Gå til innhold
Hundesonen.no

Husk båndtvang.


Guest vivere
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Raksha skrev:

Mine er riktignok chippet og tatovert med "ID" i øra - men null halsbånd og bjeller her. Alle naboene vet at vi har katter, og jeg har sett mye stygge skader av strikkhalsbånd. Djevelskap om de kommer feil rundt kroppen og katten ikke komer utav dem. Kommer ikke halsbånd på mine katter, ever. *grøss*

Nå i dag får man jo fine, små  gps'er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 367
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

För det första, troligtvis är det "vinklat" så för det faktiskt är riktigt otäckt att köra ihjäl små oskyldiga djur. De flesta normalt fungerande människor tycker det. För det andra, bonden slår grä

For en absurd diskusjon dette har blitt - må tåle å bli jagd?  

Vi har båndtvang 1. mars til 15. oktober, det er generelt ingen problem å rette seg etter   --- Apropo småhunder ikke er til forstyrrelse. Jeg har vært vitne til at både chihuahua og DP kner

Akkurat nå, 2ne skrev:

 

Kanskje katter ikke er et så stort problem som dere skal ha det til, siden det ikke er nødvendig å regulere kattehold med lover, i motsetning til med hund? 

Det blir i hvertfall ikke overvåket og dokumentert så veldig, for "det er jo bare slik".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Jepp, søte små brikker :)

Ja, men da er vi like langt da, det kommer ikke halsbånd på kattene mine. Set altformye stygge skader av strikkhalsbånd, og sikkerhetshalsbånd som ikke løses ut. Mine er chippet og naboene vet hvor de hører til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Tuller du? Jeg har sagt det før og jeg gjentar det gjerne; kattefolket er ikke helt i vater.. :D

Nei, du ser det at katter er HELT nødvendige løse i naturen de..hvis ikke så hadde vi opplevd bibelske tilstander når det kommer til mus f.eks..At en stor del av disse 'musene' som katter tar er spissmus( som ikke er mus i det hele tatt men insektetere) ser det ikke ut som de får med seg.. Bildebevis fra stolte katte-eiere som legger ut bilde av de flinke jegerne, ja en og annen legger også ut bilder av halvdøde fugler..

Ekstra morsomt blir det når katte-eiere blir hysteriske og skriker BÅNDTVANG!! så snart en hjelpsom sjel legger ut bilde på fb av en løs hund de har sett. Katteierer er da veldig bekymret for skaden den stakkars bikkja( selv om det er midt i ett byområde) kan påføre fugler og dyr.. Når samme katte-eiere gjerne har 'fangstbilder' på fb av sine flinke jegere..tja.. En og annen oppmerksom sjel har da kommentert dette, hva med kattene da? Svar; Katter har lov til å gå løse, og det er i strid med naturen og ha de i bånd.. Jahaja, så mye for bekymringene for viltet..:blink:

Altså, ikke la dette bli en "kattefolk versus hundefolk"-greie, for du vet like godt som meg at hundefolk er like fanatiske og tullete som kattefolket. 

Personlig er jeg "dyrefolk", hvilket vil si at jeg elsker alle dyr, inkludert edderkopper (som jeg gjerne småslarver med nå de kravler på meg), og jeg forsvarer dyrene med nebb og klør. Men jeg har også et realistisk forhold til naturen. Jeg synes det er vondt å se på når dyr lider, men jeg innser og aksepterer at naturen er sånn. Hardt og brutalt, og noen er noen andres mat. 

Du skal ikke kimse av museinvasjon. Google Australian mouse invasion, så kan du se selv hvor galt det kan gå. Dessuten er det, som jeg skrev i innlegget ovenfor, en realitet at gnagerbestander ville gå amok uten rovdyr til å kontrollere dem. Og vi har bare et rovdyr som kan gjøre jobben; katten. Lik det eller ikke lik det, men både vi og byttedyrbestandene trenger faktisk den jobben kattene gjør.

