Gå til innhold
Hundesonen.no

Rallytråden!


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei. Ikke så mye tid til å skravle... MEN NÅ ER JEG AUTORISERT DOMMER!

Ja, det må jo kunne sies å være en vellykket Sverige-tur. 3x kvalik, svensk mellomtittel og søndag klinket vi jammen til med pallplass også  Jeg trodde jeg hadde lest meg godt opp på regelverket for s

Klasse 1-debut i dag, og jammen klinket vi til med 195 poeng og direkteopprykk! Det hadde jeg virkelig ikke trodd i mine villeste fantasier engang

Posted Images

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Noen som skal konkurrere i Tromsø i helga?

Jeg skulle dømme, men sitter hjemme med kraftig virusinfeksjon i halsen og prøver å hindre lungene i å hoppe ut i hosteanfallene. :( Lykke til med stevnet! Så bra at det er fint vær for de som skal starte (men Tromsøhundene er kanskje ikke vant til det? :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, simira skrev:

Jeg skulle dømme, men sitter hjemme med kraftig virusinfeksjon i halsen og prøver å hindre lungene i å hoppe ut i hosteanfallene. :( Lykke til med stevnet! Så bra at det er fint vær for de som skal starte (men Tromsøhundene er kanskje ikke vant til det? :P ).

Å, var det du som egentlig skulle dømme! Så kjedelig at du ble syk da :hmm: Nei dette været er nok ikke vi vant til, tror min hund hadde dødd av heteslag etter tre skilt hvis vi skulle konkurrert :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mokken skrev:

Flere dumme spørsmål fra meg.... :P

Regner med at det kommer pm en gang før stevnet, er det vanelig med ca 1 uke før som utstilling/ag osv? 

Pleier arrangørene å legge ut startlister i forkant av konkurransen? 

Når PM kommer varierer veldig! De regner med å sende NM-PMen nå halvannen uke før stevnet, tidligere har jeg fått både dagen før og to uker tidligere. Vanligvis en uke før. Som regel inneholder de også startlister, ja. Dog er det ofte litt endringer om det er andre stevner i regionen i mellomtiden pga mye opprykk :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, maysofie skrev:

Når PM kommer varierer veldig! De regner med å sende NM-PMen nå halvannen uke før stevnet, tidligere har jeg fått både dagen før og to uker tidligere. Vanligvis en uke før. Som regel inneholder de også startlister, ja. Dog er det ofte litt endringer om det er andre stevner i regionen i mellomtiden pga mye opprykk :)

Takk for svar! Ja, jeg tar litt høyde for variasjoner, og spesielt nå som det er ferietid for mange :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp! Trenger tips til kommandoord !! Eg bruker mykje handteikn, men vil gjerne ha kommandoord på øvelsane også

skilt nr.304 rygge tre steg bakover. Mange seier "på-plass", men mine to er snare og sette seg, så vurderer eit eige kommandoord. Kva gjer dokke?

Sidebytte, 401 og 402. Tips til kommandoord

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, KillaKee skrev:

Hjelp! Trenger tips til kommandoord !! Eg bruker mykje handteikn, men vil gjerne ha kommandoord på øvelsane også

skilt nr.304 rygge tre steg bakover. Mange seier "på-plass", men mine to er snare og sette seg, så vurderer eit eige kommandoord. Kva gjer dokke?

Sidebytte, 401 og 402. Tips til kommandoord

 

Rygge tre skritt bak skal jo gjøres uten stopp og er en veldig flytende bevegelse, så lenge hunden følger med deg bruker de ikke rekke sette seg da din kropp sier forskjellig for å rygge og holdt. Bare å prøve seg frem! Du kan jo gjøre det så enkelt som å si rygge eller plass-rygg/rygg-plass :)

Sidebytte foran har jeg 'foran-fot', bak har jeg 'rundt-fot' (rundt har vi i alle øvelser som inneholder å gå bak meg, avslutninger og helomvendinger). Hvis du har en kommando på høyre-FVF så kan man jo bruke samme kommando på sidebyttene så lenge man har klare håndtegn :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, KillaKee skrev:

Hjelp! Trenger tips til kommandoord !! Eg bruker mykje handteikn, men vil gjerne ha kommandoord på øvelsane også

skilt nr.304 rygge tre steg bakover. Mange seier "på-plass", men mine to er snare og sette seg, så vurderer eit eige kommandoord. Kva gjer dokke?

Sidebytte, 401 og 402. Tips til kommandoord

 

Nå kan ikke yngste hunden som trener rally rygge foreløpig. Eldste hunden som har trent endel lp (og som setter seg raskt), bruker jeg "bak" som kommando ved rygging. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2016 at 9:56 AM, Thea skrev:

Har ikke prøvd det selv, men en tanke: Hva med å dekke skåla med et par lag gladpack, evt med noen gaffelhull for å slippe ut godbitlukt? Så slipper man å kjøpe hønsenetting :)

Tusen takk for tips, dette fungerte veldig greit for oss. :) Fikk testet på trening i dag, og ikke uventet så var hun borte å sjekket skålene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint det fungerte, @mokken :)

Hoho, kjøpt meg noen billige skiltholdere for sommerbruk (til å stikke ned i bakken), lamineringsmaskin og -papir, og printer rallyskilt for harde livet :D Da blir det lettere med konkurranselik trening. Skal bare få kjøpt en rull med sperrebånd fra Biltema nå, så blir det ringbånd også :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må jo kunne sies å være en vellykket Sverige-tur. 3x kvalik, svensk mellomtittel og søndag klinket vi jammen til med pallplass også :D Jeg trodde jeg hadde lest meg godt opp på regelverket for svensk rally, men der er mange små nyanseforskjeller i utførelsen av momentene også, så det ble en bratt læringskurve for både meg og hunden der enkelte ting måtte læres inn på nye måter over natten :P 

oiukag.jpg

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Ja, det må jo kunne sies å være en vellykket Sverige-tur. 3x kvalik, svensk mellomtittel og søndag klinket vi jammen til med pallplass også :D Jeg trodde jeg hadde lest meg godt opp på regelverket for svensk rally, men der er mange små nyanseforskjeller i utførelsen av momentene også, så det ble en bratt læringskurve for både meg og hunden der enkelte ting måtte læres inn på nye måter over natten :P 

oiukag.jpg

Wohoo, gratulerer! Så gøy! :D

Hvilke nyanseforskjeller hadde du ikke tenkt på på forhånd? :) Jeg bor også rimelig nær svenskegrensa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thea skrev:

Wohoo, gratulerer! Så gøy! :D

Hvilke nyanseforskjeller hadde du ikke tenkt på på forhånd? :) Jeg bor også rimelig nær svenskegrensa ;)

Man får f.eks. ikke ta hjelpesteg på sitt-foran-skilt, det gjorde jo jeg konsekvent første dag og fikk en del unødvendige trekk der… Man går heller ikke på tid, og dermed fremstår momentene som mindre «flytende». Jeg fikk kommentar på at jeg ikke måtte ha det så travelt, og skilt som f.eks. sitt-gå rundt skal avsluttes med en markert stopp ved hundens side. Start er også et moment (hunden skal sitte i utgangsstilling). 1-2-3 steg bak (som svenskene har i nybörjarklass) har frivillig avslutning, enten høyre-frem eller venstre-frem (det synes jeg var en stor forbedring foran det norske, da kan du ta så lange eller korte steg du bare vil uten å tenke på å lande ved avslutningsskiltet sånn som vi har det her). Også  man gå på venstre side av skiltene i Sverige. De fleste gjør vel det her og så lenge det er mest hensiktsmessig, men der er det altså en regel for det.

Og herregud så fantastisk å kunne konkurrere med lørva i bånd igjen, ingen tvil om at vi har forhastet oss litt opp i klasse 2 her hjemme altså :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så flott! Gratulerer, @Wilhelmina:D

 

-----------

Vi driver så smått å forbereder oss til stevne i helgen, og hvis været fortsetter som det er nå så blir det en våt affære... I dag har vi trent på kliss våt gressplen, det synes frøkna var høyst unødvendig. Dekk på våt mark var ihvertfall uverdig prinsessen. Så da vet vi hva vi må gjøre denne uken.... Fikse idéer kommer selvfølgelig rett før stevne :P Sukk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Man får f.eks. ikke ta hjelpesteg på sitt-foran-skilt, det gjorde jo jeg konsekvent første dag og fikk en del unødvendige trekk der… Man går heller ikke på tid, og dermed fremstår momentene som mindre «flytende». Jeg fikk kommentar på at jeg ikke måtte ha det så travelt, og skilt som f.eks. sitt-gå rundt skal avsluttes med en markert stopp ved hundens side. Start er også et moment (hunden skal sitte i utgangsstilling). 1-2-3 steg bak (som svenskene har i nybörjarklass) har frivillig avslutning, enten høyre-frem eller venstre-frem (det synes jeg var en stor forbedring foran det norske, da kan du ta så lange eller korte steg du bare vil uten å tenke på å lande ved avslutningsskiltet sånn som vi har det her). Også  man gå på venstre side av skiltene i Sverige. De fleste gjør vel det her og så lenge det er mest hensiktsmessig, men der er det altså en regel for det.

Og herregud så fantastisk å kunne konkurrere med lørva i bånd igjen, ingen tvil om at vi har forhastet oss litt opp i klasse 2 her hjemme altså :P  

Oi, takk for info! Det med startskiltet var det eneste jeg visste fra før... 

Hehe, skjønner deg altfor godt ;) Nesten så jeg gruer meg til å prøve å starte i klasse 2 igjen, selv om det er lenge til... Nå har vi trent mye siden forrige start, og har klart å komme oss gjennom hele baner uten bånd, men det er fortsatt lenge til jeg stoler helt på at han ikke finner på sin egen greie i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte begynne å lage liste jeg over kommandoer :P

Innsitt venstre - på plass
Innsitt høyre - fot
gå rundt høyre - hit
Rygge bakover i front - gå bort :P
 

Neste start blir på NM, får håpe vi slipper 2 poeng fra napp osv da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...