Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bli kvitt luseegg?


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Nå har vi strevet med å bli kvitt lusa en god stund.

De har fått to kurer med Exspot, men det fungerte ikke spesielt bra. Det tok noe, men langt i fra alt.

På tirsdag fikk de Stronghold. Bada dem grundig i går, for det var greit, sa veterinæren, og pakningsvedlegget..

De klør enda, jeg børster og børster i en evighet hver dag, men blir jo ikke kvitt alle eggene.

Junior synes det jo ikke på i hans beige pels, så hvordan det står til der aner jeg ikke, men lillefrøken er det veldig synlig på.

Har ikke kjøpt lusekam enda, men eneste måte å bli kvitt det på, er kanskje å bruke en slik kam og gre ut alt sammen hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos mennesker klør man gjerne lenge etter at lusa er død, samt at eggene ikke ramler av selv om de er døde! Så både kløe og egg er vanlig, selv om en kur har tatt alt liv!

Aner ikke om det er på samme måte på lus på hund, så muligens ikke så mye hjelp:p

Hilsen hun med lang erfaring med menneskelus i bhg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lusekam anbefales ja!! Aldri hatt lus noen hund før frøkena her fikk for 8 uker siden. Oppdaget det tilfeldig jeg da hun ikke klødde noe. Badet hun først i lusesjampo.Hadde på Expot dagen etter. Dagen etter sto jeg seriøst i 30 minutter børstet med lusekam. Uæ altså hun hadde mye mere enn jeg trodde! Hodet,ørene,bak ørene og nakken var full Spesielt hodet og utpå ørene ble helt brune av lus da dro kammen nedover de. Badet hun i luseshampo gjenn dagen etter det. Satt gjenn luseegg i noen dager men,fikk gredd ut det. Nå får jeg hetta bare ser flass på hun tror er luseegg! Jeg var veldig glad for er korthåret hund mens det sto på syntes det var mer enn nok pels jeg gitt. Lykke til med bli kvitt de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Luseshampo er det ingen veterinærer som har tipset meg om, er det noe man bør bruke i tillegg til selve lusekuren?

Det har blitt veldig mye bedre her, men det gjenstår noe kløe, og det er synlige egg fortsatt.

Ikke enkelt å få bort alt med vanlige børster/kammer, så jeg får dra på apoteket og kjøpe skikkelig lusekam. Det blir nok litt av en jobb:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at mange kun påfører middel å ikke bader i shampo. Jeg mente det var best være sikker på få de bort ? Dyrlegen sa det også da. For når badet hun i shampo for andre gangen var jo formålet få bort luseegg. Shampoen skal være på en liten stund for virke. Har vel aldri brukt så mye shampo før jeg! Visste jo hvor lusa var. Hehe. Jeg fikk også bort litt med vanlig kam men,hjelpes må tro jeg ble overasket da sto der med lusekamen ja Stor jobb gre de ut jeg sendte noen tanker til de med hunder med masssse pels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å støvsuge godt og kaste innholdet i posen, gjerne brenne det! De gangene vi har hatt lus så har vi gått over alle soveplasser med dampmaskin, samt støvsugd hver dag :)

Men hundene skal vell ikke vaskes, spesielt med shampoo, etter dråper? Det fjerner jo effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Stronghold går i blodbanen, da kan de bades etter noen timer. Jeg venta to dager etter anbefaling fra veterinær.

På Exspot skal de ikke bades.

Har gredd så godt det lar seg gjøre med lusekam nå, ikke så mye igjen synes jeg, men vanskelig å få ut det som er i den langhåra pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fikk gredd ut endel :) Det var expot mi fikk. Det virket jo i 2 dager før bading med shampo. Middelet har da trekkt seg inni huden å skal virke i 4 uker. Grunnen til ble badet var kun for prøve få vekk luseeggene. Fungerte fint. Dette er første gangen jeg har brukt expot og hatt lus så ikke sikkert virker like godt til alle selv om mi hadde ekstremt mye lus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Da er min erfaring at lusekam ikke fungerte spesielt godt. Det var nemlig mange fler egg enn det virket som med en gang. Hadde mye mer hell med en vanlig børste med stive ståltagger. Litt kraftig børsting mot hårene, og du og du så mange egg som kom flaksende. Litt av en jobb, godt jeg har tålmodig hund. Regner med det meste må være dødt nå etter 3 lusekurer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - det skal ikke være nødvendig å kamme ut luseegg når de er behandlet mot lus på riktig måte. Da skal man behandle slik at midlet man behandler mot også tar lusene som klekker fra eggene. Derfor skal man vel også behandle flere ganger.