Seriøst, begynner ikke det der hunder i bånd mot katter i bånd å bli veldig gammelt nå? Det er like dumt som å si at "jammen, sauer får gå på beite i fjellet, hvorfor får ikke grisene?" Det korte svaret er selvfølgelig at ulike dyr skal og må behandles ulikt. Det lengre svaret har med konsekvensene å gjøre, og balansen til hele naturen. Hunder jager like gjerne større dyr, som formerer seg sakte, i tillegg til tamme dyr, som sau. Katter jager dyr som formerer seg fort, og manglende bestandkontroll vil få en større konsekvens fortere. De dyrene hunder jager har i tillegg andre rovdyr som er avhengige av dem som mat, mens de dyrene kattene jager på de stedene de fleste av dem jakter har få eller ingen andre motstandere annet enn oss mennesker. Og vi fôrer dem mer enn vi dreper dem.

Svar på nyeste innlegg:
Ja, de er en naturlig del av faunaen, all den tid de har sin plass i den naturlige balansen. Vi har også vår plass i faunaen, men de færreste av oss hadde vel overlevd på egenhånd særlig lenge. 
Du sier at katter tar millioner av fugler, og kaller det nedslakting, men samtidig mener du at uten denne "nedlaktingen" hadde ikke overbefolkning blitt et problem. Det er en logisk brist der. For med alle fuglene kattene kunne ha drept, så ville det jo blitt mange millioner flere fugler, mange av dem av "kvalitet" som egentlig ikke skulle overlevd. 

----

Glemte forresten et viktig poeng i mitt forrige innlegg: En ting er både katteelskere og fugleelskere enige om, og det er at at de som er det største problemet er ukastrerte, hjemløse katter. Vi er alle skjønt enige om at det problemet må løses, til alles fordel. Så i stedet for å dra alle katter, og katteeiere, under samme kammen, med hat i blikket og misunnelse for at katter får gå fritt når hunder ikke gjør det, så legg trykket der såret faktisk blør.

(siden jeg begynte på dette innlegget tidligere i dag, men ikke fikk skrevet det ferdig, så har det kommet nye ting jeg vil kommentere)

@Pringlen Å skyte dyr, uansett art, etter eget forgodtbefinnende, hører ikke hjemme i et sivilisert samfunn. Selv hunder må være til direkte fare for folk eller husdyr før man kan påberope seg nødverge og skyte. Man kan ikke skyte andres hunder selv om de skulle deise innom tomta di. Ei heller skyte andre dyr, tamme eller ville, av slike idiotiske grunner. Om noen hadde skutt en av mine katter, så skal jeg love deg at det hadde blitt månelyst, og feilen hadde ene og alene ligget hos den i andre enden av våpenet, ikke hos et dyr som bare lever livet sitt, eller meg.

Ang. halsbånd, så er halsbånd med strikk på vei ut av salg fordi de utgjør en stor fare for katten. Har selv opplevd at katter har kommet hjem med labber fanget i halsbåndet. Mange opplever at katten ikke kommer seg hjem, men dør en smertefull død i stedet. 
Bjelle er meningsløst. De kattene som er gode jegere, de lærer seg veldig kjapt å ikke utløse bjella (katter er snikjegere, serru). Og for de som ikke er så flinke til å jakte, så kan bjelle bety død dersom katten kommer seg bort hjemmefra, og dermed ikke klarer å skaffe seg mat. Det blir tullete at katter skal lide smertefulle dødsfall for å redde fugler, som tross alt dør rimelig kjapt. Den logikken, eller mangel på sådan, er helt borti natta i mitt hode.

Forøvrig: Den oppfordringen om å holde kattene inne om sommeren er en oppfordring til lovbrudd. Det er mot dyrevelferdsloven å tvinge utegående katter til å være inne, så det er overhodet ikke et alternativ. 

