Gå til innhold
Hundesonen.no

Rallytråden!


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Ikke slik jeg har lært den i kl.1. Hun gjør den "feil vei" begynner med siste, om du skjønner. Men jeg har ikke lest regelverket i kl.2 enda. 

Enig, jeg ble bare så paff. 

og en annen ting:

har sett noen få når de skal ta 270 og 360 skiltene så gjør de det ikke foran, men går rundt hele skiltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei. Ikke så mye tid til å skravle... MEN NÅ ER JEG AUTORISERT DOMMER!

Ja, det må jo kunne sies å være en vellykket Sverige-tur. 3x kvalik, svensk mellomtittel og søndag klinket vi jammen til med pallplass også  Jeg trodde jeg hadde lest meg godt opp på regelverket for s

Klasse 1-debut i dag, og jammen klinket vi til med 195 poeng og direkteopprykk! Det hadde jeg virkelig ikke trodd i mine villeste fantasier engang

Posted Images

Guest Jonna
Akkurat nå, Debbie skrev:

Enig, jeg ble bare så paff. 

og en annen ting:

har sett noen få når de skal ta 270 og 360 skiltene så gjør de det ikke foran, men går rundt hele skiltet.

Det jeg har blitt fortalt er at bare man gjør det innenfor en viss radius så er det greit. Feks så vi i går at en berner trenger endel mer plass for å gjøre den øvelsen enn min kelpie. Så for den er det faktisk naturlig sving å gå rundt skiltet. 

Men jeg er ingen ekspert altså :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Enig, jeg ble bare så paff. 

og en annen ting:

har sett noen få når de skal ta 270 og 360 skiltene så gjør de det ikke foran, men går rundt hele skiltet.

Ja jeg tror hun gjør den feil...

Sakset fra skiltbeskrivelsen:
124. Spiral Høyre Tre kjegler er plassert i en rett linje med ca. 1,5 meters mellomrom. Spiral høyre indikerer hvilken vei føreren skal gå (snu) når han/hun går rundt kjeglene (altså med klokken). Hunden havner da på yttersiden i svingene. Hund og fører passerer den første kjeglen og runder den ytterste (tredje), deretter rundt den første igjen, fortsetter rundt den andre kjeglen, deretter rundt den første igjen, og til sist rundt den første. Fører har lov til å kommandere hunden når de begynner på øvelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Jeg skjønner skiltet: gå ifra innkalling. Men ikke når jeg skal løpe fra. Når skal jeg kalle inne, og skal hun inn i front den veien jeg løper? Dårlig forklart.

Akkurat nå, maysofie skrev:

@Debbie Spiralen er feil, ja. Den skal tas 3-2-1, ikke 1-2-3 slik hun gjør, altså starte med den lengst vekke :) 

Kan prøve å filme innkallinga av Keo i dag, noe spesielt som du undres på? :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, maysofie skrev:

@Debbie Spiralen er feil, ja. Den skal tas 3-2-1, ikke 1-2-3 slik hun gjør, altså starte med den lengst vekke :) 

Kan prøve å filme innkallinga av Keo i dag, noe spesielt som du undres på? :) 

Hahaha det stemmer for jeg pleide å få Rumba med Gunn på hjernen når jeg øvde på den med Turbo. Treeeeeeee-tooo-eeen til siden fram og noe tuuuuungt er på veei :D:D 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Takk.

Jeg skjønner skiltet: gå ifra innkalling. Men ikke når jeg skal løpe fra. Når skal jeg kalle inne, og skal hun inn i front den veien jeg løper? Dårlig forklart.

 

Sitt - bli, så løper du rett fra, ett til to skritt gåfart først er feil. Enkelte dommere setter opp et punkt man skal kalle inn, typ en skiltholder, plank eller kjegle, men det hører til sjeldenhetene da noen trenger lengre tid enn andre. 

Du skal kalle inn i løpefart, hun skal forbi deg (valgfritt for høyre eller venstre side, kjekt å kunne begge om man for eksempel skulle få et hoppehinder eller tunnel på venstre en gang) og innsitt i front den veien du løperHvor du kaller inn og hvor innsittet i front kommer må du beregne slik at du er 0,5m fra avslutningsskiltet med siste innsitt, slik at du ikke blir dømt avstand på dette. All innsitt foran kan man ta opp til tre skritt bak så lenge ikke øvelsen tilsier noe annet (1-2-3 bak, for eksempel). Håper det var litt forståelig, uthevet det du spurte om, kan prøve filme Keo i dag for å få et bilde på det hele :) 

Jeg bruker å sikte på å være litt foran eller på høyde med avslutningen, fordi jeg aldri vet når Keo kommer. Men det må man bare prøve seg frem med forskjellige avstand mellom innkallings- og avslutningsskilt for å finne ut når man kaller inn :ahappy: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, maysofie skrev:

Sitt - bli, så løper du rett fra, ett til to skritt gåfart først er feil. Enkelte dommere setter opp et punkt man skal kalle inn, typ en skiltholder, plank eller kjegle, men det hører til sjeldenhetene da noen trenger lengre tid enn andre. 

