Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpegjengen 2016


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Ble bebis :) Litt eldre og angrer ikke :wub: Så trygg og god valp.

Gokstadhaugen's Gigi som vi vil kalle "Pippi" :) Hun er etter NUCH NJ(L)CH Smalmyras R-R TAIKO og NUCH NJ(B)CH NORDJV-10 Gokstadhaugen's JULA. Samboer sitt nye jakthåp og ellers familie hund der J har førsterett på å kalle henne sin og han som har døpt henne :)122a7b89b00c3210d4299c102b6f4114.jpg

7543f07066d17cc61168cfeb4299a0f3.jpg

5b7a48fcf54f7a8f24fe1d9a37de5203.jpg

0e17c121b0be6f5006edf939822b6f0b.jpg

4 mnd igår :)

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 660
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Etter tre valper i går kveld, endte vi med keisersnitt. Nr 4 hadde fått hodet inn i neste horn av livmoren, og lå dermed på tvers og blokket for åpningen. Alle små klarte seg, og vi sitter nå igjen me

Da ble det endelig valp på meg også!! Min første! Ikke belger, men pyreneisk gjeterhund med korthåret hode, fra kennel Petit Norvégien. Gleder meg helt vanvittig til å hente han hjem 

Nå hååper jeg at jeg kan melde meg inn i denne valpegjengen for alvor! 5 valper endte vi opp med i natt, 3 hanner og 2 tisper (+ 2 døde tisper til )  Det blir ikke bestemt hvem av tispene je

Posted Images

10 minutter siden, Perfect Image skrev:

Ble bebis :) Litt eldre og angrer ikke :wub: Så trygg og god valp.

Gokstadhaugen's Gigi som vi vil kalle "Pippi" :) Hun er etter NUCH NJ(L)CH Smalmyras R-R TAIKO og NUCH NJ(B)CH NORDJV-10 Gokstadhaugen's JULA. Samboer sitt nye jakthåp og ellers familie hund der J har førsterett på å kalle henne sin og han som har døpt henne :)122a7b89b00c3210d4299c102b6f4114.jpg

7543f07066d17cc61168cfeb4299a0f3.jpg

5b7a48fcf54f7a8f24fe1d9a37de5203.jpg

0e17c121b0be6f5006edf939822b6f0b.jpg

4 mnd igår :)

Fin valpeknott :) Du ender opp som jakthundoppdreter :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bebis [emoji4] Litt eldre og angrer ikke :wub: Så trygg og god valp.

Gokstadhaugen's Gigi som vi vil kalle "Pippi" [emoji4] Hun er etter NUCH NJ(L)CH Smalmyras R-R TAIKO og NUCH NJ(B)CH NORDJV-10 Gokstadhaugen's JULA. Samboer sitt nye jakthåp og ellers familie hund der J har førsterett på å kalle henne sin og han som har døpt henne [emoji4]122a7b89b00c3210d4299c102b6f4114.jpg

7543f07066d17cc61168cfeb4299a0f3.jpg

5b7a48fcf54f7a8f24fe1d9a37de5203.jpg

0e17c121b0be6f5006edf939822b6f0b.jpg

4 mnd igår [emoji4]

Så fin ? gratulerer med gråhundkvalp ?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkje kvalpeshow for alle rasar? 

Mulig er eg litt tidleg ute for å melde på til ei november utstilling, men får opp at "Rasen kan ikke delta i valpeshow". Eller melder man ikkje alltid på via nkk lenger når det kjem til det? Har sendt melding til klubben som skal ha utstilling, dei har sett meldinga, men ikkje svart enda. Og eg er utålmodig :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bellare skrev:

Er ikkje kvalpeshow for alle rasar? 

Mulig er eg litt tidleg ute for å melde på til ei november utstilling, men får opp at "Rasen kan ikke delta i valpeshow". Eller melder man ikkje alltid på via nkk lenger når det kjem til det? Har sendt melding til klubben som skal ha utstilling, dei har sett meldinga, men ikkje svart enda. Og eg er utålmodig :teehe:

Som oftest, men ikke alltid.. Men er det en rase der de ikke voksne deltar, må du melde på manuelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bellare skrev:

Er ikkje kvalpeshow for alle rasar? 

Mulig er eg litt tidleg ute for å melde på til ei november utstilling, men får opp at "Rasen kan ikke delta i valpeshow". Eller melder man ikkje alltid på via nkk lenger når det kjem til det? Har sendt melding til klubben som skal ha utstilling, dei har sett meldinga, men ikkje svart enda. Og eg er utålmodig :teehe:

Det fins ingen direkte regler om det nei. Men normal høflighet pleier være å spørre raseklubben om de kan få lov til å ha rasen med. Schaferhund/retriver klubbene pleier feks si nei til alle valpeshow og flere. 