PS: Alle mine katter, bortsett fra en, er av disse verdiløse stakkarene, som tydeligvis fortjener å bli utsatt for vold og tortur, som pga menneskers ondskap har måtte klare seg selv før de kom til oss. De er kastrerte, chippa og vaksinerte, alle som en. Ja, noen av dem jakter, og nei, jeg synes ikke det er artig, men jeg innser at verden, og naturen, består av mye jeg ikke liker, men som jeg bare må akseptere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Ja, men da er vi like langt da, det kommer ikke halsbånd på kattene mine. Set altformye stygge skader av strikkhalsbånd, og sikkerhetshalsbånd som ikke løses ut. Mine er chippet og naboene vet hvor de hører til :)

 

Sitter den fast da, kan du finne den med en gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropo "det er ikke dokumentert" - jeg har sett flere døde og kvestede fugler enn jeg har sett katter med skader pga halsbånd. Så her føler jeg det er en god del jungelord også. Men hey, ingen ting kommer til å endre seg og vår verden går mer og mer i dass. Når vi enda har folk som betaler for å se på dyremishandling (dyreparker og akvariums, sirkus etc) så er det vel for meget å forvente at folk skal ta ansvar for dyrene sine og hindre de i å kveste og drepe naturmangfoldet rundt oss. Som allerede er på ekstrem retrett (http://www.tv2.no/a/9242551). Allikevel skal man sitte her og bli forhatt om man lar hunden gå fri ved fot. Dobbeltmoralismen lenge leve... :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det, som jeg skrev i innlegget ovenfor, en realitet at gnagerbestander ville gå amok uten rovdyr til å kontrollere dem. Og vi har bare et rovdyr som kan gjøre jobben; katten. Lik det eller ikke lik det, men både vi og byttedyrbestandene trenger faktisk den jobben kattene gjør.


Stemmer det? Ugle, hauk, ørn og andre rovfugler, rev og hoggorm er da alle rovdyr som kan gjøre den jobben? Jeg ville da ha antatt at økosystemet hadde klart å tilpasse seg flere byttedyr, ved at flere rovdyr overlever? Jeg bare spekulerer, men jeg syns jo det er en merkelig påstand at det bare er katten som kan kontrollere gnagerbestanden! Vi ser jo en klar sammenheng mellom lemenår og hoggormår, samt lemenår og rypeår (bra lemenår = bra rypeår fordi rovdyrene lar rypene være mer i fred).

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Pringlen skrev:

Sitter den fast da, kan du finne den med en gang ;)

Men mine katter er jo gjerne på vift 3-4 uker om sommern, noe som er helt normalt. Jeg ville blitt tullerusk om jeg skulle manisk sjekka dem hele tiden for å se om de sitter fast, og det vil jo heller ikke vise om halsbåndet har kommet over skulder og under fot og gnager seg inn i kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Men mine katter er jo gjerne på vift 3-4 uker om sommern, noe som er helt normalt. Jeg ville blitt tullerusk om jeg skulle manisk sjekka dem hele tiden for å se om de sitter fast, og det vil jo heller ikke vise om halsbåndet har kommet over skulder og under fot og gnager seg inn i kroppen. 

Nei, så lang kapasitet har ingen av brikkene pr i dag. Det kommer sikkert, da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Benedicte skrev:

 


Stemmer det? Ugle, hauk, ørn og andre rovfugler, rev og hoggorm er da alle rovdyr som kan gjøre den jobben? Jeg ville da ha antatt at økosystemet hadde klart å tilpasse seg flere byttedyr, ved at flere rovdyr overlever? Jeg bare spekulerer, men jeg syns jo det er en merkelig påstand at det bare er katten som kan kontrollere gnagerbestanden! Vi ser jo en klar sammenheng mellom lemenår og hoggormår, samt lemenår og rypeår (bra lemenår = bra rypeår fordi rovdyrene lar rypene være mer i fred).

