Gå til innhold
Hundesonen.no

Angående bilder av løse hunder i båndtvangstiden


Recommended Posts

Sånn i etterpåklokskapens lys så ser man vel at man ikke hadde trengt å lage en sak av det fra sonen sin side, håper jeg? Ta heller saken med dem det gjelder hvis det er noe spesielt dere reagerer på. Dette bar vel preg av litt vel mye kollektiv pekefinger vel :lol:

Men temaet kommer opp i ny og ne, gjerne i forbindelse med mange forskjellige tråder. Jeg syns det er helt greit at sonen har en policy på hvordan sånn håndteres.

At posten skrevet av moderatorteamet var så ullen at den var lett å misforstå er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ærlig talt!? Skal dere å leke båndtvangspoliti?? Faktisk redigere bort tråder og bilder der hundene har vært løse? Jeg har lenge tenkt at tiden er moden for å forlate sonen, takk for hjelpen Dette

Wow... dette tar virkelig kaka altså! Tenk å sitte å rapportere bilder av løse hunder, det er helt utrolig... trodde dette var en spøk jeg Skjønner at enkelte har veldig store problemer med å se bil

Ja, det er jo også et valg. Jeg må innrømme at det framstår litt furtete fra her jeg står. Jeg har blitt moderert for ting jeg mener ikke er regelbrudd flere ganger her på sonen. Poster har blitt sle

@Mirai Hvorfor ble tråden din slettet?

Det står i reglene at innlegg som informerer om lovbrudd skal slettes, så.. Stenging er vel kanskje ikke tilstrekkelig. Vet ikke helt jeg, vi reagerte kanskje litt prematurt før vi hadde bestemt oss for hva som skulle skje. De som rapporterer ønsker jo som regel en konsekvens av rapporteringen.

Nå er det jo utarbeidet en slags policy på det så forhåpentligvis kan vi bare følge den istedet for å vurdere masse PM eller stenging/sletting.

Når det er sagt så føler jeg jo at jeg ikke har lyst til å legge ut noen flere bilder på en stund, når folk sitter og tenker negative tanker i større grad, eller tar det personlig, enn at det er hyggelige bilder. Jeg ville aldri i verden sluppet løs en hund som stakk og jeg vet at valpeinteressen hennes ikke kommer til å vare så veldig mye lengre. Da er det på med langlina.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men temaet kommer opp i ny og ne, gjerne i forbindelse med mange forskjellige tråder. Jeg syns det er helt greit at sonen har en policy på hvordan sånn håndteres.

At posten skrevet av moderatorteamet var så ullen at den var lett å misforstå er en annen sak.

Hva er problemet med å ta det der det gjelder? De må jo det uansett, for om to dager er denne tråden død og glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men rapporterer folk bilder fordi de føler at de "oppfordrer til lovbrudd" eller fordi de trur at moderatorteamet skal ta ansvar for å politianmelde eller hva en gjør om en ønsker å reagere med noe når andre har hunder løse? :teehe:

Personlig synes jeg det er jækla nonsjalant å legge ut massevis av bilder av løse bikkjer i denne perioden (som en veit er tatt nå), men jeg har ingen illusjoner om at det å rapportere til moderatorgjengen er en effektiv framgangsmåte for å gjøre eierne bevisste på at det kanskje ikke er helt innafor. Men det er kanskje ikke poenget med rapporteringa uansett? :innocent:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så føler jeg jo at jeg ikke har lyst til å legge ut noen flere bilder på en stund, når folk sitter og tenker negative tanker i større grad, eller tar det personlig, enn at det er hyggelige bilder. Jeg ville aldri i verden sluppet løs en hund som stakk og jeg vet at valpeinteressen hennes ikke kommer til å vare så veldig mye lengre. Da er det på med langlina.

Rart ingen sa noe på alle bildene jeg la ut av Nico i fjor sommer?

Jeg bruker bånd minst mulig på valper, båndtvang eller ei.

