Gå til innhold
Hundesonen.no

Egen Hund?


Betania5115
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har tenkt lenge på å skaffe meg en til hund.

Fra før av har vi ein blandings hund (Border collie og Buhund)

katter, hester og ein kanin :)

Vi er en familie på 5 og har bestemt oss for att vi vill ha ett til familiemedlem! :)

Jeg ble nettopp ferdi med skule og flytta derfor hjem igjenn.

Tanken er da att denne nye Valpen skal være min.

Jeg har da god erfaring med hund fra før av. Kunne jo sefølgeligt vert bedre.

Går mye tur i fjell og skog, siden vi har STOR tilgang til det her vi bor.

Har mye åpent område og mye vann og sjø i nærheten.

Her vi bor er alle dyr av alle slag godt tatt imot.

Alle naboer og folk har mye dyr!

Det er noen raser jeg har sett for meg.

blandt annet:

- RR//Rhodeesian ridgeback

Dette er jo en veldi krevende hund. men føler eg er klar for det.

Tror også denne kunne past til meg, holder på å bli mer aktiv og er jo greit å vite att eg er nødt til å gå den turen for denne hunden trenger det virkeligt!

- Puli

Denne rasen passer jo egentligt ganske godt til Familien vår.

(mamma ble veldigt glad i denne)

-Bernedoodle

Finner ingenplass å få tak i den i Norge! må jo til USA eller noe sånt for å få tak i den.

-Goldendoodle

Disse (itileg til bernedoodle) Er ganske dyre :/

Ja disse er dem eg har sett mest på men RR er den som har gjitt mest intrykk på meg.

Her er noen spørsmål eg har til dere som har disse hundene eller vet noe om dem.

ps. noen anndre spørsmål også

- Må være Røytefri/allergifri (eller nesten)

-Hva er bra/dårligt med denne hunderasen

-Vet dere om noen andre hunderaser som kan passe til oss her?

-Hva er deres erfaring med disse hundene?

- Vet dere hva som er normal pris på disse hunderasene (som valp)

- Vill forresten holde på med Agility, vet ikke enda om eg skal holde på med konkuranser/utstilling.

- Kan godt like å bade.

-Skal kunne tåle barn

og forresten mamma er ikke så begeistret for Store hunder så hun sliter veldigt med RR en for den er jo litt stor, men hun vill ikke ha en knøtt liten heller.

Men uansett, Håper noen gidder å lese alt detta her. takk for all Hjelp/forslag.

Endret av Kaja
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doodler er ikke en rase, uansett hva den er blanding av. Mye penger for mange fagre ord og lovnader uten hold i. Ridgebacken røyter. Om pulien røyter kan kanskje @Mud svare på. Ellers er det bedre å kjøpe hund ut i fra det aktivitetsnivået man har, ikke det man håper å få ved hjelp av hunden. Husk at røytefrie raser krever mye pelsstell - hvor mye tid i uken vil du bruke på det?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puli røyter ikke.

De krever mindre pelsstell enn det ser ut til, ETTER at snorene er dannet. Fra 9-24 mnd alder krever de mange en del , men vi har vært heldige med våres...God pelskvalitet har mye å si på arbeidsmengden.

Pulien er en vokter. Det er viktig å huske.

De bjeffer sjeldent for å bjeffe, men takler du ikke en hund som bjeffer når det kommer folk - styr unna.

De bjeffer langt mindre enn mange andre raser sånn i det daglige, men der andre raser kan oppdras på bjeffing får du aldri vekk varslingen til Pulien.

Du kan få redusert den til noen få bjeff er du heldig, men lyd er det.

Jeg hater bjeffing, men lever godt med varsling.

Pulien er en aktiv gjeterhund og svært smart. De kan også være litt egenrådige.

De er barnevennlige, men kan påta seg oppgaven med å passe på et barn i husholdningen. Vi får ikke lov til å tøyse for mye med poden, da blir bikkja sur. Typisk Puli...

