til Norge med bendelormbehandlingog pass :) .

Jeg har aldri kjøpt hund før, og tror jeg trenger litt hjelp! Alt dette høres jo greit ut for meg, men trenger noen råd fra erfarne hundekjøpere :P Hva mener dere? Har jeg glemt å spørre om noe ?

:)

Om den hadde utviklet seg HELT normalt - bare vært liten - så hadde det ikke vært et tema å beholde den i fire til fem uker lengre. Da er det noe galt, og hadde jeg vært deg så hadde jeg sett bort fra dette kullet og heller lett etter en annen oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke å være noe galt, men hvis det er en helt normal men litt liten valp, så kan jeg ikke se hvor behovet for å beholde den 4-6 uker lengre kommer fra. Jeg hadde vært redd for at denne valpen har en medfødt lidelse som gjør at den utvikler seg senere enn sine søsken, og jeg hadde sett meg om etter et annet kull.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over her. Dersom hunden er så svak/uvanlig at oppdretter må beholde henne lengre så er noe galt. Når du skal kjøpe valp for første gang så ville jeg vært ekstra nøye på at alt er i orden, det er nok å lære om man ikke skal forholde seg til en hund som har hatt en utfordrende start på livet i utgangspunktet. Jeg ville sett meg om etter et annet kull.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den hadde utviklet seg HELT normalt - bare vært liten - så hadde det ikke vært et tema å beholde den i fire til fem uker lengre. Da er det noe galt, og hadde jeg vært deg så hadde jeg sett bort fra dette kullet og heller lett etter en annen oppdretter.

Men når valpen kommer med veterinærattest, vil det ikke da stå i denne om det er noe galt? Når blir valpene testet? Kanskje det er mulig å se den allerede nå, for å finne ut av det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når valpen kommer med veterinærattest, vil det ikke da stå i denne om det er noe galt? Når blir valpene testet? Kanskje det er mulig å se den allerede nå, for å finne ut av det ?

Det trenger ikke være noe åpenbart galt med valpen, og det vil dermed ikke nødvendigvis fremkomme av en enkel valpekontroll. I mange tilfeller må grundigere undersøkelser til for å avdekke slike feil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke oppdretter selv, men har fulgt tett med på flere valpekull. De minste i kullet trenger det absolutt ikke være noe galt med. Vet om en valp som var 1/3 av størrelsen til de andre valpene. Men hun er helt normal idag, og ikke noe spesielt mindre enn de andre nå. Så jeg ser ikke noe grunn til å ha valpen hos oppdretter til den er 12-14 uker. Høres litt rart ut, som de andre sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mail fra kennelen : Vil understrege, at hvalpen intet fejler, hun er bare lille og senere udviklet end de andre. Det er ydermere i samråd med vor veterinær, at hun bliver lidt længere og ikke rejser, før hun er udviklet efter sin alder. Hun er meget social og kontaktsøgende(mest af alle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sent utviklet kan bety mye. Og det kan også få følger senere i livet, selv om valpen fysisk sett er frisk nå. Hvis du vil være sikker (vel, så sikker som man kan bli ihvertfall) på å få en frisk og velfungerende hund så ville jeg startet med en normal og frisk valp. En valp som allerede har potensielt ekstra utfordringer er ikke noe å trakte etter. Og det er veldig mye vanskeligere å levere den tilbake dersom du henter den, og det viser seg å være noe galt med den etter noen få uker. Jeg er ikke sikker på om jeg kjenner noen som har greid det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ha i bakhodet at det kan være en underliggende grunn til den sene utviklingen. Den kan bli en frisk og flott hund, eller en syk hund. Umulig for oss å vite :-) jeg hadde ikke kjøpt valpen, men det må du avgjøre selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt ett par ekstremt små valper ved fødsel, og vært små i forhold til sine søsken fram til 4-5 uker. Ved 8 uker så har det vært jevnt i fysisk utvikling og mental helt likt. Så det har ikke vært noen grunn til å holde de igjen ved levering.

Hva som er korrekt, tja, jeg ser ikke noen grunn til å holde noen valp igjen da.

10550011_10154434805825072_6429127752424

Fra ett annet kull enn over:

64161_10151368609745072_1761709240_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den minste valpen i hennes kull, hentet ved vanlig leveringsalder (eller vi hentet da hun var 9 uker da, av praktiske årsaker!). Hun var ikke annerledes eller noe senere utviklet enn de andre, annet enn at hun var lavere og veide mindre. Som de andre har sagt før meg, hun hadde ikke trengt å være igjen ekstra hos oppdretter.

Ville fått utdypet hva de mener hun trenger mer av, selv om du kanskje ikke har lyst til å "grave" i oppdretteren :) . Det er vanskelig å gi slipp på valpen man har bestemt seg for og ventet på når sånne ting kommer opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My (aussie-frøken) var veldig mye mindre enn søskene sine som valp.