Du skal kalle inn i løpefart, hun skal forbi deg (valgfritt for høyre eller venstre side, kjekt å kunne begge om man for eksempel skulle få et hoppehinder eller tunnel på venstre en gang) og innsitt i front den veien du løperHvor du kaller inn og hvor innsittet i front kommer må du beregne slik at du er 0,5m fra avslutningsskiltet med siste innsitt, slik at du ikke blir dømt avstand på dette. All innsitt foran kan man ta opp til tre skritt bak så lenge ikke øvelsen tilsier noe annet (1-2-3 bak, for eksempel). Håper det var litt forståelig, uthevet det du spurte om, kan prøve filme Keo i dag for å få et bilde på det hele :) 

Jeg bruker å sikte på å være litt foran eller på høyde med avslutningen, fordi jeg aldri vet når Keo kommer. Men det må man bare prøve seg frem med forskjellige avstand mellom innkallings- og avslutningsskilt for å finne ut når man kaller inn :ahappy: 

Ja det hjalp litt, men gjerne film.

Og så lurer jeg på avstand i front. Hvor mye trekker de for det? For Prima vil ikke for tett inntil rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Ja det hjalp litt, men gjerne film.

Og så lurer jeg på avstand i front. Hvor mye trekker de for det? For Prima vil ikke for tett inntil rett og slett. 

Så lenge hun ikke er 0,5m fra deg så spiller det ingen rolle, man trenger ikke IPO-innsitt. Keo liker heller ikke å være for nært, eller rettere sagt jeg liker det ikke for han kan nafse om han er veldig høy, aldri fått trekk for det :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, JeanetteH skrev:

Det jeg har blitt fortalt er at bare man gjør det innenfor en viss radius så er det greit. Feks så vi i går at en berner trenger endel mer plass for å gjøre den øvelsen enn min kelpie. Så for den er det faktisk naturlig sving å gå rundt skiltet. 

Men jeg er ingen ekspert altså :P 

Det er helt greit ja, du kan gå akkurat der du vil så lenge du eller hunden er innenfor en halvmeter(?) fra skiltet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper videoen funker - hold i minne at vi ikke har gjort denne øvelsen på et halvt år eller trent ordentlig siden i november, spesielt avslutningene har fått svi for det :P

Første kjegle = Sitt - løp i fra - kall inn foran i fart - sitt
Andre kjegle = Avslutning

Jeg strekker ut en hånd når jeg kaller inn, for å markere det, cirka midtveis. Det er viktig at innkallingen kommer i fart, hvis ikke regnes det som feil, samt at hunden sitter til du kaller inn :) 

 

(Glemte å sitere @Debbie)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, maysofie skrev:

Håper videoen funker - hold i minne at vi ikke har gjort denne øvelsen på et halvt år eller trent ordentlig siden i november, spesielt avslutningene har fått svi for det :P

Første kjegle = Sitt - løp i fra - kall inn foran i fart - sitt
Andre kjegle = Avslutning

Jeg strekker ut en hånd når jeg kaller inn, for å markere det, cirka midtveis. Det er viktig at innkallingen kommer i fart, hvis ikke regnes det som feil, samt at hunden sitter til du kaller inn :) 

 

(Glemte å sitere @Debbie)

Masse masse takk. Nå skjønte jeg øvelsen! Å si at den var lett å gjennomføre derimot..

Jeg skjønner hvordan, det er bare det at med superrask Prima, og forvirra eier så ble det litt sånn i hytt og pinne.

Det vi sliter mest med er at vi løper forbi kjegle to, og ikke klarer å rygge nok tilbake. Eller at  hun skal foran, og så sitte- ikke smette inn på plass. Med superraske Primaer så må alt skje raskt. Men vi fikk noen fine til. Så nå er det bare mer øving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eftersom jag är akut lat och inte orkar snoka igenom regelverket...?
Jag har förstått att kennelnamn inte är lov att ha på kläderna när man tävlar.
Vad med vardagsnamn? Får det tex stå Therese på min tröja? Eller Scott på hundens halsband?
Hur är det med reklam? Får jag ha en tröja som gör reklam för "Nisses fiffel och fusk"? Eller för den delen trasseltrollet.se?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TrasselTrollet skrev:

Eftersom jag är akut lat och inte orkar snoka igenom regelverket...?
Jag har förstått att kennelnamn inte är lov att ha på kläderna när man tävlar.
Vad med vardagsnamn? Får det tex stå Therese på min tröja? Eller Scott på hundens halsband?
Hur är det med reklam? Får jag ha en tröja som gör reklam för "Nisses fiffel och fusk"? Eller för den delen trasseltrollet.se?

