Gå til innhold
Hundesonen.no

Rallytråden!


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

22 timer siden, simira skrev:

Tar det absolutt som tanker og konstruktiv kritikk generelt, @SFX! Og prøver likedan å forklare litt hvordan prosessen har vært og ting ser ut fra "baksiden", eller noe sånt.

Jeg synes det er veldig interessant å høre og  lære, både fordi sporten er såpass ny og har lite "etablert common ground" og fordi jeg selv er ny til sporten, så takk for at du gidder!

22 timer siden, simira skrev:

Som sagt, det er nok en reaksjon på flere tilfeller. Det gis en del informasjon på briefingen, kanskje til ulempe for noen, forhåpentligvis til fordel for flertallet, rett og slett som hjelp for uerfarne. Jeg håper også at de fleste dommerene gjør dette på en måte som er positiv og betryggende heller en avskrekkende, men jeg vet det er noen som er strengere enn andre på at dårlig behandling av hund ikke er akseptert.

Jeg ser jo, i rettferdighetens navn, at folk stiller spørsmål før briefingen som avslører at det er nødvendig at visse selvfølgeligheter blir forklart, alt fra godkjente halsbånd til når de kan gi hunden leka si. Men mye ville jo hjulpet om folk satte seg inn i ting før de meldte på, det er greit med "lavterskeltilbud", men folk bør vel sette seg inn i sporten et minimum før de melder på. Jeg vet, det er utopiske ønskedrømmer :P 

22 timer siden, simira skrev:

Øvelsene bedømmes likt i alle klasser ja. Det er jo generelt lite krav til presisjon og pen utførelse i RL, det er noe av det som gjør det mer tilgjengelig for alle. Jeg kan muligens gå en grei kl1 med ridgebacken på en god dag, på LP1 ville vi strøket i helhet. :P

Det er jo mange ekvipasjer som gjør det suverent i elite-RL og som ikke fikser LP klasse 1, så selvfølgelig er det to ulike sporter - det er kanskje det som gjør det ekstra vanskelig for meg som kommer fra LP, at de er like nok til å bli forvirrende, men forskjellige nok til å bli forvirrende. Hadde jeg fått en høyst uventet agilitybasill i stedet, ville det jo vært så annerledes at jeg aldri ville forventet at det samme skjedde i ringen.

22 timer siden, simira skrev:

Vel, med de nye reglene kan vi legge inn øvelser i springmarsj og saktemarsj i klasse 3 som telles som klasse 3. Dermed kan vi legge inn en 270 grader i en springmarsj, som telles som klasse 3-skilt. Det hjelper definitivt! (og jeg ser for meg økende antall vendinger i sakte eller springmarsj!)

Det skal bli spennende! Jeg blir jo svimmel nok av spiralen, så 270 grader i springmarsj kan gi meg småfylla - men det er en treningssak, jeg må jo ikke løpe rundt på stedet heller :P 

22 timer siden, simira skrev:

Når det gjelder det med håndtering av hund så er det klart at de fleste kjenner sin egen hund best. Men fysisk korreksjon og negativ behandling er uønsket i rally, både i og utenfor ringen. Det er en stadig økende gruppe som mener at det er unødvendig, også i trening. Om du må røske tak i hunden og filleriste den for å hindre den i å stupe ned i godbitposen til de som sitter utenfor ringen så har du ikke noe der å gjøre. Om om du ønsker å ha noe der å gjøre så må du finne andre måter å håndtere problemet på. Om du må ta tak i nakkeskinnet for å stoppe ham fra å gjøre det, eller brøle "Fido KOM HER!" for å få ham til å snu på veien, så hadde jeg nok ikke reagert. Men om det hadde fulgt et overflødig røsk i nakkeskinnet for å komme videre, eller "nå får du f meg oppføre deg!" ved innkomst, så er det ikke greit. Jeg er enig i prinsippet om at ting bør kunne gjøres likt på trening og konkurranse, men jeg mener da at man må tilpasse treningen etter hvordan man vil ha det i konkurransesituasjonen. ;)

Men det som er vanskelig er at det er ingen entydig definisjon av negativ behandling - det er jo hele tiden opp til enhver dommer. Og det er jo forskjell på det du skisserer - det er et stykke fra å løfte hunden etter nakkeskinnet med beina dinglende (hvilket jeg ikke en gang ser for meg at er mulig med mine tunge hunder :P ) og å si "kuttutt!" med streng stemme. I regelverket sto det noe om kremting som negativ behandling, og da er det jaggu ikke mye en kan få lov til, synes jeg. Og nå oppfattes jeg kanskje som en forsvarer av sleng og deng-dressur, eller at jeg har hard håndtering av mine hunder, og det synes jo ikke jeg at jeg har, men noen ganger trengs det mer enn et lite, skuffet host. Uten at det betyr "røske tak i hunden og filleriste den" - men om mitt matvrak zoner inn på en åpen godbitpose på bakken, og jeg drar i lenka for å styre henne utenom - da har jeg faktisk brutt reglene om jeg skal høre på det som sies på noen av briefingene. Det er ikke lov til å dra i lenka når den er strekt ut i sin fulle lengde, jeg må vente på hunden - og da spiser hun opp godbitene i mellomtiden. Hvis jeg ikke har lov til å dra henne vekk fra uønskede situasjoner - et barn som vimser målløst med pølse i hånda, en bil som kommer kjørende der vi går, en hannhund som klaprer i tenna og tror hun har kronisk løpetid, en dyp søledam - da har du helt rett, da er ikke rallylydighet en verden for oss. 

Jeg vet ikke hva du mener med at "det er en stadig økende gruppe som mener at det er unødvendig med fysisk korreksjon og negativ behandling i trening", for det er vel ikke akkurat noen nyhet. Men det er forskjell på å stå med klikkeren og pølseposen og vente tålmodig på at hunden avbryter sin uønskede atferd for å klikke for at den tar kontakt etter ti minutter, og å gjøre treningen lett nok til at hunden kan lykkes mest mulig og får belønning for det. Positiv trening er ikke entydig.

Det er jo ironisk at en lærer at en aldri må bruke hundens navn i forbindelse med korreks og irettesetting, men heller lære dem nei, så det blir en kommando som betyr avbryt handlingen - men i rally vil de heller at jeg sier Glam! enn Nei! hvis han gjør noe uønsket.

22 timer siden, simira skrev:

Alle rapporteringssakene kommer opp i referatene til sportshundkomitéen. Jeg husker ikke nøyaktig, men vi snakker maks et par rapporteringer på behandling av hund det siste året, om så mye (det har vært to-tre rapporter men jeg husker ikke på hva og vet at minst en er på noe annet).

Da finner jeg det paradoksalt at det lages så mye oppstyr rundt noe som egentlig ikke er et utbredtproblem :) 

16 timer siden, Debbie skrev:

Jeg synes det er veldig bra at rally er så positiv, og ikke tolerer ufin behandling. For det er så mye ufin, og unødvendig behandling av hunder på stevner. Synes også det er kjempebra at det gjelder hele stevneområde, ikke bare inne i ringen.

Hvilke stevner er folk på, når de sier at de ser mye ufin behandling, både i RL og LP? Det er meget sjelden jeg ser, altså.

Det jeg derimot synes er både ufin og urettferdig behandling, er de som starter med hunder som er så minimalt grunntrent at hunden ikke har noen forutsetning for å forstå hva som skjer i rallyringen, de går i sin egen verden og setter seg når fører minner dem på at de er der, og for øvrig er kontakt et fremmedord og de er skikkelig på luftetur. DET synes jeg er ufin opptreden mot hunden. Eller å konkurrere med hunder som er så miljøberørte at de ikke tåler at det står mennesker eller andre hunder nærmere enn ti meter, det synes jeg også er urettferdig mot hunden. DET har jeg sett. Men eiere som er fysiske i korreksjonen har jeg til gode å se, selv når de er oppe i 8 repetisjoner og 24 dobbeltkommandoer, og frustrasjonen må koke i blodårene. Hvor er disse slemme hundeførerne dere snakker om? 