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 

 

Ja, de rovdyrene kan ta seg av en del av bestanden, men der kattene har sitt marked, om du vil, i bebyggelse, så holder andre rovdyr seg mest unna. Er jo ikke ofte en ser ørn, rev og hoggorm midt i tjukkeste Oslo, sant? Samtidig er det på de stedene potensialet for en voldsom oppblomstring av gnagerbestander er størst, fordi vi mennesker gir dem enkel tilgang på mat, bl.a. via vårt søppel, og god tilgang på tørre og varme yngleplasser. 

Blant kastrerte katter, så er det kun et fåtall som bruker skog spesielt aktivt. Selv om antallet katter vi har er relativt lite, vi har 9, så er det nok til å kunne gi en indikasjon på hva som er normalt. Vi bor også i skogkanten, med skog på to sider. Kun én av våre er aktiv skogbruker. Kun én, dog ikke den samme, er aktiv fuglejeger. Og til sammen 5 av våre ni er jegere. Disse er de fem yngste vi har, og om vi skal gå etter tidligere erfaring, så vil disse roe ned jakten etter hvert som de blir eldre. Bortsett fra hun som også tar noen fugler, så tar resten kun mus, og en og annen stålorm. Hun som tar fugl, tar de i hagen her, og spiser dem der, eller tar de med inn. Vi får dermed ofte sjekket hva hun har tatt. Jeg har lite greie på fugl, alt med fjær og nebb er pippipp for meg, jeg liker fugler, men sliter med hvor like mange er, men kona har god greie på dem, og vi har flere bøker for å hjelpe oss å identifisere. Vi har hittil ikke funnet noen som er truet på noen måte. Det går mest i vanlige meise- og finkearter, samt en og annen svarttrost. En gang fant vi et ringmerket bein, og meldte selvfølgelig da fra om vårt funn til den rette plassen. 
Jeg vil si at vår gjeng er ganske så representative for katter generelt, basert på både bøker og andres erfaringer. Et fåtall vandrer, og jakter dermed vekk fra hjemmet, selv om de er kastrerte. Flertallet av de jaktende kattene jakter nær der de bor. En vesentlig del av kastrerte katter jakter ikke i det hele tatt. 

Poenget er at katter som hovedregel har jaktområder få andre rovdyr også benytter. Rovdyr generelt holder seg unna bebyggelse så godt de kan. Det var jo grunnen til at mennesker begynte å lokke til seg katter i utgangspunktet, fordi de kunne jakte på steder andre rovdyr ikke våget seg, eller klarte reint fysisk. Katt og menneske dannet en symbiose basert et behov mennesket hadde for å holde musebestander nede, noe ingen andre rovdyr bidro til, og katten fikk enkelt mat og en viss beskyttelse igjen for jobben de gjorde. Andre rovdyr har ikke blitt modigere siden det, de vil helst ikke ha nærkontakt med oss mennesker. Ergo, kattene dekker et hull, og har nå blitt en del av den balansen som naturen er avhengig av. Og gnagerbestandene har tilpasset seg rent evolusjonsmessig. Tenk hvor mange generasjoner med gangere det har vært på de 1000 årene siden katten kom til Norge. Hadde de ikke tilpasset seg, hadde de dødd ut. 

For å sitere en bok jeg har som tar for seg temaet dypt og grundig, og har samlet alle til da tilgjengelige studier og kilder:
"Any bird populations on the continents that could not withstand these levels of predation from cats and other predators would have disappeard long ago." Det fortsetter med å påpeke at fuglebestander på øyer ikke har utviklet seg i samme takt, og er derfor sårbare for tilførte rovdyrarter, som katter. 

Generelt: Ingen, noen steder i verden, har foreløpig (dvs sist jeg sjekket, hvilket var i fjor, tror jeg) kunne plassere skylden for utryddelse av en eneste fugleart på fastland? Ingen kan engang si at noen arter står i fare for å bli utryddet pga katter. Når det er sagt, hvorfor skal fugler ha større rettigheter enn katter? De er alle dyr med rett til å leve så naturlig som mulig. Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at katter har sin plass i vårt økosystem? 

