Gå til innhold
Hundesonen.no

Rallytråden!


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

Grunnen til at folk opplever å få ulike trekk på for eksempel lange dk er blant annet at dommerne som mennesker er veldig forskjellige. Noen dommere har veldig fokus på dette med lange dk, mens andre er mye mer opptatt av slakt bånd eller rette sitter. I tillegg er det ikke alt man ser heller. Dermed vil det bli forskjellig. Lange håndtegn er ikke lov etter regelverket, så sånn sett burde det være ganske greit å lære seg å ikke gjøre det (om man ikke må). Det var lov før, noe som nok også kan føre til at dommerene har forskjellige vaner der, selv om vi selvfølgelig er oppdaterte på regelverket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei. Ikke så mye tid til å skravle... MEN NÅ ER JEG AUTORISERT DOMMER!

Ja, det må jo kunne sies å være en vellykket Sverige-tur. 3x kvalik, svensk mellomtittel og søndag klinket vi jammen til med pallplass også  Jeg trodde jeg hadde lest meg godt opp på regelverket for s

Klasse 1-debut i dag, og jammen klinket vi til med 195 poeng og direkteopprykk! Det hadde jeg virkelig ikke trodd i mine villeste fantasier engang

Posted Images

Guest Jonna
Akkurat nå, simira skrev:

Grunnen til at folk opplever å få ulike trekk på for eksempel lange dk er blant annet at dommerne som mennesker er veldig forskjellige. Noen dommere har veldig fokus på dette med lange dk, mens andre er mye mer opptatt av slakt bånd eller rette sitter. I tillegg er det ikke alt man ser heller. Dermed vil det bli forskjellig. Lange håndtegn er ikke lov etter regelverket, så sånn sett burde det være ganske greit å lære seg å ikke gjøre det (om man ikke må). Det var lov før, noe som nok også kan føre til at dommerene har forskjellige vaner der, selv om vi selvfølgelig er oppdaterte på regelverket.

 

Skjønner det. Men det er ikke noe mer langt håndtegn enn de som går med hånden på magen høyre/venstre side når de marsjer. Men når man går bakover så var det feil i går. :P 

Men altså jeg dauet ikke av det jeg. Men syns bare det er veldig mye åpent for tolkning for dommeren. Spesielt på de rapporterings punktene. Det blir rett og slett litt absurd for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, JeanetteH skrev:

Skjønner det. Men det er ikke noe mer langt håndtegn enn de som går med hånden på magen høyre/venstre side når de marsjer. Men når man går bakover så var det feil i går. :P 

Men altså jeg dauet ikke av det jeg. Men syns bare det er veldig mye åpent for tolkning for dommeren. Spesielt på de rapporterings punktene. Det blir rett og slett litt absurd for meg. 

Jeg hverken kan eller vil uttale meg om hva andre dommere har sett eller vurdert, så det er vanskelig for meg å si noe mer om det. Jeg kan si at dommerene jobber for å dømme mest mulig likt, men det er hverken mulig eller ønskelig å spesifisere alt ned til den minste detalj i regelverket, og da vil det bli opp til hver enkelt å gjøre vurderingene. Det er forsåvidt ikke noe annerledes enn i andre sporter, folk har jo helt klare valg på hvilke dommere de går for i lp og utstilling ihvertfall, basert på hva de fokuserer på, eller liker/ikke liker. Sånn vil det nok alltid være så lenge det er mennesker som dømmer. ;)

Jeg har full forståelse for at det føles urettferdig å bli rapportert for noe man mener man ikke har gjort, bare så det er sagt. Det eneste jeg kan si er at man kan spørre dommeren i etterkant om hva som ble oppfattet i forhold til hva man selv mener skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
4 minutter siden, simira skrev:

Jeg hverken kan eller vil uttale meg om hva andre dommere har sett eller vurdert, så det er vanskelig for meg å si noe mer om det. Jeg kan si at dommerene jobber for å dømme mest mulig likt, men det er hverken mulig eller ønskelig å spesifisere alt ned til den minste detalj i regelverket, og da vil det bli opp til hver enkelt å gjøre vurderingene. Det er forsåvidt ikke noe annerledes enn i andre sporter, folk har jo helt klare valg på hvilke dommere de går for i lp og utstilling ihvertfall, basert på hva de fokuserer på, eller liker/ikke liker. Sånn vil det nok alltid være så lenge det er mennesker som dømmer. ;)

Jeg har full forståelse for at det føles urettferdig å bli rapportert for noe man mener man ikke har gjort, bare så det er sagt. Det eneste jeg kan si er at man kan spørre dommeren i etterkant om hva som ble oppfattet i forhold til hva man selv mener skjedde.

Jeg er fult klar over at det er mennesker som dømmer. Jobber med regelverk hver eneste dag selv. 

MEN det burde være en veldig nedsatt enighet om hvor grensen går når det kommer til rapportering. DET burde faktisk være veldig tydelig og nedskrevet. Det har store konsekvenser over tid i alle hundesporter. Og ikke minst når slikt blir tatt på premieutdeling som en "felles avstraffelse".. ja trenger vel ikke si hva jeg mener om det ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, JeanetteH skrev:

Akkurat det der har jeg faktisk hørt flere eksempler på som virker fullstendig borte i natta. Bla en som hadde snublet i skiltet så det hadde gått i hunden og den hadde hylt, og ble rapportert :huh: Ellers var det vel en eller annen her nå som også hadde vært uheldig og ble rapportert og dermed mistet NM/Nordisk i en annen gren.

En venninne av meg ble disket for hun brukte sin vanlige KO på ligg under marsj, altså en LP KO som er ganske klar og konsis og hunden reagerte der etter med flatdekk i klask og fikk beskjed om at hunden ble "truet ned" under utdelingen.

Tror det er litt som må ryddes opp i her... Imens å trampe realt i bakken ved ligg KO var helt greit så jeg i dag! noe som hadde ført til gult/rødt kort i LP og minst tilsnakk i bruks. DET var tydeligvis helt greit :icon_confused:

Hvis du sikter til personen som jeg nevnte så gikk det heldigvis ikke utover NM deltagelsen i en annen gren. Personen ringte til nkk å fikk det bekreftet. :)

Men jeg synes jeg det er spesielt at man blir rapportert fordi man velger å bære hunden av banen når hunden står låst på stedet med snuten boret ned i en godluktende flekk. Skulle de stått der til hunden var ferdig? Det kunne jo tatt tid. Ikke spørsmål til deg altså, bare forundringer i mitt hode. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, JeanetteH skrev:

Jeg er fult klar over at det er mennesker som dømmer. Jobber med regelverk hver eneste dag selv. 

MEN det burde være en veldig nedsatt enighet om hvor grensen går når det kommer til rapportering. DET burde faktisk være veldig tydelig og nedskrevet. Det har store konsekvenser over tid i alle hundesporter. Og ikke minst når slikt blir tatt på premieutdeling som en "felles avstraffelse".. ja trenger vel ikke si hva jeg mener om det ;) 

Enig! Dommerne har himla stor makt der, og startnekten etter rapportering gjelder alle sporter. Ikke bare rally. Mener dommeren som tok meg for å ha vært "slem" med Decoy (jeg var ikke det altså, og er det en jeg er positiv med så er det Decoygutten, for korrigering der blir som å sette ei tent fyrstikk mot bensin) sa det kunne bli 2-3 mnd med startnekt. Enkelte steder risikerer man da å miste store deler av konkurransesesongen pga en dommers tolkning. Og for ikke å snakke om belastningen det er å få høre at du har vært så hard mot hunden at du risikerer sanksjoner. Og "uthenging" på premieutdelingen er mildt sagt en uting, og langt fra det jeg tenker rally står for.