På den annen side, en bekjent fikk under premieutdelingen advarsel fra dommer fordi h*n ikke hadde smilt og godpratet nok med hunden i banen, så kanskje jeg er en av disse med ufin og urettferdig behandling uten å vite det selv? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei. Ikke så mye tid til å skravle... MEN NÅ ER JEG AUTORISERT DOMMER!

Ja, det må jo kunne sies å være en vellykket Sverige-tur. 3x kvalik, svensk mellomtittel og søndag klinket vi jammen til med pallplass også  Jeg trodde jeg hadde lest meg godt opp på regelverket for s

Klasse 1-debut i dag, og jammen klinket vi til med 195 poeng og direkteopprykk! Det hadde jeg virkelig ikke trodd i mine villeste fantasier engang

Posted Images

Det er observert og blitt gitt tilbakemelding på ufin behandling av hund på en del rallystevner, men dommer og/eller nkk-representant ser ikke alt og får dermed ikke tatt tak i det. Svært sjelden det skjer i ringen, det har jeg sett kanskje én eller to ganger, derimot under oppvarming og etterpå, når det ikke er dommer eller andre som ser så nøye på, så er det lettere å være litt hardere. Derfor også få rapporter. Men jeg er enig i at det er flere måter å behandle hunden ufint på.

Og selvfølgelig har du lov å trekke hunden din unna en fristelse eller noe den ikke har lov til å gjøre. Hunden skal gå i slakt bånd - på samme måte som at den skal sitte når du ber om det, og bli når du ber om det. Blir båndet stramt får du trekk for det, ikke jaget ut av ringen. Og hvis du mener at positiv trening/klikkertrening handler om å stå og vente med pølsebitene til hunden er ferdig å gjøre ugang så blir det vanskelig for deg, ja. Men det går an å forutse, forebygge og fokusere på alternativ adferd. Og som sagt er det ingen som slår ned på å hente inn en hund og holde fysisk i den hvis den stikker av, men det er noen som også benytter den anledningen til å røske litt i nakkeskinnet på veien, dessverre. Det er vanskelig å definere negativ behandling av hund, og det er noe vi dommerene har diskutert mye. Men forskjeller vil det alltid være.

Når det gjelder hva dommerene ser og dømmer så vil det såklart variere, men det er jamen deltakerenes oppfatning også. Det en dommer mener som en vennlig oppfordring til å rose hunden mer i banen kan oppfattes av en deltaker som en advarsel om at vedkommede er for streng med hunden sin. Det samme med årsaker til disk og tolkning av regler. Hvis vi får tilbakemeldinger på ting som virker helt på jordet så tar vi det opp i dommergruppa og prøver å samkjøre oss. Men på stevnet står vi der som oftest alene, med regelverket og presisjonene i hånda, og må ta en avgjørelse der og da på hva vi synes er ok ut fra hva vi ser. Det er morsomt å dømme, men jamen ikke alltid enkelt! Men vi møtes altså en gang i året og dømmer sammen og går gjennom slike ting, pluss at vi har løpende kontakt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, SFX skrev:

Jeg synes det er veldig interessant å høre og  lære, både fordi sporten er såpass ny og har lite "etablert common ground" og fordi jeg selv er ny til sporten, så takk for at du gidder!

Jeg ser jo, i rettferdighetens navn, at folk stiller spørsmål før briefingen som avslører at det er nødvendig at visse selvfølgeligheter blir forklart, alt fra godkjente halsbånd til når de kan gi hunden leka si. Men mye ville jo hjulpet om folk satte seg inn i ting før de meldte på, det er greit med "lavterskeltilbud", men folk bør vel sette seg inn i sporten et minimum før de melder på. Jeg vet, det er utopiske ønskedrømmer :P 

Det er jo mange ekvipasjer som gjør det suverent i elite-RL og som ikke fikser LP klasse 1, så selvfølgelig er det to ulike sporter - det er kanskje det som gjør det ekstra vanskelig for meg som kommer fra LP, at de er like nok til å bli forvirrende, men forskjellige nok til å bli forvirrende. Hadde jeg fått en høyst uventet agilitybasill i stedet, ville det jo vært så annerledes at jeg aldri ville forventet at det samme skjedde i ringen.

Det skal bli spennende! Jeg blir jo svimmel nok av spiralen, så 270 grader i springmarsj kan gi meg småfylla - men det er en treningssak, jeg må jo ikke løpe rundt på stedet heller :P 

Men det som er vanskelig er at det er ingen entydig definisjon av negativ behandling - det er jo hele tiden opp til enhver dommer. Og det er jo forskjell på det du skisserer - det er et stykke fra å løfte hunden etter nakkeskinnet med beina dinglende (hvilket jeg ikke en gang ser for meg at er mulig med mine tunge hunder :P ) og å si "kuttutt!" med streng stemme. I regelverket sto det noe om kremting som negativ behandling, og da er det jaggu ikke mye en kan få lov til, synes jeg. Og nå oppfattes jeg kanskje som en forsvarer av sleng og deng-dressur, eller at jeg har hard håndtering av mine hunder, og det synes jo ikke jeg at jeg har, men noen ganger trengs det mer enn et lite, skuffet host. Uten at det betyr "røske tak i hunden og filleriste den" - men om mitt matvrak zoner inn på en åpen godbitpose på bakken, og jeg drar i lenka for å styre henne utenom - da har jeg faktisk brutt reglene om jeg skal høre på det som sies på noen av briefingene. Det er ikke lov til å dra i lenka når den er strekt ut i sin fulle lengde, jeg må vente på hunden - og da spiser hun opp godbitene i mellomtiden. Hvis jeg ikke har lov til å dra henne vekk fra uønskede situasjoner - et barn som vimser målløst med pølse i hånda, en bil som kommer kjørende der vi går, en hannhund som klaprer i tenna og tror hun har kronisk løpetid, en dyp søledam - da har du helt rett, da er ikke rallylydighet en verden for oss. 

Jeg vet ikke hva du mener med at "det er en stadig økende gruppe som mener at det er unødvendig med fysisk korreksjon og negativ behandling i trening", for det er vel ikke akkurat noen nyhet. Men det er forskjell på å stå med klikkeren og pølseposen og vente tålmodig på at hunden avbryter sin uønskede atferd for å klikke for at den tar kontakt etter ti minutter, og å gjøre treningen lett nok til at hunden kan lykkes mest mulig og får belønning for det. Positiv trening er ikke entydig.

Det er jo ironisk at en lærer at en aldri må bruke hundens navn i forbindelse med korreks og irettesetting, men heller lære dem nei, så det blir en kommando som betyr avbryt handlingen - men i rally vil de heller at jeg sier Glam! enn Nei! hvis han gjør noe uønsket.

Da finner jeg det paradoksalt at det lages så mye oppstyr rundt noe som egentlig ikke er et utbredtproblem :) 

Hvilke stevner er folk på, når de sier at de ser mye ufin behandling, både i RL og LP? Det er meget sjelden jeg ser, altså.

