Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan kan en ny rase oppstå?


Arcticaa
 Share

Recommended Posts

Nå er det heller ikke sånn at raser som kun avles med hensyn på bruksegenskaper er så himla friske de heller. Både AH og BC har en hel del sykdommer de også.

Fokus på eksteriør i seg er ikke dårlig, det er viktig for en hund å ha et funksjonelt eksteriør i tillegg til gode bruksegenskaper. En ræva bygd hund kan fungere supert til det den er laget til, men vil ikke ha samme holdbarhet som en hund med et mer funksjonelt eksteriør.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ikke så lenge oppdretterne sitter på hver sin tue og avler første og andregenerasjonshunder uten å ha noe som helst annet formål å tjene penger på det.

Kjære deg, vil du være så snill å gå noen kurs og lese noen bøker? Det vil gjøre synsingen din mye mer troverdig. Det du skriver her er gjennomsyret av lite kunnskap dessverre, og det blir vanskelig

Enig. Jeg har en litt cocky hannhund - og han premieres også for det på utstilling for han stråler jo i ringen og er riktig så maskulin (og ja, han er også velbygd og bra selvsagt). Han går dog aldri

Nå er det heller ikke sånn at raser som kun avles med hensyn på bruksegenskaper er så himla friske de heller. Både AH og BC har en hel del sykdommer de også. 

 

Fokus på eksteriør i seg er ikke dårlig, det er viktig for en hund å ha et funksjonelt eksteriør i tillegg til gode bruksegenskaper. En ræva bygd hund kan fungere supert til det den er laget til, men vil ikke ha samme holdbarhet som en hund med et mer funksjonelt eksteriør. 

Enig. Jeg nevner f.eks. en flere jaktspringere jeg har sett de siste årene. Helt jævlige fronter (hva kalles det igjen? Buet beinstilling), men en hel haug av arbeidskapasitet. Veit ikke jeg, men sånn avl ville jeg aldri støttet. Systematisk avl på egenskaper helt blottet for forståelse for hva som er et funksjonelt eksteriør. Man finner de ekstreme varianten i "begge leire".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jeg nevner f.eks. en flere jaktspringere jeg har sett de siste årene. Helt jævlige fronter (hva kalles det igjen? Buet beinstilling), men en hel haug av arbeidskapasitet. Veit ikke jeg, men sånn avl ville jeg aldri støttet. Systematisk avl på egenskaper helt blottet for forståelse for hva som er et funksjonelt eksteriør. Man finner de ekstreme varianten i "begge leire".

Det er vel en del dvergvekst på jaktspanielene. Uten at det i seg selv hemmer noen funksjon.Selvsagt KAN bygning henge sammen med funksjon og slitasje. Men sjelden i den utstrekning eksteriørfokuserte folk ser ut til å tro. Hunder avlet for bruk (og da snakker jeg om bruk som krever mye fysisk over mange år. Jakt og trekk... ) er selektert over mange genrasjoner for å tåle bruk i full levetid. Det er som regel en bedre garanti for funksjon, enn om en dommer synes bikkja er pen eller ei...

Red; poenget var at det gjerne kan være et visst avvik på hva øyet mener er funksjonelt, og hva som er det i praksis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en del dvergvekst på jaktspanielene. Uten at det i seg selv hemmer noen funksjon.Selvsagt KAN bygning henge sammen med funksjon og slitasje. Men sjelden i den utstrekning eksteriørfokuserte folk ser ut til å tro. Hunder avlet for bruk (og da snakker jeg om bruk som krever mye fysisk over mange år. Jakt og trekk... ) er selektert over mange genrasjoner for å tåle bruk i full levetid. Det er som regel en bedre garanti for funksjon, enn om en dommer synes bikkja er pen eller ei...

Red; poenget var at det gjerne kan være et visst avvik på hva øyet mener er funksjonelt, og hva som er det i praksis...

Interessant egentlig, at dvergvekst og andre konstruksjonsfeil er usunt så lenge man snakker om f.eks selskapshunder, men funksjonabelt så fort det er snakk om hunder som brukes.

Bygning henger som oftest sammen med funksjon og slitasje, jeg tror ikke vi skal være i tvil om det? Hvorvidt de er selektert for å tåle bruk i full levetid eller ikke, kommer vel an på hva man definerer som "full levetid" også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant egentlig, at dvergvekst og andre konstruksjonsfeil er usunt så lenge man snakker om f.eks selskapshunder, men funksjonabelt så fort det er snakk om hunder som brukes.

Bygning henger som oftest sammen med funksjon og slitasje, jeg tror ikke vi skal være i tvil om det? Hvorvidt de er selektert for å tåle bruk i full levetid eller ikke, kommer vel an på hva man definerer som "full levetid" også?

Er dvergvekst i seg selv et problem for selskapshunder?

Bygning henger selvsagt sammen med funksjon. Men hva som er funksjonell bygning vurderes gjerne ulikt av utstillingsfolk, og folk som faktisk bruker bikkjene. Det synes vel ganske godt i en del oppdelte raser?

Med full levtetid, vil i hvertfall jegere flest forvente at bikkja fungerer utmerket til den er minst 11-12 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett BC'er med omtrent like mye pels som en dalmatiner, og BC'er som har vært så full av pels at de har sett ut som de har veid 13kg mer enn de faktisk gjorde. Å finne en brukandes BC med pels på skrotten burde da ikke være umulig for samene? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett BC'er med omtrent like mye pels som en dalmatiner, og BC'er som har vært så full av pels at de har sett ut som de har veid 13kg mer enn de faktisk gjorde. Å finne en brukandes BC med pels på skrotten burde da ikke være umulig for samene? :huh:

Er ikke bare mengden pels, men også strukturen, pels på bein og potene og generell kuldebestandighet, som da på lapphundtypene er fremavlet i generasjoner (var ikke mye fri kjærleik og parr deg med nabobikkja når samene hadde hundene mer, det var nøye utvelgelse. Ikke alle langpelsa bikkjer egner seg i kulda :) Har f.eks. ikke møtt så mange BCer med samme ulla som lapphunder har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispevalpen min har så tett og vannavstøtende underull at jeg får henne ikke våt inn til skinnet selv når jeg dusjer henne. Hun liker ikke temperaturer over 10 grader, og legger seg rett ned i snøen når det dukker opp en snøflekk. Inne kan jeg knapt ta på henne med mindre jeg er veldig kald på hendene. Disse hundene skal fungere i 30-50 blå.

Det var kanskje litt å ta i når jeg sa det var behov for en helt ny rase. Det holder sikkert med noen blandingskull i ny og ne, uten systematisk og utstrakt avl for å kreere en homogen FCI-godkjent rase. Det er ikke mange steder i verden en hund med BC'ens rastløshet, og lapphundenes pels og brune fettceller hadde trivdes, så overproduksjon ville vært kjempedumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dvergvekst i seg selv et problem for selskapshunder?

Bygning henger selvsagt sammen med funksjon. Men hva som er funksjonell bygning vurderes gjerne ulikt av utstillingsfolk, og folk som faktisk bruker bikkjene. Det synes vel ganske godt i en del oppdelte raser?

Med full levtetid, vil i hvertfall jegere flest forvente at bikkja fungerer utmerket til den er minst 11-12 år...

Det er mye som i seg selv ikke er et problem på selskapshunder, men ser de deformerte ut, så pleier de å være syke i diskusjoner som omhandler avl av disse, samme hvor friske de er, det var liksom poenget mitt :P

hvorfor i all verden kjøpte du rasehund når du tydeligvis er totalt imot raseavl??

Det har vært spurt om flere ganger, uten at det har blitt svart på noen gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som i seg selv ikke er et problem på selskapshunder, men ser de deformerte ut, så pleier de å være syke i diskusjoner som omhandler avl av disse, samme hvor friske de er, det var liksom poenget mitt :P

Ja, men sånn er det jo. Enten bikkja skal brukes til noe eller ei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor i all verden kjøpte du rasehund når du tydeligvis er totalt imot raseavl??

Jeg er ikke "tydeligvis totalt imot raseavl". Jeg er imot innavl og utstillingsavl.

Om en rase oppstod ved innavl for 200 år siden, så er det fortsatt innavl å avle "rent" på den. Om en "urrase" har vært utsatt for sterk matadoravl eller linjeavl, så er det mye innavl i å avle "rent" på den også. Innavlskoeffisienten er ubrukelig når den ikke går lenger bakover enn 5-8 generasjoner i sånne raser. Og "sånne raser" er vel egentlig de fleste av de moderne rasene.

Ellers er jeg helt for "raseavl", for å vedlikeholde og forbedre kombinasjoner av egenskaper. Jeg synes bare dagens rasedefinisjoner er kunstige og unyttige, og har feil fokus. Systemet er modent for forandring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg helt for "raseavl", for å vedlikeholde og forbedre kombinasjoner av egenskaper. Jeg synes bare dagens rasedefinisjoner er kunstige og unyttige, og har feil fokus. Systemet er modent for forandring.

Der har du et godt poeng. Når man leser slike artikler som dette: http://www.dogworld.co.uk/product.php/136978/1/members_decide_kc_acceptance_of_crossbreeds_must_be_reviewed?fb_action_ids=10205464431183747&fb_action_types=og.comments

...så kan man jo ikke annet enn å riste på hodet. Her er det noen som ønsker å gå tilbake på avgjørelsen om å akseptere krysninger fra nøye planlagte utkrysningsprogram som er på plass for å øke genetiske mangfold og forbedre/vedlikeholde helse... For en gjeng dinosaurer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke "tydeligvis totalt imot raseavl". Jeg er imot innavl og utstillingsavl.

Om en rase oppstod ved innavl for 200 år siden, så er det fortsatt innavl å avle "rent" på den. Om en "urrase" har vært utsatt for sterk matadoravl eller linjeavl, så er det mye innavl i å avle "rent" på den også. Innavlskoeffisienten er ubrukelig når den ikke går lenger bakover enn 5-8 generasjoner i sånne raser. Og "sånne raser" er vel egentlig de fleste av de moderne rasene.

Ellers er jeg helt for "raseavl", for å vedlikeholde og forbedre kombinasjoner av egenskaper. Jeg synes bare dagens rasedefinisjoner er kunstige og unyttige, og har feil fokus. Systemet er modent for forandring.

Ja. Men å åpne for at hvem som helst kan sysle med disse innkryssningene på egen hånd? Med så mye rare idéer som bikkjefolk har, så kan du vel tenke deg det blir kaos :P

Jeg synes det er langt mer fornuftig å ta det den veien som de nordiske støverrasene gjør, og ha planlagte og veloverveide innkryssninger med klubb og avlsråd i ryggen. Nå har jo faktisk også folk med et par selskapsraser funnet ut at det er en god idé, og følger etter.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...