Det er et bevisst valg jeg tar fordi jeg vurderer det som såpass usannsynlig at valpen stikker etter vilt ( individ og raseavhengig selvsagt ) at det ikke forsvarer å miste den uvurderlige treningen det er for valpen å lære seg å gå løs.

Med å gå løs mener jeg ikke å vimse fritt, å gå løs innebærer å følge med på hvor eier går, lystre "hold deg her" , "vent " "fot" og "kom".

Det er det forbausende få hunder som kan og siden jeg ikke har greid å få en god "gå løs" atferd på omplasseringshundene mine i forhold til de jeg har hatt som valper, så tenker jeg at det er litt sannhet i det at valper skal gå mest mulig løse frem til 6 mnd alder for å lære seg å følge fører.

Jeg har faktisk aldri fått kommentarer på løse valper, jeg regner med folk flest skjønner at små valper stort sett ikke drar på jakt på egenhånd.

Nico utgjorde ikke noen større fare for viltet enn ungen min.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud Nå husker jeg ikke det, og det er en haug med bildetråder jeg ofte ikke sjekker (gjerne etter at det har vært gjentatte dokumenterte båndtvangsbrudd, så jeg slipper å se det), men var bildene tatt i tjukkeste skaugen, på torget, eller i hagen din? For det utgjør en vesentlig forskjell i mine øyne ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud Nå husker jeg ikke det, og det er en haug med bildetråder jeg ofte ikke sjekker (gjerne etter at det har vært gjentatte dokumenterte båndtvangsbrudd, så jeg slipper å se det), men var bildene tatt i tjukkeste skaugen, på torget, eller i hagen din? For det utgjør en vesentlig forskjell i mine øyne ihvertfall.

I skogen. Vi er MYE på fisketurer og camper en del ute i sommerhalvåret og Nico diltet løs i hælene våre ( eller mest i kidden sine) i hele fjor sommer. Hun sov mer i telt enn innendørs i perioder.

Noe av det er i skogen vår, men det kan man ikke se av bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å ha løs hund i egen skog heller, altså :)

På vår inngjerdede tomt er det ingen som kan si noe faktisk. Store deler av tomta rundt gården er hestebeite og inngjerdet.

At vi har en større "hage" enn de fleste betyr ikke at vi bryter båndtvangen..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår inngjerdede tomt er det ingen som kan si noe faktisk. Store deler av tomta rundt gården er hestebeite og inngjerdet.

At vi har en større "hage" enn de fleste betyr ikke at vi bryter båndtvangen..

Nei, da så. Ikke er jeg den rette til å heve noen pekefinger, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da så. Ikke er jeg den rette til å heve noen pekefinger, heller.

For alt jeg vet er det et og annet vilt der, men de blir ikke mer forstyrret av en Puli enn de blir av hester og folk :) Heller mindre vil jeg påstå , Nico trår lettere i graset for å si det slik :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i etterpåklokskapens lys så ser man vel at man ikke hadde trengt å lage en sak av det fra sonen sin side, håper jeg? Ta heller saken med dem det gjelder hvis det er noe spesielt dere reagerer på. Dette bar vel preg av litt vel mye kollektiv pekefinger vel :lol:

Hvis man med sonen mener moderatorteamet, så har vel ikke de laget en sak? De har opplyst om at de ikke kommer til å slette bilder av løse hunder selv om det er båndtvang. At det blir en sak er jo fordi det er en sak som åpenbart engasjerer mange.

Personlig synes jeg det er jækla nonsjalant å legge ut massevis av bilder av løse bikkjer i denne perioden (som en veit er tatt nå), men jeg har ingen illusjoner om at det å rapportere til moderatorgjengen er en effektiv framgangsmåte for å gjøre eierne bevisste på at det kanskje ikke er helt innafor. Men det er kanskje ikke poenget med rapporteringa uansett? :innocent:

Personlig syns jeg det er jækla nonsjalant å gå ut fra at man veit at f.eks @Mud bryter loven når Nico går løs, bare for å nevne en sonis som outer seg sjøl her, ut i fra et bilde de ikke veit hvor er tatt. Jeg veit om folk som har avtaler om å få bruke beite til frislipp av hund så lenge det ikke går dyr der, da er de innegjerdet på et område de neppe forstyrrer vilt mer enn en flokk med kuer gjør det (bakkehekking er ulurt på et kubeite, for å si det sånn). Tråden som starta det hele, var frislipp med valp? Jeg skjønner jo at det rykker litt ekstra i rapportfingeren da, liksom..

