Gå til innhold
Hundesonen.no

Setter som familiehund uten og jakte?


labrador
 Share

Recommended Posts

Hei.

Kan en setter passe som ren familehund uten og gå på jakt. Rasene jeg har sett på err: Irsk Setter-Engelsk Setter.

Hvem av disse passe best som familiehund?

Jeg vet jeg kommer til og få en del negative svar her fordi at alle mener det må brukes til jakt.

Hunden kommer til og få 2 timers tur i skogen HVER DAG!!! pluss mental trening.

Jeg kan trene jakt med den, men kommer ikke til og gå på jakt med den.

Men hva mener dere?

Hvordan skal man eventuelt gå frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg syns ikke man skal ha jakthund uten å jakte, det er så mange andre raser å velge mellom.

Seriøst???? Skal man ha jakthundrase som selskapshund, har man i utgangspunktet to alternativer; - Kjøpe/overta en voksen hund som ikke fungerer jaktmessig (nei, jegere mishandler ikke hundene sine

Vil bare skyte inn at jegere er like forskjellige som mennesker flest. Hilsen gift med en jeger, jakthund i hus, og positive treningsmetoder.

Posted Images

Ja :) Jeg har to :) Men mine brukes i trekk, lydighet og vi trener også litt bruks og agility. Når det ikke er båndtvang får de flere dager i uka hvor de får løpe løs i 2-6 timer.

Jeg ville først satt meg ned og laget en liste over egenskaper en ønsker og virkelig ikke ønsker i en hund og så sett hvilkr raser som passer. Er mange raser som vil passe som ren familiehund, og kanskje noen ikke er av rase med så sterke insinkter som setter?

Setterrasene er ganske like, vil tro det går mer på linjer enn rase :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Gordon setter, ikke den rasen du ønsker deg, men en setter. Og sånn som Frida skriver, så er de generelt like i oppførsel syntes jeg. Min Gordon brukes ikke i jakt, men vi trener til jakt og bor langt på landet og eier flere beiter som han får bare løpe seg gal på. Er en hundetype som trenger mye mosjon, og få lov til å bare løpe.

Når det sies så har jeg aldri møtt en hund som er så rolig og forsiktig med barn som han, selv om han bare er året. Han kan være spinnagal men så fort barn nærmer seg så roer han seg og passer på. Jeg angrer ikke på mitt valg, og min neste hund kommer til å være en til setter, Irsk eller en ny Gordon :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man først skal gå for en jakthund uten et ønske om å jakte så kan det være lurt å se seg om etter en voksen hund som ikke når helt opp i jaktsammenheng og ser etter et familiehjem.

Men er dere sikre på at dere ikke vil prøve dere litt? Man må ikke felle fugl for å jakte, hunden skiller som regel lite på trening og faktisk jakt (som i og for seg bare er noen uker i året for de fleste).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte min første hund i 95 når jeg var 15 år skulle jeg ialefall ikke ha jakthund da ikke jakter. Kjente noen som hadde et Engelsk setter kull så da ble det vist en jakthund likevel gitt :) Det var den mest fantastiske og kloke hunden jeg nok noen gang kommer til få ❤️. Jeg ville ha Setter neste gang også da kom over en valp som var 75 prosent gordon setter og resten labrador slo jeg til. Forskjellen på hun og renraset setter er at hun har en mye mindre radus løs. Først syntes jeg det var fryktelig rart og kjedelig! Gikk seg til at synes at det faktisk ikke er en så dum ting! Jeg har alltid gitt hundene mine masse mosjon ( stort sett 4 timer dagen+-) Nå har fuglesesongen startet så Tara får masse hjernetrim med se på duer,ender osv. Herlige hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Jeg så tidligere på Gordon Setter, men bel frarådet og kjøpe det som førstegangshund pga at det kunne være noe aggresjon i rasen.

Det blir enten Irsk eller Engelsk Setter. Jeg har overhode ikke noe erfaring med jakt, men alt kan læres :).

Er det i det hele tatt en oppdretter som selger Setter til folk som ikke skal gå på jakt, men har interesse av og lære?

Forslaget om voksen hund var jo smart da, men er dessverre ikke mange settere til omplassering for tiden som ikke er brukt til jakt.

Så det blir mest trolig valp. Men skal absolutt følge med på setter til omplassering.

