Gå til innhold
Hundesonen.no

Angående bilder av løse hunder i båndtvangstiden


Recommended Posts

Guest Bølla

Jeg eier også flere beiter som er inngjerdet, men ett av beitene har en del hekkende fugl, har jeg lov å slippe hunden min der da?

Nei, det sier seg vel selv? Å trene en hund som er berettighet til bruk i jakt er ikke det samme som å "slippe hunden". Det ville uansett ikke vært forsvarlig å trene hund i et slikt område.

@Gro

Jeg utelot en liten, viktig detalj tidligere. Ved å nevne at du er medlem i et jaktlag mente jeg selvfølgelig at du har et gyldig jaktkort for området for det inneværende året.

Jeg kan nevne noen regler for trening av hund hos Statsskog;

  • Vis aktsomhet overfor beitedyr, villrein, tamrein og andre brukere av utmarka.
  • Det er kun tillatt å slippe en hund om gangen for hver kortinnehaver (personlig kort)
  • Hundene skal ha sauerenhetsbevis.
  • All trening skal følge aktsomhetskravene i hundeloven, viltloven og reindriftsloven.
  • Organisert bruk av feltet (eksempel jaktprøver/ treningssamlinger) skal avtales særskilt med Statskog eller fjellstyrene på statsallmenninger i Sør-Norge.

Når er hunden i en treningssituasjon?

  • Du har lov til å gå med hunden løs når det ikke er båndtvang. Det betyr imidlertid ikke at du kan slippe den fritt.
  • Du skal ha kontroll over hunden og den skal være i din umiddelbare nærhet.
  • Du må ha grunneiers tillatelse til å drive jakthundtrening. Dvs. trening av hunden på vilt.

Det betyr dermed at du ikke kan slippe en hvilken som helst hund, kaste dummyer og påstå at du trener til en eller annen betydningsløs jaktprøve. Er du jeger med gyldig jaktkort kan du derimot trene hund løs i perioden om du har alle tillatelser. Men alle i vårt jaktlag jakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ærlig talt!? Skal dere å leke båndtvangspoliti?? Faktisk redigere bort tråder og bilder der hundene har vært løse? Jeg har lenge tenkt at tiden er moden for å forlate sonen, takk for hjelpen Dette

Wow... dette tar virkelig kaka altså! Tenk å sitte å rapportere bilder av løse hunder, det er helt utrolig... trodde dette var en spøk jeg Skjønner at enkelte har veldig store problemer med å se bil

Ja, det er jo også et valg. Jeg må innrømme at det framstår litt furtete fra her jeg står. Jeg har blitt moderert for ting jeg mener ikke er regelbrudd flere ganger her på sonen. Poster har blitt sle

Er det noe rart det blir krig i verden.

Lurer på om fanatikerene som rapporterer røyker på offentlig sted jeg, har pissa ute, spytta på bakken, kjørt litt for fort, feilparkert eller kanskje unnlatt seg å levere tilbake noe til biblioteket osv selv jeg..... Kanskje vi må rapportere det også..?Det er mange små lovbrudd folk gjør, og kjører du for fort, så oppfordrer du andre til å gjøre det også, på sett og vis, mtp flyt i trafikken osv.

Jeg tror mange har for mye fritid jeg, get a life. :hairy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som mener det er forskjell på å poste et tilfeldig bilde av en løs hund - som kan være tatt når og hvor som helst - og det å presentere bilder og presentere at dette er bilder tatt i båndtvangstiden på et sted der båndtvangen gjelder?

Meg bekjent er det ikke veldig populært med bilder av lovbrudd i andre sosiale medier heller, noe av poenget til moderatorteamet her er vel at de ikke har noen forutsetning for å si når og hvor bildet ble tatt - og dermed hvorvidt det er ulovlig eller ikke. Med mindre man oppgir det...

Men jeg har da feks alltid skrevet "I dag gikk turen opp på fjelltoppen XYZ, hundene storkoste seg!" og deretter bilder av hundene mine på fjelltur, da ofte løse også. Har aldri tenkt over at det iikke har vært greit å postet bildene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg faktisk ikke. Jeg ble ikke informert om at bildet ble fjernet og så vidt jeg husker skrev moderatorene i ettertid at noen hadde klaget. Samma det, det finns andre fora å poste hundebilder på om man ønsker :)

Hvis vi skal ta for oss denne enkeltsaken så var det et bilde av en hund som så veldig ukomfortabel ut på utstilling, type "hang" fra halsbåndet, handlet av en person som er veldig enkel å kjenne igjen og som er mye på sosiale medier/facebook. En av de første kommentarene som kom i den tråden var "hjelp, muttern kvæler meg" og en haug med triste og gråtende smileyer. Fordi det var så utrolig lett å kjenne igjen personen valgte vi å fjerne bildet. Det var kun postet dette ene bildet og ikke noen generelle bilder fra utstillingen ellers.