Det jeg derimot synes er både ufin og urettferdig behandling, er de som starter med hunder som er så minimalt grunntrent at hunden ikke har noen forutsetning for å forstå hva som skjer i rallyringen, de går i sin egen verden og setter seg når fører minner dem på at de er der, og for øvrig er kontakt et fremmedord og de er skikkelig på luftetur. DET synes jeg er ufin opptreden mot hunden. Eller å konkurrere med hunder som er så miljøberørte at de ikke tåler at det står mennesker eller andre hunder nærmere enn ti meter, det synes jeg også er urettferdig mot hunden. DET har jeg sett. Men eiere som er fysiske i korreksjonen har jeg til gode å se, selv når de er oppe i 8 repetisjoner og 24 dobbeltkommandoer, og frustrasjonen må koke i blodårene. Hvor er disse slemme hundeførerne dere snakker om? 

På den annen side, en bekjent fikk under premieutdelingen advarsel fra dommer fordi h*n ikke hadde smilt og godpratet nok med hunden i banen, så kanskje jeg er en av disse med ufin og urettferdig behandling uten å vite det selv? 

Så da synes du jeg er ufin mot hunden min når vi stiller til start for å få stevnetrening selv om han for tiden er mer opptatt av å snuse etter tispelukt på bakken enn å følge med på meg? Jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg. Jeg har en unghund med fluer i hodet, som glemmer det han kan når det lukter deilig jente. Han kan likevel ha det moro og få en fin opplevelse ut av å gå en runde i en klasse 1-bane, han får gjøre ting han liker og får masse ros og godbiter og leke.

Jeg har sett ting jeg mener er ufin oppførsel, som i stor grad gir hunden en negativ opplevelse av treningen eller stevnesituasjonen. Folk har lagt hunden i bakken, rykket hardt i båndet for å straffe eller kjeftet så hardt på hunden at den kryper bare fordi de selv har en dårlig dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, at jeg av og til tenker at  folk burde ventet med å stille. Og jeg synes ofte at folk går vel fort opp i klassene.

Skal bli spennende å se om det kommer til å jevne seg ut med nye regler og skilt.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, simira skrev:

Det er observert og blitt gitt tilbakemelding på ufin behandling av hund på en del rallystevner, men dommer og/eller nkk-representant ser ikke alt og får dermed ikke tatt tak i det. Svært sjelden det skjer i ringen, det har jeg sett kanskje én eller to ganger, derimot under oppvarming og etterpå, når det ikke er dommer eller andre som ser så nøye på, så er det lettere å være litt hardere. Derfor også få rapporter. Men jeg er enig i at det er flere måter å behandle hunden ufint på.

Jeg skjønner det er vanskelig, og jeg skjønner at en ikke ser alt. Men jeg vil jo likevel tro at det er en liten minoritet som er problemet, tross alt. 

4 timer siden, simira skrev:

Og selvfølgelig har du lov å trekke hunden din unna en fristelse eller noe den ikke har lov til å gjøre. Hunden skal gå i slakt bånd - på samme måte som at den skal sitte når du ber om det, og bli når du ber om det. Blir båndet stramt får du trekk for det, ikke jaget ut av ringen.

Mine eksempler var ting som skjer utenfor ringen - for etter hva noen mener, skal en behandle hunden på samme måte utenfor ringen som i ringen, altså at å dra i båndet for å fjerne hunden fra en situasjon er negativ korreks som kan anmerkes uansett om det er før eller etter at stoppeklokka er stoppet. Og det er det jeg synes blir litt absurd - jeg forventer at min hund går mest mulig med kontakt under konkurransen, men jeg gjør jo ikke det ellers i løpet av konkurransedagen, altså blir oppførsel og reaksjoner litt annerledes. Uten at det skal tolkes som at en plutselig blir slem med hunden etterpå. Det er jo ulike nyanser av "snill" også, i mangel på et mer presist ord.

4 timer siden, simira skrev:

Og hvis du mener at positiv trening/klikkertrening handler om å stå og vente med pølsebitene til hunden er ferdig å gjøre ugang så blir det vanskelig for deg, ja.

JEG har ikke sagt at jeg mener det - men jeg har bekjente som gikk på klikkerbasert valpekurs, og fikk den beskjeden da de lurte på hvordan de skulle håndtere at valpen gnagde på ting hjemme: "Vent til den slutter, klikk og belønn." Poenget mitt var at det er ingen enhetlig og entydig definisjon av hva positiv trening er, altså kan det en person mener er positivt av en annen bli oppfattet annerledes, og det blir et problem hvis den første er utøver og den andre er dommer.

4 timer siden, simira skrev:

Men det går an å forutse, forebygge og fokusere på alternativ adferd. Og som sagt er det ingen som slår ned på å hente inn en hund og holde fysisk i den hvis den stikker av, men det er noen som også benytter den anledningen til å røske litt i nakkeskinnet på veien, dessverre. Det er vanskelig å definere negativ behandling av hund, og det er noe vi dommerene har diskutert mye. Men forskjeller vil det alltid være.

Jeg er jo ikke uenig i det du sier, men du sier det jo også selv - det vil være ulike oppfatninger mellom dommerne, som gjør det vanskelig for utøvere å vite hvor lista går inntil en har startet et dusin ganger for hver dommer. Og det er da jeg tenker at en kanskje ikke skal legge seg oppi hver eneste nyanse, men slå ned på det som er udiskutabelt. For eksempel å kommentere at noen koseprater for lite i ringen, det framstår for meg som å henge seg opp i feil tre, med mindre det er en supertrykket hund som åpenbart trenger all den støtte den kan få. Men det var ikke tilfellet her.

4 timer siden, simira skrev:

Når det gjelder hva dommerene ser og dømmer så vil det såklart variere, men det er jamen deltakerenes oppfatning også. Det en dommer mener som en vennlig oppfordring til å rose hunden mer i banen kan oppfattes av en deltaker som en advarsel om at vedkommede er for streng med hunden sin. Det samme med årsaker til disk og tolkning av regler. Hvis vi får tilbakemeldinger på ting som virker helt på jordet så tar vi det opp i dommergruppa og prøver å samkjøre oss. Men på stevnet står vi der som oftest alene, med regelverket og presisjonene i hånda, og må ta en avgjørelse der og da på hva vi synes er ok ut fra hva vi ser. Det er morsomt å dømme, men jamen ikke alltid enkelt! Men vi møtes altså en gang i året og dømmer sammen og går gjennom slike ting, pluss at vi har løpende kontakt.

Jeg vet jo hvordan det er, både når jeg er ringsekretær og dommer - en får ikke med seg alt, en har ikke øyne i nakken, og en er bare et menneske, og ekspertene sitter i campingstoler utenfor ringen. Og derfor synes jeg det er fascinerende, tror jeg blir riktig ord, at rallydommere tar på seg så mange flere ansvarsområder i løpet av en bedømmelse enn for eksempel lydighetsdommere gjør. Slå ned på det som er udiskutabelt, men ikke bruk tid på å fortelle folk at de ikke må være slemme med hundene sine, ikke fortell folk at kommandoen sies med for korte konsonanter når hunden logrer gjennom programmet og ikke oppfatter kommandoen som støtende (og folk utenfor ringen er bare følsomme om de synes en kort dekk-kommando er støtende), også videre.

Jeg har gått for mange LP-dommere som sier som sant er at denne øvelsen går sikkert bedre når dere trener hjemme, i dag ble det for mye og for lite sånn og slik, så jeg kan ikke gi mer enn 7 poeng. DET er bedre enn å begynne å gi meg innlæringstips jeg ikke har bedt om. Jeg startet i bruks for en dommer som gjorde en pause midt i lineføringen for å gi meg treningstips - vi var i en holdt, og jeg trodde øvelsen var over i og med at h*n begynt å belære meg, så jeg frigjorde hunden for å la henne få kos og belønning før neste øvelse - og fikk dermed null på øvelsen fordi jeg brøt holdten og blablabla. En eksepsjonelt dårlig dommer, etter min mening, som jeg aldri noensinne kommer til å melde på for igjen. 