Jeg kommer til og trene lydighet med hunden for morro skyld, og den vil få 2 timers tur som voksen i skogen. Jeg er mye i skogen året rundt.

Men det er de to setterene jeg har mest lyst på. Og jeg er alene om dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte min første hund i 95 når jeg var 15 år skulle jeg ialefall ikke ha jakthund da ikke jakter. Kjente noen som hadde et Engelsk setter kull så da ble det vist en jakthund likevel gitt :) Det var den mest fantastiske og kloke hunden jeg nok noen gang kommer til få ❤️. Jeg ville ha Setter neste gang også da kom over en valp som var 75 prosent gordon setter og resten labrador slo jeg til. Forskjellen på hun og renraset setter er at hun har en mye mindre radus løs. Først syntes jeg det var fryktelig rart og kjedelig! Gikk seg til at synes at det faktisk ikke er en så dum ting! Jeg har alltid gitt hundene mine masse mosjon ( stort sett 4 timer dagen+-) Nå har fuglesesongen startet så Tara får masse hjernetrim med se på duer,ender osv. Herlige hunder!

Er fantastiske hunder disse setterene :) Syntes det er bedre å havne i ett hjem som de får mye mosjon og trening, enn å havne hos en jeger som bare bruker de noen få uker i året, og ellers står de i ro. Er jo mange jegere som er flinke og går turer og trener hundene mye ellers om året også, men det finnes nok av dem som bare bruker dem under jakt.

Min Gordon setter har overaskende nok en veldig liten løs radius. Han liker helst å se meg og går aldri langt unna, men søsteren derimot er over alle hauger og vidder

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte min første hund i 95 når jeg var 15 år skulle jeg ialefall ikke ha jakthund da ikke jakter. Kjente noen som hadde et Engelsk setter kull så da ble det vist en jakthund likevel gitt :) Det var den mest fantastiske og kloke hunden jeg nok noen gang kommer til få ❤️. Jeg ville ha Setter neste gang også da kom over en valp som var 75 prosent gordon setter og resten labrador slo jeg til. Forskjellen på hun og renraset setter er at hun har en mye mindre radus løs. Først syntes jeg det var fryktelig rart og kjedelig! Gikk seg til at synes at det faktisk ikke er en så dum ting! Jeg har alltid gitt hundene mine masse mosjon ( stort sett 4 timer dagen+-) Nå har fuglesesongen startet så Tara får masse hjernetrim med se på duer,ender osv. Herlige hunder!

Så morro! :). Settere er så flotte hunder :). Åja så det var forksjell på bblandingen kontra Setteren? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som mener at jakthunder skal brukes til jakt. Når du ser bort fra det jaktlige, hvilke egenskaper er det du finner i setterrasene som du ikke finner i andre raser? Som vanlig familiehund passer de aller fleste raser, og det er ikke nødvendig å velge en setter. Velger du en ikkejaktende rase, slipper du også mange potensielle problemer og bekymringer knyttet til jaktinstinktene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Tara fikk så liten radus er nok bare tilfeldig :) Der er kun 3 typer fugler hun bryr seg om ellers finnes det ingen jaktinstingt i hun,går sammen det meste av dyr. Vanja engelsk setteren hadde et større jaktinstingt men, kan jo variere fra hund til hund.post-4743-0-75988500-1429719870_thumb.jp[attachment

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget om voksen hund var jo smart da, men er dessverre ikke mange settere til omplassering for tiden som ikke er brukt til jakt.

Men har det noe å si for deg om hunden har blitt jaktet med?

Ellers vil jeg anbefale å skrive på feks facebook at du søker voksen hund og om noen kjenner til noen. Mange annonserer ikke :)

Kom gjerne med forslag hvordan jeg kan gå fram for og få taki valp fra oppdretter i Norge :)

Ta kontakt med oppdrettere du har lyst å kjøpe ifra og vær ærlig. Det dukker nok opp noen som vil selge valp til deg, selvom de kanskje skriver i annonsen at de helst selger til jegere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casen med å kjøpe eller omplassere en voksen hund er jo at man egentlig aldri vet hva man får? Får jo heller ikke formet hunden helt etter ditt hjem. Er ofte en grunn til at voksne hunder omplasseres. Jeg tenker at voksne jatkhunder som omplasseres ofte har fått en sikkelig hard oppvekst og kan være veldig usikker, fått mye kjeft og ris siden de ikke duget til jakt? Er selvfølgelig ikke en selvfølge, men man vet aldri. Selvfølgelig skal disse få ett hjem og, men kan det være lurt å ha en usikker tidligere jakt hund som førstegangshund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste uansett rase er at hunden får nok stimuli, oppmerksomhet og får være med familien i hverdagen så den er fornøyd. Hvor mye som kreves for å få til dette vil jo da variere fra rase til rase. Om du orker og vil ha en hund med sånne instinkter og en sånn væremåte og er beredt på å la den få utfolde seg godt (gjerne noe mer enn å bare gå i bånd å tusle, feks trekk og kløv, løpe løs om/når det går an osv) så er det ikke noe problem sånn rent dyrevellferdsmessig å ha en jakthund eller noe annet.. Da må du bare finne en oppdretter som vil selge deg en, men det er jo ikke slik at alle valper i alle kull har jegere som står i kø for å kjøpe dem og da må jo selvsagt oppdretter før eller siden velge noen av de andre, selv om de sikkert gjerne skulle hatt jaktinteresserte til alle valper mtp premiering osv. Men det viktigste for alle i bunn og grunn er nok et godt hjem. Om du i tillegg har mulighet til å trene jakt så er det jo supert. Er det noe jeg hører alle jeg kjenner med jakthund si, så er det at selv om de gjerne gjør andre ting også, så er ingenting som å se hunden på jakt i sitt rette element, det er der den virkelig trives og vil være. Men nødvendig er det selvsagt ikke.

Edit: Er ofte alltids en ung/voksen jakthund en eller annen plass som skal omplasseres fordi den ikke er en veldig god jakthund, men selv om de er brukt på jakt må jo det være supert for dere? Dere kan jo få vesentlig mye mer jakt i en hund dere får som valp som har masse instinkter enn en som er prøvd og ikke helt har interessen for det. En setter uten jaktinnstinkt får dere nok ikke uansett, samme hvor tidlig dere får den og hvordan/hvor mye dere trener, det ligger så i dem.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du liker med engelsk/irsk setteren? Hvilke egenskaper er det som tiltaler deg?

Jeg er og litt slik- hvorfor ha en jakthund når man ikke jakter, det finnes jo så utrolig my andre raser med samme egenskapene minus jaktinstinktet. :) Men igjen, det går jo fint ann og ha fuglehund uten og jakte og, med mye fysisk og psykisk trim :)

Og jeg tror ikke det skal være problem å kjøpe valg om man ikke kan noe om jakt, men vil lære. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at voksne jatkhunder som omplasseres ofte har fått en sikkelig hard oppvekst og kan være veldig usikker, fått mye kjeft og ris siden de ikke duget til jakt?

Seriøst????

Skal man ha jakthundrase som selskapshund, har man i utgangspunktet to alternativer;

- Kjøpe/overta en voksen hund som ikke fungerer jaktmessig (nei, jegere mishandler ikke hundene sine noe mer enn andre!)

- Kjøpe valp. Da er man gjerne overlatt til mindre seriøse oppdrettere, de som har for dårlig meriterte hunder til at de får solgt dem, evt. eksteriøroppdrettere - som det desverre finnes innen enkelte raser. Uansett støtter man i så fall et oppdrett som ikke gavner rasen. Jevnt over får du ikke kjøpt jakthund uten å jakte, fra en seriøs oppdretter med gode avlsdyr ;)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casen med å kjøpe eller omplassere en voksen hund er jo at man egentlig aldri vet hva man får? Får jo heller ikke formet hunden helt etter ditt hjem. Er ofte en grunn til at voksne hunder omplasseres. Jeg tenker at voksne jatkhunder som omplasseres ofte har fått en sikkelig hard oppvekst og kan være veldig usikker, fått mye kjeft og ris siden de ikke duget til jakt? Er selvfølgelig ikke en selvfølge, men man vet aldri. Selvfølgelig skal disse få ett hjem og, men kan det være lurt å ha en usikker tidligere jakt hund som førstegangshund ?
Tror du sitter fast i et annet århundre! De aller fleste fuglehundeiere bruker positive metoder i trening av sin hund. Litt nei og fy er det jo, men det er langt fra det og mishandle en hund. Og jo man får kjøpt jakthund fra seriøse oppdrette uten å være jeger. Særlig om man er litt interessert i å lære og aktivisere hunden slik den fortjener. Derfor jeg er så kritisk på det at man må være dønn ærlig!
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fast i et annet år hundre. Jeg ser ofte eksempler på at eldre jegere er harde mot hundene sine, det er et faktum. Er veldig glad det er en ny utvikling der det faktisk brukes positiv forsterkning, og er veldig glad de nye og fleste jegere bruker dette. MEN det finnes nok av de som ikke gjør det. For ikke så lenge siden så jeg en video av en som vridde øret til jakthunden sin for å lære den apport, er det jeg som sitter i et annet århundre som eller den som gjør det mot hunden? Mange var imot dette, men enda flere jublet og sa det var sånn det skulle gjøres......

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kjøpt valp fra seriøse og flinke oppdrettere uten å drive med jakt. De vil jo selvfølgelig at mesteparten av hundene i kullet skal stilles på prøver og jaktes med, for å kunne se resultatet av sitt eget avlsarbeid, men de er mest opptatt av at hundene skal ha det bra (var nettopp en diskusjon om dette på fb på engelsk setter siden).

Jeg har selv kjøpt to stk og vært helt ærlig på at jeg ikke driver med jakt, men at jeg kan ha lyst til å trene det om det lar seg gjøre. Ene hunden min er kjøpt av en av norges beste oppdrettere ES, det var ikke noe problem, og de har fortalt meg flere ganger at de er så glad for at jeg kjøpte hund av de og at jeg er så flink med han. De liker at jeg bruker hundene mine mye.

Jeg tenker at om man har en relasjon til rasen, er oppvokst med den, hatt en før osv, så er det greit å kjøpe en, for (vi fuglehundentusiaster forstår dette) en blir veldig forelsket i disse flotte skapningene. De er enkle og ukompliserte hunder, sett bort fra dette med stor radius på en del, og klarer man å gi de et godt liv med mye aktivitet og stimuli, så ser jeg ingen problemer med at du skal kjøpe en slik hund. Når det er sagt, så finnes det nok andre raser som passer like godt, og kanskje bedre. Jeg skal ha ny rase når jeg skal ha neste hund, og sliter med å finne mange av de egenskapene jeg ønsker fra setteren i en annen hund, kombinert med andre egenskaper jeg ønsker. For meg er det innerst inne ingen annen rase som gjelder, men det er nok fordi jeg i tillegg har en relasjon til akkurat engelsk setter og tenker med hjertet ;)

Jeg tenker at det viktigste er at setteren brukes, og at den får løpe. Det beste mine vet i hele verden er de lange skogsturene våre hvor de får løpe løs. Det topper alt i hele verden for dem :) Jeg tror mange settere får mye mindre aktivitet og stimuli enn mine, så jeg har ikke dårlig samvittighet for å ha de. Grunnen til nytt rasevalg neste gang har ikke noe med jakt/ikke jakt å gjøre :)

I utgangspunktet anbefaler jeg ikke setter til noen som "bare" skal ha en familiehund, for det er hunder med mye instinkter og de liker å få bruke kroppen sin, ikke rusle en time i nabolaget. Og da vil mange andre raser nok tilfredsstille dine behov. På en annen side, så tenker jeg at om det ikke gjør det noe at hunden ikke alltid kan gå løs, og at den heller velger fugl og natur over deg, så why not? Gitt at du kan gi en slik hund det den trenger (og det er ikke vanskellig, synes jeg da, men krever at man vet hva en slik hund trives med og trenger).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fast i et annet år hundre. Jeg ser ofte eksempler på at eldre jegere er harde mot hundene sine, det er et faktum. Er veldig glad det er en ny utvikling der det faktisk brukes positiv forsterkning, og er veldig glad de nye og fleste jegere bruker dette. MEN det finnes nok av de som ikke gjør det. For ikke så lenge siden så jeg en video av en som vridde øret til jakthunden sin for å lære den apport, er det jeg som sitter i et annet århundre som eller den som gjør det mot hunden? Mange var imot dette, men enda flere jublet og sa det var sånn det skulle gjøres...

Den som gjorde dette definitivt. Jeg er veldig aktiv i ES miljøet og ser ikke slik behandling.

Jeg vil gå så langt som å si at over flesteparten er positive.

