Gå til innhold
Hundesonen.no

Setter seg stadig ned og nekter å gå lenger!


Tempus
 Share

Recommended Posts

Valpen er nå straks 8mnd og er en sær liten skapning. Jeg trodde jeg kom til å gå mye tur da jeg fikk hund, men neida, ikke om han skal få bestemme!

Den evige snusinga og markeringa er en ting. Da går han iallefall videre etterhvert.

Det er verre når han plutselig bråstopper og står og stirrer ut i lufta. Evt. setter seg ned. Han nekter da å gå et skritt lenger! Til slutt må jeg bare dra han med meg. Så kan det gå fint noen meter før han igjen stopper opp. Han labber mer bak meg enn foran og han må ofte slepes med.

Han halter en del på høyre bakbein. Har vært hos spesialist og sjekket det ut med røntgen. Spesialisten mente at han ikke har vondt, men ville at vi skulle teste ut smertestillende en periode. Han har nå gått på det i tre uker uten noe synlig virkning.

Hva kan være grunnen til at han holder på sånn? Han har alltid vært en veldig rolig kar. Vi har igrunn slippi unna alt som heter hyper og rampete valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi har prøvd det flere ganger før, det ender bare i oppkast og enda mindre matlyst. Stakkaren er jo mye kvalm pga nyrene :/ Ser iallefall ut som det går greit å få i han oppbløtt+kjøtt, så jeg lager

Bytt vet. En hund som halter har mer eller mindre vondt. Smertestillende er ikke magisk på hund heller, så kan hende den ikke tar smerten. Få sjekket hele hunden, er han kronisk dårlig i magen så kan

Hm.... Jeg ville vært litt bekymret for om han kanskje har vondt jeg? Hvis han er løs går han uten problemer da? Det er en havanais hvis jeg ikke husker feil? Min havanais har aldri stoppet opp sånn d

Posted Images

Hm.... Jeg ville vært litt bekymret for om han kanskje har vondt jeg? Hvis han er løs går han uten problemer da? Det er en havanais hvis jeg ikke husker feil? Min havanais har aldri stoppet opp sånn der, han elsker å gå tur og det er jo en sporty liten rase så jeg synes det er rart at han ikke vil være med ut å gå? Min var helt propell når han var 8 mnd så at din aldri er hyper eller rampete gjør at jeg virkelig mistenker at det kan være noe med den foten han halter på, har han haltet lenge? Bruker du sele eller halsbånd?

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han halter et det jo tydeligvis noe som er galt? En valp på 8mnd halter ikke uten grunn. Og har valpen vondt er det ikke rart den ikke vil gå langt av gangen. Selvfølgelig kan det være stahet, men ville definitiv gjort en enda grundigere undersøkelse for å utelukke eventuelle plager :) Er det tatt HD røntgen for eksempel? Eller røntgen av knær og rygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kjenner ikke rasen jeg heller men ville sagt smerter i første omgang.

Kan fortelel deg om min hund som gikk den andre vegen. Han bare løp og ble umulig å dressere fra han var en fire - fem måneder. Ha n hadde fortsatt valpe gangen. Det gikk over et år før jeg fant ut av hva det var og ca fem veterinærer og en kiropraktor og rønken av rygg hofter og bakbein. Etter 30 dager fulstendig i ro med smertestillende så endte han på MR og der fikk vi rett diagnose. Nemlig betennelse i lårmuskulaturen. Den forsvant ikke før han hadde hatt to pencelinkurer for noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en havanais ja :)

Det er tatt røntgen av han for å sjekke knærna. Spesialisten mente det kan være antydning til patellaluksasjon. Som sagt går han på smertestillende så da burde han jo ikke ha vondt?

Når han går i langline suser han rundt og løper litt innimellom.

Når vi inviterer til lek så er han som oftest helt med og hopper, spretter og biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Han er en havanais ja :)

Det er tatt røntgen av han for å sjekke knærna. Spesialisten mente det kan være antydning til patellaluksasjon. Som sagt går han på smertestillende så da burde han jo ikke ha vondt?

Når han går i langline suser han rundt og løper litt innimellom.

Når vi inviterer til lek så er han som oftest helt med og hopper, spretter og biter.

Kan alikevell ha vondt. Min ble hyper av smerter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en havanais ja :)

Det er tatt røntgen av han for å sjekke knærna. Spesialisten mente det kan være antydning til patellaluksasjon. Som sagt går han på smertestillende så da burde han jo ikke ha vondt?

Når han går i langline suser han rundt og løper litt innimellom.

Når vi inviterer til lek så er han som oftest helt med og hopper, spretter og biter.

Vurdert å sjekke fremparten på bikkja? Halting bak betyr ikke nødvendigvis at problemet ligger bak.

Er ikke Havanais en rase som er veldig utsatt for short ulna?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tatt røntgen av han for å sjekke knærna. Spesialisten mente det kan være antydning til patellaluksasjon. Som sagt går han på smertestillende så da burde han jo ikke ha vondt?

Jeg reagerer litt på denne uttalelsen. Patella luxasjon sjekkes først og fremst ved manuell sjekk av knær - ikke ved røntgen. Hunden står vanlig og veterinæren ser om det går an å manipulere kneet ut av posisjon. Selv den mildeste graden kan manipuleres ut av posisjon, med mindre hunden spenner seg eller stritter veldig imot. Noen ganger kan det være nødvendig at hunden dopes ned for at knærene kan sjekkes.

Er du sikker på at veterinæren du har vært hos er spesialist på ledd? Har de foretatt vanlig PL-undersøkelse av knærene hans?

Jeg ville tatt en grundig undersøkelse av hele hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble selvfølgelig også sjekket manuelt, glemte å si det :) Han sa at kneskåla ikke glapp ut, men at den kunne gnisse på kanten av brusken.. Om det gir mening? Jeg husker ikke ordrett hva han sa..:)

Vi får vel ta oss en tur til veterinæren.. Igjen.. Vi har igrunn blitt stamkunder der! Han er i tillegg kronisk dårlig i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt vet. En hund som halter har mer eller mindre vondt. Smertestillende er ikke magisk på hund heller, så kan hende den ikke tar smerten. Få sjekket hele hunden, er han kronisk dårlig i magen så kan han ha smerter der. Diagonal halting er heller ikke ukjent, at de halter på beinet diagonalt fra beinet som er vondt. Eventuelt rygg/nakke og feilbelastning.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekter han å gå om han er løs eller i langline også? Viss ikke så tenker jeg at det å gå tur i vanlig bånd er en aktivitet som på en eller annen måte har blitt negativt og kjedelig, og dermed ikke noe hunden ønsker å være med på. Ellers hadde jeg absolutt ikke utelukket smerte eller ubehag så lenge hunden halter og selv viser tegn til å ville begrense aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsen - der har jeg hørt av flere at det er bra

Ligg unna Sinsen. De feilbehandler og overbehandler. :P Prisen er det eneste som er bra.

Om man bor på Grorud så er Groruddalen dyreklinikk på Stovner senter bra. Ellers er jeg foreløpig fornøyd med Bjerke smådyrklinikk på travbanen, som vi byttet til etter andre gang med feilbehandling hos Sinsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg unna Sinsen. De feilbehandler og overbehandler. :P Prisen er det eneste som er bra.

Om man bor på Grorud så er Groruddalen dyreklinikk på Stovner senter bra. Ellers er jeg foreløpig fornøyd med Bjerke smådyrklinikk på travbanen, som vi byttet til etter andre gang med feilbehandling hos Sinsen.

Jaja, da har 6 bekjente av meg tatt feil. Sorry, jeg har ikke vært der selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Sinsen til vanlig, men ønsker nå å prøve noen andre. På Sinsen får vi forskjellig veterinær av forskjellig kaliber hver gang, og når hunden er så mye plaget er det tryggere å ha en fast veterinær synes jeg :)

Det var Sinsen som sendte oss videre til Anicura, så det var jo bra. Når vi nevnte dårlig mage, tørre klør, kløe og biting på labber og kløe på kropp fikk vi beskjed om at det er vanlig for valper.

Jeg sendte en lang mail til hun som driver Romsås dyreklinikk istad og fikk et langt og utfyllende svar med mange spørsmål tilbake kort tid senere. Sånt gir meg et veldig godt inntrykk, så vi kommer nok til å bestille en time der for å få sjekket ut. Få tatt blant annet blod- og urinprøve.

Når han går i langline så går han, da kan han jo også velge sitt eget tempo. Han går noe bedre i bånd innimellom, for så å plutselig ikke ville mer. Vi merker jo fort om han stopper fordi han lukter noe eller skjønner at vi har begynt på hjemoverveien, da legger han seg omtrent på sida og bremser med alle labber. Han er fryktelig sta, men det er altså det at han stanser eller setter seg og bare stirrer som gjør oss bekymret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da har 6 bekjente av meg tatt feil. Sorry, jeg har ikke vært der selv.

Hvis du søker litt på forumet her så finner du noen tråder hvor flere snakker om feil- og overbehandling. Og så skifter de ut dyrleger oftere enn jeg skifter sokker, nesten. Den ene dyrlegen jeg har var mer enn to ganger hos var han jeg ikke likte og som var helt på jordet med hva som feilte Kovu.

Jeg er fornøyd med Sinsen, jeg. Har riktignok bare vært der for vaksine og kastrering, men jeg var fornøyd med hvordan jeg ble møtt og med kompetansen.

De er helt greie på rutineting, jeg hadde heller ikke kvidd meg for å ta vaksiner og sånt der, men foretrekker å ta alt hos samme dyrlege sånn til vanlig. Og rundt her er det jo flust å velge i.

Det er da vell bedre enn en veterinær som ikke gjør noe eller for lite? :)

Tja. Begge deler kan være like ille, og unødvendige operasjoner og behandlinger kan i verste fall være skadelig, evt ihvertfall en påkjenning for hunden, og såklart kostnad for eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme problem med vår 8mnd gamle jack russell tispe. Hun nekter å gå etter vi har vært ute en liten stund, legger seg bare ned. Har tenkt at hun gjør det litt på trass, for når hun leker med andre hunder eller løper i langline kan hun holde på en evighet. Det virker ikke som om hun har vondt noe sted, men hun er veldig slapp hjemme. Burde vi også ta oss en tur til dyrlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme problem med vår 8mnd gamle jack russell tispe. Hun nekter å gå etter vi har vært ute en liten stund, legger seg bare ned. Har tenkt at hun gjør det litt på trass, for når hun leker med andre hunder eller løper i langline kan hun holde på en evighet. Det virker ikke som om hun har vondt noe sted, men hun er veldig slapp hjemme. Burde vi også ta oss en tur til dyrlegen?

Det er ikke alle som begrener seg løs/i langline eller sammen med andre hunder selv om de er syke. Min viste ikke at han hadde lungebetennelse når han var løs (det kom kanskje ett host før han løp videre og ikke noe mer på en to-tre timers lang tur), for når han er løs har han så mye å gjøre på at han har ikke tid til å være syk. Jeg hadde vurdert veterinær i alle fall, om det ikke er noen andre mulige årsaker som gjør at hun legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...