Gå til innhold
Hundesonen.no

Angående bilder av løse hunder i båndtvangstiden


Recommended Posts

Ærlig talt!? Skal dere å leke båndtvangspoliti?? Faktisk redigere bort tråder og bilder der hundene har vært løse?

Jeg har lenge tenkt at tiden er moden for å forlate sonen, takk for hjelpen :) Dette gidder jeg ikke, jeg har det med å få fnatt av moralens voktere og prektigere enn prektigst rundt om! Skinnhellige folk er noe av det verste jeg vet og når også ett helt samfunn skal begynne å styre med slikt, vel ta tar jeg hatten og går!

Oi ups, det strider vel i mot reglene å skrive farvel tråder, men det driter jeg i nå! Dette får ikke stå uimotsagt!

*postet i affekt*

Edit: skrev inn tre ord

Edit2: Jeg ser i ettertid at det ikke vil bli slettet noen bilder, og jeg beklager at jeg kastet meg over moderatorene som er krokodille med rabies :PLar likevel innlegget stå, for jeg synes kanskje at de som ikke har annet å gjøre enn å snoke rundt å rapportere løse bilder bør få seg ett liv!

Endret av Margrete
  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ærlig talt!? Skal dere å leke båndtvangspoliti?? Faktisk redigere bort tråder og bilder der hundene har vært løse? Jeg har lenge tenkt at tiden er moden for å forlate sonen, takk for hjelpen Dette

Wow... dette tar virkelig kaka altså! Tenk å sitte å rapportere bilder av løse hunder, det er helt utrolig... trodde dette var en spøk jeg Skjønner at enkelte har veldig store problemer med å se bil

Ja, det er jo også et valg. Jeg må innrømme at det framstår litt furtete fra her jeg står. Jeg har blitt moderert for ting jeg mener ikke er regelbrudd flere ganger her på sonen. Poster har blitt sle

Min første reaksjon var som Margrete sin, for selv om moderatorene på sonen ikke vil leke båndtvangspoliti, så sitter det åpenbart folk og rapporterer innlegg med bilder av løsbikkjer i? Hvis ikke så ville det vel ikke vært noen grunn til å presisere at man ikke kommer til å slette bilder av løse hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Margrete :)

Kan du lese tråden på nytt? Så ser du at dette nettopp er det vi ikke kommer til å gjøre.

Moderator Artemis

Men det innlegget var rimelig "diffust".

Der "sonen" skal "holde sin rygg fri" ved å presisere at de oppfordrer til å holde båndtvangen. Og dermed fremstår hele innlegget som en indirekte kritikk mot de som poster bilder. Mens de som rapporterer dem får stjerner i boka, indirekte, fordi de er så nøye med å holde loven. Tilsynelatende. Det blir nok lite bilder fremover.....

Hilsen en som faktisk holder båndtvangen men som ikke føler trangen til å leke båndtvangpoliti på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste tråden i går kveld, og av en eller annen grunn har jeg også fått det for meg at bilder skulle fjernes. Og første jeg tenkte var «er det 1.april idag?». Men fint at bilder ikke skal fjernes og at det er fortsatt lov å poste bilder av løse hunder. Men jeg hadde aldri trodd at noen gikk så langt som til å rapportere BILDER av LØSE hunder :lol: Beklager at jeg ler, men det er latterlig!

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Skjønner ihvertfall godt at farvel-poster ikke skal skrives. Det virker veldig pompøst og vedkommende forsvinner sikkert ikke (heldigvis) selv om h*n "truer" med det.

2) Og hvem av dere har rett til å dømme de som har rapportert innlegg/tråder? Hva som er greit for noen kan være langt over streken for andre. Det er ikke de som rapporterer innlegg/tråder som fjerner dem, det er faktisk moderatorgruppen.

3) "Få deg et liv." "Leke politi." "Lite å fylle dagene med." Altså - fordi en/flere person(er) rapporterer et innlegg/en tråd så har vedkommende ikke et liv? Eller tror man at den personen kun lever og ånder for sonen?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også innlegget til moderatorene var knotete skrevet. Forsto det først sånn at bildene kom til å bli slettet. Da jeg leste innlegget for andre gang forsto jeg at bildene ikke ville bli slettet, men at de oppfordrer folk til å følge loven å holde hunden i bånd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skal ikke være moraliserende eller dømme noen, men når moderatorteamet går ut og sier at de har mottatt rapporter på bilder av løse hunder, så antar jeg at det er mer enn en rapport og at man anser dette som et tema. For min del må folk rapportere hva de vil, men gjør oppmerksom på at bilder legges ikke ut med darostempling eller gpskoordinater. Om jeg har tatt bilde av mine egne hunder løse på min tomt, så håper jeg fortsatt at noen vil glede seg over flotte hunder i fri utfoldelse fremfor å plages med at jeg angivelig bryter båndtvangen. Jeg personlig mener at for de folka som velger å rapportere noe slikt, må ha det veldig travelt i hverdagen sin, når man må passe på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Og hvem av dere har rett til å dømme de som har rapportert innlegg/tråder? Hva som er greit for noen kan være langt over streken for andre. Det er ikke de som rapporterer innlegg/tråder som fjerner dem, det er faktisk moderatorgruppen.

Så det er ikke greit å fordømme folk som rapporterer bilder av løse hunder, men det er greit å fordømme løse hunder, samme hvor hen de er løse, bare fordi de er løse? Greit å vite. Og hvem er du som har rett til å dømme hva som er greit å reagere på og ikke av rapportering?

3) "Få deg et liv." "Leke politi." "Lite å fylle dagene med." Altså - fordi en/flere person(er) rapporterer et innlegg/en tråd så har vedkommende ikke et liv? Eller tror man at den personen kun lever og ånder for sonen?

Man har kanskje litt lite å gjøre om man har tid og energi til irritere seg nok over BILDER av løse hunder på nett. Som Gråtass er inne på, det er hverken datostempling eller GPS-koordinatorer på bilder. Det må da finnes bedre ting å gjøre? Kose seg med bilder av hunder som får utfolde seg, f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt at folk rapporterer jeg. Man vet jo sjeldent noe om bakgrunnen.

For de fleste kan det se ut som om Nico vaser løs rundt i skogen på enkelte bilder, men vi er faktisk i vår fulle rett til å ha henne løs på gården vår, slik alle andre gårdsbikkjer er.

For folk som ikke har vært på gården vår ( dvs hele sonen ) fremkommer det ikke nødvendigvis av bildene at det er på VÅR eiendom, 5 meter fra huset...

På samme måte er det mye man ikke nødvendigvis ser eller vet på bildene til andre også.

For ordens skyld : jeg anser meg selv som litt over gjennomsnittet opptatt av båndtvang, men jeg evner å se at man godt kan ha en hund løs uten å være uansvarlig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke være moraliserende eller dømme noen, men når moderatorteamet går ut og sier at de har mottatt rapporter på bilder av løse hunder, så antar jeg at det er mer enn en rapport og at man anser dette som et tema. For min del må folk rapportere hva de vil, men gjør oppmerksom på at bilder legges ikke ut med darostempling eller gpskoordinater. Om jeg har tatt bilde av mine egne hunder løse på min tomt, så håper jeg fortsatt at noen vil glede seg over flotte hunder i fri utfoldelse fremfor å plages med at jeg angivelig bryter båndtvangen. Jeg personlig mener at for de folka som velger å rapportere noe slikt, må ha det veldig travelt i hverdagen sin, når man må passe på andre.

Tja, det er vel nok av tilfeller av "her er bilder fra turen vår i skogen i går" (ikke i år enda, siden båndtvangen er knappe tre uker, men sånn jevnt over). Om du poster et bilde av løse hunder uten å si hvor og når dette er, ville jeg faktisk brydd meg mye mindre, om i det hele tatt (utover fine hunder såklart ;) ).

Og jeg synes faktisk det er en uting å kringkaste av man gir blaffen i loven på de områdene den kanskje er viktigst. For min del handler det både om signaleffekt og respekt for de som faktisk følger loven.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er rimelig spesielt at noen sitter og rapporterer bilder av løse hunder. Bildene kan være tatt en annen tid på året, bildene kan være tatt på et friområde eller et inngjerdet område, bildet kan være tatt på personens egen eiendom eller på personens eget jorde, eller det kan være tatt under trening av hund. Meg bekjent er det lov å trene med løs hund såfremt den er under kontroll, ellers vil det være rimelig vanskelig å trene lydighet, bruks, RIK, rundering mm.

Nå driver ikke jeg og legger ut bilder (sikkert like greit), men hadde jeg gjort det hadde jeg sikkert blitt rapportert for både det ene og det andre. Sorry altså, men når vi skal ha photoshoot av bikkja, da er den under kommando, og jeg har ingen planer om å koble den til en langline bare for syns skyld.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...