Du fikk også PM (fra kontoen til SoppenCamilla), den er loggført på moderatorforumet og ble sendt til deg 26. oktober, dagen etter at bildet ble postet. Denne meldingen svarte du også på selv.

Hei,

Tråden din med bildet fra Letohallen er fjernet. Vi ønsker ikke tråder som er negativt ladet om gjenkjennelige enkeltpersoner (uavhengig av at tråden ble laget på et spørrende/hyggelig grunnlag). Du kan gjerne lage en ny, generell tråd angående håndtering av hunder på utstilling, på bakgrunn av en hendelse du observerte, men vi ber om at du utelater bilder som noen kan kjenne seg, eller andre, igjen i.
Mvh Moderatorteamet

Jeg syns det er urettferdig å få saken til å fremstå som at vi bare sletter ting og ikke gir grunn. Det prøver vi så godt vi kan å gjøre i tilfeller hvor det redigeres eller slettes, om ikke PM alltid blir sendt til alle involverte så skriver vi ofte i tråden med en generell beskjed så alle kan se det.

Admin IW ups Mirai

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke problemet. Etter at moderatorene fjernet et etter min mening uskyldig bilde som jeg tok på en utstilling har jeg med et unntak latt være å poste hundebilder på sonen.

Ja, det er jo også et valg. Jeg må innrømme at det framstår litt furtete fra her jeg står.

Jeg har blitt moderert for ting jeg mener ikke er regelbrudd flere ganger her på sonen. Poster har blitt slettet eller endret, jeg fikk til og med en pm en gang husker jeg og jeg er fortsatt uenig i den avgjørelsen.

Kanskje jeg tok feil, kanskje tok moderatorene feil, det er ikke så farlig. Jeg tenker det bør være rom for begge deler, gi og ta litt. Jeg slutter iallfall ikke å poste av den grunn.

Hvis man ønsker stor takhøyde så er det greit å gå fram som et godt eksempel og ikke la seg bli kneblet av den minste lille reaksjon tilbake også. Vi står alle i fare for å tråkke over streken innimellom når det kommer til tema vi engasjerer oss i. Kollektivt har vi ansvar for å skape den sonen vi ønsker å ha.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Ja, det er jo også et valg. Jeg må innrømme at det framstår litt furtete fra her jeg står.

Heh :) Det var ikke noe furt, jeg var illsint skal jeg si deg. Ikke på grunn av bildet som jeg ikke kunne se noe som helst provoserende ved, men fordi ingen i moderatorgjengen gadd informere om slettingen eller hva som var provoserende ved bildet av eier og hund tatt på en utstilling. Og siden sonen ikke er mitt førstevalg m h t sosiale media så velger jeg å legge ut evt hundebilder på de fora jeg besøker mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Heh :) Det var ikke noe furt, jeg var illsint skal jeg si deg. Ikke på grunn av bildet som jeg ikke kunne se noe som helst provoserende ved, men fordi ingen i moderatorgjengen gadd informere om slettingen eller hva som var provoserende ved bildet av eier og hund tatt på en utstilling. Og siden sonen ikke er mitt  førstevalg m h t sosiale media så velger jeg å legge ut evt hundebilder på de fora jeg besøker mest.

Du fikk jo PM? Les Mirai sitt innlegg over.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Jeg syns det er urettferdig å få saken til å fremstå som at vi bare sletter ting og ikke gir grunn. Det prøver vi så godt vi kan å gjøre i tilfeller hvor det redigeres eller slettes, om ikke PM alltid blir sendt til alle involverte så skriver vi ofte i tråden med en generell beskjed så alle kan se det.

Admin IW ups Mirai

Jeg skal ikke kverulere men dette kjøper jeg ikke. Siden jeg er en tilfeldig leser av sonen fikk jeg ikke med med reaksjonen(e) på bildet. Det måtte jeg selv be om av moderatorgjengen som ikke gadd orientere meg om "bestyrtelsen" fra sonens deltakere før fjerningen av bildet. Men gjort er gjort og spist er spist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke kverulere men dette kjøper jeg ikke. Siden jeg er en tilfeldig leser av sonen fikk jeg ikke med med reaksjonen(e) på bildet. Det måtte jeg selv be om av moderatorgjengen som ikke gadd orientere meg om "bestyrtelsen" fra sonens deltakere og fjerningen av bildet. Men gjort er gjort og spist er spist :)

Jeg må innrømme jeg synes det er litt merkelig at man legger ut et bilde, og ikke en gang gidder å gå inn i sin egen tråd for å se på reaksjoner på bildet? Hæhhh?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Jeg må innrømme jeg synes det er litt merkelig at man legger ut et bilde, og ikke en gang gidder å gå inn i sin egen tråd for å se på reaksjoner på bildet? Hæhhh?