Poenget mitt er at det er mange typer dommere, jeg har vært borti mye forskjellig i ulike grener, men det er bare i rally jeg føler meg mistenkeliggjort før jeg i det hele tatt har fått på meg startnummeret.

4 timer siden, Pixie skrev:

Så da synes du jeg er ufin mot hunden min når vi stiller til start for å få stevnetrening selv om han for tiden er mer opptatt av å snuse etter tispelukt på bakken enn å følge med på meg? Jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg. Jeg har en unghund med fluer i hodet, som glemmer det han kan når det lukter deilig jente. Han kan likevel ha det moro og få en fin opplevelse ut av å gå en runde i en klasse 1-bane, han får gjøre ting han liker og får masse ros og godbiter og leke.

Jeg har ikke snakket om deg i denne tråden; mitt utsagn er basert på de syv eller åtte RL-stevnene jeg har vært på, samt de 30-40 LP-stevnene jeg har vært på, erfaringer jeg har samlet opp over en periode på en åtte års tid. Jeg har sett mange ulike ekvipasjer som jeg synes har startet på feil tidspunkt, og særlig i RL har jeg sett mange hunder som taues rundt i ringen og de aner ikke at dette er noe annet enn en tissetur. De har da som regel også disket på stram linebruk gjennom hele banen. Hvis hunden ikke har forutsetning for å gjøre i det minste noe av det som er forventet, så ser jeg ikke at hunden har noe mer glede av det enn om en gikk en time i skogen i stedet, og jeg er veldig usikker på hva slags konkurransetreningsutbytte en får - fører kan jobbe med sine nerver, men i verste fall får fører også en hund som lærer at den kan gjøre hva den vil, når den vil. For meg er RL/LP/bruks teamwork, og jeg synes det er urettferdig mot hunden å melde på hvis en halvdel av teamet ikke har peiling på hva de skal gjøre.

Jeg har i hvert fall hatt den strategien at Glam ikke debuterte før han var nesten to år, for jeg ville at han skulle ha nok konsentrasjon og motivasjon til at det var sannsynlig at han kunne jobbes gjennom banen. Jeg brukte mye tid da han var ung hvor det eneste han gjorde på fellessamlinger var å sitte rolig og ha kontakt, ignorere omgivelsene, etc - fordi han så alle som potensielle BFF han kunne leke med. Om han ikke klarte dette på den faste treningsplassen, så kunne han det i hvert fall ikke på stevneplassen, tenkte jeg. Han måtte få modnes, og denne rasen modner ikke først. Den forrige tispa mi hadde en periode hvor hun var obsternasig tenåring, og da tok vi en pause fra trening og konkurranse, framfor at alt skulle være mas og irritasjon og forhandlinger. Det fungerte bedre for meg, da fikk hun bli tørr bak øra og modnes mens vi fokuserte på fysisk fostring, også tok vi opp treningen når hormonene hennes var roet seg, for det var ikke moro å trene med henne da hun var en tenåringsdritt. Sagt med kjærlighet, for jeg elsket den hunden over alt <3 

Jeg også har meldt på til LP selv om jeg vet at ikke alle øvelser sitter - men da har jeg også stått over de øvelsene, og tatt resten av programmet som konkurransetrening, og gått for å samle poeng til raseklubbens mestvinnendeliste. Jeg har gått mange LP-stevner hvor konkurransetrening var det viktigste - men da har hunden kunnet øvelsene på trening, også har vi hatt et problem som dukker opp i konkurranseringen på grunn av mine konkurransenerver. Jeg har også gått min del av stevner som går dit høna sparker, fordi ingenting stemte, hunden hadde en dårlig dag, jeg hadde en dårlig dag, og vi sikkert så ut som om vi ikke hadde trent mer enn i fjorten dager. Men det er noe med å ha utgangspunktet på plass, etter min mening. 

Jeg kjenner ikke deg og din hund, så jeg kan ikke si noe om dere - jeg uttalte meg om en trend jeg ser på hvert eneste stevne. Jeg ser også gjengangere etter hvert, så da kan en avskrive "dårlig dag" som årsak til at hunden går som en støvsuger.

Jeg vet vi ikke jobber med maskiner - det kan være at jeg er den som i morgen får publikum til å lure på om vi kanskje skulle trent før vi meldte på, men jeg har i hvert fall meldt på en hund som kan skiltene hver for seg (han kan bli sliten i nøtta si mot slutten av en bane og dermed misse på ting da, men det er konkurranse-erfaringen som mangler), som har grei konsentrasjon og grei kontakt. Han trenger mer konkurranserutine, og det er bare en måte å få det på - men en hund får ikke rutine om den ikke er bevisst hva den er med på. Det er i hvert fall min strategi for mine hunder, i de aller, aller fleste tilfeller.

4 timer siden, Pixie skrev:

Jeg har sett ting jeg mener er ufin oppførsel, som i stor grad gir hunden en negativ opplevelse av treningen eller stevnesituasjonen. Folk har lagt hunden i bakken, rykket hardt i båndet for å straffe eller kjeftet så hardt på hunden at den kryper bare fordi de selv har en dårlig dag. 

Hva gjør du når du ser dette da? Er det på trening, må det vel være spileregler en skal forholde seg til for å få bruke områdene? Er det på stevne, kan en rapportere det til stevneleder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykje diskusjon om ufin behandling her. @SFX har mange poeng eg er enig i. Eg ser ikkje poenget med at dommarane må stå å advare oss under velkomsttala om at vi blir rapportert til NKK om vi nappar i bandet to gangar eller er slemme med hunden... Eg føle meg faktisk mistenkeliggjort når eg står å må høyre på sånt.. som om dommaren antar at vi alle bankar hundane våre heime, men at vi må passe oss her i rallyringen. 

Ei heller ser eg at det grusomme LP-miljøet er fysisk slemme med hundane sine.... Det er en myte, og provoserande for oss som går begge deler. . . 

Ei skikkelig avsporing, men det får so vere: Eg syns heller en burde ta tak i alle dei agressive hundane rundt ringane. Det er stort sett en eller fleire hundar på kvart stemne eg har vore på som har utagert mot andre hundar. Dette er ikkje ok i det heile tatt, og er et mykje større problem enn at en hund får et "NEEEEI" og et liiite napp i lina når den skal markere på et skilt i bana eller holde på å skal ete opp en annen hund.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fersk i rally, og bruker det som en del av å hanke inn stevneerfaring på fluehunden min, siden ho er fjortis og fått for seg atter i selve ringen så kan ho fjase rundt, så har tatt en pause fra en agilitybanen pga det. Men kjenner jeg stresser helt ekstremt mye i RL ringen når Tundra ser en fugl eller bare kobler av.. føler liksom dommern står med haukeblikk, og jeg syns det er vemmelig å ikke få lov til å korrigere hunden min på banen... Kjenner jeg er litt redd for atter RL får en motsatt effekt enn det jeg håpa på da jeg starta med dette gitt.. :icon_redface: Men er det noen som vet om jeg bare får en advarsel om jeg sier "øy", "nei" eller noe i den duren til henne? eller får jeg hele regla med rapportering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carro92 skrev:

Jeg er fersk i rally, og bruker det som en del av å hanke inn stevneerfaring på fluehunden min, siden ho er fjortis og fått for seg atter i selve ringen så kan ho fjase rundt, så har tatt en pause fra en agilitybanen pga det. Men kjenner jeg stresser helt ekstremt mye i RL ringen når Tundra ser en fugl eller bare kobler av.. føler liksom dommern står med haukeblikk, og jeg syns det er vemmelig å ikke få lov til å korrigere hunden min på banen... Kjenner jeg er litt redd for atter RL får en motsatt effekt enn det jeg håpa på da jeg starta med dette gitt.. :icon_redface: Men er det noen som vet om jeg bare får en advarsel om jeg sier "øy", "nei" eller noe i den duren til henne? eller får jeg hele regla med rapportering? 

