Gå til innhold
Hundesonen.no

Rallytråden!


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei. Ikke så mye tid til å skravle... MEN NÅ ER JEG AUTORISERT DOMMER!

Ja, det må jo kunne sies å være en vellykket Sverige-tur. 3x kvalik, svensk mellomtittel og søndag klinket vi jammen til med pallplass også  Jeg trodde jeg hadde lest meg godt opp på regelverket for s

Klasse 1-debut i dag, og jammen klinket vi til med 195 poeng og direkteopprykk! Det hadde jeg virkelig ikke trodd i mine villeste fantasier engang

Posted Images

Akkurat nå, Debbie skrev:

Nå har nervøsiteten til SFX  smittet til meg. Så nå lurer jeg på:

Hvilke øvelser er det lett å gjøre feil på i kl2. Hva er lettest å diske på? 

At fører ikke går alle stegene tydelig på skilt 213, ifølge flere dommere jeg har gått for går mange 2,5 steg heller enn 3, så gå alle stegene tyyydelig.

Og på 215 at man ikke løper nok ifra, men starter å gå og så løper. Det gir vel ikke disk da, men IT/5 poeng trekk.

Var de jeg kom på i farten :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Nå har nervøsiteten til SFX  smittet til meg. Så nå lurer jeg på:

Hvilke øvelser er det lett å gjøre feil på i kl2. Hva er lettest å diske på? 

Klasse 1 og 2: 1-2-3 sitt (evt bakover). Tell høyt! Og 90 grader vending mot høyre med steg. Ta et større steg enn du tenker at det må, det blir fort litt lite når du er der inne og er nervøs.

Ellers er det mye småfeil fra fører, ekstra sitter fordi hunden setter seg, reiser seg opp og får ny kommando, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, mokken skrev:

Uoff debut i slutten av mai! Panikktrening er vi ganske god på etterhvert :lol:

Mannen skal prøve å få fri fra jobb for å starte med Khal på samme :D Leela er vel 1 mnd for ung til å starte selvom det ikke er en offisiel konkurranse? Hun mangler 2 uker på 9 måneder da :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wachita skrev:

Mannen skal prøve å få fri fra jobb for å starte med Khal på samme :D Leela er vel 1 mnd for ung til å starte selvom det ikke er en offisiel konkurranse? Hun mangler 2 uker på 9 måneder da :P 

Å så bra, håper det går bra :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2016 at 4:18 PM, SFX skrev:

Ros er kun mellom momentene, ikke sant? Og jeg får ikke lov til å ta på hunden? Men jeg kan si "Foenix fiiiiin" eller "braaaa" eller fjas som "hva du kaaaan!" Jeg må uansett holde rosen rolig, ellers får jeg en hund som hopper ryggende i glede foran meg, og det er et kult triks for en annen anledning :D

Om jeg husker rett, så har jeg en halv meters radius ut fra skiltet til å gjøre øvelsen - men jeg har jo ingen liten hund. Må vi begge være innenfor den halvmeteren? Og trekkes det x antall poeng for hver eneste øvelse om jeg har ekstra avstand? Eller er det en fast poengsum for totalen? Jeg vil ikke risikere at hun tråkker ned skiltene og kjeglene heller, for det gir vel mer trekk?

Dommeren sier ikke fra at øvelsen ble gjort feil, så en kan repetere framfor å diske? Jeg må skjønne selv at vi gjorde feil? Slik at hvis jeg er i tvil, så går jeg om igjen, men om det bare var litt grumsete så går jeg videre.

Du kan la skravla gå hele tida om du vil :) Jeg går ofte sånn "Oi så flink gutt du er da, ja det vet du at du er, nå går vi borti her vettu, og så rundt her, og oi ja, de bjeffer der borte, men det gjør ingenting vettu, bare bli med meg bort rundt her du, så er vi på vei hit, og nå så skal vi hit vettu, ååååå du er så FLINK altså" :D Så lenge man holder seg unna "kom" og "nei" går det meste bra. Og ikke gjør som jeg gjorde en gang, sa "venstre" hver gang vi skulle svinge i spiralen... Oi, som det hopa seg opp med dobbeltkommandoer. Da lærte jeg det :P 