Nei jeg gjorde ikke det for tenk :D Det var jo bare et bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Hvorfor legger man ut et bilde og bare forsvinner da? Det blir jo som å lage en tråd, stille et spørsmål, men ikke besøke tråden igjen? Raring :P

Vel, det var jo bare et bilde som jeg ikke så noe kontroversielt ved, skarpt og pent bilde av ei dame med hund :) Jeg husker engang ikke om jeg laget en egen tråd eller la det inn i en eksisterende tråd med utstillingsbilder. Ingen stor sak med andre ord :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det sier seg vel selv? Å trene en hund som er berettighet til bruk i jakt er ikke det samme som å "slippe hunden". Det ville uansett ikke vært forsvarlig å trene hund i et slikt område.

@Gro

Jeg utelot en liten, viktig detalj tidligere. Ved å nevne at du er medlem i et jaktlag mente jeg selvfølgelig at du har et gyldig jaktkort for området for det inneværende året.

Jeg kan nevne noen regler for trening av hund hos Statsskog;

  • Vis aktsomhet overfor beitedyr, villrein, tamrein og andre brukere av utmarka.
  • Det er kun tillatt å slippe en hund om gangen for hver kortinnehaver (personlig kort)
  • Hundene skal ha sauerenhetsbevis.
  • All trening skal følge aktsomhetskravene i hundeloven, viltloven og reindriftsloven.
  • Organisert bruk av feltet (eksempel jaktprøver/ treningssamlinger) skal avtales særskilt med Statskog eller fjellstyrene på statsallmenninger i Sør-Norge.

Når er hunden i en treningssituasjon?

  • Du har lov til å gå med hunden løs når det ikke er båndtvang. Det betyr imidlertid ikke at du kan slippe den fritt.
  • Du skal ha kontroll over hunden og den skal være i din umiddelbare nærhet.
  • Du må ha grunneiers tillatelse til å drive jakthundtrening. Dvs. trening av hunden på vilt.

Det betyr dermed at du ikke kan slippe en hvilken som helst hund, kaste dummyer og påstå at du trener til en eller annen betydningsløs jaktprøve. Er du jeger med gyldig jaktkort kan du derimot trene hund løs i perioden om du har alle tillatelser. Men alle i vårt jaktlag jakter.

Ja, da skjønner jeg mer hva du mener, men jeg er fortsatt uenig.

Det står jo at all trening skal følge hundeloven og at du har lov til å gå med hunden løs når det ikke er båndtvang. Hundeloven sier ingenting om at du kan slippe hunden din innenfor båndtvangsperioden selv om du har gyldig jaktkort.

Edit; Leste du første avsnitt av det du viste her eller?

Hundetrening på Statskogs grunn
Dette er terreng som er egnet for å forberede hunden på de ulike jakttypene. Her kan du trene hund lovlig. I perioden 1. april – 20. august er det også båndtvang i disse områdene.

De samme reglene som hos Statsskog gjelder forøvrig i de andre jaktterrengene jeg kjenner til.

Case closed for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Virkelig? Dere sitter og rapporterer inn bilder av løse hunder fordi vi som slipper hundene innimellom bryter loven? Jeg tar bilder av hundene mine løse hver eneste vår og sommer, men jeg er rimelig påpasselig overfor viltet. Dere ser ikke at de er løse på et inngjerdet beite hvor jeg vet viltet ikke ferdes (og ja, jeg vet hvor viltet ferdes - utmerket godt). Dere ser ikke at de er løse i et grustak som er helt avskilt fra alle områder hvor det er ville dyr (og fugler). Dere ser ikke at det er på jordet vegg i vegg med plenen vår, eller i det lille våtområdet fem meter bakenfor parkeringsplassen. Dette blir for smålig folkens ...

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått glipp av mye ser jeg :P

La oss ikke dømme folk da, La de som legger ut bilder av løse hunder gjøre det - Og evt ta konsekvensene av det. La de som rapporterer gjøre det, Jeg tror de gjør det av interesse for loven vi er pliktige til å følge, Jeg tror moderatorteamet er fint i stand til å behandle vær sak inviduelt og velge handling på bakgrunn av det.

Vi veit ikke hva som finnes utenfor bildet sine rammer, Så prøv å tenk over det før man rapporterer. Om det er helt åpenbart at hunden er løs på ett område der den kan være en fare for andre dyr, Så synes jeg det er helt greit at folk rapporterer lovbrudd.

Uten at jeg gidder involvere meg mer i det, Det er derfor vi har den gjengen med moddiser som jeg stort sett synes gjør en veldig god jobb.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...