Du får nok berre et poengtrekk tenker eg.. i verste fall :) Men eg kjenne følelsen! Regla om rapportering pleier å vere ved stevnestart i plenum.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mnika skrev:

Du får nok berre et poengtrekk tenker eg.. i verste fall :) Men eg kjenne følelsen! Regla om rapportering pleier å vere ved stevnestart i plenum.. :)

poengtrekk kan jeg appsolutt klare, forhåpentligvis hadde da kanskje fjortisen skjønt regla litt fortere da, så vi slapp mange poengtrekka :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
6 timer siden, simira skrev:

 

Og selvfølgelig har du lov å trekke hunden din unna en fristelse eller noe den ikke har lov til å gjøre. Hunden skal gå i slakt bånd - på samme måte som at den skal sitte når du ber om det, og bli når du ber om det. Blir båndet stramt får du trekk for det, ikke jaget ut av ringen. Og hvis du mener at positiv trening/klikkertrening handler om å stå og vente med pølsebitene til hunden er ferdig å gjøre ugang så blir det vanskelig for deg, ja. Men det går an å forutse, forebygge og fokusere på alternativ adferd. Og som sagt er det ingen som slår ned på å hente inn en hund og holde fysisk i den hvis den stikker av, men det er noen som også benytter den anledningen til å røske litt i nakkeskinnet på veien, dessverre. Det er vanskelig å definere negativ behandling av hund, og det er noe vi dommerene har diskutert mye. Men forskjeller vil det alltid være.

Jeg havnet i en situasjon hvor jeg måtte forsiktig geleide hunden fra en situasjon under et stevne. Det var enten det eller å se på at hunden slukte nettingen på matskåla, så jeg hadde ikke noe valg. Det ble belønnet med trekk for fysisk avstraffelse i ringen. Gøy? Overhodet ikke, og det tok meg et år før jeg hælte å starte rally igjen. 

Nå er vi inne i vår andre konkurransehelg i år, og motivasjonen en heldigvis tilstede igjen etter et år uten lyst til å konkurrere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Christine skrev:

Jeg havnet i en situasjon hvor jeg måtte forsiktig geleide hunden fra en situasjon under et stevne. Det var enten det eller å se på at hunden slukte nettingen på matskåla, så jeg hadde ikke noe valg. Det ble belønnet med trekk for fysisk avstraffelse i ringen. Gøy? Overhodet ikke, og det tok meg et år før jeg hælte å starte rally igjen. 

Nå er vi inne i vår andre konkurransehelg i år, og motivasjonen en heldigvis tilstede igjen etter et år uten lyst til å konkurrere :) 

Fysisk avstraffelse??? Eller trekket for fysisk kontakt, FK? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, SFX said:

JEG har ikke sagt at jeg mener det - men jeg har bekjente som gikk på klikkerbasert valpekurs, og fikk den beskjeden da de lurte på hvordan de skulle håndtere at valpen gnagde på ting hjemme: "Vent til den slutter, klikk og belønn." Poenget mitt var at det er ingen enhetlig og entydig definisjon av hva positiv trening er, altså kan det en person mener er positivt av en annen bli oppfattet annerledes, og det blir et problem hvis den første er utøver og den andre er dommer.

 

Å gå på "klikkerbasert" er jo ingen garanti for at man faktisk går på et kurs som jobber opp mot grunnprinsipper og klikkertrening sin filosofi. Det er jo steder i norge hvor du lærer å klikke for rett og nappe for feil liksom. Så å basere seg på at du ergo ikke skal gjøre noe fordi 1 person var på et valpekurs blir jo litt for dumt. Det finnes jo andre måter å få en hund unna ting enn å dra de med seg også.

Om vapsen går bort til noe hun ikke skal har jeg en lyd jeg lager som betyr se hit/kom her/avbryt og jeg får trekk for det i rallyringen, men jeg kan iallefall stoppe uønsket adferd :) 

"min" klubb sendte inn at de var imot direkte dekk, selvom jeg ikke ser noe problem med det. Tar det som en dekk under marsj med stopp. Men jeg overtrener generelt hunden min så den vet at alt kan skje og "alt" er rett. Så for min hund betyr dekk dekk, samme hva jeg gjør, om jeg hopper bortover, stopper, løper vekk fra henne osv.For meg går ikke dette mot "grunnlaget" i all appell. F.ex stopper man i en kryp øvelse uten at hunden skal sette seg opp automatisk.

Skulle egentlig starte i rl2 nå iår men vapsen skadet seg, så vi får se når vi er tilbake i lp,bruks og rally avhengig av rehaben. 

 

Ang håndtering så av har jeg sett mye stygg håndtering i LP ringen(i og utenfor), med advarsler osv - enda ikke opplevd det i rl. 

 

I sverige er det jo en helt annen kotyme for å bli rapportert og jeg opplever det som generelt mer trivelig hele veien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
12 timer siden, mnika skrev:

Mykje diskusjon om ufin behandling her. @SFX har mange poeng eg er enig i. Eg ser ikkje poenget med at dommarane må stå å advare oss under velkomsttala om at vi blir rapportert til NKK om vi nappar i bandet to gangar eller er slemme med hunden... Eg føle meg faktisk mistenkeliggjort når eg står å må høyre på sånt.. som om dommaren antar at vi alle bankar hundane våre heime, men at vi må passe oss her i rallyringen. 

Ei heller ser eg at det grusomme LP-miljøet er fysisk slemme med hundane sine... Det er en myte, og provoserande for oss som går begge deler. . . 

Ei skikkelig avsporing, men det får so vere: Eg syns heller en burde ta tak i alle dei agressive hundane rundt ringane. Det er stort sett en eller fleire hundar på kvart stemne eg har vore på som har utagert mot andre hundar. Dette er ikkje ok i det heile tatt, og er et mykje større problem enn at en hund får et "NEEEEI" og et liiite napp i lina når den skal markere på et skilt i bana eller holde på å skal ete opp en annen hund.. 

Akkurat det der sto jeg kjente på ett par ganger og grunnen til at jeg ikke gidd. Jeg har rett og slett blitt "hengt ut" uten at dommer har vist det selvsagt, og fortalt på åpningen at alle andre sporter er så slemme med hundene sine og korrigerer så hardt, og det gjør vi ikke her. Har følt meg pittelitt uglesett da kan man si.. Og kan ikke huske at jeg er så slem med hundene mine at jeg har behov for å meldes til noe som helst...

 

Og jupp, jeg har sett ting jeg anser som slemt i RL. Tramping i bakken bla for å skremme hunden til å høre etter, uten at det er noe dommere reflekterer over. Napping av hunden rundt hjørnet i håp om at folk ikke ser det, hund som blir STAPPET i bur uten belønning eller dratt avgårde når eieren er missfornøyd. Det er ikke nødvendigvis NEI og ett napp på 1 sek som er det slemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
11 timer siden, mnika skrev:

Fysisk avstraffelse??? Eller trekket for fysisk kontakt, FK? 

