Gå til innhold
Hundesonen.no

Rallytråden!


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

13516552_10156971781205136_7057067223766

Vi trente på spiralen i dag, men jeg glemte kjegler, og treningspartneren hadde bare én kjegle for sine treningsplaner. Så vi improviserte litt. Det sies jo at det er viktig å trene med ulike typer kjegle, så de kan generalisere og ikke bry seg om variasjoner. Mission accomplished :D

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei. Ikke så mye tid til å skravle... MEN NÅ ER JEG AUTORISERT DOMMER!

Ja, det må jo kunne sies å være en vellykket Sverige-tur. 3x kvalik, svensk mellomtittel og søndag klinket vi jammen til med pallplass også  Jeg trodde jeg hadde lest meg godt opp på regelverket for s

Klasse 1-debut i dag, og jammen klinket vi til med 195 poeng og direkteopprykk! Det hadde jeg virkelig ikke trodd i mine villeste fantasier engang

Posted Images

2 timer siden, SFX skrev:

Vi trente på spiralen i dag, men jeg glemte kjegler, og treningspartneren hadde bare én kjegle for sine treningsplaner. Så vi improviserte litt. Det sies jo at det er viktig å trene med ulike typer kjegle, så de kan generalisere og ikke bry seg om variasjoner. Mission accomplished :D

I rally er der jo mye rart på marka, så hvorfor ikke? :lol: V har brukt alt fra pinner og nøkler til fôrsekker, mmatskåler, vannflaske og hunder i 'felles sitt', funker supert!

 

Vi har også trent spiral i dag. Selv om Lyn egentlig ikke kan å gå fot, så fikk man seg et realt klask i trynet i venstre spiral, hele hunden datt av (og borte ble hver gang vi nærmet oss kjeglene)... Selvfølgelig er jo det noe av der mest brukte, sammen med slalåm, i klasse 1, så vi krysser fingrene for bare eventuelt høyre spiral i helga :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maysofie skrev:

I rekrutt så er det tillatt å gi godbit etter skilt med 'stopp', hvordan blir dette etter skilt hvor avslutning er direkte marsj? For eksempel sitt-dekk eller sitt foran-venstre frem.

Etter det jeg har forstått kan du ikke gi ved de skiltene du nevner. Kun ved de som avsluttes med sitt i utgangsstilling. Men da jeg skulle gå rekrutt, fortalte dommeren hvilke skilt vi kunne gi ved, så det er mulig det er vanlig å gjøre belønningsmuligheter helt klart for deltakerne før start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Thea skrev:

Etter det jeg har forstått kan du ikke gi ved de skiltene du nevner. Kun ved de som avsluttes med sitt i utgangsstilling. Men da jeg skulle gå rekrutt, fortalte dommeren hvilke skilt vi kunne gi ved, så det er mulig det er vanlig å gjøre belønningsmuligheter helt klart for deltakerne før start :)

Takk, får høre med dommeren hva hun sier :)

Har aldri gått rekrutt, bare rett i klasse 1, så har ikke før nå faktisk lest regelverket for klassen. Tror Lyn må ha litt introduksjon til å gå når andre folk og hunder er i nærheten, og gå med bånd, for det har vi aldri trent på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, simira skrev:

Det er lov å gi godbit på øvelser som avsluttes med stasjonære øvelser. Det vil si at om du skal gå videre med hunden fra sitt eller dekk så avsluttes ikke øvelsen med stasjonært moment. ;)

Æsj, ville jo gjerne belønnet dekk og fremmarsj :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thea skrev:

Etter det jeg har forstått kan du ikke gi ved de skiltene du nevner. Kun ved de som avsluttes med sitt i utgangsstilling.

Du kan belønne dekk også, hvis skiltet f.eks. er sitt-dekk. Men da må hunden holde posisjonen (dvs. dekk) mens man belønner, ellers disker man.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Du kan belønne dekk også, hvis skiltet f.eks. er sitt-dekk. Men da må hunden holde posisjonen (dvs. dekk) mens man belønner, ellers disker man.

Aha, takk for oppklaringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Wilhelmina skrev:

Påmeldt nybörjarklass i Kalix 29-31 juli:banana:

Husk å gi oss tilbakemelding på svensk oppsett kontra norsk - lykke til! :)

Keo leverte et OK løp på 195p i klasse 3 i dag, og dermed fikk sitt første napp mot elite. Ble en finfin andreplass, 0,4sek bak vinneren med samme poengsum :ahappy:

IMG_20160708_221003.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, @maysofie!

Foenix fikk sin andre førstepremie i klasse 1 i dag, så da er vi et steg nærmere målet om tittel. Håper jeg kan holde forventninger og nerver under kontroll, og ikke fucke det til for oss selv resten av helga - jeg har en tendens til å bli idiot i ringen når det står om noe.

Men fordi jeg tenkte på det i bilen på vei hjem: Må de tre førstepremiene være for tre forskjellige dommere, slik utstillingschampionatet må? For vi har samme klasse 1-dommer i morgen som i dag, så da er det jo en "bortkasta" start, i så fall.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

^fikk ikke fjerna quoten..

1 time siden, SFX skrev:

Gratulerer, @maysofie!

Foenix fikk sin andre førstepremie i klasse 1 i dag, så da er vi et steg nærmere målet om tittel. Håper jeg kan holde forventninger og nerver under kontroll, og ikke fucke det til for oss selv resten av helga - jeg har en tendens til å bli idiot i ringen når det står om noe.

Men fordi jeg tenkte på det i bilen på vei hjem: Må de tre førstepremiene være for tre forskjellige dommere, slik utstillingschampionatet må? For vi har samme klasse 1-dommer i morgen som i dag, så da er det jo en "bortkasta" start, i så fall.

Alle 1.premiene kan være tatt for samme dommer hva gjelder mellomtitlene :) Har dobbelsjekket i regelverket, og selv fått godkjent titler med to 1.premier for en og samme dommer. 

Gratulerer og lykke til de neste dagene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Christine skrev:

^fikk ikke fjerna quoten..

Alle 1.premiene kan være tatt for samme dommer hva gjelder mellomtitlene :) Har dobbelsjekket i regelverket, og selv fått godkjent titler med to 1.premier for en og samme dommer. 

Gratulerer og lykke til de neste dagene! 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår vaps og Emma 1 premiering og napp. Idag Emma 1 premiering og RL1 tittel og napp, Vaps ble forstyrret av folk som plutselig varmet opp og kastet godbiter mellom ringene så ble en sur andre premiering. Men men, ny dag imorgen ?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anette skrev:

Igår vaps og Emma 1 premiering og napp. Idag Emma 1 premiering og RL1 tittel og napp, Vaps ble forstyrret av folk som plutselig varmet opp og kastet godbiter mellom ringene så ble en sur andre premiering. Men men, ny dag imorgen ?

Men de hadde jo inngang til ringen på kortsiden, jeg skjønner godt at folk jobber med hunden rett før de går inn. Jeg var overrasket over hvor stor avstand det var mellom ringene, det har vært romslig og rolig i helga. Men så er jeg vant til å starte LP på stevner hvor en får dele ringbånd med en alt annet enn taus agilityring og har utstillingsringer rundt på resten av kantene, så dette er jo luksus.

Foenix er et ekte matvrak, men hun merket ikke at det var andre på utsiden av ringen til tross for hennes manglende konkurranserutine. Hun gikk med tanke på forholdene et kjempeløp i dag - det bøttet ned, lynte og tordnet og var dét drittværet i en liten halvtimes tid - timet så vi fikk bli gjennomvåte på den tiden ekvipasjen før oss konkurrerte. Men hun gjorde så godt hun kunne, selv om jeg nok ble litt punktert og distrahert av syndefloden som plutselig datt i hodet vårt bare minutter før vi skulle inn.

Jeg mistet henne på et tidspunkt midt i banen fordi jeg begynte å fumle og kløne, men vi tok oss inn og avsluttet "on a high note" med en super spiral og tydelig sakte marsj. Dessverre kødda jeg det til på første øvelsen, som også var spiralen, og klarte å vrenge den og gjøre den motsatt! Ikke oppdaget jeg det heller, for jeg er alltid så forvirret og svimmel i spiralen, så jeg sjanglet ut, skjønte ikke helt hvor jeg var, og skjente videre - så vi hoppet over et skilt også :D Ikke overraskende så ble det en disk - "shame about the handler". Jeg skal ha mer konkurranserutine jeg også - jeg har vel enda ikke gått et tosifret antall baner kombinert med trening og konkurranser. Vi trener mest momenter, men har fått satt opp bane med venner en håndfull ganger, og har nå startet offisielt fire ganger. Så jeg må bare bli flinkere til å memorere baner på kort tid - også skal jeg trene på å gå spiralen uten hund, til jeg kan gå den riktig i søvne mens mine gode venner kaster ting på meg og samtidig ber meg løse matteoppgaver :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får väl avlägga rapport om Våler jag med. Vi gjorde nämligen debut i Elite och det gick som förtjänat - 3 x disk.
Med tanke på att jag inte fått tränat så som jag borde tycker jag hunden skötte sig bra, och nu har vi fått 3 fina scheman på vad vi behöver träna mer på. :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Talli startet kun fredag på Våler da jeg ikke har trent noen RL3 øvelser. Fikk siste nappet da og kan nå titulere seg RL2 (lørdag fokuserte vi derfor på FCI3) 

skulle startet med Arya i RL1 fredag, men trakk henne da jeg fokuserte mer på LP1 lørdag og hun er ikke konkranse vant og kan ikke de "spesielle" delene på RL1 som svenske innsitt og front. Angret etterpå da ingen av de "spesielle" tingene kom, men sånn er det nå :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...