Det er lurt å gå briefingen akkurat sånn som du har tenkt å gå med hunden. Hold luftbåndet til lufthunden din akkurat som du har tenkt å holde det, si de kommandoene du har tenkt å si, legg inn rosende ord hvor du tror hun kommer til å trenge litt ekstra ros, gå som om hun er med. Da er du forberedt mentalt når det er din tur :) Alle er så opptatt av seg selv uansett, så ingen får med seg det - håper hvert fall jeg når jeg går rundt der og prater til absolutt ingen :P 

Den halvmeteren gjelder en av dere og skiltene, ikke kjegler. Så er du redd hun tråkker ned kjeglene, er det bare å gå en god meter unna om det er plass ;) Så lenge en av dere var nærme skiltet til spiralen eller slalomen, får dere ikke trekk for å ta gode svinger og være milevis unna kjeglene. Det kan være greit å se på presiseringer til regelverket, som du finner her: http://www.rally-lydighet.com/regelverk.htm Der står det en del oppklarende ting i rødt. Her er noe jeg kopierte fra spiraløvelsen: "Dersom hunden kommer borti fører eller kjegle så dømmes det FK-fysisk kontakt. Det kan ikke dømmes AV på avstanden til kjeglene."

Man må skjønne selv at man disker, men ofte er det ting man tror man disker på, som egentlig bare fører til f.eks. IT eller RO. Så er det litt grumsete som du sier, så er det aller mest sannsynlig innafor. For eksempel skal et skjevt sitt være helt ekstremt skjevt (over 90 grader!) for å diske på det. Og om du tror du har diska når du går ut av ringen, bli for all del igjen til premieutdelingen likevel :) Noen ganger skal det mer til enn man tror før man disker - og andre ganger disker man på filleting som en glemt sitt eller løping i banen (typisk de siste meterne før mål om det ikke er springmarsj-skilt). Jeg har aldri opplevd at ingen disker, og det gjør på en måte terskelen for start litt lavere også :) Det er en sport med en del disk, og da blir disking litt ufarliggjort også. Man kan gå superbra og likevel diske, eller gå ganske dårlig og ikke diske ;) Så lenge hunden tenker at nå har vi det gøy sammen, så er det en vellykka dag uansett hva kritikkskjemaet måtte si :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
1 time siden, Thea skrev:

Du kan la skravla gå hele tida om du vil :) Jeg går ofte sånn "Oi så flink gutt du er da, ja det vet du at du er, nå går vi borti her vettu, og så rundt her, og oi ja, de bjeffer der borte, men det gjør ingenting vettu, bare bli med meg bort rundt her du, så er vi på vei hit, og nå så skal vi hit vettu, ååååå du er så FLINK altså" :D Så lenge man holder seg unna "kom" og "nei" går det meste bra.

Så lenge man snakker med hunden når den ser på deg. Sier man noe når hunden ser bort blir det regnet som DK iflg flere dommere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og utfyllende svar, @Thea - og til @Christine for presisering. Jeg har sikkert mange spørsmål etter debuten også, men vi må jo bare prøve. En del av meg er sånn "så bortkasta tid og penger om en disker", mens en annen del av meg ser på resultatlistene fra tidligere stevner at en jo havner i godt selskap, det er mye disk. Det er jo det fine med ordinær lydighet, at om en øvelse går skeis, kan en likevel redde inn resten av programmet og få opprykk eller hva en nå ønsker seg. Mens i RL kan en liten tabbe ødelegge alt. Jaja, det er jo en del av gamet.

Og jeg er ikke typen som drar når jeg er ferdig - jeg blir alltid for å få kritikkskjemaet, uansett hvor dritt det har gått i LP. Og jeg synes jeg ofte lærer mye av å se på andre ekvipasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forresten tips fra dommer på det skiltet der man skal rygge bakover med hunden. Du skal iværtfall rygge 3 skritt - mange rygger bare 3, og det kan fort bli 2,5 :P Men dommeren sa minimum 3 skritt, du kan rygge så mange du vil! Så jeg dobbeltsafet sist stevne og tok noen flere skritt, da slipper jeg å stresse med å telle 3 bakover :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristiin skrev:

Fikk forresten tips fra dommer på det skiltet der man skal rygge bakover med hunden. Du skal iværtfall rygge 3 skritt - mange rygger bare 3, og det kan fort bli 2,5 :P Men dommeren sa minimum 3 skritt, du kan rygge så mange du vil! Så jeg dobbeltsafet sist stevne og tok noen flere skritt, da slipper jeg å stresse med å telle 3 bakover :)

 

Hvilken klasse er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Christine skrev:

Så lenge man snakker med hunden når den ser på deg. Sier man noe når hunden ser bort blir det regnet som DK iflg flere dommere. 

Oi, kjekt å vite. Jeg lærte at man var trygg så lenge man ikke sa ting som er åpenbare kommandoord, type "Hei!", "Du!", Her!" eller navnet på hunden. Jeg har ikke en hund som ser på meg konstant, og tror ikke jeg (enda) har fått dk for "åh så flink du er, du er den beste hunden" o.l.  Har kanskje hatt flaks :)

16 minutter siden, SFX skrev:

Tusen takk for langt og utfyllende svar, @Thea - og til @Christine for presisering. Jeg har sikkert mange spørsmål etter debuten også, men vi må jo bare prøve. En del av meg er sånn "så bortkasta tid og penger om en disker", mens en annen del av meg ser på resultatlistene fra tidligere stevner at en jo havner i godt selskap, det er mye disk.

Vet det føles sånn, men det er ikke det, man lærer mye av å diske også. Kanskje finner du ut at hunden konser bedre om du har lengre/kortere oppvarming, gjør mindre/mer dagen før, eller et eller annet som gjør det lettere å gjøre det bra neste gang. Og for hundens del spiller det jo ingen rolle om dere disker eller ikke, de vil bare finne på noe gøy sammen med oss. Jeg syns det blir lettere om jeg prøver å ikke tenke på disking eller premiering, men finner meg et annet mål. F.eks. å få til akkurat det ene skiltet der superbra, eller å komme gjennom bana med godt fokus samme hvordan skiltene i seg selv går, eller si til meg selv at dette bare er et treningsstevne og vi skal bare ha det som en treningsøkt. Hvis jeg klarer å tenke sånn, går det stort sett mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Christine skrev:

Så lenge man snakker med hunden når den ser på deg. Sier man noe når hunden ser bort blir det regnet som DK iflg flere dommere. 

Dette har vært tatt opp blant dommerene, og skal ikke dømmes dk på. Men det kan ofte være vanskelig å skille på hva som tolkes som dk og ikke. Om hunden står og snuser og du sier "ja bra Fido!" for å få den med så vil nok det blir tolket som en dk. Om du roser mens hunden ser i en annen retning skal ikke ha noe å si. Men det kan av og til være en grense som kan være vanskelig å dømme.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

^fikk ikke bort quotene..

@simira Sikkert vanskelig å skille på ja. Jeg spurte en dommer senest denne mnd om hvor mye jeg fikk rose hunden i banen, og fikk da til svar at jeg kunne gjøre det hele tiden så lenge hunden så på meg. Om ikke ville det dømmes som DK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget i går at vi sliter litt med å gå en hel bane uten belønning... Selv om jeg roser hele tiden "mister" jeg frøkna litt etter 10-12 skilt, da blir hun usikker og begynner å henge etter. Hva kan jeg gjøre med dette før klasse 2-debut nå på lørdag? Har jo ikke allverdens tid til å trene :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Wilhelmina skrev:

Oppdaget i går at vi sliter litt med å gå en hel bane uten belønning... Selv om jeg roser hele tiden "mister" jeg frøkna litt etter 10-12 skilt, da blir hun usikker og begynner å henge etter. Hva kan jeg gjøre med dette før klasse 2-debut nå på lørdag? Har jo ikke allverdens tid til å trene :fear:

Jeg syns det hjelper å baklengskjede de siste skiltene, sånn at han forhåpentligvis tenker "ooi, etter det kommer jo det og så det, og etter det er det jo pølsefest! :D " På han føler jeg det funker bedre enn å belønne heftig for øvelsen hvor han begynner å dette ut. Hvis jeg gjør det, blir han superskuffa når vi kommer til det skiltet i bana og det ikke blir julaften. Men baklengskjeder jeg de siste skiltene, får han opp forventningen sånn at de første 8-9 skilta går fint, så begynner han å dette ut, og så etter et par skilt hvor han er sånn halvmotivert, merker han hvor vi er på vei: destination Pølsefest! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skall starta i klass 2 för första gången i helgen och nu slog det mig, tar jag av halsbandet innan vi går in på banan eller innan vi går förbi start?

Är det något annat jag bör veta som ändras från klass 1 till klass 2 förutom bristen på halsband och nya moment?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...