KH mener jeg det var, kan sjekke kritikken når jeg kommer hjem. Var fordi jeg tok i hunden og det ble tolket som korreksjon ihvetfall. Mange på det stevnet opplevde å få KH pga ymse årsaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Christine skrev:

KH mener jeg det var, kan sjekke kritikken når jeg kommer hjem. Var fordi jeg tok i hunden og det ble tolket som korreksjon ihvetfall. Mange på det stevnet opplevde å få KH pga ymse årsaker. 

Hard kommandering altså.. Ikkje heilt det samme som fysisk avstaffelse =) Litt spent på om "STÅ"-en min på stå under marsj blir en KH, iom den er høøøg og tydelig.. noken som veit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mnika skrev:

Hard kommandering altså.. Ikkje heilt det samme som fysisk avstaffelse =) Litt spent på om "STÅ"-en min på stå under marsj blir en KH, iom den er høøøg og tydelig.. noken som veit? 

Jag har fått på en kritik fått - "på gränsen till hard kommandering" på min vanliga LP stå kommando...

Jag tycker personligen att en del domare förmänskligar hundarna väldigt. Jag ser liksom inte varför min korta STÅ är så mycket värre än den sjungande stååååååå som en del nyttjar sig av mer än att ja, den må låta hård för en del människor, men den säger faktiskt inte ett jäkla skvatt om hur jag lärt in den eller vad den faktiskt betyder för min hund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
6 timer siden, mnika skrev:

Hard kommandering altså.. Ikkje heilt det samme som fysisk avstaffelse =) Litt spent på om "STÅ"-en min på stå under marsj blir en KH, iom den er høøøg og tydelig.. noken som veit? 

Jepp, men jeg kommanderte hverken hardt eller truende, og fikk trekket fordi jeg førte hunden min vekk. Flere som fikk KH pga lite rykk i båndet den helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anette skrev:

Å gå på "klikkerbasert" er jo ingen garanti for at man faktisk går på et kurs som jobber opp mot grunnprinsipper og klikkertrening sin filosofi. Det er jo steder i norge hvor du lærer å klikke for rett og nappe for feil liksom. Så å basere seg på at du ergo ikke skal gjøre noe fordi 1 person var på et valpekurs blir jo litt for dumt. Det finnes jo andre måter å få en hund unna ting enn å dra de med seg også.

Om vapsen går bort til noe hun ikke skal har jeg en lyd jeg lager som betyr se hit/kom her/avbryt og jeg får trekk for det i rallyringen, men jeg kan iallefall stoppe uønsket adferd :) 

Jeg vet ikke om du tror at jeg er kørka; om du bare leste det jeg skrev dårlig; eller om poenget mitt gikk rett over hodet på deg - men det jeg forsøkte å si er at det er ikke én definisjon av hva positiv trening er, verken hos kursholdere, kursdeltagere og dommere, så derfor er det skummelt når poengtrekk skal gies basert på hva den enkelte dommeren anser som innenfor positiv trening og hva som ikke er det - som om det er sort/hvitt, og at det som ikke er rendyrket positivt ikke kan være hundevennlig.

Hvis du tror at jeg baserer min mening på en enkeltstående opplevelse, så undervurderer du mitt intellekt kraftig. 

Det var for øvrig Canis som arrangerte det valpekurset jeg snakket om, en skulle tro de hadde instruktører som kan "sannheten", hva nå den er.

Også har jeg et spørsmål til deg, siden du tross alt er instruktør, kursholder OG i denne tråden sier det finnes alternativ, for i dag hadde jeg en dårlig stevne-dag. Når du har en hund, på 47-48 kilo, som har satt seg på sin brede ræv for å titte på publikum, logrer og er veldig klar for å hilse på dem, og det eneste som gjør at han ikke krysser ringtauet er at jeg holder igjen i lenka. Når jeg ikke kan dra mer i lenka, fordi den er strukket ut i sin lengde, og neste alternativ dermed er å dra ham etter meg - men det ikke er lov. Når det å sitte omtrent på huk og si "men Glam, kommmmm da!" ikke gir annen respons enn at han snur hodet kjapt mot meg, gir meg den metaforiske fingeren, og fortsetter å speide utover publikum. Hva er da ditt råd til meg i en slik situasjon? Hvilke andre alternativ florerer det av da? Hmm?

For det jeg ønsker å gjøre, er å nappe kjapt i ham så han kommer ut av flørtetransen sin, kreve at han følger med, og gå videre. Men det tør jeg ikke, for jeg vil ikke ha en rapportering til NKK på meg fordi jeg "tar" hunden min, selv om jeg mener at det mest effektive ville vært å ta tak i halsbåndet, geleide han noen meter bort og snakke i bokstaver som han forsto, gå videre i banen og SÅ rose for at han følger med. Men det er jo hardhendt og støtende behandling av hunden, selv om han er så tykkhudet og selvstendig at det mest sannsynlig preller av ham som vann på ei gås. 

Min løsning i dag ble å bryte etter første moment i banen så han i det minste ikke lærer at han kan gjøre som han vil på konkurranse, og bestemme meg for å trene enda mer med forstyrrelser og personer rundt oss framover. Jeg er spent på hvordan du hadde løst den situasjonen, med din erfaring og kompetanse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

For det jeg ønsker å gjøre, er å nappe kjapt i ham så han kommer ut av flørtetransen sin, kreve at han følger med, og gå videre. Men det tør jeg ikke, for jeg vil ikke ha en rapportering til NKK på meg fordi jeg "tar" hunden min, selv om jeg mener at det mest effektive ville vært å ta tak i halsbåndet, geleide han noen meter bort og snakke i bokstaver som han forsto, gå videre i banen og SÅ rose for at han følger med. Men det er jo hardhendt og støtende behandling av hunden, selv om han er så tykkhudet og selvstendig at det mest sannsynlig preller av ham som vann på ei gås. 

Uansett så vil jo det være en dårlig metode tenker jeg, ikke fordi det nødvendigvis er så slemt men fordi du kun kan bruke det i klasse 1. Hva gjør du når du kommer til klasse 2 og hunden er løs? Da må du finne på noe annet, og da er det kanskje like greit å lære inn et alternativ som bryter slik atferd først som sist. (Ikke spør meg hvordan, jeg har slutta med rally nettopp fordi jeg har en hund som tar seg turer både ut av ringen, bort til publikum og bort til dommer i løpet av de knappe to minuttene vi er på banen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Uansett så vil jo det være en dårlig metode tenker jeg, ikke fordi det nødvendigvis er så slemt men fordi du kun kan bruke det i klasse 1. Hva gjør du når du kommer til klasse 2 og hunden er løs? Da må du finne på noe annet, og da er det kanskje like greit å lære inn et alternativ som bryter slik atferd først som sist. (Ikke spør meg hvordan, jeg har slutta med rally nettopp fordi jeg har en hund som tar seg turer både ut av ringen, bort til publikum og bort til dommer i løpet av de knappe to minuttene vi er på banen :P

Poenget mitt - igjen - er at jeg heller vil få si fra én gang i en konkurransesetting på samme måte som jeg ville gjort i en treningssituasjon, slik at han IKKE lærer seg at han kan gjøre som han vil på stevner. Nå er dette en urutinert konkurransehund, så mengdetrening hjelper også på sikt. Men om han slipper unna mens han er i bånd, så er det klart at det blir vanskeligere uten bånd. Og i ytterste konsekvens legger dagens regelverk og fortolkningen av det opp til en snillistisk hundetrening som ikke egner seg for alle hunder, og som gjør at de får lære seg masse unoter i klasse 1.

Til sammenligning gikk jeg et LP-stevne med min forrige berner, hvor vi hadde hatt flere stevner på rad hvor hun ga blaffen i meg, gjorde som hun ville, og visste at hun slapp unna med det fordi jeg ikke korrigerte henne på stevne, men at det kun var på trening jeg satte krav til henne. Jeg ble til slutt så lei av at hun "ertet" meg på stevner, så jeg bestemte meg for at dommeren fikk rapportere meg om han ville, dette måtte jeg bryte. Det begynte på fellesdekken, som vanligvis var en bankers 10-øvelse for henne, hvor hun plutselig bare reiste seg og gikk. Jeg gikk etter henne, tok tak i halsbåndet og geleidet henne til en plass jeg ville ha henne. Så var det lineføring, hvor hun bare gikk og snuste, så jeg sa strengt "nei, følg med" hver gang hun gjorde det, og roste høylydt når hun gikk som hun skulle. Så må det understrekes at dette var en hund som visste nøyaktig hva hun skulle gjøre, og visste at hun køddet. Jeg nullet selvfølgelig på øvelsen for alle DK'ene, men dommeren sa "jeg skjønner hva du gjør, kjør ditt løp i dag, du" (han hadde dømt oss tidligere). Så var det en annen øvelse hvor hun sa "præhæhæhæh" og stakk ut av ringen, jeg gikk etter henne, geleidet henne tilbake i ringen i halsbåndet uten å si noe, satte henne der hun skulle vært, og fortsatte øvelsen. Også videre. Vi fikk type 23 poeng den dagen, men bikkja lærte at oj, jeg slipper ikke unna likevel, og gikk som ei kule på de neste stevnene. Jeg synes ikke det er fysisk straff å leie en hund etter halsbåndet (jeg har en stor rase, den blir ikke løftet etter halsbåndet med dinglende frambein, den blir eskortert) og forlange at den blir sittende, og jeg synes ikke det er hardhendt trening å korrigere hunden med et nei når den snuser, legge kjapt til et "følg med" så den vet hva jeg vil at hun skal gjøre i stedet, og deretter sier "braaa, flink jente" når hun går med kontakt. 

Det er det jeg hadde ønsket å gjøre på stevnet med Glam i dag - få ham ut av sin sosiale transe og minne ham på at han skulle jobbe, i stedet for å vente i håp om at han tok kontakt, innse at det håpet var ute, bryte løpet, og minimere "seieren" hans i dag. Det var heller ikke snakk om hard håndtering av Glam utenfor ringen; vi ruslet tilbake til bilen i løs lenke mens jeg skravlet med ei venninne. Jeg ignorerte ham, rett og slett, for han hadde i grunnen ikke fortjent så mye skryt, men det betyr ikke at han fikk deng av den grunn. Det er nyanser her, som jeg synes er fraværende i en del diskusjoner om rally. Det er så polarisert.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, SFX said:

 

Også har jeg et spørsmål til deg, siden du tross alt er instruktør, kursholder OG i denne tråden sier det finnes alternativ, for i dag hadde jeg en dårlig stevne-dag. Når du har en hund, på 47-48 kilo, som har satt seg på sin brede ræv for å titte på publikum, logrer og er veldig klar for å hilse på dem, og det eneste som gjør at han ikke krysser ringtauet er at jeg holder igjen i lenka. Når jeg ikke kan dra mer i lenka, fordi den er strukket ut i sin lengde, og neste alternativ dermed er å dra ham etter meg - men det ikke er lov. Når det å sitte omtrent på huk og si "men Glam, kommmmm da!" ikke gir annen respons enn at han snur hodet kjapt mot meg, gir meg den metaforiske fingeren, og fortsetter å speide utover publikum. Hva er da ditt råd til meg i en slik situasjon? Hvilke andre alternativ florerer det av da? Hmm?

Hva hadde skjedd om du bare dro han med deg i stram line da, siden du sier det ikke er lov?
Sånn siden valgene dine er 1. bryte 2. dra han med 2 poeng trekk 3. evnt gjøre noe folk reagerer på. 4. fysisk korrigering 5 poeng trekk og fortsette

Man kan diske om man har stram line for mye ofc. men scenarioet du beskriver tilsier jo at han kan bli med deg videre om du oppretter kontakt. Jeg personlig uten å være dommer eller noe slikt tror du fint hadde kommet deg igjennom av å ta han med deg (i halsbånd om du vil)også bare super flink glam, osv og gå videre. Det er forskjell på det og å dra tak og hive og hale og stå og skrike til hunden. 

Skjermbilde 2017-06-25 kl. 19.09.35.png

Noen stod og kastet godbiter utenfor ringen til hunden sin og vapsen løp ut i stram line, i en eller annen sving, jeg gikk videre og "dro" hun med meg og hun løp tilbake og fortsatte å jobbe. Såvidt jeg husker fikk jeg trekk for Stram line, her fikk ikke dommer med seg det som skjedde på utsiden heller. Jeg antar dommer ser at Glam satt og flørtet med publikum og kan se situasjonen..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anette skrev:

Hva hadde skjedd om du bare dro han med deg i stram line da, siden du sier det ikke er lov?

Du svarer jo ikke på det jeg spør om :o 

Hvis jeg vil unngå å dra ham til meg i lenka, som ikke er tillatt og i beste fall bare gir poengtrekk (og i verste fall rapportering, skal en tro noen av "truslene" en hører), og han har døve ører og ikke hører på meg snakke sukkersøtt og blidt - hva har jeg da igjen av gyldige alternativ? Det er du selv som sa det var andre alternativ enn å dra hunden bort fra noe, så da vil jeg høre hvilke alternativ du har å by på, når hunden ignorerer verbale kommandoer og bønner.

8 minutter siden, Anette skrev:

Man kan diske om man har stram line for mye ofc. men scenarioet du beskriver tilsier jo at han kan bli med deg videre om du oppretter kontakt. Jeg personlig uten å være dommer eller noe slikt tror du fint hadde kommet deg igjennom av å ta han med deg (i halsbånd om du vil)også bare super flink glam, osv og gå videre. Det er forskjell på det og å dra tak og hive og hale og stå og skrike til hunden. 

Hvorfor i alle dager begynner du å trekke inn rive og hale og skrike til hunden? Hvem har sagt noe om det? 

For øvrig bør jeg vel takke for tiltroen du har til bikkja mi i ditt utsagn, men slik jeg kjenner ham og leser ham så var han ikke i arbeidsmodus i ringen i dag. Det kunne kanskje hjulpet om han hadde fått gått mer på plassen, snust litt til, hilst på noen folk, blitt ferdig med sin avislesing - det er vel snilt nok mot hunden? Så kunne vi begynt på nytt når han var klar, kanskje. Eller så aksepterer jeg at han ikke er det beste bruksemnet jeg har hatt, at vi må jobbe annerledes enn jeg har gjort med de andre, og at vi vil gå på dager som dette hvor han er mest opptatt av å være sosial og vi går på en disk - for jeg vil heller diske/bryte tidlig i banen før han rekker å etablere et mønster, enn å klore til meg 139 poeng med en hund som ikke aner hva han gjør og dermed ikke får en god konkurranseopplevelse slik JEG definerer god konkurranseopplevelse.

Hunder er forskjellige, og trenger ulike tilnærminger.

Jeg er ikke interessert i å lære mine konkurransehunder at de kan få slippe unna med ting i ringen som ikke er greit på trening, de får være på fra første skilt. Han var ikke der i dag, han er en hund som er 100 prosent av eller 100 prosent på, jeg tror det kan endre seg med enda mer trening og erfaring, men per i dag er han det. Så nei, jeg har ingen tro på at han ville gått seg opp utover banen og fulgt lykkelig med fordi jeg kalte ham Super-Glam. Vi repeterte spiralen (første skilt) to ganger, og jeg gikk altså omtrent på knærne og snakket så nusselig jeg bare kan for å få ham med meg rundt, men han hadde likevel all fokus på de på utsiden i dag. Da vi kom til skilt 2 hadde vi publikum i ryggen, og likevel hadde han større fokus på dem. C'est la vie. Han har egenskaper og en mentalitet som jeg digger i forhold til avlsverdi i en rase hvor den sosiale tilgjengeligheten ikke alltid er den beste, og det er de samme trekkene som gjør ham til en utfordring som konkurransehund.

8 minutter siden, Anette skrev:

Noen stod og kastet godbiter utenfor ringen til hunden sin og vapsen løp ut i stram line, i en eller annen sving, jeg gikk videre og "dro" hun med meg og hun løp tilbake og fortsatte å jobbe. Såvidt jeg husker fikk jeg trekk for Stram line, her fikk ikke dommer med seg det som skjedde på utsiden heller. Jeg antar dommer ser at Glam satt og flørtet med publikum og kan se situasjonen..

Så du tror dommer ser bort fra at han var mye mer opptatt av publikum enn meg i dag og derfor ville gått med stram line gjennom mye av programmet mens jeg pepret ham med dobbeltkommandoer, mens du samtidig nevner en dommer som ikke fikk med seg din hunds manglende impulskontroll når den løp etter godbit fra andre? Du synes førstnevnte er mer fair enn sistnevnte? Det er det ikke i min bok, i hvert fall.

Min hund fungerte ikke i dag, da drar jeg hjem og trener mer, selv om han har gått to andre meget gode stevner hvor publikum var lett å ignorere. Dagsformen går opp og ned, og jeg vil aldri forvente at dommer skal ta hensyn til at hunden ikke gjør jobben sin, med mindre det er en avvikende ekstern årsak - da tenker jeg på annen hund i banen, drone som flyr i lav høyde over ringen, realt bikkjeslagsmål utenfor ringen som distraherer; faktorer en ikke kan påregne som selvfølgelig i en stevnesituasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, SFX said:

Du svarer jo ikke på det jeg spør om :o 

Hvis jeg vil unngå å dra ham til meg i lenka, som ikke er tillatt og i beste fall bare gir poengtrekk (og i verste fall rapportering, skal en tro noen av "truslene" en hører), og han har døve ører og ikke hører på meg snakke sukkersøtt og blidt - hva har jeg da igjen av gyldige alternativ? Det er du selv som sa det var andre alternativ enn å dra hunden bort fra noe, så da vil jeg høre hvilke alternativ du har å by på, når hunden ignorerer verbale kommandoer og bønner.

Hvorfor i alle dager begynner du å trekke inn rive og hale og skrike til hunden? Hvem har sagt noe om det? 

For øvrig bør jeg vel takke for tiltroen du har til bikkja mi i ditt utsagn, men slik jeg kjenner ham og leser ham så var han ikke i arbeidsmodus i ringen i dag. Det kunne kanskje hjulpet om han hadde fått gått mer på plassen, snust litt til, hilst på noen folk, blitt ferdig med sin avislesing - det er vel snilt nok mot hunden? Så kunne vi begynt på nytt når han var klar, kanskje. Eller så aksepterer jeg at han ikke er det beste bruksemnet jeg har hatt, at vi må jobbe annerledes enn jeg har gjort med de andre, og at vi vil gå på dager som dette hvor han er mest opptatt av å være sosial og vi går på en disk - for jeg vil heller diske/bryte tidlig i banen før han rekker å etablere et mønster, enn å klore til meg 139 poeng med en hund som ikke aner hva han gjør og dermed ikke får en god konkurranseopplevelse slik JEG definerer god konkurranseopplevelse.

Hunder er forskjellige, og trenger ulike tilnærminger.

Jeg er ikke interessert i å lære mine konkurransehunder at de kan få slippe unna med ting i ringen som ikke er greit på trening, de får være på fra første skilt. Han var ikke der i dag, han er en hund som er 100 prosent av eller 100 prosent på, jeg tror det kan endre seg med enda mer trening og erfaring, men per i dag er han det. Så nei, jeg har ingen tro på at han ville gått seg opp utover banen og fulgt lykkelig med fordi jeg kalte ham Super-Glam. Vi repeterte spiralen (første skilt) to ganger, og jeg gikk altså omtrent på knærne og snakket så nusselig jeg bare kan for å få ham med meg rundt, men han hadde likevel all fokus på de på utsiden i dag. Da vi kom til skilt 2 hadde vi publikum i ryggen, og likevel hadde han større fokus på dem. C'est la vie. Han har egenskaper og en mentalitet som jeg digger i forhold til avlsverdi i en rase hvor den sosiale tilgjengeligheten ikke alltid er den beste, og det er de samme trekkene som gjør ham til en utfordring som konkurransehund.

Så du tror dommer ser bort fra at han var mye mer opptatt av publikum enn meg i dag og derfor ville gått med stram line gjennom mye av programmet mens jeg pepret ham med dobbeltkommandoer, mens du samtidig nevner en dommer som ikke fikk med seg din hunds manglende impulskontroll når den løp etter godbit fra andre? Du synes førstnevnte er mer fair enn sistnevnte? Det er det ikke i min bok, i hvert fall.

Min hund fungerte ikke i dag, da drar jeg hjem og trener mer, selv om han har gått to andre meget gode stevner hvor publikum var lett å ignorere. Dagsformen går opp og ned, og jeg vil aldri forvente at dommer skal ta hensyn til at hunden ikke gjør jobben sin, med mindre det er en avvikende ekstern årsak - da tenker jeg på annen hund i banen, drone som flyr i lav høyde over ringen, realt bikkjeslagsmål utenfor ringen som distraherer; faktorer en ikke kan påregne som selvfølgelig i en stevnesituasjon. 

men kjære deg,fungerer ikke hunden din så bryter du da. Du sier selv enten hører han eller ikke, jeg har da brukt penger på å starte og bryte på skilt 14 fordi jeg merker at det var dit vi kom idag, eller skilt nr 3. 

Om han ikke er på, så har det vel lite å si hva jeg mener kan bryte adferden om han uansett ikke vil sammarbeide der og da. Å bryte den er ingen mirakelkur for sammarbeid videre :P

Uansett tviler jeg på at vi blir enige, du vil forklare til din hund at ting ikke er ok, jeg bruker min tid til å lære inn en bryt kommando jeg kan bruke i alskens rare situasjoner hvor jeg trenger at hun vet at HEY, hører jeg etter nå er det DRITBRA. Din låser seg på publikum, min låser seg på frisbeer, baller, sauer etc - men er brytbar (etter mye trening).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dager borte på rallystevne og det har kommet så mange innlegg at jeg orker ikke å lese nøye gjennom alle. Men jeg svarer gjerne på konkrete spørsmål om dømming generelt, bare tag meg. Jeg kan selvfølgelig ikke kommentere eller svare for hvordan andre dommere har dømt i ulike situasjoner, men om det er noe dere opplever som fullstendig urimelig så anbefaler jeg først og fremst at dere tar det opp med dommeren der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

I helga fikk jeg motivasjons- og selvtillitsboost, veldig gøy! Vi som nettopp var i klasse 2 må nå begynne å se på øvelsene i elite :ahappy: Det meste er klart, men må terpe masse sidebytter, samt avstand. Fra stå til sitt og dekk går fint, og det samme med sitt til dekk. Men dekk til stå/sitt og sitt til stå må vi finne en løsning på. Men først skal vi terpe masse rygg ved fot :aww: Godkjent uten noe trekk på lørdag, på søndag hadde vi med dekk, hopp på fører og litt sånne merkelige ting :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...