Og @Pringlen Må si det er noget pussig at du står staut fast på at 60 norske ulv er for mange, mens alle fugler små de er skal fredes på bekostning av en hel arts velferd. Kan jo si hva jeg tolker det som: Du liker verken ulv eller katter. Det spiller ingen trille om det er ville eller tamme dyr, liker du dem ikke, så bør de sperres inne eller skytes. Eller har du et annet kriterie jeg ikke klarer å lese meg frem til, siden du verken er på de ville eller de tammes side, ei heller de som hører hjemme her eller ikke egentlig hørte hjemme her sin side? Er det dyr som er så freidige at de oppfører seg som dyr du sliter med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneS, det gir mening, men å si at katten er den eneste som kan kontrollere gnagerbestanden blir altfor generelt og gjelder i så fall bare i tettbygde strøk. Jeg har ikke noe imot at katter tar skadedyr, for all del, jeg bare spekulerte rundt påstanden din. Men, jeg bor i Oslo og er i sentrum hver eneste dag - fra Grønland til Majorstuen. Og jeg ser så og si ingen katter? De få kattene jeg har sett lever i så fall ganske farlig [emoji6] Siden du nevner at det ikke er rev og hoggorm i Oslo sentrum, liksom. Utenfor Ring 2 er det vel mer aktuelt. [emoji106]

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk


Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Lene_S said:

 

Og @Pringlen Må si det er noget pussig at du står staut fast på at 60 norske ulv er for mange, mens alle fugler små de er skal fredes på bekostning av en hel arts velferd. Kan jo si hva jeg tolker det som: Du liker verken ulv eller katter. Det spiller ingen trille om det er ville eller tamme dyr, liker du dem ikke, så bør de sperres inne eller skytes. Eller har du et annet kriterie jeg ikke klarer å lese meg frem til, siden du verken er på de ville eller de tammes side, ei heller de som hører hjemme her eller ikke egentlig hørte hjemme her sin side? Er det dyr som er så freidige at de oppfører seg som dyr du sliter med? 