Da mine hunder fikk blodlus (ikke de jeg har nå, men to jeg hadde før), ble de behandlet med Ivomec (sprøyter) som ble satt med ca 14 dagers mellomrom. Dette drepte først de levende lusene umiddelbart - jeg kunne se allerede samme kveld at lusene som satt på hunden var døde liksom, og så skal det da ta lusene som klekkes før de rekker å legge nye egg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager formulerte meg nok litt feil i går ser jeg. Det var jo de døde lusa jeg sto børstet ut i 30 minutter til det var det nytteløst med vanlig børster. Ellers var det minimalt med luseegg etter siste badingen. Gikk raskt få ut de få som var. Så vanskelig var bli kvitt de til deg da! ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Disse lusemidlene er nok litt forskjellige, ser det ut til.

Fikk beskjed om at de har erfart at Exspot ofte ikke virker så godt likevel, så de ble ikke så sjokkert over at det ikke fungerte. Det tok jo en god del, men ikke alt.

Får se om Stronghold virker nå, da. Det skulle greie seg med èn behandling.

De anbefalte å børste grundig hver dag, nettopp for å fjerne døde egg. For døde egg kan klø.

De fikk Stronghold på tirsdag, og jeg synes kløingen bør gi seg snart, med mindre det er eggene som gir kløen, da bør det isåfall gi seg når jeg får ut alle eggene. Klør veldig mye mindre, men fortsatt litt.

Hvis ikke kløingen har gitt seg til uka, så får de ta dem inn, og ta nye prøver igjen, slik at vi får se om noe fortsatt lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse lusemidlene er nok litt forskjellige, ser det ut til.

Fikk beskjed om at de har erfart at Exspot ofte ikke virker så godt likevel, så de ble ikke så sjokkert over at det ikke fungerte. Det tok jo en god del, men ikke alt.

Får se om Stronghold virker nå, da. Det skulle greie seg med èn behandling.

De anbefalte å børste grundig hver dag, nettopp for å fjerne døde egg. For døde egg kan klø.

De fikk Stronghold på tirsdag, og jeg synes kløingen bør gi seg snart, med mindre det er eggene som gir kløen, da bør det isåfall gi seg når jeg får ut alle eggene. Klør veldig mye mindre, men fortsatt litt.

Hvis ikke kløingen har gitt seg til uka, så får de ta dem inn, og ta nye prøver igjen, slik at vi får se om noe fortsatt lever.

Men eggene dør vel ikke av denne behandlingen? De sitter jo på hårene og suger ikke blod og får dermed ikke i seg giften som er satt. Det er når de klekker og de små lusene begynner å suge blod at behandlingsmidlet virker? Jeg skjønner ikke hvordan "døde" egg kan klø heller, de sitter da bare på hårene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en mulighet for at det er behandlingen som gjør hundenes hud tørr og kløende?

Luseegg dør ikke av behandlingen, derfor skal behandlingen gjentas etter en stund - for å drepe egg som i mellomtiden har klekket.

Det er ikke noe farlig å ha døde egg i pelsen, det er bare litt ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Nå er jo ikke jeg veterinær. :)

Ja, middelet er jo veldig sterkt, og de har fått tre kurer på like mange uker, så det kan være litt hardt for huden, ja.

Nå var dette luseangrepet ganske kraftig også, og de kan visst få eksem hvis de går for lenge med det.

Så kløingen kan vel ha flere årsaker.

De kan være smittsomme i (minst) ti dager fra siste kur sa de, så det virker som at det kan ta litt tid før middelet virker. Middelet skulle virke aktivt i 3 uker, tror jeg at jeg leste. Fordi at Stronghold skal man bare normalt trenge en kur av. Vi får nå se på dèt.

Men, nå fikk de dette middelet på tirsdag, og nå ble det jammen søndag, så det ser vel ikke så lyst ut.

Vi går jo kurs for tiden, og jeg føler meg ikke trygg på at vi ikke er smittsomme før jeg har fått det bekreftet.

Det er definitivt temmelig ekkelt å ha pelsen full av luseegg, ja...

Jeg har heldigvis sluppet å se levende lus på dem, ser bare disse hvite prikkene, som vel er eggene, og noen veldig få sorte prikker, som vel er lusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmp kanskje det var fordi jeg ikke oppdaget det før det var "full" lusefest her at det gikk veldig kjapt bli kvitt de? Så jo plustelig noe som rørte seg ved øret jeg!! (Grøss) Var nok flere hundre lus gitt men,de døde heldigvis raskt ved behandling. Lusekammen fungerte jo til børste de ut da. Håper dette var første og siste gangen med lus. Fikk lettere angst i dag men,var bare flass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Å, det var virkelig full fest her også før det ble oppdaget. Vet ikke helt hva jeg skal tro, jeg, nå.

Det er ikke mye kløe igjen nå, men det er fortsatt litt, og jeg børster fortsatt ut disse hvite prikkene fra pelsen, selv om det er mye, mye mindre av det.

Så da blir jeg veldig usikker på hvorfor de klør nå. Om det bare er døde egg, eller om det fortsatt er noe som lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...