Og joda, en kan spørre dommer etterpå om hvorfor man ble dømt sånn og slik. Men man får jo ikke endret dømmingen. Og ikke skal dommer kritiseres heller så ja. Mulig man kan argumentere for seg og dermed slipper at det rapporteres inn, men det er jo allerede dømt.Det bør settes noen strenge kriterier for hva som kan rapporteres, med lite rom for synsing. 

 

At det gjøres ulikt med dk spiller ikke så stor rolle for min del egentlig (tidligere lp utøver så har lite som kan tolkes som dk så vil ikke gjøre store utslaget på poengsummen), men det med dømming av negative utsagn, kh og slikt syns jeg er viktig. Både fordi det kan ha så stor innvirkning på resten av stevnesesongen, men og fordi det går utover gleden og motivasjon til de som dømmes urettferdig på det. Spesielt om de i tillegg henges ut under premieutdelingen. 

Endret av Betty
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mokken skrev:

Hvis du sikter til personen som jeg nevnte så gikk det heldigvis ikke utover NM deltagelsen i en annen gren. Personen ringte til nkk å fikk det bekreftet. :)

Men jeg synes jeg det er spesielt at man blir rapportert fordi man velger å bære hunden av banen når hunden står låst på stedet med snuten boret ned i en godluktende flekk. Skulle de stått der til hunden var ferdig? Det kunne jo tatt tid. Ikke spørsmål til deg altså, bare forundringer i mitt hode. 

Jeg har bært min 25kg BC ut av ringen ved flere anledninger, for tre forskjellige dommere, uten å bli rapportert eller få tilsnsk. Ene vet jeg er lett på rapportering og veldig 'klikkertante', ingen kommentar. Nummer to kjenner jeg fra før av, der fikk vi er stort ;) og skryt for den ene øvelsen vi hadde gjort, hun pludret på Keo i det vi gikk forbi. Nummer tre er en av de mer nøytrale, ingen kommentar der heller, bare medfølelse og en liten latter når jeg plukket han opp.

Når man går i klasse 2, 3 og elite, hvilket annet valg har man på pletten om hunden står bom fast og man ikke får kontakt med løs hund og ingen bånd? Jeg har ikke tid til at de skal gå og hente båndet mens hunden er på banen og har meldt seg ut av jobb. Jeg prøvde meg på å leie han ut etter pelsen i nakkeskinnet, det ble ubehagelig for oss begge.

For å nevne det, det er flere deltakere som sender inn tilfeller og rapporter på andre deltakere. Både på ting som burde vært sendt inn og filleting. Tidligere var der iallefall grusomt mye personlige vendettaer ute og gikk, hvor folk satt som en hauk på spesielle personer hele stevnehelgen for å finne den minste brist å rapportere...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, JeanetteH skrev:

Akkurat det der har jeg faktisk hørt flere eksempler på som virker fullstendig borte i natta. Bla en som hadde snublet i skiltet så det hadde gått i hunden og den hadde hylt, og ble rapportert :huh: Ellers var det vel en eller annen her nå som også hadde vært uheldig og ble rapportert og dermed mistet NM/Nordisk i en annen gren.

En venninne av meg ble disket for hun brukte sin vanlige KO på ligg under marsj, altså en LP KO som er ganske klar og konsis og hunden reagerte der etter med flatdekk i klask og fikk beskjed om at hunden ble "truet ned" under utdelingen.

Tror det er litt som må ryddes opp i her... Imens å trampe realt i bakken ved ligg KO var helt greit så jeg i dag! noe som hadde ført til gult/rødt kort i LP og minst tilsnakk i bruks. DET var tydeligvis helt greit :icon_confused:

Det skremmer meg litt å lese her nå altså..

Vapsen ser ut som jeg slår hun i hodet i dekk under marsj, og kan generelt oppføre seg litt slått ut :lol: 

Er nå påmeldt i sandefjord og våler, så får vi se hvor det tar oss videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
1 time siden, maysofie skrev:

Jeg har bært min 25kg BC ut av ringen ved flere anledninger, for tre forskjellige dommere, uten å bli rapportert eller få tilsnsk. Ene vet jeg er lett på rapportering og veldig 'klikkertante', ingen kommentar. Nummer to kjenner jeg fra før av, der fikk vi er stort ;) og skryt for den ene øvelsen vi hadde gjort, hun pludret på Keo i det vi gikk forbi. Nummer tre er en av de mer nøytrale, ingen kommentar der heller, bare medfølelse og en liten latter når jeg plukket han opp.

Når man går i klasse 2, 3 og elite, hvilket annet valg har man på pletten om hunden står bom fast og man ikke får kontakt med løs hund og ingen bånd? Jeg har ikke tid til at de skal gå og hente båndet mens hunden er på banen og har meldt seg ut av jobb. Jeg prøvde meg på å leie han ut etter pelsen i nakkeskinnet, det ble ubehagelig for oss begge.

For å nevne det, det er flere deltakere som sender inn tilfeller og rapporter på andre deltakere. Både på ting som burde vært sendt inn og filleting. Tidligere var der iallefall grusomt mye personlige vendettaer ute og gikk, hvor folk satt som en hauk på spesielle personer hele stevnehelgen for å finne den minste brist å rapportere...

Godt eksempel når andre da sender inn rapport på samme. 

Det er helt greit at det skal være en positiv sport. (jeg syns nå personlig alle sporter jeg har deltatt i er det, det er bare noen individer i hundesport verden som ikke er det og det gjelder alle sporter). Men det går faktisk å dra ting for langt. Når det blir vendetta i å rapportere. 

Jeg har vært aktiv i alle hundesporter, men det er første sporten jeg reagerer på nedrakking av andre hundesporter. Nå skal det sies at i går opplevde jeg det ikke. Men så langt har 2 av 3 dommere fortalt hvor mye bedre det er enn andre hundesporter for HER-HER er det bare positivt. Jeg får en sånn uggen følelse av så slå seg på brystet og VI er mye bedre enn alle andre. Er det noen poeng i? Det blir jo ikke positivt, selv om det høres pent og flott ut. Men de forteller jo samtidig sånne som meg som kommer fra "alle andre" hundesporter at jeg har vært "slem" med hunden min i alle år. Merkelig greie.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine to knappe år som rallydeltaker så har jeg sett mange sider av folk og sport, men mitt inntrykk er at det hovedsaklig er både hyggelig og givende å gå rally, både i og rundt ringen! Selvsagt vil det negative trekkes best frem i slike tråder, så håper ikke folk lar seg skremme vekk av den grunn :) 

Trippelstevne i juli, Vålerbanen, noen som skal?
Vi lurer på å ta turen, men da må jeg finne et sted å bo som ikke koster allverden, skal betale ut lappen uka før :lol: 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, patricia skrev:

Bevares, jeg er forholdsvis fersk i denne sporten, og har ikke ant at der fins slike tilstander som beskrives her. Nå ble jeg litt skremt !

Har du lest hele tråden?

Jeg må innrømme at selv om dommer og aktiv i sporten de siste 8 årene så er jeg overrasket over noen av innleggene her. Og selvfølgelig er det enkelthendelser som trekkes frem og fokuseres på, de fleste opplever ikke å bli disket eller rapportert inn for ufin behandling på stevne. Som deltaker har jeg på disse 8 årene opplevd én hendelse som ble rapportert og et par hendelser der fører har fått tilsnakk. Min opplevelse er som i innlegget over, stort sett positivt og at folk og hunder har det hyggelig.

Dessverre er det alltid noen som ikke er hyggelige, og det finner man i alle sporter. Når resultater og vendettaer blir viktigere enn å ha det gøy i og utenfor ringen, sammen med hunden, så er det bare trist. Jeg håper vi greier å forebygge dette så godt som mulig. Og dette er noe som er alles ansvar, både arrangører, deltakere og dommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maysofie skrev:

Etter mine to knappe år som rallydeltaker så har jeg sett mange sider av folk og sport, men mitt inntrykk er at det hovedsaklig er både hyggelig og givende å gå rally, både i og rundt ringen! Selvsagt vil det negative trekkes best frem i slike tråder, så håper ikke folk lar seg skremme vekk av den grunn :) 

Trippelstevne i juli, Vålerbanen, noen som skal?
Vi lurer på å ta turen, men da må jeg finne et sted å bo som ikke koster allverden, skal betale ut lappen uka før :lol: 
 

Jeg er påmeldt, jeg bor i telt der på plassen :) er en campingplass rett ved også som vistnok har pusset opp men det var ganske grusomt for to år siden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maysofie skrev:

Trippelstevne i juli, Vålerbanen, noen som skal?
Vi lurer på å ta turen, men da må jeg finne et sted å bo som ikke koster allverden, skal betale ut lappen uka før :lol: 

Jeg skal i hvert fall starte på fredagen, men er ikke ferdig med å legge kabalen for lørdag og søndag enda. Jeg vet ikke om jeg skal være cocky eller helgardere - jeg skal klare RL1-tittelen på Foenix, og hun har én førstepremie på en start (og en på et uoffisielt stevne). Vi skal starte en gang i juni, så jeg avventer påmeldingen for å se om vi får en førstepremie der. Får vi det, vet jeg ikke om jeg skal ta en råsjanse og bare melde på fredagen, og fokusere på eksteriør og lydighet resten av helga. Hun er neppe klar for klasse 2, når jeg ikke en gang vet hvilke nye øvelser som kommer der.

Jeg vil gjerne stille Glam, så spørsmålet er hvor mye jeg rekker uten at den ene ødelegger for den andre, for begge trenger oppvarming før de skal inn i respektive ringer og gjøre sine greier. 

Får en rabatt for å melde på både RL og LP? En får jo det om en melder på eksteriør og LP med samme hund, så derfor jeg spør. Er det en god rabatt, kan en jo melde på og ta seg råd til ikke å starte om jeg får førstepremiene jeg trenger :P 

Overnatting kan jeg ikke hjelpe deg med, dessverre, for jeg bor en time unna og kjører fram og tilbake, så kan alle involverte sove bedre i senga hjemme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Skal til Våler. Talli er påmeldt til alle tre dagene. Arya også på fredagen (og lp de andre to dagene). 

For the record: miljøet virker kjempe fint. Ikke noe negativt å si om det. Det er enkelte dommerene som virker veldig "ustrukturert" og til tider litt nedlatende i mangel på ett bedre ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, JeanetteH skrev:

For the record: miljøet virker kjempe fint. Ikke noe negativt å si om det. Det er enkelte dommerene som virker veldig "ustrukturert" og til tider litt nedlatende i mangel på ett bedre ord. 

Er enig i at det er ustrukturert, med at ting dømmes forskjellig. Sånn bør det jo ikke være! Men nedlatende dommere har jeg aldri opplevd... Skjønner det føles kjipt om du føler de står og rakker ned på andre sporter.

Jeg opplever rally som en veldig fin sport hvor man har "lov" å være så positiv man vil :) Jeg holder også på med mye forskjellig, og rally er den eneste hundesporten jeg har vært på flere kurs i uten at jeg har blitt bedt om å gjøre noe jeg er ukomfortabel med. Så jeg blir glad når dommerne sier at sporten skal være kun positiv og tolker det bare som at her har jeg endelig lov å være meg :) Jeg har ikke en gang tenkt i de baner at de ved å si rally er positivt skulle mene at jeg er slem som driver med AG, LP og utstilling i tillegg. 

Men det er klart at det er absurd om man blir dømt for korrigering eller rapportert for sånne ting som er nevnt i tråden her. Det høres helt vilt ut! :o

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets mål var å starte på stevnet på Brårud i September, men nå som høsten nærmer seg med stormskritt kjenner jeg at nervene mine ikke er enige :P Vi koser oss i allefall på trening sammen en fin gjeng, og det er vel det viktigste. Samlet noen snutter fra nest siste fellestrening, morsomt å se hvor forskjellige ekvipasjene er ;) Og ja, jeg har kjørt opp hastigheten, for vi er visst en treg gjeng og klippet ble for langt hehe.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foenix gikk sitt andre stevne i rally forrige helg, og med en fullstendig drittdag hvor ingenting stemte skrapte hun sammen 160 poeng. Jeg trodde vi disket flere ganger underveis, så det var i grunnen et lite sjokk! 