Hva med meg da? Hvorfor ønsker jeg at husdyreiere skal ta ansvar for dyrene sine, men også ha ulv i Norge? Hvor stiller det meg? Forskjellen er vel at jeg er 100% sikker på at katter ikke er en del av det naturlige økosystemet. Etter min mening er katter en invasiv art som bidrar til en allerede truet og uskyldig lidende bestand av både sangfugl og andre fuglegrupper. Katter er kunstig innført av mennesker, og andre arter lider derfor av den mennesklige egoisme. Vi ønsker å holde et husdyr for vår egen del, det er ikke et nyttedyr (imo, gnagerbestand kan vi også kontrollere med skadedyrkontroll), det er en hendig hobby for de som ikke klarer av å ha hund. For folk som ikke klarer med så mye ansvar, siden de bare lar katta gå fritt og gjøre som den vil. Spise fugler, drite ned nabohager, pisse ned naboinnganger, drite ned lekeplasser, drite ned sandkasser, skrape opp bilene til naboene, holde naboene våken hele natta når de ukastrerte kattemonsene klikker på hverandre i natten... De skaper frykt når de truer med å gå til tilfeldig angrep på barn og hunder som er uheldige og er på feil sti til feil tid. Hadde dette vært hunder hadde hundene vært fjernet av politiet og vært avlivet, eierne hadde vært forhatt og hengt ut på forsiden av VG. Ingen ting av det jeg har nevnt er i nærheten av å være ok med hund, en hund som skraper opp naboens bil kan i verstefall føre til politianmeldelse og skadeanklage. Jeg vet personlig ikke hva løsningen er, men mener allikevel at det er ikke riktig eller rettferdig at katter skal ha frikort til å gjøre hva enn de vil i vår natur. Det er ikke kattenes feil; det er menneskenes feil. Kattene hører ikke til der, de er innført av mennesker og denne mennesklige egoismen er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Hva med meg da? Hvorfor ønsker jeg at husdyreiere skal ta ansvar for dyrene sine, men også ha ulv i Norge? Hvor stiller det meg? Forskjellen er vel at jeg er 100% sikker på at katter ikke er en del av det naturlige økosystemet. Etter min mening er katter en invasiv art som bidrar til en allerede truet og uskyldig lidende bestand av både sangfugl og andre fuglegrupper. Katter er kunstig innført av mennesker, og andre arter lider derfor av den mennesklige egoisme. Vi ønsker å holde et husdyr for vår egen del, det er ikke et nyttedyr (imo, gnagerbestand kan vi også kontrollere med skadedyrkontroll), det er en hendig hobby for de som ikke klarer av å ha hund. For folk som ikke klarer med så mye ansvar, siden de bare lar katta gå fritt og gjøre som den vil. Spise fugler, drite ned nabohager, pisse ned naboinnganger, drite ned lekeplasser, drite ned sandkasser, skrape opp bilene til naboene, holde naboene våken hele natta når de ukastrerte kattemonsene klikker på hverandre i natten... De skaper frykt når de truer med å gå til tilfeldig angrep på barn og hunder som er uheldige og er på feil sti til feil tid. Hadde dette vært hunder hadde hundene vært fjernet av politiet og vært avlivet, eierne hadde vært forhatt og hengt ut på forsiden av VG. Ingen ting av det jeg har nevnt er i nærheten av å være ok med hund, en hund som skraper opp naboens bil kan i verstefall føre til politianmeldelse og skadeanklage. Jeg vet personlig ikke hva løsningen er, men mener allikevel at det er ikke riktig eller rettferdig at katter skal ha frikort til å gjøre hva enn de vil i vår natur. Det er ikke kattenes feil; det er menneskenes feil. Kattene hører ikke til der, de er innført av mennesker og denne mennesklige egoismen er problemet.

Men det høres jo ut som om du har gjort deg opp en ganske klar mening om katter. Og med den innstillingen der, så er det jo ingen annen løsning enn å holde alle katter inne og/eller i bånd. For å beskytte de uskyldige fuglene, musene og rottene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lene_S skrev:
19 timer siden, QUEST skrev:

 

Altså, ikke la dette bli en "kattefolk versus hundefolk"-greie, for du vet like godt som meg at hundefolk er like fanatiske og tullete som kattefolket. 

Jeg er enig i at det finnes mange rare hundefolk meeen..jeg hevder fremdeles at kattefolket slår hundefolket med KLAR margin, når det kommer til skrullethet..:P

10 timer siden, Lene_S skrev:

Du skal ikke kimse av museinvasjon. Google Australian mouse invasion, så kan du se selv hvor galt det kan gå. Dessuten er det, som jeg skrev i innlegget ovenfor, en realitet at gnagerbestander ville gå amok uten rovdyr til å kontrollere dem. Og vi har bare et rovdyr som kan gjøre jobben; katten. Lik det eller ikke lik det, men både vi og byttedyrbestandene trenger faktisk den jobben kattene gjør.

Man kan ikke sammenligne Australia og Norge, det er alt for store forskjeller både klimatisk og fauna/flora. Forøvrig har Australia ett stort villkattproblem. 

Eh what?? Denne påstanden kom som en STOR overraskelse på meg og garantert en hel del biologer.. Sånn i farta kommer jeg på; rev, svært mange av rovfuglene, kråker, tildels måker, slanger, røyskatt, mår, snømus ..i tillegg har vi fiskearter som ikke si nei takk til mus, skulle sjansen by seg. 

 

10 timer siden, Lene_S skrev:

Seriøst, begynner ikke det der hunder i bånd mot katter i bånd å bli veldig gammelt nå? Det er like dumt som å si at "jammen, sauer får gå på beite i fjellet, hvorfor får ikke grisene?" Det korte svaret er selvfølgelig at ulike dyr skal og må behandles ulikt. Det lengre svaret har med konsekvensene å gjøre, og balansen til hele naturen. Hunder jager like gjerne større dyr, som formerer seg sakte, i tillegg til tamme dyr, som sau. Katter jager dyr som formerer seg fort, og manglende bestandkontroll vil få en større konsekvens fortere. De dyrene hunder jager har i tillegg andre rovdyr som er avhengige av dem som mat, mens de dyrene kattene jager på de stedene de fleste av dem jakter har få eller ingen andre motstandere annet enn oss mennesker. Og vi fôrer dem mer enn vi dreper dem.

Så ulike dyr skal og må behandles ulikt? Siden du bruker gris i eksemplet her, har ikke griser vel så stort behov som sau for å komme ut? Griser er intelligente dyr , gjennomsnittlig smartere enn hund f.eks. 

Som allerede nevnt, katt er IKKE eneste predator på mus ( og nå mener jeg ikke spissmus) det er mange arter som er avhengige av mus . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lene_S skrev:

Ja, de er en naturlig del av faunaen, all den tid de har sin plass i den naturlige balansen. Vi har også vår plass i faunaen, men de færreste av oss hadde vel overlevd på egenhånd særlig lenge. 
Du sier at katter tar millioner av fugler, og kaller det nedslakting, men samtidig mener du at uten denne "nedlaktingen" hadde ikke overbefolkning blitt et problem. Det er en logisk brist der. For med alle fuglene kattene kunne ha drept, så ville det jo blitt mange millioner flere fugler, mange av dem av "kvalitet" som egentlig ikke skulle overlevd. 

Nei, de er ikke en naturlig del av faunaen. De er ikke mer naturlige i vår fauna enn mink. Det eneste naturlig tilhørende kattedyret i Norden er gaupe. I store deler av verden ser vi nå en drastisk nedgang på mange arter, herunder arter som katter tar som bytte.. Jeg sier ikke at kattene alene er årsaken men at de nok bidrar greit. 

 

10 timer siden, Lene_S skrev:

Glemte forresten et viktig poeng i mitt forrige innlegg: En ting er både katteelskere og fugleelskere enige om, og det er at at de som er det største problemet er ukastrerte, hjemløse katter. Vi er alle skjønt enige om at det problemet må løses, til alles fordel. Så i stedet for å dra alle katter, og katteeiere, under samme kammen, med hat i blikket og misunnelse for at katter får gå fritt når hunder ikke gjør det, så legg trykket der såret faktisk blør.

Ja, kastrerte hjemløse katter er ett problem. Men hvis de er 'hjemløse' så er de vel ikke en 'naturlig del av faunaen vår'? Ville dyr skal ikke ha behov for å bo inne i hus og bli foret  av mennesker vel? 

Jeg vet ikke om den med 'hat i blikket' var myntet på meg? Denne kattehateren har katter selv..;) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lene_S skrev:

@Pringlen Å skyte dyr, uansett art, etter eget forgodtbefinnende, hører ikke hjemme i et sivilisert samfunn. Selv hunder må være til direkte fare for folk eller husdyr før man kan påberope seg nødverge og skyte. Man kan ikke skyte andres hunder selv om de skulle deise innom tomta di. Ei heller skyte andre dyr, tamme eller ville, av slike idiotiske grunner. Om noen hadde skutt en av mine katter, så skal jeg love deg at det hadde blitt månelyst, og feilen hadde ene og alene ligget hos den i andre enden av våpenet, ikke hos et dyr som bare lever livet sitt, eller meg.

Jeg går ut fra at du er vegetarianer? Både jegere og bønder skyter dyr 'etter eget forgodtbefinnende' så da kan vel ingen av disse kalles siviliserte? 