Jeg synes egentlig ikke det er spesielt krevende hunder, men jeg er vant til litt bånn gass på tidligere raser og synes personlighet er gøy.

De er svært førerorienterte og holder seg nær eier. Det som kjennetegner rasen er at de er ekstremt spretne og har sterke personligheter. På godt og vondt.

De hopper opp og over det meste og prøver seg på det meste... De tar ikke nødvendigvis nei for et nei i første andre og gjerne tiende omgang.

Er dere mye ute i skog og mark ( som oss ) må man påberegne hyppig støvsuging etc hvis man er opptatt av å ha et rent hjem. Pulien drar med det meste av kvist etc hjem i pelsen og slipper det elegant fra seg overalt.. Det er til enhver tid rusk på gulvet vårt, men ingen pels! :P

Edit: du må ikke finne på å bade med en fullpelset Puli, pelsen gjør at den synker som en skiftenøkkel, og de bruker opp til 3 dager på å tørke hvis de blir gjennomvåte . De er IKKE vannhunder selv om det blir påstått i enkelte hundebøker, heldigvis vet de det selv og skyr stort sett vann.

Agility er de derimot svært egnet til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en puddel eller en buhund? De er litt mer i mellomstørrelsen, og ganske allsidige.

Buhund er vel ikke særlig allergivennlig. ;)

Jeg ville kanskje tatt en titt på puddel, i stedet for raser blandet med puddel som kan ha krevende pels og ikke nødvendigvis er allergivennlig. Eventuelt portugisisk vannhund, er jo også en populær og allsidig allergivennlig rase.

Hvis du ikke vet om du vil drive med utstilling så er det ihvertfall greit å gå for en renraset, registrert hund, så har du muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hunder er i utgangspunktet "allergivennlige". Man må rett og slett prøve og se om man tåler en rase eller ikke, ved feks å låne en hund av den rasen noen dager. De ønsker du lister opp ift hund, tror jeg svært mange raser kan fylle. Ikke skaffe en mosjonskrevende rase om du ikke allerede er veldig fysisk aktiv. Om du blir mer aktiv enn i dag så er det lettere å få med seg "enhver hund" på den "mosjonsøkningen" enn det er å leve med en hund som trenger mye men får for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumi, Spansk vannhund, Irsk vannspaniel og portugisisk vannhund :-) Røytefri hunder som er allergivennlig. Men sett deg godt inn i pelsstellet!!

Doodle er ingen rase, derav ville jeg strøket disse av listen :-)

RR ekke allerallergivennlig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

så det er inngen her som synes noe om doodler?

Er det fordi dei er blanding eller er det fordi dei rett å slett er et dårligt valg på grunn av forskjellige ting?

For eg har lest ganske mye nå i det siste om forskjellige raser og da om bernedoodle/goldendoodle og fant for det meste bare positive ting? vett jo dei er blandig da, men?

Dei var vist ikke så interessert i en puddel her, så blir ikke noe av det.

skal sjekke opp dei andre rasene som dere har foreslått så langt takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

så det er inngen her som synes noe om doodler?

Er det fordi dei er blanding eller er det fordi dei rett å slett er et dårligt valg på grunn av forskjellige ting?

For eg har lest ganske mye nå i det siste om forskjellige raser og da om bernedoodle/goldendoodle og fant for det meste bare positive ting? vett jo dei er blandig da, men?

Dei var vist ikke så interessert i en puddel her, så blir ikke noe av det.

skal sjekke opp dei andre rasene som dere har foreslått så langt takk :)

Nei, og det er fordi det er en designerblanding som selges med et mål for øye: å skvise mest mulig penger ut av valpekjøpere ved å love ting de ikke kan holde. Det er en kynisk butikk, enkelt og greit.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Oppdrettere lover mer enn de kan holde og forteller at det er en allergivennlig hund som snart blir registrert. Han som startet med doddel gav opp fordi dem ikke ble bedre han fikk ikke det beste fra puddel og retrieveren, dem ble ikke homogene nok.

Så du kjøper en blandingshund til prisen eller mer enn det av en ren raset hund, som kan hende får en lettstelt pels men kan også hende får en katastrofe pels. Den er heller ikke allergivennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

så det er inngen her som synes noe om doodler?

Er det fordi dei er blanding eller er det fordi dei rett å slett er et dårligt valg på grunn av forskjellige ting?

For eg har lest ganske mye nå i det siste om forskjellige raser og da om bernedoodle/goldendoodle og fant for det meste bare positive ting? vett jo dei er blandig da, men?

Dei var vist ikke så interessert i en puddel her, så blir ikke noe av det.

skal sjekke opp dei andre rasene som dere har foreslått så langt takk :)

Hvis de ikke er interessert i puddel blir det rimelig merkelig å ville ha en blandingshund med puddel. En doodle kan bli lik puddelen både i utseende og gemytt. I tillegg kan den fort få en pels som er vanskeligere å ta vare på enn puddelen sin pels.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei da er doodle strøket vekk fra lista..

Tror det er greit, totalt sjangsespill på pelsen til de fleste doodle, noen røyter som pokker mens andre er mer som puddel. Man vet ikke før de er voksne hvordan akkurat den hunden blir.

En puddel med en fornuftig klipp kan være en ypperlig kompis til det meste du skisserer. Kommer i flere ulike størrelser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Takk! :)

så det er inngen her som synes noe om doodler?

Er det fordi dei er blanding eller er det fordi dei rett å slett er et dårligt valg på grunn av forskjellige ting?

For eg har lest ganske mye nå i det siste om forskjellige raser og da om bernedoodle/goldendoodle og fant for det meste bare positive ting? vett jo dei er blandig da, men?

 

Dei var vist ikke så interessert i en puddel her, så blir ikke noe av det.

 

skal sjekke opp dei andre rasene som dere har foreslått så langt takk :)

Doodle-blanding er 50-50 sjansespill på om du får en "allergivennlig" som ikke røyter eller en røytehund som ikke er noe bedre for allergikere enn en berner sennen (de røyter heftig). Eller du kan få noe midt mellom. Både røytehund og mye pelsstell :P Så hvis du vil ha litt forutsigbarhet rundt hva du får bør du styre unna. Er det ikke så viktig og du er forberedt på muligheten for mye pelsstell kan det være fine hunder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt gått for reinrasa puddel istede for puddelbladning isåfall! Jeg kan ikke fatte hvorfor folk absolutt skal ha disse puddelblandingene og ikke bare kan kjøpe en puddel istede. Men altså min søster har en golden/puddel blanding som er en veldig snill og enkel hund. Grei med alt av folk og dyr, rolig. Men som dem andre sier, man har ikke noen garanti for at dem er "allergivennlige" og jeg har jo hørt om andre som ikke har fult så bra temperament. Og prisene på disse blandingene er jo helt latterlige.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke er interessert i puddel, så skal de selvsagt ikke kjøpe puddel. Det er da ikke noe bedre at de kjøper en puddel de ikke vil ha, enn at de kjøper en overprisa doodle som ikke nødvendigvis blir det de er lovet? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke er interessert i puddel, så skal de selvsagt ikke kjøpe puddel. Det er da ikke noe bedre at de kjøper en puddel de ikke vil ha, enn at de kjøper en overprisa doodle som ikke nødvendigvis blir det de er lovet? :icon_confused:

Nei, selvfølgelig ikke. Jeg blir bare litt oppgitt av det doodle greine, så snakka mer generelt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis de ikke er interessert i puddel, så skal de selvsagt ikke kjøpe puddel. Det er da ikke noe bedre at de kjøper en puddel de ikke vil ha, enn at de kjøper en overprisa doodle som ikke nødvendigvis blir det de er lovet? :icon_confused:

Ja eg ser det, men du kan jo få den "perfekte" hund til deg og i tileg til at du kan få den "verst muligt" hunden du kunne tenke deg. men du kan jo egentligt det uansett hund. det allerviktigste er jo treninga. å trene den ifra når den er valp og trene den rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...