Gå til innhold
Hundesonen.no

To hunder, fordeler/ulemper


SynneWoll
 Share

Recommended Posts

Men hvordan løser dere regnestykket to hunder og barn i bilen?

Jeg kunne gjerne tenkt meg en hund til, men vi reiser jo mye på tur, og om ikke altfor mange år håper jeg jo at jeg har barn, så hvordan får dere da egentlig alt med dere? Jeg regner med man får det til på et vis, men er det faktisk mulig med en vanlig stasjonsvogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan løser dere regnestykket to hunder og barn i bilen?

Jeg kunne gjerne tenkt meg en hund til, men vi reiser jo mye på tur, og om ikke altfor mange år håper jeg jo at jeg har barn, så hvordan får dere da egentlig alt med dere? Jeg regner med man får det til på et vis, men er det faktisk mulig med en vanlig stasjonsvogn?

Ja det lurer jeg på og. Har selv en stor Outlander, men allikevel tar det ene hundeburet en god del plass fra bagasjerommet. Men to hunder vil jo bagasjerommet være tatt, ikke plass til barnevogn eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to hunder pga at den eldste tispen er 10 år og vi ville ha en valp i hus før hun går bort.

Ulemper:

kan være tungvindt å gå tur med 2.

Dobbel forkostnader

Dobbel forsikring

dobbel løpetid ? to tisper selvfølgelig.

Fordeler:

Dobbel glede

klarer seg bedre hjemme alene.

Blir flinkere på hundespråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan løser dere regnestykket to hunder og barn i bilen?

Jeg kunne gjerne tenkt meg en hund til, men vi reiser jo mye på tur, og om ikke altfor mange år håper jeg jo at jeg har barn, så hvordan får dere da egentlig alt med dere? Jeg regner med man får det til på et vis, men er det faktisk mulig med en vanlig stasjonsvogn?

Større bil :aww::lol: Vi hadde aldri i verden fått plass i en vanlig stasjonsvogn, men vår hundayH1 så får vi med det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok avhengig av flere faktorer hva man ser som fordeler / ulemper. Jeg merker det ikke på økonomien om jeg forer på 1, 2, eller 3 dvergschnauzere, men 1 eller 3 grander ville vært en annen sak :P Jeg merker ikke så mye annen forskjell enn at det blir trangere i sofaen liksom - de får like mye tur (sammen), de røyter ikke så det ligger ikke igjen mer pels, og jeg trener ikke noe spesielt så det er ikke relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan løser dere regnestykket to hunder og barn i bilen?

Jeg kunne gjerne tenkt meg en hund til, men vi reiser jo mye på tur, og om ikke altfor mange år håper jeg jo at jeg har barn, så hvordan får dere da egentlig alt med dere? Jeg regner med man får det til på et vis, men er det faktisk mulig med en vanlig stasjonsvogn?

Mindre hund :aww::P

Det er plass til 2 pulier, 2 voksne og ett barn i stasjonsvogn. I tilegg til litt pikkpakk..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble faktisk overrasket over hvor stor glede gamlehunden fikk av valpen første gang jeg fikk 2. Jeg trodde de kom til å kose seg sammen, selvfølgelig, men jeg tenkte at de kom til å bli hundevenner. Sånn som de gode hundevennene gamlehunden hadde fra før, altså, hunder han stolte på. Men nei, det ble noe helt annet. Tillitten og det sterke båndet mellom 2 hunder i samme flokk hadde jeg aldri opplevd før. Det unner jeg alle hundemennesker å oppleve med egen hund, for det er rett og slett vakkert.

Ulemper er selvfølgelig kostnader, at problemer blir doblet, plassbehov i hus og bil (avhengig av størrelse). Hvis man er alene med 2 så kan det være vanskelig å ha kontroll i en del situasjoner, som hvis man mister et fat på gulvet og man må holde begge hundene unna og i tillegg vaske og fjerne glasskår, eller at hundene absolutt vil hilse på besøkende i finklær. Sånt handler jo mye om trening, men det kan være lettere sagt enn gjort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte pensjonere eldstemann med skader når hun var 6 år faktisk. Jeg savnet miljøet i klubben men eldstemann kunne ikke komme tilbake med forkalkninger og låsninger i kroppen.

Dermed så skaffet jeg meg en hund til når eldstemann ble 8 år.

Det har virkelig gjort godt mer liv i eldstemann, yngste har hatt en eksemplarisk god læremester i eldstemann. De er kjempe gode venner og veldig glad når de ser hverandre igjen etter atskillelser.

Selskap i hverandre når man er på jobb.

Ulempen er jo dobbelt så dyrt da og vanskeligere å få hundepass til 2. Forsikringer og mat er dyrere.

Det som også er litt vemodig når en reiser på trening er at eldstemann står og ser etter oss for det er jo henne som var vant til å få bli med. Blikket på henne i de situasjonene er vanskelig. Men hun har det bedre med pappaen sin og få turer isteden for å ligge i en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan løser dere regnestykket to hunder og barn i bilen?

Jeg kunne gjerne tenkt meg en hund til, men vi reiser jo mye på tur, og om ikke altfor mange år håper jeg jo at jeg har barn, så hvordan får dere da egentlig alt med dere? Jeg regner med man får det til på et vis, men er det faktisk mulig med en vanlig stasjonsvogn?

Nå har ikke jeg stasjonsvogn, men en Caddy med 5 seter. Jeg har plass til to hunder og 4 personer, skal vi på langtur blir det klart verre med mye bagasje, men da kan du kjøpe/låne en takboks å få unna mye der. Ellers har jeg bygget opp buret slik at jeg kan stue bagasje e.l under dobbeltburet (det går sikkert ikke i vanlig stasjonsvogn tho).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg stasjonsvogn, men en Caddy med 5 seter. Jeg har plass til to hunder og 4 personer, skal vi på langtur blir det klart verre med mye bagasje, men da kan du kjøpe/låne en takboks å få unna mye der. Ellers har jeg bygget opp buret slik at jeg kan stue bagasje e.l under dobbeltburet (det går sikkert ikke i vanlig stasjonsvogn tho).

Har du vanlig Caddy eller Maxi? Og hvordan er det å sitte i baksetene?

Vurderer nemlig Maxi om/når det blir to hunder her.

Og da tror jeg vår Octavia vil bli for liten, ihvertfall alene (uten skiboks, evt henger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at det er noe særlig mer jobb med to hunder enn da vi bare hadde en. Det kan være litt mer klønete på tur, og hadde sikkert oftere vært mer klønete om de var større (mine er rundt 11 kg hver). Jeg har ikke merket noe forskjell i om det er vanskelig å få pass eller ikke til dem, og de funker så bra sammen at det ikke er noe stress :)
Økte fôrkostnader kan jeg ikke si jeg merker noe særlig til, det er jo ikke som om de skal ha kilovis av mat hver hver dag, men forsikringen er selvfølgelig dobbelt så dyr. Og det blir jo flere kurs og aktiviteter når det er to, men det klarer vi fint å tilpasse oss til.

Akkurat nå har vi en tredje på besøk, og hadde jeg fått en tispe som henne i hus fast kunne jeg godt hatt tre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To hunder, kjekt at hundene har selskap av hverandre både hjemme og ellers. Kan være mer jobb, dyrere og kan evt problemer blir gjerne 4 ganger større med 2 kontra 1. Utfordringer kan også komme bare fordi man har to hunder som øser opp hverandre. Her kommer det stort sett til å være to hunder i hus hele tiden så lenge jeg har mulighet. Fordi de har selskap i hverandre og enda kulere å snørekjøre :)

Men hvordan løser dere regnestykket to hunder og barn i bilen?

Jeg kunne gjerne tenkt meg en hund til, men vi reiser jo mye på tur, og om ikke altfor mange år håper jeg jo at jeg har barn, så hvordan får dere da egentlig alt med dere? Jeg regner med man får det til på et vis, men er det faktisk mulig med en vanlig stasjonsvogn?

Det går, men litt avhengig av hvor store hunder og hvor mye bagasje man skal drasse med seg. Hos meg så tar buret hele bagasjerommet, men med 3 eller 4 personer så vil det være litt plass inne i bilen og en takboks kan ta unna en god del :)

Ellers så er det større bil eller hundehenger som er alternativer. Finnes jo en del store stasjonsvogner også nå da, både de "vanlige" som bare er veldig lange og får et dypt og godt bagasjerom, eller de som er en del høyere så man kan stable i høyden litt lettere sånn ala touran osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg har to, og det er først og fremst fordi den første hunden ikke kan brukes til noe annet enn å rusle rolige turer i nabolaget, pga helse.

Jeg ønsket også en litt større, og annen rase i hund nummer to.

Mine to er veldig forskjellige på alle måter, og det er litt styr, men det er mest styr med han som kom først pga de hensyn som må tas. Litt styrete å gå tur med dem sammen, siden de er så forskjellige.

Og det er styr ift pass med hun som er større. Mye enklere å få pass til den minste, samtidig som den største tåler mye mer av kulde og vær, og derfor ikke er så avhengig av å være inne om vi er borte hos folk som f.eks har allergi e.l

De har veldig selskap, og glede av hverandre..

Jeg har en tispe, og en hannhund, og hvis ikke hannhunden hadde vært kastrert, så hadde jeg nok ikke skaffet meg tispe som hund nummer to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vanlig Caddy eller Maxi? Og hvordan er det å sitte i baksetene?

Vurderer nemlig Maxi om/når det blir to hunder her.

Og da tror jeg vår Octavia vil bli for liten, ihvertfall alene (uten skiboks, evt henger).

Vanlig. Caddy Life heter den vel på fint :P

Vi kjørte fra Haugesund til Charlottenberg i sommer med bilen, og setene her helt ok å sitte i. Det er ikke samme komforten som Audien vi har nå eller Mondeoen vi hadde tidligere, men min mor syns det var helt greit å sitte der så lenge :)

Vi kjører til Spania om sommeren, og en slik tur vil ikke være behagelig, men fra Haugesund til Sverige er helt greit :)

Ei venninne har Maxi og det er jo drømmeplass når du har barn og hund. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig. Caddy Life heter den vel på fint :P

Vi kjørte fra Haugesund til Charlottenberg i sommer med bilen, og setene her helt ok å sitte i. Det er ikke samme komforten som Audien vi har nå eller Mondeoen vi hadde tidligere, men min mor syns det var helt greit å sitte der så lenge :)

Vi kjører til Spania om sommeren, og en slik tur vil ikke være behagelig, men fra Haugesund til Sverige er helt greit :)

Ei venninne har Maxi og det er jo drømmeplass når du har barn og hund. :)

Hørtes veldig bra ut! Da håper jeg vi får råd til å oppgradere en dag :)

Baksetene i Octavia er heller ingen luksus, men det funker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes veldig bra ut! Da håper jeg vi får råd til å oppgradere en dag :)

Baksetene i Octavia er heller ingen luksus, men det funker ;)

Da blir sikkert ikke overgangen så stor :) Jeg syns for eksempel ikke baksetene i Pajeroen jeg hadde før var bedre enn de jeg har i Caddyen nå. Det jeg liker veldig godt med Caddyen er at det er så høyt under taket, du føler deg ikke inneklemt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei BC tispe på 7 år, nettopp hentet hjem en BC valp, tispe det også. Her er mine + og - med 2 hunder:

+ alltid lekekompis tilgjengelig, hundene mine har masse glede av hverandre og hun eldste har blitt 3 år yngre med en liten en i hus

+ flere hunder å trene, flere hunder å utvikle, man har mer "fasit" i en hund og kan lettere jobbe mot et mål med den andre

+ blanke ark, nye muligheter

+ alltid en utvilt hund man kan trene

+ "feilene" man gjorde med den forrige kan man unngå med den nye

- mer utgifter

- mer styr for å finne pass hvis man skal bort

- litt dårlig samvittighet når den ene er ute å trener mens den andre sitter i bilen (selvom det kanskje ikke er grunn for det)

Jeg kjøpte i hovedsak en hund til for å ha en til å trene og konkurrere med. Gamlemor har sine begrensninger pga kropp, hode og helse og med den nye hunden var jeg veldig bevisst på hva slags type og hvilke linjer jeg ville ha. Veldig artig å trene en som har mye å lære, en "utlært" hund er som regel ganske godt satt i gamle mønstre og utviklingen er ikke like stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to.

Negativt :
-Dobbelt så dyrt.
-Dobbelt så mye hår inne når de røyter.
-Tar mer plass (ikke et problem hos oss, vi har stor plass)
-Flokkatferd blir sterkere, f.eks om den ene jager eller bjeffer, henger den andre seg på -ergo de blir vanskeligere å roe ned.

Positivt:
+ Jeg ser at de uten tvil har ufattelig stor glede i hverandre. De sover inntil hverandre, leker sammen, snuser sammen, gjør alt sammen egentlig.
+ Begge er veldig treningsvillige, fordi de konkurrer med hverandre om min gunst haha. Spesielt den eldste er blitt mer på mtp trening.
+ Morsommere å gå tur med to enn en.
+ Når den ene ikke vil ha kos, vil den andre det, og motsatt.
+ Er man to om det, f.eks samboere, kan vi gå tur med hver vår hund.
+ Dobbel trekkraft på sykkel/joggetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe er om hundene ikke går overens med hverandre. Da blir det masse ekstraarbeid på alle måter. Vi trodde over lengre tid at en av våre måtte flytte ut, men heldigvis fikk vi kontroll på sakene etter hvert.

Det positive er at hundene har selskap i hverandre. Det er også veldig gøy for meg å se på samspillet dem i mellom, og hvor avhengige de har blitt av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...