Men klart noen henger jo igjen, men trenden går rett vei. Det henger jo folk igjen i alt annet også, men man fraråder vel ikke omplassering av den grunn.

Nok om det, jeg ville bare at TS ikke skulle bli redd for omplasseringshund basert på ditt innlegg, og ønsket derfor å komme med mitt inntrykk og synspunkt for å nyansere litt. En evt diskusjon om tema kan vi evt ta i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kjøpt valp fra seriøse og flinke oppdrettere uten å drive med jakt. De vil jo selvfølgelig at mesteparten av hundene i kullet skal stilles på prøver og jaktes med, for å kunne se resultatet av sitt eget avlsarbeid, men de er mest opptatt av at hundene skal ha det bra (var nettopp en diskusjon om dette på fb på engelsk setter siden).

Jeg har selv kjøpt to stk og vært helt ærlig på at jeg ikke driver med jakt, men at jeg kan ha lyst til å trene det om det lar seg gjøre. Ene hunden min er kjøpt av en av norges beste oppdrettere ES, det var ikke noe problem, og de har fortalt meg flere ganger at de er så glad for at jeg kjøpte hund av de og at jeg er så flink med han. De liker at jeg bruker hundene mine mye.

Jeg tenker at om man har en relasjon til rasen, er oppvokst med den, hatt en før osv, så er det greit å kjøpe en, for (vi fuglehundentusiaster forstår dette) en blir veldig forelsket i disse flotte skapningene. De er enkle og ukompliserte hunder, sett bort fra dette med stor radius på en del, og klarer man å gi de et godt liv med mye aktivitet og stimuli, så ser jeg ingen problemer med at du skal kjøpe en slik hund. Når det er sagt, så finnes det nok andre raser som passer like godt, og kanskje bedre. Jeg skal ha ny rase når jeg skal ha neste hund, og sliter med å finne mange av de egenskapene jeg ønsker fra setteren i en annen hund, kombinert med andre egenskaper jeg ønsker. For meg er det innerst inne ingen annen rase som gjelder, men det er nok fordi jeg i tillegg har en relasjon til akkurat engelsk setter og tenker med hjertet ;)

Jeg tenker at det viktigste er at setteren brukes, og at den får løpe. Det beste mine vet i hele verden er de lange skogsturene våre hvor de får løpe løs. Det topper alt i hele verden for dem :) Jeg tror mange settere får mye mindre aktivitet og stimuli enn mine, så jeg har ikke dårlig samvittighet for å ha de. Grunnen til nytt rasevalg neste gang har ikke noe med jakt/ikke jakt å gjøre :)

I utgangspunktet anbefaler jeg ikke setter til noen som "bare" skal ha en familiehund, for det er hunder med mye instinkter og de liker å få bruke kroppen sin, ikke rusle en time i nabolaget. Og da vil mange andre raser nok tilfredsstille dine behov. På en annen side, så tenker jeg at om det ikke gjør det noe at hunden ikke alltid kan gå løs, og at den heller velger fugl og natur over deg, så why not? Gitt at du kan gi en slik hund det den trenger (og det er ikke vanskellig, synes jeg da, men krever at man vet hva en slik hund trives med og trenger).

Den setter siden på facebook er jeg også medlem av :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fast i et annet år hundre. Jeg ser ofte eksempler på at eldre jegere er harde mot hundene sine, det er et faktum.

Vil bare skyte inn at jegere er like forskjellige som mennesker flest.

Hilsen gift med en jeger, jakthund i hus, og positive treningsmetoder.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til jeg harlyst på Engelsk Setter er fordi jeg har vært borti rasen mye, var en lærer på ungdomsskolen som jeg gikk, som drev oppdrett av rasen, og det var særlig etter dette jeg fikk mer og mer lyst på rasen, har sett på irsk setter også som jeg har skrevet tidligere.

Jeg kan godt trene jakt dersom det er kravet for og få seg Setter.

Men de fleste jeg har snakket me dom dette sier jeg burde trene jakt med den.

Her var det mye meninger, og mange gode svar :).

Jeg er villig til og dra meget langt for og få taki rasen Engelsk Setter/irsk setter.

Dette med at jeg ikke vil ta meg til en hund som har vært på jakt tidligere, da må også jeg dra på jakt med den? Eller tar jeg helt feil nå?.

Takk for mange gode svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...