Husk båndtvang.

365 innlegg i emnet

For ikke å snakke om hvis man fôrer dyr med tørrhøy. Kattene elsker jo det som dass. Flott det, om man har drektige hopper/søyer, som faktisk risikerer å kaste føll/lam pga kattepiss. Men, hey, den kostnaden får man ta for at naboen skal ha katter rekende rundt :icon_confused:

9 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Emilie skrev:

Kom med et bedre forslag da? Sånn utover de jeg har ramset opp :) Jeg forsøker bare å være rasjonell her. Jeg har katter som holder seg i hagen vår, som er livredde andre mennesker og som kun fanger insekter. Så jeg kjenner ikke på dette voldsomme problemet. Og ikke kjenner jeg på det inderlige kattehatet heller. 

Adde det vært mitt hus som ble nedpisset og dritt av en nabokatt, så hadde det OVERHODE ikke vært mitt problem eller jeg som skulle komme opp med en løsning. Det hadde vært kattens EIER. Hadde eier ikke gjort noe med problemet , selv etter å ha fått beskjed, så mener jeg det hadde vært helt innafor å fjerne problemet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, QUEST skrev:

Det er ikke det som er poenget, poenget er hvem det er sitt ansvar. Jeg mener bestemt det er EIER av den skadevoldende katten som har ansvaret. Ikke uskyldige naboer. Det blir det samme som å hevde at det er min skyld at naboungen pælmer en stein i ruta, siden jeg har barn selv..

Neida, det er ikke det samme. Jeg har fortsatt ikke skrevet noe om ansvarsfordeling i den spesifikke saken da. Jeg har bare vært så freidig at jeg har kommet med forslag til en løsning. Som tydeligvis vekker mye hat hos deg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig glad jeg ikke har mange av dere som naboer :aww: Og at kattene mine enn så lenge ikke har plaget folk, som jeg vet om :aww: 

6 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, QUEST skrev:

Adde det vært mitt hus som ble nedpisset og dritt av en nabokatt, så hadde det OVERHODE ikke vært mitt problem eller jeg som skulle komme opp med en løsning. Det hadde vært kattens EIER. Hadde eier ikke gjort noe med problemet , selv etter å ha fått beskjed, så mener jeg det hadde vært helt innafor å fjerne problemet. 

Da kan du sende en pm til vedkommende som har dette problemet da; kreve at nabo betaler for en kattedør og holder katten sin inne i all den tid du vil ha åpne vinduer, ellers blir katten likvidert :) Høres ikke det greit ut? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Da kan du sende en pm til vedkommende som har dette problemet da; kreve at nabo betaler for en kattedør og holder katten sin inne i all den tid du vil ha åpne vinduer, ellers blir katten likvidert :) Høres ikke det greit ut? 

Mener du virkelig at det er mottager av piss/dritt er den som skal legge opp livet og rutinene sine etter en random katt i nabolaget?
I hvilken verden er DET ok?
Dette nekter jeg å tro at folk som ikke selv har katt kan finne på å mene!
Det blir litt som å insistere på at Fido skal få labbe rundt løs i nabolaget og tygge på kaniner, katter og det som måtte finnes av morsomme "leker", helt uten at eier har ansvar :) 
Man kan jo flytte inn kaninen, sette katta i et tre, og ellers bare gå inn når man ser Fido :) 
Nei, vent... det pleier å være helårsbåndtvang i boligfelt... samt en del andre steder.
Nevermind :P 

(jeg sliter med å ta dette seriøst, og skal innrømme at jeg tidvis sitter og gliser her)

3 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikke hvor jeg skal sende den PM'en ..:P Men ellers så tar jeg det som en selvfølge at man kan ha åpne vinduer, uten at nabokatter kommer inn å bruker huset som dass..

Det er forøvrig mange som ikke har katt selv, som opplever å få barnas sandkasser, garasjen, plenen og blomsterbedene brukt som dass av nabolagets katter. Det er faktisk veldig forståelig at disse blir pissed når de får beskjed om at det er deres ansvar å forhindre slikt. I tillegg så er det faktisk folk som er veldig redde for katter men hey, i motsetning til de som er redd for hund, så er katteskrekk bare morsomt.. ( nei, jeg tillegger ikke deg den uttalelsen) 

4 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Shokata skrev:

Mener du virkelig at det er mottager av piss/dritt er den som skal legge opp livet og rutinene sine etter en random katt i nabolaget?
I hvilken verden er DET ok?
Dette nekter jeg å tro at folk som ikke selv har katt kan finne på å mene!
Det blir litt som å insistere på at Fido skal få labbe rundt løs i nabolaget og tygge på kaniner, katter og det som måtte finnes av morsomme "leker", helt uten at eier har ansvar :) 
Man kan jo flytte inn kaninen, sette katta i et tre, og ellers bare gå inn når man ser Fido :) 
Nei, vent... det pleier å være helårsbåndtvang i boligfelt... samt en del andre steder.
Nevermind :P 

(jeg sliter med å ta dette seriøst, og skal innrømme at jeg tidvis sitter og gliser her)

Misforstå meg rett her nå; men vi som har kaniner/høns/ender har faktisk et sikringsansvar. Vi kan ikke sette kaniner ol.  ut i et dårlig sikret bur og forvente at de skal være trygge for naboens katter/bikkjer, skogens rever/grevlinger ol. Kommer naboens hund seg løs, uansett når på året, og tar noen av mine frittgående ender så har jeg mindre å slå i bordet med i forhold til erstattning enn om mine ender hadde vært godt sikret i en andegård. Det er jeg klar over, og er en sjanse jeg er villig til å ta fordi jeg mener det er viktig for livskvaliteten for mine ender. Samme gjelder om naboens katt kommer og tar ender. Helt urelatert til piss og dritt inne, selvsagt, men sånn i forhold til sikring av egne dyr. 

På samme måte har innmarkseiere og huseier ansvaret for at ku og sau på utmark ikke kommer seg inn på innmark og får ødelagt avlingen.  Så man kan ikke bare sette seg tilbake og slå seg på brystet og si "ikke mitt dyr som ødelegger" og ikke ta noe ansvar selv. 

Kan vi ikke spore tilbake til det tråden faktisk handler om ? Båndtvang på hund? 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan mer enn gjerne spore tilbake :) 
(ja, jeg vet at man har ansvar selv, og at mine eksempler ikke akkurat var helt innafor ;) )

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, QUEST skrev:

Aner ikke hvor jeg skal sende den PM'en ..:P Men ellers så tar jeg det som en selvfølge at man kan ha åpne vinduer, uten at nabokatter kommer inn å bruker huset som dass..

Det er forøvrig mange som ikke har katt selv, som opplever å få barnas sandkasser, garasjen, plenen og blomsterbedene brukt som dass av nabolagets katter. Det er faktisk veldig forståelig at disse blir pissed når de får beskjed om at det er deres ansvar å forhindre slikt. I tillegg så er det faktisk folk som er veldig redde for katter men hey, i motsetning til de som er redd for hund, så er katteskrekk bare morsomt.. ( nei, jeg tillegger ikke deg den uttalelsen) 

Hvis du ikke tillegger meg den uttalelsen hvorfor siterer du meg? Jeg har skrevet ganske mange ganger nå, at jeg ikke fordeler noe ansvar her. Så jeg forstår ikke hvorfor du serverer meg dette argumentet - igjen og igjen. Jeg har kommet med noen forslag til tiltak, men de er ikke gode nok. Ikke fordi de ikke løser problemet, men fordi det er ikke løsninger dere er ute etter, åpenbart, men svar på spørsmål om skyld- og ansvarsfordeling. Jeg har ikke gode svar til deg der. Det eneste jeg kan si til det er at nei, andres katter og problemer de medfører er ikke mitt ansvar, men jeg kan prøve å gjøre det enkelt for meg selv istedenfor å gå og hisse meg opp over at jeg ikke kan kontrollere andre menneskers ansvarsløshet. Og det til og med helt uten å ta det utover katten til naboen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nå gått relativt hardt ut med kvesting og dreping Emilie, uten at jeg ser noen andre enn du har stått og kasta det argumentet i murveggen for oppmerksomhet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Du har nå gått relativt hardt ut med kvesting og dreping Emilie, uten at jeg ser noen andre enn du har stått og kasta det argumentet i murveggen for oppmerksomhet.

Atte hva? :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så lurt at jeg skriver i denne tråden, siden den ligger i Finstuen, men:

Jeg trodde jeg hadde hørt det meste fra gale katteelskere online allerede, men det at katten er en naturlig del av norsk fauna og har en viktig plass i vårt økosystem- nei, det hadde jeg faktisk ikke hørt ennå. Jeg er rett og slett målløs kjenner jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes NKK var flinke i år med god info og kart over båndtvangsregler! Det beste fra dem på en god stund!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive