Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Akkurat nå, simira skrev:

Det var det som var foreslått. Og det er gode argumenter både for og mot, synes jeg. Du får involvere deg i rallyen og engasjere deg i neste revisjon av reglene. Det trengs definitivt flere som vil engasjere seg, ikke bare mene. ;)

Skal iallefall huske å meine noke på neste revisjon =D Enn så lenge skal eg få en tittel på Frida Frosk =) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest noe særlig i tråden her, men nybegynnertips?
Altså jeg vet så og si ingenting om RL, men har en hund som ikke funker til trekk så da tenkte jeg hun skulle få prøve noe annet :)

Finnes det f.eks. en kilde hvor man kan se korrekt utføring av noen grunnleggende skilt så man kunne vasa litt rundt på egenhånd? Kommer meg ikke på noen trening sånn umiddelbart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Altså jeg vet så og si ingenting om RL, men har en hund som ikke funker til trekk så da tenkte jeg hun skulle få prøve noe annet :)

Finnes det f.eks. en kilde hvor man kan se korrekt utføring av noen grunnleggende skilt så man kunne vasa litt rundt på egenhånd? Kommer meg ikke på noen trening sånn umiddelbart.

Her er regelverket samt forklaringer av øvelsene: http://web2.nkk.no/filestore/Regelverk_utstilling_agility_lydighet/Revidertregelverkrallylydighet_010118.pdf

Selve skiltene kan du finne på hjemmesiden til rally-lydighet (bare google det) :) 

---------------------

Jeg skal konkurrere for første gang om et par uker. Noen tips? Har aldri konkurrert i noe tidligere. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutes ago, Snøfrost said:

Det ligger ganske mange rallyfilmer på youtube. Det er selvfølgelig ikke alle som går feilfritt (de færreste faktisk), men de fleste er helt fint å trene etter.

7 minutes ago, mushi said:

Her er regelverket samt forklaringer av øvelsene: http://web2.nkk.no/filestore/Regelverk_utstilling_agility_lydighet/Revidertregelverkrallylydighet_010118.pdf

Selve skiltene kan du finne på hjemmesiden til rally-lydighet (bare google det) :) 

---------------------

Jeg skal konkurrere for første gang om et par uker. Noen tips? Har aldri konkurrert i noe tidligere. 

Sånn generelt, les øvelsesbeskrivelsene grundig. Når de er på plass er det meste gjort (så lenge hunden vet hva den skal gjøre). Jeg oppfordrer alle ferske til å prøve å slappe av og ha det gøy med hunden. Bruk ros og gjør det morsomt, så kan du få presisjonen i øvelsene på plass når dere har konkurrert en gang eller tre. Husk at du som oftest har goood tid i ringen, ikke stress med tiden, men fokuser heller på å motivere hunden. Og slapp av med båndet, pass på å ikke hale den stakkars hunden rundt i ringen.

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, simira skrev:

Det ligger ganske mange rallyfilmer på youtube. Det er selvfølgelig ikke alle som går feilfritt (de færreste faktisk), men de fleste er helt fint å trene etter.

Sånn generelt, les øvelsesbeskrivelsene grundig. Når de er på plass er det meste gjort (så lenge hunden vet hva den skal gjøre). Jeg oppfordrer alle ferske til å prøve å slappe av og ha det gøy med hunden. Bruk ros og gjør det morsomt, så kan du få presisjonen i øvelsene på plass når dere har konkurrert en gang eller tre. Husk at du som oftest har goood tid i ringen, ikke stress med tiden, men fokuser heller på å motivere hunden. Og slapp av med båndet, pass på å ikke hale den stakkars hunden rundt i ringen.

Lykke til!

Takk! Jeg tror det skal gå bra. Luna er kjempeflink, men sliter med miljø. Tellus er hormonlus og det går som det går. Han er 9 mnd i dag faktisk, så akkurat innafor i alder.  Ja, jeg tenker at det fokus er å ha det gøy! Et par øvelser vi ikke kan enda, men mirakler skjer. Er det 5 ekstra repetisjoner jeg kan ha? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
Just now, mushi said:

Takk! Jeg tror det skal gå bra. Luna er kjempeflink, men sliter med miljø. Tellus er hormonlus og det går som det går. Han er 9 mnd i dag faktisk, så akkurat innafor i alder.  Ja, jeg tenker at det fokus er å ha det gøy! Et par øvelser vi ikke kan enda, men mirakler skjer. Er det 5 ekstra repetisjoner jeg kan ha? 

Ja, og husk at du gjør det tydelig at du repeterer f.ex går flere skritt tilbake, tar opp hånda og indikerer ol.  Men om du kan bruk heller en dobbeltkommando ol enn å repetere :) mtp poengtrekk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Anette skrev:

Ja, og husk at du gjør det tydelig at du repeterer f.ex går flere skritt tilbake, tar opp hånda og indikerer ol.  Men om du kan bruk heller en dobbeltkommando ol enn å repetere :) mtp poengtrekk. 

Fint tips! Målet er å ikke bli disket. 🤞👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, mushi said:

Fint tips! Målet er å ikke bli disket. 🤞👍

Synes du skal endre det til at målet er å ha det gøy og komme gjennom banen! Hvis man er litt nervøs og stressa så er det fort gjort å få en sitt for mye eller for lite i sitt foran-øvelsene for eksempel. Og gå til 200 poeng ellers... Selv folk som går elite lydighet disker kl1 rally på "tullefeil". ;)

(men klart, det er morsomt å komme gjennom uten disk altså)

Endret av simira

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Snøfrost skrev:

Nybegynnertips: Gå et kurs for å få grep om reglene om du tenker konkurrere :) 

Som nevnt masse videoer å finne av rally, deriblant på YouTube. I regelverket står øvelsene ganske fint forklart. Hvis det er ønskelig, så kan man prøve sette sammen en skilt for skilt-video?

———

Er det noen som har konkurrert noe med nytt regelverk i år som har noen tilbakemelding å komme med? Funker det, vanskelig, overraskelser, trender? Jeg har ikke fått sett noe rallystevner i år enda, og tenker ikke gå noen på et par måneder selv, så feedback hadde vært fint å kunne snuffe på :ahappy: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, maysofie said:

Nybegynnertips: Gå et kurs for å få grep om reglene om du tenker konkurrere :) 

Som nevnt masse videoer å finne av rally, deriblant på YouTube. I regelverket står øvelsene ganske fint forklart. Hvis det er ønskelig, så kan man prøve sette sammen en skilt for skilt-video?

———

Er det noen som har konkurrert noe med nytt regelverk i år som har noen tilbakemelding å komme med? Funker det, vanskelig, overraskelser, trender? Jeg har ikke fått sett noe rallystevner i år enda, og tenker ikke gå noen på et par måneder selv, så feedback hadde vært fint å kunne snuffe på :ahappy: 

Lenge til det blir noen konkurranse her, men øve på litt greier kan man jo gjøre først. Er vel flere klubber i nærheten som innimellom trener, så kan sikkert få være med en av dem/melde meg inn hvis jeg kommer så langt. 

Takk til alle for tips så langt! 
Kikka på regelverkt, funnet skilt pdf'en og sett et par "forklaringsvideoer" på youtube. Jeg synes det er lettere å forstå hva de er ute etter hvis jeg har sett det utført først. Hvorvidt det er perfekt eller ikke er ikke så nøye, bare jeg forstår hva de sånn ca er ute etter så jeg kan trene litt. 
Punkt 1: få bikkja til å sette legge seg mens jeg står ved siden av henne :lol:
hun er (for mine hunders vedkommende) flink på lineføring og sitter automatisk når jeg stopper (har blitt trent i hverdagslydighet tidligere). Men ligge er ikke sånn supermoro alltid, så kan jo starte der + litt vendinger. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har klart å melde meg på klasse 3 i stedet for klasse 1! Hjelp. Fikk PM akkurat. Er dette mulig å endre? Må ha gått helt surr i klassene, i LP er de jo omvendt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, mushi skrev:

Har klart å melde meg på klasse 3 i stedet for klasse 1! Hjelp. Fikk PM akkurat. Er dette mulig å endre? Må ha gått helt surr i klassene, i LP er de jo omvendt. 

Nei, det er likt i lp med unntak av høyeste klasse som kalles FCI3. 

Det er bare å sende en mail til arrangør så går det nok helt fint :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Teserere skrev:

Nei, det er likt i lp med unntak av høyeste klasse som kalles FCI3. 

Det er bare å sende en mail til arrangør så går det nok helt fint :)

Takk, det ordnet seg! 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive