Gå til innhold
Hundesonen.no

Rallytråden!


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

Noen som vet om man kan konkurrere med hund i sele i Sverige? Finner kun dette i regelverket:

"På banan får hund endast bära halsband och koppel. Alla typer av halsband
är tillåtet, utom stackel och andra i lag förbjudna halsband."

Betyr det at hunden bruke halsbånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei. Ikke så mye tid til å skravle... MEN NÅ ER JEG AUTORISERT DOMMER!

Ja, det må jo kunne sies å være en vellykket Sverige-tur. 3x kvalik, svensk mellomtittel og søndag klinket vi jammen til med pallplass også  Jeg trodde jeg hadde lest meg godt opp på regelverket for s

Klasse 1-debut i dag, og jammen klinket vi til med 195 poeng og direkteopprykk! Det hadde jeg virkelig ikke trodd i mine villeste fantasier engang

Posted Images

På 21.6.2016 at 9:22 AM, Anette skrev:

Bli med på telttur sammen oss andre :) evnt får de sove i bilen! :P 

Første stevnehelg i telt, here we come!

Teltplass er bestilt, plugger, barduner, luftmadrasser og kjøleboks er innkjøpt, teltet er sjekket for hull og skal testkjøres i helga :D

Keo er påmeldt alle dager. Lyn skal kanskje gå rekrutt på fredag om det passer seg, men hun finnes ikke trent i slike miljøer eller generelt :lol: Men vi tar det som det kommer med begge to, ingen forventninger!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/23/2016 at 8:46 PM, Wilhelmina skrev:

Vurderer seriøst å melde på en tredagers i Sverige :P Liker at de heller har trekk enn disk hvis man gjør et skilt feil, og ikke minst kan jeg starte på nytt i nybörjarklass med lørva i bånd :lol: Klasse 2 er ikke noe for meg altså...

Jeg gidder nok ikke dra til Sverige, men det hørtes jo ikke så dumt ut:ahappy: Skiltene så relativt like ut. Og så får man vel en fin rosett ved opprykk der og ikke "bare" et bronsemerke ;)

Sliter med å gå uten bånd selv... Trener og trener på det og øyner mulighet for å starte igjen sånn rundt oktober - november når det er innestevner... Skulle ønske utestevnene alltid var inngjerdet akkurat nå! Har sett noen videoer på youtube hvor det er skikkelig drømmesituasjon, type grusbane med høye gjerder på tre sider og fjellvegg på en, og kun én ring... Det er litt enklere enn der hvor det er ringbånd på bakken, åpent landskap og naboring! Jeg vurderer nesten å finne ut hvor det er enklest forhold og dra dit :P Virka som Lomsrally var ganske skjermet også, så hvis det er en årlig greie får jeg dra dit neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får unnskylde meg om dette har blitt skrevet før i tråden, men jeg orker ikke scrolle gjennom 19 sider, og det er sikkert flere som ikke har fått med seg dette. Jeg fant et referat på NRLs sider om hvordan regelverket kanskje blir neste år, og det er spennende forandringer! :D De skal prøve å redusere disk og bruke mer høyttrekk i stedet. De nye klasse 2-øvelsene med direkte dekk og ny tunneløvelse høres bra ut! Sitt under marsj er også kult at kanskje blir tatt inn i elite :) Sitt vri 90 grader venstre ett steg i klasse 1 er også en morsom forandring syns jeg :) Sikkert mer utfordrende for de som starter med rally, men... Husker vi sleit lenge med 90 grader venstre, og fikk ikke ordentlig kontroll over momentet før vi lærte oss 180 grader venstre og skikkelig  bakpartskontroll.

Inntil tre flytende øvelser i sakte marsj lurer jeg på hvordan de løser :o om man skal gå f.eks. spiral i sakte marsj raser sekundene veldig fort.

Her er deler av referatet jeg fant:

"Regelverkgruppen går igjennom hvert og enkelt forslag nøye.
Regelverkgruppen har lagt vekt på følgende punkter:
● Redusere disk (Innføre HT ­ høyt trekk og flere repetisjoner)
● Gjøre regelverket lettere å forstå
● Gjøre trekkene mer generelle, slik at det blir lettere å forstå hva som kan gi trekk
(for eksempel IT trekket)
● Beholde mangfoldet av ekvipasjer
● Utvikle øvelsene i klassene oppover
Hva er fjernet:
● Sidesteg i klasse 1
● Honnør
● Korrigering uten trekk på matskål. Dvs. ikke lenger mulig å korrigere hunden på
denne øvelsen siden dette går i mot verdigrunnlaget til rallylydighet.

Hva er lagt til:
Viktig å påpeke at dette fortsatt er et utkast, enkelte øvelser kan fortsatt bli flyttet på, fjernet eller
lagt til, da helheten i regelverket er viktig for gruppen.
● 2 nye trekk, HT og Helhet
HT ­ høyt trekk ­ 10 poeng.
Helhet ­ 5 poeng ­ helhetsinntrykk av ekvipasjen.
● 1 repetisjon mer i alle klasser (Gir HT og R trekk)
HT om man bruker denne siste repetisjonen.
● 2 øvelser i klasse 1: Sitt vri90 V 1 steg, Snurr
● 4 øvelser i klasse 2: Direkte Dekk frem, DD høyre, DD venstre, Rett tunnel
● 8 tall mat blir til 8 tall fristelse (1 matskål og 1 leke)
● 2 øvelser i klasse 3: Sitt­Dekk­Stå ved holdt, Sidebytte synkron høyre
● 2 øvelser flyttes ned fra elite: Sidebytte bak og Sidebytte helt om mot hverandre
● Ny øvelse: 360 rundt fører.
● 2 nye øvelser i Elite: Sitt under marsj­gå rundt, Sidebytte synkron venstre
● Klasse 3 og Elite ­ Inntil 3 flytende øvelser fra klasse 1 kan utføres i sakte og/eller
springmarsj
● Klasse Elite, Inntil 5 øvelser som normalt utføres på venstre side, kan komme på
høyre, regnes da som Elite øvelse."

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiral  (kjegleøvelsene generelt) vil ikke regnes som flytende øvelse, og derfor ikke komme i sakte/springmarsj.

Mye av dette er ting som har vært diskutert aktuelt for det nye regelverket, men ingenting av dette er endelig. Regelverksforslaget vil legges ut på sidene til NRL når det sendes inn til NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fått lest forslaget enda, men umiddelbart ikke så fan av det helhetstrekket. Ser for meg mye forskjellig dømming, mer enn det allerede er. Samt har jo generelt de med 'dårligere helhetsinntrykk' allerede samlet en haug med trekk.

Da kunne det heller vært lov å belønne ekvipasjer med kjempegodt helhetsinntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TrasselTrollet skrev:

Så gick skrutten ihop sin 3 godkända poäng i klass 3 idag och kan därmed titulera sig själv RL1 RL3. Nästa gång startar vi i elite. Vi som inte kan varken sig högerföring, slalom eller framåtsändning... :P

Gratulerer så mye! Kjempebra jobba, det er jaggu ikke lenge siden dere debuterte, også er dere her allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. juni 2016 at 3:00 PM, Wilhelmina skrev:

Noen som vet om man kan konkurrere med hund i sele i Sverige? Finner kun dette i regelverket:

"På banan får hund endast bära halsband och koppel. Alla typer av halsband
är tillåtet, utom stackel och andra i lag förbjudna halsband."

Betyr det at hunden bruke halsbånd?

Hunden kan konkurrere i sele, fikk bekrefta av RL-instruktør i helga. :) 

Vi har vært på vårt første rallykurs! Aiko starta helga med å bli kjempeglad da jeg tok fram treningsvesten min, som hun ikke har sett på 3-4 år. :lol: Da fikk jeg litt vondt i hjertet, faktisk, hun vil tydeligvis litt mer enn hva hun får lov til nå om dagen. Og for ei STJERNE den bikkja er! :heart: Jeg har brukt de siste åra på å trene kontakt og kontroll, og det er ganske tydelig. Hun kan jo i prinsippet alt, det er litt føring fra meg som skal til, så er hun på G med klasse en. Har lyst til å jobbe inn alle skilter og være flink til å trene på ulik belønningsfrekvens, men hun er skikkelig flink til å gå på bare ros, så det er en ny opplevelse. Skal vurdere å søke om dispensasjon så vi kan konkurrere, om jeg gidder å trene litt mer, vel og merke. :P Hadde med Imouto også, og hun kan litt mer enn det jeg gir henne kred for, men jeg kjenner at jeg er ikke motivert til å starte nyinnlæring og pirking på enda en hund. Jeg synes jo ikke sjølve innlæringa eller treninga er noe gøy, det jeg liker er å gjøre ting med hunden. Jeg liker at Aiko er litt treig, da klarer jeg å henge med. Med Imouto henger jeg etter som et slips og må jobbe med å holde henne inntil meg, og det er litt for slitsomt. :P Dere skulle SETT de første spiralene hun og jeg "gikk". :teehe: Ikke rart en stakkar blir svimmel. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg har så lyst til å svare ja! Men jeg har nettopp begynt i ny jobb, og er alene med begge hundene de neste to ukene, så jeg har rett og slett ikke mulighet. :(

Men jeg ser at det er formidlet til alle dommerene, så det ordner seg! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som veit om noen treningsgrupper i Oslo en kan bli med i? Eller om det er noen hundeklubben med rallygrupper en kan bli medlem av? Jeg merker at jeg er for godt etablert med å bare drive med fysisk trening av jentene til å gidde å trene lydighet aleine, altså. :P Og så vil jeg gjerne trene med noen som kan mer enn meg, ikke for at jeg skal snylte på dem som instruktører, men pga inspirasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Er det noen av dere som veit om noen treningsgrupper i Oslo en kan bli med i? Eller om det er noen hundeklubben med rallygrupper en kan bli medlem av? Jeg merker at jeg er for godt etablert med å bare drive med fysisk trening av jentene til å gidde å trene lydighet aleine, altså. :P Og så vil jeg gjerne trene med noen som kan mer enn meg, ikke for at jeg skal snylte på dem som instruktører, men pga inspirasjonen. 

Jeg mener OODK har en aktiv RL-gruppe - men de har vel ferie nå, som de fleste andre klubber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SFX skrev:

Jeg mener OODK har en aktiv RL-gruppe - men de har vel ferie nå, som de fleste andre klubber.

Ja, de fleste har naturlig nok ferie, så også hundene mine og jeg, men jeg har sjekka opp både Lørenskog hundeklubb og OODK, og kom brått på hvorfor jeg slutta med organisert hundetrening. :P Det var visst ikke BARE at Aiko var crazy, men også at treningsstedene mildt sagt er utfordrende å komme seg til uten bil. 

Så vi får se hva det blir til, dette rallygreiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Er det noen av dere som veit om noen treningsgrupper i Oslo en kan bli med i? Eller om det er noen hundeklubben med rallygrupper en kan bli medlem av? Jeg merker at jeg er for godt etablert med å bare drive med fysisk trening av jentene til å gidde å trene lydighet aleine, altså. :P Og så vil jeg gjerne trene med noen som kan mer enn meg, ikke for at jeg skal snylte på dem som instruktører, men pga inspirasjonen. 

OODK og Lørenskog har aktive og hyggelige grupper. OODK er faktisk ikke så ille offkom-messig, ta buss til Brekkekrysset. Men klart, fra deg må du nok bytte minst en gang. Din Beste Venn har eller hadde treningsgruppe for de som har gått rallykurs der, men er usikker på om den går fortsatt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Ja, de fleste har naturlig nok ferie, så også hundene mine og jeg, men jeg har sjekka opp både Lørenskog hundeklubb og OODK, og kom brått på hvorfor jeg slutta med organisert hundetrening. :P Det var visst ikke BARE at Aiko var crazy, men også at treningsstedene mildt sagt er utfordrende å komme seg til uten bil. 

Så vi får se hva det blir til, dette rallygreiene. 

Momenter på ulike underlag er fint å trene, jeg pleier å oppsøke litt ulike fremmede steder for å generalisere øvelsene. Da er man ikke så avhengig av organisert trening heller, selv om det selvsagt er veldig nyttig å trene sammen med andre også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, simira skrev:

OODK og Lørenskog har aktive og hyggelige grupper. OODK er faktisk ikke så ille offkom-messig, ta buss til Brekkekrysset. Men klart, fra deg må du nok bytte minst en gang. Din Beste Venn har eller hadde treningsgruppe for de som har gått rallykurs der, men er usikker på om den går fortsatt.

Din Beste Venn har en generell treningsgruppe for de som har gått videregående kurs der, men ikke noe spesifikt for rally som jeg har fått vite om (vi gikk rallykurset deres også). Treningsgruppa er litt varierende etter hvem som er leder. Er man heldig, er det noen med rallyinteresse som leder gruppa, men etter det jeg har sett på facebook går de mye tur i stedet for å trene. Dette gjelder Lørenskog, aner ikke hvordan det på de andre avdelingene deres. 

OODK har veldig bra rallymiljø, @SandyEyeCandy:) Går buss forbi der som Simira nevner, og det er så mange hyggelige folk der at det sikkert ikke er umulig å finne noen å sitte på med et stykke :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Wilhelmina skrev:

Momenter på ulike underlag er fint å trene, jeg pleier å oppsøke litt ulike fremmede steder for å generalisere øvelsene. Da er man ikke så avhengig av organisert trening heller, selv om det selvsagt er veldig nyttig å trene sammen med andre også :)

Jeg har visst ikke vært så tydelig: Jeg har "alltid" trent aleine, så poenget er at det gidder jeg ikke lenger. :teehe: Jeg synes nemlig ikke at det er spesielt gøy å trene noe annet enn fysiske ting med hunder, derfor MÅ jeg ha en gruppe eller andre å trene med for å gidde å gjennomføre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...