Men i teorien kan de ta med hvilken raser de vil siden det er uoffisielt, men respekterer hverandres klubber og tar de bort om det er ønsket.

Noen ganger blir rasene bare glemt også, da lønner det seg sende mail til klubben som har valpeshowet og høre om du kan få delta med din rase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Det fins ingen direkte regler om det nei. Men normal høflighet pleier være å spørre raseklubben om de kan få lov til å ha rasen med. Schaferhund/retriver klubbene pleier feks si nei til alle valpeshow og flere. 

Men i teorien kan de ta med hvilken raser de vil siden det er uoffisielt, men respekterer hverandres klubber og tar de bort om det er ønsket.

Noen ganger blir rasene bare glemt også, da lønner det seg sende mail til klubben som har valpeshowet og høre om du kan få delta med din rase. 

Æsj... Elghundklubben som verkar så sære når det kjem til utstillingar og kven som får ha med NEG, etter det eg har sett på terminlista. Får sende ei melding til dei og høre, og håpe i vert fall kvalpeshow går fint sjølv om dei kanskje har sagt nei til det. Hadde vert gøy med eit kvalpeshow før ho går som junior :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
5 timer siden, Bellare skrev:

Æsj... Elghundklubben som verkar så sære når det kjem til utstillingar og kven som får ha med NEG, etter det eg har sett på terminlista. Får sende ei melding til dei og høre, og håpe i vert fall kvalpeshow går fint sjølv om dei kanskje har sagt nei til det. Hadde vert gøy med eit kvalpeshow før ho går som junior :) 

Sånn er det med stående fuglehund også, kun jakthundutstillinger eller nkk-utstillinger for de med raseklubb. Greit syns jeg. Møtte dog aldri på noe problem når det gjaldt valpeshow med min GR-7 hund, og fikk stille på alle i nærområdet da han var valp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Christine skrev:

Sånn er det med stående fuglehund også, kun jakthundutstillinger eller nkk-utstillinger for de med raseklubb. Greit syns jeg. Møtte dog aldri på noe problem når det gjaldt valpeshow med min GR-7 hund, og fikk stille på alle i nærområdet da han var valp :) 

Jeg har gruppe 7 hund og vi kan stille på nær sagt hvilke utstillinger som helst, ikke bare NKK og jakthundutstillinger.  Men det er vel opp til raseklubben å bestemme hva man kan delta på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, jaktlykke skrev:

Jeg har gruppe 7 hund og vi kan stille på nær sagt hvilke utstillinger som helst, ikke bare NKK og jakthundutstillinger.  Men det er vel opp til raseklubben å bestemme hva man kan delta på. 

I og for seg ikke raseklubbene som bestemmer på gruppe 7, ihvertfall ikke de tilknyttet FKF (Fuglehundforbundet). Da er raseklubbene nødt til å følge FKF som bestemmer hvilke utstillinger de får delta på. Stortsett bare NKK og fuglehundutstillinger og selvfølgelig egne spesialer og slikt.

Jeg fikk endel problemer med valpeshow med tassen min tiltross for at jeg kontaktet arrangør, så vi endte vel bare opp med et valpeshow dessverre. Men skader jo ikke å sende en mail å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2016 at 9:01 PM, Bellare skrev:

Er det normalt at kvalpar tissar SÅ mykje? Kan ikkje hugse å ha hatt ein kvalp i hus som har ei så ekstrem blære som Hera har. Tissar nokre gangar når vi er ute, men ein knapp halvtime etter at vi er inne igjen, kan eg finne 2-3 nye tissedammar... Og ikkje berre litt som kjem ut av den lille kroppen der heller, blir sprø snart :|

Er hun veldig aktiv? Min var det og tissa mye, antar det var både pga aktiviteten som setter fart på systemet samt at de sikkert lettere glemmer seg når de holder på å herjer med sitt, samt at hun drakk mer pga aktiviteten og dermed måtte tisse mer også. Ingen problem om natten og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2016 at 9:01 PM, Bellare skrev: Er det normalt at kvalpar tissar SÅ mykje? Kan ikkje hugse å ha hatt ein kvalp i hus som har ei så ekstrem blære som Hera har. Tissar nokre gangar når vi er ute, men ein knapp halvtime etter at vi er inne igjen, kan eg finne 2-3 nye tissedammar... Og ikkje berre litt som kjem ut av den lille kroppen der heller, blir sprø snart [emoji52]

Er hun veldig aktiv? Min var det og tissa mye, antar det var både pga aktiviteten som setter fart på systemet samt at de sikkert lettere glemmer seg når de holder på å herjer med sitt, samt at hun drakk mer pga aktiviteten og dermed måtte tisse mer også. Ingen problem om natten og slikt.

Ja, vil påstå det. Men ho kan fint tisse og småskvette 5-6 gangar om vi er ute ein kjapp tur i 5-10 minutt. For så å tisse 2-3 gangar med ein gong vi er inne omtrent.

Ho har plutselig blitt greit flink, og har dei siste par dagane kun hatt eit par uhell inne i staden for nærmare 10. Men blir urinprøve til veterinæren i morra sånn just in case ☺

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, September 04, 2016 at 6:12 PM, Bellare skrev:

Æsj... Elghundklubben som verkar så sære når det kjem til utstillingar og kven som får ha med NEG, etter det eg har sett på terminlista. Får sende ei melding til dei og høre, og håpe i vert fall kvalpeshow går fint sjølv om dei kanskje har sagt nei til det. Hadde vert gøy med eit kvalpeshow før ho går som junior :) 

Det er god skikk at hundeklubbene spør raseklubbene selv om det bare er valpeshow. Og jakthundklubbene sier nei, for man ønsker ikke at mr og ms generell kan ikke rasene overhodet, skal dømme valp en gang :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, September 04, 2016 at 6:12 PM, Bellare skrev: Æsj... Elghundklubben som verkar så sære når det kjem til utstillingar og kven som får ha med NEG, etter det eg har sett på terminlista. Får sende ei melding til dei og høre, og håpe i vert fall kvalpeshow går fint sjølv om dei kanskje har sagt nei til det. Hadde vert gøy med eit kvalpeshow før ho går som junior [emoji4] 

Det er god skikk at hundeklubbene spør raseklubbene selv om det bare er valpeshow. Og jakthundklubbene sier nei, for man ønsker ikke at mr og ms generell kan ikke rasene overhodet, skal dømme valp en gang [emoji4]

Fått svar om at det berre er å melde på, men må gjere det via mail. Så då blir det eit kvalpeshow på monsteret før ho går som junior til neste år ?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:frantics: :frantics: Hva har jeg gjort? Fått bekreftelse på at oppdretter er villig til å beholde valpen de ekstra mnd det trengs mtp rabiesvaksinen :) Første parring i går, og det blir en i dag og! Kanskje det er tegn på at jeg er klar siden jeg har sjekket utstillingene vi kan dra på neste sommer? :teehe: Og C skal ringe på en campingvogn vi vil kjøpe i dag :lol:

Rasen er staff, jeg klarer ikke å bytte foreløpig..... Parringen ligger ikke ute offentlig noe sted så det kommer jeg ikke til å skrive. Jeg går for det kjente denne gangen, og håper virkelig det står til forventningene. Tispas 2 kull og forrige kull kom det 2 tisper og 1 hannhund, så det er ikke brått sikkert det blir valp engang. Pratet en del med ei som har tispe fra forrige kullet, og det er bare positivt om både hund og oppdretter :) Pratet også med oppdretter/eier av faren til kullet og hvor også moren til tispa kommer fra og han er også veldig positiv.

 

  • Like 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snøfrost skrev:

En av disse blir værende her, ikke Veslefrikk da (nr. 2 fra venstre) siden han har feil kjønn. Blir ikke veldig lett å bestemme seg tror jeg... .

03u_Eventyrkullet.jpg

Den helt til høyre for den har søte små ører og **** i blikket :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på valpeshow i helga sammen med to kullbrødre :) De to gutta vant 4-6 mnd hver sin dag, og River var alene i 4-6 mnd begge dager, ble 2BTK lørdag og BIR søndag, 6 valper i rasen begge dager. Ja, og brødrene 2BHK hver sin dag også, da. De måtte nesten gi tapt for de "store gutta" som var ganske mye mer ferdig utviklet, og hadde trent litt mer på dette her. 

Så fikk vi gå i gruppa på søndag, og det lille trollet klarte å vinne gruppa! Og ikke nok med det, så sparket hun fra seg i BIS-finalen og ble 2BIS, 4 mnd og 1 dag gammel! Jeg er sånn passe stolt nå, kan man si :P Derfor må dere tåle litt spam også. Det er unektelig utrolig kult å høre kennelnavnet sitt bli ropt opp av speaker i store ringen, altså. Små barn, store gleder, eller noe sånt.

14206178_10157371873845641_5614685554011

14188411_10157371874830641_4405739885742

14241556_10157371875480641_7361920534857

At hun klarte å stå stille lenge nok og løpe noenlunde i trav er et lite mirakel, for hun hadde hatt på utstillingsbånd 3 ganger før dette (tok alle bildene da de var små bare fristilt), og kun trent på å trave i bånd to ganger. Vi har liksom ikke lagt så mye vekt på ringtrening, akkurat, men jeg fikk mye igjen for kontakttrening og miljøtrening :) De gangene hun falt ut var det ganske lett å få henne på nett igjen, selv om hun var sliten og egentlig for mett for godbiter. 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Caroline skrev:

Vi har vært på valpeshow i helga sammen med to kullbrødre :) De to gutta vant 4-6 mnd hver sin dag, og River var alene i 4-6 mnd begge dager, ble 2BTK lørdag og BIR søndag, 6 valper i rasen begge dager. Ja, og brødrene 2BHK hver sin dag også, da. De måtte nesten gi tapt for de "store gutta" som var ganske mye mer ferdig utviklet, og hadde trent litt mer på dette her. 