 

Jeg har konkurrert med hundens navn på halsbåndet uten at noen har sagt noe på det iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, TrasselTrollet skrev:

Eftersom jag är akut lat och inte orkar snoka igenom regelverket...?
Jag har förstått att kennelnamn inte är lov att ha på kläderna när man tävlar.
Vad med vardagsnamn? Får det tex stå Therese på min tröja? Eller Scott på hundens halsband?
Hur är det med reklam? Får jag ha en tröja som gör reklam för "Nisses fiffel och fusk"? Eller för den delen trasseltrollet.se?

 

Hverdagsnavn er veldig vanlig på klær og bånd. Reklame på vest er også tillatt, meg bekjent, men ikke kennelnavn :) 

Har ført Keo inn i ringen til både LP/RL med agilitybåndet vi fikk av hans søsters eier, hvor fult stamtavlenavn står, uten å få kommentarer. Har bare brukt der som nødløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Turb skrev:

Jeg har konkurrert med hundens navn på halsbåndet uten at noen har sagt noe på det iallefall.

 

Akkurat nå, maysofie skrev:

Hverdagsnavn er veldig vanlig på klær og bånd. Reklame på vest er også tillatt, meg bekjent, men ikke kennelnavn :) 

Har ført Keo inn i ringen til både LP/RL med agilitybåndet vi fikk av hans søsters eier, hvor fult stamtavlenavn står, uten å få kommentarer. Har bare brukt der som nødløsning.

Tack för svar! :flowers:

Kom på en sak till - NKK's bronsemerke har jag förstått man är berättigad till när man tar sig upp i klass 2. Var köper jag det? Letade på NKK's sidor utan att bli mycket klokare. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TrasselTrollet skrev:

 

Tack för svar! :flowers:

Kom på en sak till - NKK's bronsemerke har jag förstått man är berättigad till när man tar sig upp i klass 2. Var köper jag det? Letade på NKK's sidor utan att bli mycket klokare. :P

Du skal få av arrangøren på stevnet der du fikk opprykk? Ev kan du spørre Mette så finner hun et til deg i klubben tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TrasselTrollet skrev:

 

Tack för svar! :flowers:

Kom på en sak till - NKK's bronsemerke har jag förstått man är berättigad till när man tar sig upp i klass 2. Var köper jag det? Letade på NKK's sidor utan att bli mycket klokare. :P

Det må du spørre om på stevneplass, eventuelt sende mail til arrangør om i etterkant. Vet ikke om man kan få det direkte fra NKK, merker skal iallefall være uten kostnad :)  NBFK hadde ikke bronsemerke i Drammen tilgjengelig, var et par venninner som spurte på plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TrasselTrollet skrev:

Tack igen @Turb och @maysofie. :)
Får testa att ta med kritiken från förra helgen till Hadeland imorgon och fråga dem där om det kanske finns möjlighet att få märket där istället.

Når vi arrangerte rallystevne kjøpte vi inn merker og spurte de som fikk første premie om det var deres tredje + de som fikk direkte opprykk - alle fikk merket utlevert. Var litt vanskelig å regne med antallet, og var mange fler enn vi hadde forventet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag visste inte ens om att det fanns ett märke förens nu när jag satt och glodde i reglerna ändå i hopp om att finna ut något i frågan om reklam på kläderna. Hehe, och som den barnunge jag är så vill jag ju då givetvis HA det där märket då... :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TrasselTrollet skrev:

 

Tack för svar! :flowers:

Kom på en sak till - NKK's bronsemerke har jag förstått man är berättigad till när man tar sig upp i klass 2. Var köper jag det? Letade på NKK's sidor utan att bli mycket klokare. :P

Jeg spurte om det der jeg tok opprykket, men har inntrykk av at det ofte blir glemt og at man må huske på det selv. Har vært et par stevner hvor det har vært ropt opp at alle som har oppnådd merke kan hente i sekretariatet og sånn. Men er nok litt forskjellig hvordan arrangørene gjør det, og vil tro du kan få det fra en annen arrangør om du bare spør :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aslan skrev:

Jeg spurte om det der jeg tok opprykket, men har inntrykk av at det ofte blir glemt og at man må huske på det selv. Har vært et par stevner hvor det har vært ropt opp at alle som har oppnådd merke kan hente i sekretariatet og sånn. Men er nok litt forskjellig hvordan arrangørene gjør det, og vil tro du kan få det fra en annen arrangør om du bare spør :) 

Tack, jag får väl bara dra papprerna med mig (och komma ihåg att få de med mig hem igen) till de olika stevnerna och fråga snällt om jag kan få ett märke. =)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Angående kennelnavn og navn på fører så står vel det på kritikken dommeren skriver på under bedømmingen? :) Så et halsbånd med navn på skulle vel ikke skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...