Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan man ha dårlig kjemi med en hund? - splittet fra "Vurderer å ompl.."


Huldra
 Share

Recommended Posts

Nå spør jeg fordi jeg lurer, men er det virkelig respektfullt å være "større enn som så"? For meg virker det mer nedlatende. Det er fullt mulig å være høflig og grei selv om man ikke liker et annet menneske. Respekt skal man forøvrig fortjene.

Da tror jeg vi lever på to forskjellige planeter. Når man har gitt et barn en bra oppvekst, brukt penger og energi på å gi barnet leker, klær, mat, fått barnet på skolen, gitt barnet beste mulige utgangspunkt i en stor og forunderlig verden - så har man fortjent respekt uansett hvor "teit" eller "dum" barnet synes forelderen sin er. Uansett hvor overbeskyttende eller irriterende foreldrene er. Det er for meg klinkende krystallklart.

Det skal da også komme helt naturlig, derfor skjønner jeg ikke hvorfor du mener det er nedlatende? Å være nedlatende er å rulle med øya, være nonchalant og drite fullstendig i alt arbeidet ens foreldre har gjort for en opp i gjennom årene. Å være nedlatende er å ikke elske sine foreldre på tross av alt de har gjort for en.

Å være respektfull er å bite i seg småligheter som at foreldrene irriterer deg, har en annen politisk agenda enn deg, har væremåter eller fakter som stikker som små nåler i øyeeplene, eller at foreldrene dine virker å bare fokusere på seg selv og gi minimalt med interesse for ditt liv. At man da tenker "jaja, jeg er iallefall takknemlig for at jeg fikk bli den jeg er og jeg besøker mamma allikevel, jeg smiler, jeg elsker foreldrene mine allikevel".

Det er mine foreldres fortjeneste alene at jeg har kommet så langt som jeg har i livet, og jeg vil alltid elske dem for det. Uansett hvordan de måtte mangle kjemi med meg eller på andre måter gjøre miljøet oss i mellom dårlig per dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har litt vanskelig for å skjønne hvorfor dere som aldri har opplevd "dårlig kjemi" (la oss si at det er de rette ordene å bruke) med en hund og ikke forstår at det finnes stiller spørsmålstegn ved

Jeg tenker slik: 1. gang: Greit 2. gang: skikkelig skikkelig uflaks! 3. gang: ikke bra, og en må se seg selv i speilet å tenke litt over hvorfor i all verden det blir slik gang på gang.

For det første så får folk gjøre som dem selv vil, jeg skal ikke sitte å dømme folk som gjør ting anderledes enn det jeg gjør. Men jeg ville nok aldri omplassert en hund pga dårlig/manglende kjemi, je

Da tror jeg vi lever på to forskjellige planeter. Når man har gitt et barn en bra oppvekst, brukt penger og energi på å gi barnet leker, klær, mat, fått barnet på skolen, gitt barnet beste mulige utgangspunkt i en stor og forunderlig verden - så har man fortjent respekt uansett hvor "teit" eller "dum" barnet synes forelderen sin er. Uansett hvor overbeskyttende eller irriterende foreldrene er. Det er for meg klinkende krystallklart.

Det skal da også komme helt naturlig, derfor skjønner jeg ikke hvorfor du mener det er nedlatende? Å være nedlatende er å rulle med øya, være nonchalant og drite fullstendig i alt arbeidet ens foreldre har gjort for en opp i gjennom årene. Å være nedlatende er å ikke elske sine foreldre på tross av alt de har gjort for en.

Å være respektfull er å bite i seg småligheter som at foreldrene irriterer deg, har en annen politisk agenda enn deg, har væremåter eller fakter som stikker som små nåler i øyeeplene, eller at foreldrene dine virker å bare fokusere på seg selv og gi minimalt med interesse for ditt liv. At man da tenker "jaja, jeg er iallefall takknemlig for at jeg fikk bli den jeg er og jeg besøker mamma allikevel, jeg smiler, jeg elsker foreldrene mine allikevel".