Så fikk vi gå i gruppa på søndag, og det lille trollet klarte å vinne gruppa! Og ikke nok med det, så sparket hun fra seg i BIS-finalen og ble 2BIS, 4 mnd og 1 dag gammel! Jeg er sånn passe stolt nå, kan man si :P Derfor må dere tåle litt spam også. Det er unektelig utrolig kult å høre kennelnavnet sitt bli ropt opp av speaker i store ringen, altså. Små barn, store gleder, eller noe sånn
14241556_10157371875480641_7361920534857

At hun klarte å stå stille lenge nok og løpe noenlunde i trav er et lite mirakel, for hun hadde hatt på utstillingsbånd 3 ganger før dette (tok alle bildene da de var små bare fristilt), og kun trent på å trave i bånd to ganger. Vi har liksom ikke lagt så mye vekt på ringtrening, akkurat, men jeg fikk mye igjen for kontakttrening og miljøtrening :) De gangene hun falt ut var det ganske lett å få henne på nett igjen, selv om hun var sliten og egentlig for mett for godbiter. 

Fikk dere bensin i premie? :lol:  (grattis :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎04‎.‎09‎.‎2016 at 0:39 AM, Perfect Image said:

Ble bebis :) Litt eldre og angrer ikke :wub: Så trygg og god valp.

Gokstadhaugen's Gigi som vi vil kalle "Pippi" :) Hun er etter NUCH NJ(L)CH Smalmyras R-R TAIKO og NUCH NJ(B)CH NORDJV-10 Gokstadhaugen's JULA. Samboer sitt nye jakthåp og ellers familie hund der J har førsterett på å kalle henne sin og han som har døpt henne :)122a7b89b00c3210d4299c102b6f4114.jpg

7543f07066d17cc61168cfeb4299a0f3.jpg

5b7a48fcf54f7a8f24fe1d9a37de5203.jpg

0e17c121b0be6f5006edf939822b6f0b.jpg

4 mnd igår :)

Nydelig :) Jeg ELSKER gråhunder og elghundvalper er blant de aller søteste valpene syns jeg. Hadde jeg bare jaktet elg skulle jeg hatt meg en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi hatt minimonsteret i noen dager og jeg foretrekker mine :aww: Søt og god altså, men herlighet. Inne reagerer hun veldig om en forlater et rom feks og ute driter hun i oss [emoji38] Begynt hjemme alenetrening smått, bare så hun forstår at vi alltid kommer tilbake. Og konsentrasjon er sånn ca på samme nivå som mine når de er 7 uker [emoji38] Så mye kontakttrening, belønne for å velge oss og VELDIG korte økter. Verdens søteste teddybjørn :)

60cf82ea99741fb1a16b8e3caaa9b668.jpg

Merker gr 1 hunder tiltaler meg mer men blitt veldig glad i dyret:)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎04‎.‎09‎.‎2016 at 0:39 AM, Perfect Image said: Ble bebis [emoji4] Litt eldre og angrer ikke :wub: Så trygg og god valp.

Gokstadhaugen's Gigi som vi vil kalle "Pippi" [emoji4] Hun er etter NUCH NJ(L)CH Smalmyras R-R TAIKO og NUCH NJ(B)CH NORDJV-10 Gokstadhaugen's JULA. Samboer sitt nye jakthåp og ellers familie hund der J har førsterett på å kalle henne sin og han som har døpt henne [emoji4]122a7b89b00c3210d4299c102b6f4114.jpg

7543f07066d17cc61168cfeb4299a0f3.jpg

5b7a48fcf54f7a8f24fe1d9a37de5203.jpg

0e17c121b0be6f5006edf939822b6f0b.jpg

4 mnd igår [emoji4]

Nydelig [emoji4] Jeg ELSKER gråhunder og elghundvalper er blant de aller søteste valpene syns jeg. Hadde jeg bare jaktet elg skulle jeg hatt meg en...

Ja skikkelig små bamser altså! Og SÅ myk. Ser det ble veldig mye negativt i forrige post men er mye positivt også [emoji38] Veldig kosete og skjønn personlighet. Vet ikke hvordan de generelt er men hun er veldig sosial inne (ikke ute [emoji14] ) i forhold til resten av familiens elghunder. Hun sover i grinda hele natten ved siden av oss og holder seg nok på morgen til vi kommer oss ut, veldig kjekt da med en litt eldre valp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...