Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstell og klipp av katt


Poter
 Share

Recommended Posts

Søsteren min har ei sibirsk skogkatt som plages med pelsen. Hun har veldig lang pels som det fester seg avføring, kattesand etc. i og er i veien når hun skal gjøre seg ren. Hovedproblemet er at hun får ofte hårknuter som de har vanskelig med å få fjernet. Verken daglig børsting eller klipp hjelper. De kan børste så mye de vil vil under armene hennes f.eks, men det kommer likevel.

Nå lurer de på hva de kan gjøre. Jeg har anbefalt schæferkarde og klipp med efflieringssaks, mens veterinæren deres har anbefalt å barbere henne ned. De ønsker ikke å barbere henne ned, helst bare få henne stusset.

Er det noen som har erfaring med det? Hvordan blir pelsen etterpå? Er det kanskje noen i Drammensområdet som er flink med frisering og kan hjelpe dem? Har dere tips om hvilken type utstyr de kan bruke? De vurderer å kjøpe klippemaskin, men lurer på hvilken som er bra.

Hun er hos veterinæren nå og blir barbert på de værste områdene, men på sikt er jo ikke dette en god løsning da hun må legges i narkose. Det greieste er jo å gjøre det selv. Så de trenger tips til gode pelsprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten hjemme (blanding av perser og huskatt) får en ekstremt flokete pels når han spiser enkelte typer for (verst med eukanuba), har de sett på kostholdet? På Taste of the wild har i alle fall ikke han her særlig problemer med floker.

Å få vekk floker som allerede er har jeg ingen erfaring med, vi har bare klipt dem av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har en perser med grusom pels. Uansett fôr og børsting er det så dårlig kvalitet at det floker seg. Så vi begynte å barebere han helt ned 3-4 ganger i året. Etter et par ganger hos veterinær fant vi ut at han er såppass rolig at vi kunne gjøre det selv, og han bare ligger helt rolig og nyter det. Bruker Oster maskin og er fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en flokekutter kunne være verdt et forsøk? Har aldri forsøkt det selv, men virker genialt. Vil også anbefale de å kjøpe inn Jerob sin Anti-stat og Detangler spray.

De lugger i alle fall så mye at hunden min får mark når jeg bruker dem. Så for en katt tenker jeg at det blir minst like vondt. Jeg ville heller klippet med effileringssaks midt i flokene og gredd med karde. Gjerne opptil flere ganger. Det blir støgt som f, men det er effektivt.

Å barbere ned behøver heller ikke være noe stort nederlag hvis å gre og styre går strekt utover kattens velbefinnende - tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammas tidligere sibirkatt hadde samme pelsproblem,og eneste som fungerte var total nedbarbering! Han ble vel barbert to ganger i året, til tross for børsting og flokeklipping! Sibirkatten skal jo ha vedlikeholdsfri pels, men er den ikke det, så er den visst grusom:p sibirkatten de har nå er vedlikeholdsfri:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også et par sånne som floker seg helt sinnsykt. Jeg børster og børster og klipper floker som en gærning, men de er likevel konstant flokete. Spesielt hun ene, som har laaaang, supermyk fluffy pels som er som silke å ta på. Floker seg bare man ser litt hardt på henne. Begge to ble barbert helt ned i fjor våres, og var langhårede og fine til høsten igjen. Lurer på å gå løs på dem igjen nå snart, for nytter ikke å klippe. Har prøvd å klippe litt her og der for å i det minste korte ned lengden på pelsen, men det blir bare kjempestygt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir pelsen etter barbering? svigers har to skogkattmixer og spesielt den ene har helt grusom pels. Blir stooore tover. Svigerfar er flink og prøver å løsne og lette på dem og børste han, men det er ikke nok. Så vi snakker litt om å ta katten til vet. og få han klippet helt ned. Men nysgjerrig på om pelsen endrer seg noe etter klipping? Gammel katt, blir 12 i sommer, men har alltid hatt dårlig pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flokekutter ville jeg ikke prøvd, huske at katten sitt skinn er tynt og tåler ikke så mye før det skades. Man skal være forsiktig om man barberer katten ned også, da burde den være som Teserere sin pappas katt at den er rolig og nyter det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

OM en kattepels floker seg sånn så er nok det mest fordi de ikke grer helt ned til skinnet (lag for lag) med tynntannet kam - det hjelper utrolig lite å bare børste dekkhårene med karde. Å holde langhårspels på enkelte av disse rasene er et svare strev. Jeg har selv hatt persere, en hvit og en beige, den hvite røyta noe ****** men floka aldri, den beige floka verre enn h....... og måtte faktisk klippes ned et par ganger - det var helt håpløst. Med mindre han ble kammet gjennom HVER DAG så fikk han floker.

Så tynntannet metallkam, gre lag for lag, hver dag - og eventuelt gå i hestebutikk å kjøp showshine som er en silikonspray som gjør pelsen glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir pelsen etter barbering? svigers har to skogkattmixer og spesielt den ene har helt grusom pels. Blir stooore tover. Svigerfar er flink og prøver å løsne og lette på dem og børste han, men det er ikke nok. Så vi snakker litt om å ta katten til vet. og få han klippet helt ned. Men nysgjerrig på om pelsen endrer seg noe etter klipping? Gammel katt, blir 12 i sommer, men har alltid hatt dårlig pels.

Pelsen til vår er ihvertfall den samme når den vokser ut, på godt og vondt. Han er ca 15 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min har en sibir-mix, og han har en pels som floker/tover noe helt grusomt. Det er stort sett jeg som gjør pelsstell nå (han bor hos foreldrene mine), og til tross for at jeg klipper vekk store tover og ellers er påpasselig med å gre ham helt ned til skinnet tar det ikke mange dager før pelsen er tovet igjen (da får han litt mer overflatisk børsting når jeg ikke er der).

Det er verst på våren (i røyteperioden), så vi barberer ned/gir ham en snasen løveklipp hver vår. Da ser han ut som en kinesisk nakenpus :lol:

Ulempen med denne praksisen er at underulla vokser mye raskere enn dekkhårene, så han får en veldig fluffy og "ullete" pels som tover seg veldig fort når den gror tilbake igjen. Fordelen er at pusen virkelig elsker å være kortklipt på sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm jeg hadde et håp om at neste katt skulle bli sibirkatt, men om de floker og må barberes er det helt utelukket.

Nei. Vår sibir er ekstra langhåret i forhold til rasestandaren. Rasen er semilanghåret og mange har ikke det problemet.

Takk for alle fine svar. Pus ble barbert under armene, klippet rundt hele manken og stusset rundt endetarmsåpningen. Er ikke fornøyd med jobben de gjorde på dyreklinikken. Så skal kjøpe klippemaskin selv og heller venne pus til å bli klippet av oss. Tror det er blir bedre både for oss og henne. Samt har jeg kjøpt en balsam jeg ble anbefalt på dyreklinikken. I tillegg skal vi skifte ut selen hun bruker ute og lete etter en børste/kam som tar dypere i den lange pelsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...