Da vi kom ut av ringen var jeg overbevist om at hunden var syk, og var --><-- så nærme å ringe veterinæren for å bestille time. Men så har vi sett det litt an, og hun er jo frisk som en fisk. Men jeg kom på at hun jo blir et realt svimehue når det nærmer seg løpetid - og på dette stevnet gikk hun spor gjennom RL-banen, hun. Hun var så veldig ikke med, bare snuste rundt og var opptatt med så mye annet. Tre av momentene måtte jeg ta på nytt, og det ene momentet måtte vi ta på nytt tre ganger før vi fikk det til (den fordømte spiralen), så da flakset jo poengene. 

Vi var blant de siste i klassen, og jeg hadde ikke fulgt med, men det ble sagt av flere da klasse 1 var over at "oj, mon tro om noen kommer seg gjennom banen i dag uten snusing", så flere mente at det kanskje var litt vel mye gode lukter i ringen. Under briefingen måtte jeg spørre dommer om de kanskje kunne fjerne den bæsjeruka som lå midt i banen, så kanskje noen luftene hundene sine mens de satte opp ringen kvelden før, eller om det var godbitsøk eller I don't know. Uansett, hunden skal jo jobbe, og det gjorde ikke Foenix. Hun gikk tur med innlagte variasjoner når hun husket at jeg var med henne :P 

Så nå er jeg usikker på om jeg skal risikere å kaste bort penger på å melde på en hund som oppfører seg som om hun venter løpetid etter hvert, eller om jeg skal ta den sjansen. Tingen er at jeg venter ikke løpetid på henne før i august-oktober, så jeg hadde håpet å konkurrere litt i sommer. Og hun viser ingen andre tegn enn at hun var et pokkers svimehue den dagen, og at Glam synes hun lukter litt mer deilig. Så jeg tror jeg melder på - melder jeg ikke på, får hun i hvert fall ikke løpetid...

Når vi er så nærme en førstepremie på en dårlig dag, kjenner jeg at jeg vil få den RL1-tittelen i boks :P Vi mangler jo "bare" to av tre førstepremier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt i tvil om jeg skal melde på til trippelstevne, motivasjonen er såder for rallytrening. Hytta vi hadde holdt av har de visst leid ut, og Elverum har bare dyre hytter igjen. Reisefølget nekter å ligge i telt.

Folk har rast så dyktig i klassene i det siste, at det sitter langt inne å melde på ettersom jeg føler jeg har mistet Keo helt og vi er stuck hva angår konkurransesetting. På samme tid prøver man å ikke være opphengt i hva andre gjør og forventer, men det er vanskelig for mitt hode...

Morro å være med da! Kanskje vi bare kan melde på en dag eller slikt, Lyn få prøve seg på rekrutt om hun er klar, og bare kose oss med folk og hunder? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, maysofie skrev:

Er fortsatt i tvil om jeg skal melde på til trippelstevne, motivasjonen er såder for rallytrening. Hytta vi hadde holdt av har de visst leid ut, og Elverum har bare dyre hytter igjen. Reisefølget nekter å ligge i telt.

Folk har rast så dyktig i klassene i det siste, at det sitter langt inne å melde på ettersom jeg føler jeg har mistet Keo helt og vi er stuck hva angår konkurransesetting. På samme tid prøver man å ikke være opphengt i hva andre gjør og forventer, men det er vanskelig for mitt hode...

Morro å være med da! Kanskje vi bare kan melde på en dag eller slikt, Lyn få prøve seg på rekrutt om hun er klar, og bare kose oss med folk og hunder? :)

Bli med på telttur sammen oss andre :) evnt får de sove i bilen! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...