Det er mine foreldres fortjeneste alene at jeg har kommet så langt som jeg har i livet, og jeg vil alltid elske dem for det. Uansett hvordan de måtte mangle kjemi med meg eller på andre måter gjøre miljøet oss i mellom dårlig per dags dato.

Ja, man må gjøre seg fortjent til respekt, og man kan være respektfull selv om den andre parten er ekstrem irriterende/plagsom/dum/teit/whatever. Men man trenger ikke elske noen, eller like noen, for å gjøre de tingene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må gjøre seg fortjent til respekt, og man kan være respektfull selv om den andre parten er ekstrem irriterende/plagsom/dum/teit/whatever. Men man trenger ikke elske noen, eller like noen, for å gjøre de tingene.

Jeg snakker om å elske noen for det de har gjort. Nå endrer du premissene for en kommentar jeg skrev til noe Debbie kom med på forrige side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om å elske noen for det de har gjort. Nå endrer du premissene for en kommentar jeg skrev til noe Debbie kom med på forrige side.

Jeg kommenterte ikke på mer enn akkurat det utsnittet jeg trakk ut, og jeg spurte fordi jeg oppriktig ikke skjønner hvordan det å oppføre seg "større enn som så" er å være respektfull. That's it.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterte ikke på mer enn akkurat det utsnittet jeg trakk ut, og jeg spurte fordi jeg oppriktig ikke skjønner hvordan det å oppføre seg "større enn som så" er å være respektfull. That's it.

Ble ikke det forklart i svaret hvor jeg quotet deg på nettopp det da? Ser ikke konteksten mellom det og den siste greia jeg quotet deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan altså ikke mislike noen, men samtidig respektere dem? Deg om det.

Respekt går på å akseptere andre personer uansett om man er uenige om politikk, og man respekterer andre mennesker ved å behandle dem verdig til tross for ulikheter. Man misliker ikke mennesker fordi man vil mislike dem; man misliker dem fordi de gjør/sier ting man ikke liker. Da er det bare å manne seg opp, respektere at man er ulike, behandle dem på en ok måte, og rett og slett bare ha mindre kontakt med vedkomne.

Selv om jeg er glad i foreldrene mine så hadde jeg aldri i livet taklet å bo der. Jeg klarer så vidt å være der i noen timer på middag. Det er en grunn til at jeg flyttet ut relativt tidlig, og til andre siden av byen. Det betyr ikke at jeg ikke respekterer dem som foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke det forklart i svaret hvor jeg quotet deg på nettopp det da? Ser ikke konteksten mellom det og den siste greia jeg quotet deg på.

Fordi du i det svaret skrev mye om å ha respekt for noen og elske dem for alt de har gjort for deg. Jeg trenger ikke elske noen, eller like noen for å kunne oppføre meg på en ok måte. Når det gjelder begrepet "oppføre seg større enn" har vi forskjellig forståelse av det (og det var derfor jeg spurte, for i min verden er det synonymt med å være nedlatende, som ikke ga noen mening for meg fordi du i neste øyeblikk snakker om respekt. Og når noen tydeligvis legger noe annet i et begrep enn det jeg gjør, da spør jeg så kan forstår hva vedkommende mener).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i min familie,min mor, stefar og bror, men bo med dem hadde bare ikke gått. Vi krasjer fullstendig. Spesielt min mor og jeg. Hadde hun vært et kjæledyr ( eller jeg da) så hadde det definitivt blitt omplassering :lol: hun er et flott menneske, spør hvem som helst. Men oss to blir katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå snakker vi plutselig om å bo sammen med foreldre? For det er ikke det man har snakket om før, selv om jeg ser bl.a mine uttalelser dras inn i et nytt premiss.

Det er det som er problemet med denne diskusjonen: det er nye premisser og "men forresten, jeg snakker om dette spesifikke tilfellet".... Om alle kunne diskutert det samme, og ikke vilt forskjellige ting.... Dette henger ikke sammen på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...