3574898456_4812fbbe35_o.jpgMeet%20MyOwn%20Midnight%20Mayhem%20MY%20043 by annik1s, on Flickr
My er den lille sorte i midten.

3574898360_5d1480a24a_o.jpgMeet%20MyOwn%20Midnight%20Mayhem%20MY%20004 by annik1s, on Flickr
My er den minste sorte helt ytterst.

3574088733_c22f978847_o.jpgDSCN2759 by annik1s, on Flickr

3574088471_20c9949fcb_o.jpgDSCN2731 by annik1s, on Flickr
Nyfødt og piiiiitteliten!


MEN;

Lille My spiste og spiste og spiste sine første 4-5 uker, og ble til en liten kraftplugg. Hun var enda den minste i kullet da hun ble hentet 8 uker gammel, men hun var tøff, hun spiste som en helt og veterinæren hadde ingenting å si på helsen hennes. Hun var bare en liten "spitfire" ;)

3574090965_f86eaa5888_o.jpgtrick.may.judie5.5 by annik1s, on Flickr


Nå er hun over 7år gammel og kan vel kalles en godt voksen dame. Hun er fremdeles liten og kompakt, hun er fremdeles frisk som en fisk og hun har enda samme uttrykket som på det siste bildet jeg postet over her :lol: Hun måtte vel kanskje bli litt tøff i trynet som valp for å hamle opp med sine 8 søsken som var så mye større enn hva hun var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mail fra kennelen : Vil understrege, at hvalpen intet fejler, hun er bare lille og senere udviklet end de andre. Det er ydermere i samråd med vor veterinær, at hun bliver lidt længere og ikke rejser, før hun er udviklet efter sin alder. Hun er meget social og kontaktsøgende(mest af alle)

Her sier jo både vetrinær og oppdretter at valpen ikke utvikler seg normal og skal være igjen ganske lenge ekstra for å få utviklet seg. Det er ikke normalt, og med ikke utvikler seg normalt for alder så er det nok ikke str de snakker om, men fysiske og mentale egenskaper. Koordinasjon, balanse, modenhet osv osv, alt som en valp skal igjennom på sin vei til voksen. Det hadde jeg vært skeptisk på, da det gjerne kan ligge en bakenforliggende årsak der. Det å vurdere da er jo, vil man ha en valp som potensielt må avlives kanskje før den er ett år fordi det er noe alvorlig galt som kommer frem? Det hender det, og det må være helt forferdelig i tillegg til potensielt stort pengesluk med behandling hos veterinær og mulig reservasjoner på evt forsikring iom at det er noe galt med valpen helt fra starten av.

I slike tilfeller synes jeg heller oppdretter burde beholdt valpen enda lengre, helt til man ser at den vokser opp til å bli en normal og frisk voksen hund og jeg hadde ikke kjøpt en slik valp.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Hei, Jeg skal kjøpe meg Dansk Svensk Gårdshund og har gledet meg lenge til dette! Nå har jeg fått tilbud om ei lita tulla fra Sverige! Hun er den sistefødte av kull på 8. Hun utvikler seg sunt, men langsommere en de andre valpene og skal derfor være hos moren til hun blir 12-14 uker gammel.

Begge foreldre er HD-godkjente og utstilllingshunder med excellent.

Hun får ormkur, vaksinert, chippet og veterinærkontrolret. Hun kommer til Norge med bendelormbehandlingog pass :) .

Jeg har aldri kjøpt hund før, og tror jeg trenger litt hjelp! Alt dette høres jo greit ut for meg, men trenger noen råd fra erfarne hundekjøpere :P Hva mener dere? Har jeg glemt å spørre om noe ?

:)

Helt unormalt, og jeg hadde aldri gått med noe slikt. Ikke bare høres dette meget mistenkelig ut, det mest alvorlige er jo også at du mister de aller viktigste ukene i en hunds liv, nemlig hele sosialiseringsvinduet. Du kan risikere å få en hund som er sosialt utilpass, redd, flyktig og det vil prege hele hundens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv opplevd å få en svært liten valp i et av mine kull som ikke utviklet seg normalt. Med liten mener jeg langt under forventet størrelse og som ble hengende igjen. Kvikk og tilsynelatende frisk valp som mentalt var lik sine søsken, allikevel var det grunn til bekymring og han ble avlivet 10 uker gammel etter det ble oppdaget skader på indre organer (nyresvikt)

Å være minst i kullet, og noe mindre enn søsken er en ting, at veterinær og oppdretter tenker at valpen trenger langt over en måned ekstra før den flytter hadde gjort at jeg hadde holdt meg langt unna, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...