Jeg kjenner jeg blir oppgitt over hele greia. Som @Mirai er inne på, så frister det jo ikke veldig å legge ut bilder på sonen, om folk irriterer seg nok til å gidde å rapportere sånt. Det er ikke for å irritere andre jeg deler bilder fra vår hverdag, det er jo fordi jeg syns det er koselig å dele. Eller, var koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om regelen på forumet er dette :
§1.1

Det er ikke under noen omstendigheter lov å poste innlegg som strider mot Norges lover. Du står selv personlig ansvarlig for alt du skriver. Alle innlegg som informerer om, eller kan lede til lovbrudd, slettes.

Hva da med alle innleggene hvor folk skriver de har og de bryter båndtvangen? Er disse blitt rapportert? Det er isåfall merkelig at noen har rapportert bilder av løse hunder fordi de mener det bryter reglene på sonen, men å skrive at man bryter båndtvangen er ikke å bryte regelen? Det er jo en god dose slike innlegg i tråden "Husk båndtvangen" på Finstuen, inkludert mitt eget.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Den vil jo bli vanskelig å overholde. Jeg vet av folk på hundesonen sm har tat bilde av hunden sin utena t du ser gjære selv om hunden er forsvarlig inngjærdet etter forskriftene. Også finnes det mange store frislipp treninsområder hvor en har lov til å slippe hunden under bandtvangen. For meg virker det som helt håpløst å skulle klare å skille rett og galt bilde her uten å forhøre den som legger ut bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

På vår inngjerdede tomt er det ingen som kan si noe faktisk. Store deler av tomta rundt gården er hestebeite og inngjerdet.

At vi har en større "hage" enn de fleste betyr ikke at vi bryter båndtvangen..

Du må selvsagt gjøre hva du vil, men jeg tror du tar feil. Sånn teoretisk kan man tenke seg at en skogeier eller bonde gjerder inn eiendommen sin og sier at på min eiendom kan mine (og andres) hunder fly løse. Men Hundeloven sier:

"§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo."

Dersom det ikke finns bufe, vilt eller fugl på området stiller saken seg selvsagt annerledes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvsagt gjøre hva du vil, men jeg tror du tar feil. Sånn teoretisk kan man tenke seg at en skogeier eller bonde gjerder inn eiendommen sin og sier at på min eiendom kan mine (og andres) hunder fly løse. Men Hundeloven sier:

"§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo."

Dersom det ikke finns bufe, vilt eller fugl på området stiller saken seg selvsagt annerledes :)

Det finnes bufe der. Hester som sagt :) Hester som er vant til å ha bikkjer rundt beina sine også utenom båndtvangen...

Jeg skulle gjerne tatt en prat med den politikonstabelen som syntes at det er grunnlag for å gi bot at hundevante hester plutselig skulle bli ekstremt sårbare i visse kalendermåneder...

Som sagt : det går fint ann å ha hunder løse under båndtvangen uten å være uansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvsagt gjøre hva du vil, men jeg tror du tar feil. Sånn teoretisk kan man tenke seg at en skogeier eller bonde gjerder inn eiendommen sin og sier at på min eiendom kan mine (og andres) hunder fly løse. Men Hundeloven sier:

"§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo."

Dersom det ikke finns bufe, vilt eller fugl på området stiller saken seg selvsagt annerledes :)

Det finnes vel forhåpentligvis ikke vilt på et inngjerdet område, men fugler kan det jo finnes over alt, uten at man alltid kan ta hensyn til det. Man kan jo ikke droppe å ha hunden løs i sin inngjerdede hage fordi en eller annen fugl fant ut at det var fint å ha rede i ripsbusken. Hunden er jo forsvarlig inngjerdet, det er bare fuglen som er "dum". Vi hadde en fugl som lagde rede i en busk på terassen vår midt i Oslo. Den måtte bort, for å si det sånn. Det var forøvrig en due, så det var ikke snakk om en sjelden eller truet dyreart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det finnes vel forhåpentligvis ikke vilt på et inngjerdet område, men fugler kan det jo finnes over alt, uten at man alltid kan ta hensyn til det. Man kan jo ikke droppe å ha hunden løs i sin inngjerdede hage fordi en eller annen fugl fant ut at det var fint å ha rede i ripsbusken. Hunden er jo forsvarlig inngjerdet, det er bare fuglen som er "dum". Vi hadde en fugl som lagde rede i en busk på terassen vår midt i Oslo. Den måtte bort, for å si det sånn. Det var forøvrig en due, så det var ikke snakk om en sjelden eller truet dyreart.

Forhåptentligvis ja. Uten at man alltid kan ta hensyn til det?

Hjortedyra vi har her til lands hopper adskillig høyere enn normale sofahunder, så at sofahunden er sikret fra å stikke av betyr ikke nødvendigvis at man er sikret for vilt fra å ta seg inn som loven krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

På vår inngjerdede tomt er det ingen som kan si noe faktisk. Store deler av tomta rundt gården er hestebeite og inngjerdet.

At vi har en større "hage" enn de fleste betyr ikke at vi bryter båndtvangen..

Feil. Norsk lov gjelder overalt, også på din tomt. Det eneste du slipper er å be om grunneiers tillatelse til å trene jakt med hunder under båndtvangsperioden dersom du står som eier av tomten.

Båndtvangen gjelder overalt, vilt i loven omfatter veldig mye mer enn hjort og elg, hva med alle amfibier, småfugler og krypdyr? Tror du at de forholder seg til gjerder? Blir ikke de skremt av en bjeffende puli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Noen små kilometer herfra har vi inngjerdet hjortevilt, hvor disse kommer fra har jeg ikke anelse om.

Lurer på om det er et hjortevilt oppdrett borti der hos dere men da går dem bak minimum to meter høye gjærder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Norsk lov gjelder overalt, også på din tomt. Det eneste du slipper er å be om grunneiers tillatelse til å trene jakt med hunder under båndtvangsperioden dersom du står som eier av tomten.

Båndtvangen gjelder overalt, vilt i loven omfatter veldig mye mer enn hjort og elg, hva med alle amfibier, småfugler og krypdyr? Tror du at de forholder seg til gjerder? Blir ikke de skremt av en bjeffende puli?

Er du sikker på dette? For jeg trodde først det var slik, at jakthunder kunne man trene under båndtvangsperioden, gitt at man hadde grunneiers tillatelse, men hundeloven sier dette;

Båndtvang fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 6 og 7 gjelder ikke for;

f)

hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e.

§ 6 annet ledd bokstav c, d og e gjelder når kommunen har fastsatt utvidet båndtvang i enkelte områder, gjennom egen forskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Norsk lov gjelder overalt, også på din tomt. Det eneste du slipper er å be om grunneiers tillatelse til å trene jakt med hunder under båndtvangsperioden dersom du står som eier av tomten.

Båndtvangen gjelder overalt, vilt i loven omfatter veldig mye mer enn hjort og elg, hva med alle amfibier, småfugler og krypdyr? Tror du at de forholder seg til gjerder? Blir ikke de skremt av en bjeffende puli?

Det kan også forekomme amfibier i hundegårder er de store nok...

Djeesus..

Som sagt : jeg tror en flokk hester er mye mer forstyrrende enn en puli som tusler rundt ( de vrinsker forøvrig ) , og barnet mitt roper noen ganger. Det hender han hyler høyt tilmed.

Det ER faktisk lov å bruke hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...