Gå til innhold
Hundesonen.no

– Bare et tidsspørsmål før dødelig sykdom kommer


Rhavina
 Share

Recommended Posts

Det var et tilfelle på rev i 2011. De startet i 2011/2012 et prosjekt for å kartlegge dvergbendelormen, men dette er nå avsluttet (mars 2015).

Låg förekomst av rävens dvärgbandmask

Jeg spurte journalisten om han hadde sjekket om det faktisk hadde vært tilfelle av parasitten i Uddevalla nå, eneste han hadde var hva veterinær Hermod Nilsen hadde uttalt, men han skulle kontakte Svenske Veterinærmyndigheter i morgen ang dette. For jeg syntes det var rart at det ikke stod noe om dette i svensk media, spesielt da i Bohusläns aviser.

Ikke for det, det er like aktuelt nå som da, men, greit å vite om det er tilfelle av det i Sverige nå som de har oppdaget eller om Nilsen trekker frem gammelt nytt.

Jeg tror nok de er klar over at smittede rever kan passere grensa. Men, det er større sjanse for at noen blir smittet av hunder enn av revene. Og jeg forstår i grunnen ikke hvorfor det alltids må trekkes frem. Alle er vel klar over at rever kan trekke med seg smitten, men skal vi droppe å gi ormkur til hundene våre av den grunn, siden vi allikevel kan bli smittet av en rev ...?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Med tanke på at ene smitteprosessen kan være når en hund slikker det i ansiktet og den evt har ett egg liggende i munnviken e.l. så tror jeg smittefaren direkte til oss er mye større enn via rev og bær/sopp som ikke kokes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper langt flere hunder enn rever krysser grensen årlig, og en vesentlig større andel av de ferdes mye rundt folk og andre dyr.

For ikke å snakke om smittepress blant hunder kontra ville dyr, tror det er ganske mye høyere.

Alt kan man jo ikke kontrollere, men det betyr jo ikke at man ikke skal forsøke å begrense/utsette det uungåelige så lenge som mulig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det er riktig, det oppdages ikke før det har dannet seg cyster. Det kan behandles, men feilbehandles ofte som kreft da symptomene vist er ganske like også røntgen o.l. viser det som ja... cyster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...