11 timer siden, Lene_S skrev:

Glemte forresten et viktig poeng i mitt forrige innlegg: En ting er både katteelskere og fugleelskere enige om, og det er at at de som er det største problemet er ukastrerte, hjemløse katter. Vi er alle skjønt enige om at det problemet må løses, til alles fordel. Så i stedet for å dra alle katter, og katteeiere, under samme kammen, med hat i blikket og misunnelse for at katter får gå fritt når hunder ikke gjør det, så legg trykket der såret faktisk blør.

Ja, ukastrerte hjemløse katter er ett stort problem. Men siden katter er en naturlig del av faunaen vår, så burde de vel ikke ha behov for hverken hjem eller foring/stell? Det er vel ikke vanlig ( eller lovlig) å ha ville hjemmehørende i vår natur, innendørs..? 

 

TILLEGG; siden katter skal betraktes som hjemmehørende i vår fauna og på ingen måte står i fare for utryddelse, så er det vel naturlig å anta at de også kan beskattes da? Siden de hører naturlig hjemme her? Andre naturlig hjemmehørende arter med stort formeringspotensiale beskattes jo. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lene_S skrev:

. Det blir tullete at katter skal lide smertefulle dødsfall for å redde fugler, som tross alt dør rimelig kjapt. Den logikken, eller mangel på sådan, er helt borti natta i mitt hode.

Dør rimelig kjapt? Har du sett på katter som leker med byttet sitt? Det går alt annet enn kjapt i mange tilfeller. Seigpining ville jeg vel heller kalt det. I tillegg spiser katter i mange tilfeller ikke byttet sitt, når de har drept det, så mister de interessen. 

 

11 timer siden, Lene_S skrev:


Forøvrig: Den oppfordringen om å holde kattene inne om sommeren er en oppfordring til lovbrudd. Det er mot dyrevelferdsloven å tvinge utegående katter til å være inne, så det er overhodet ikke et alternativ. 

Oppfordring til lovbrudd?? Så det å ta hensyn til ville dyr/fugler i en sårbar periode, dvs hekke/yngletiden er altså lovbrudd når det kommer til katt ?? Man skal altså ta mer hensyn til en innført arts behov enn våre naturlig hjemmehørende arters behov for vern? :blink:

11 timer siden, Lene_S skrev:


PS: Alle mine katter, bortsett fra en, er av disse verdiløse stakkarene, som tydeligvis fortjener å bli utsatt for vold og tortur, som pga menneskers ondskap har måtte klare seg selv før de kom til oss. De er kastrerte, chippa og vaksinerte, alle som en. Ja, noen av dem jakter, og nei, jeg synes ikke det er artig, men jeg innser at verden, og naturen, består av mye jeg ikke liker, men som jeg bare må akseptere. 

Ja kattehat er relativt utbredt og dessverre så bidrar katteeiere til denne motviljen selv.. La meg ta noen få eksempler fr IRL.. 

Aggressiv katt angriper forbipasserende , (både med og uten hund) når de angrepne forteller om dette på nett og ikke syns det er ok, så blir vedkommende latterliggjort og fortalt at dette er da bare morsomt ..vaktkatt ha.ha.ha.. 

Katter bruker naboenes tomt som dass, pisser og driter ned hagen. Klager de forulempede, så får de beskjed om hva de må gjøre for å prøve å unngå dette. Det er altså IKKE katte eierens ansvar, det er den som blir plaget sitt.. De som drister seg til   til å mene at katte eierne bør ta ansvar får kjapt beskjed om at ' Nei vet du hva, katter SKAL gå løse de, så det er ditt problem.. Da får du sikre, bed, sandkasser og lignende selv'...

Katte eiere nekter å innse at katter kan være ett problem. Alle som drister seg til å mene det motsatte er bare slemme mennesker som ikke innser at pusekattene  står over alt, ja for alle katte-eiere er jo kattenes slaver må vite.. Den slags usmakelig pjatt får i allefall undertegnede til å miste all respekt for disse 'slavene' , eventuelle argumenter de måtte komme med, har ingen tyngde. 

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er glad i katter. Jeg har hatt mange katter før. Jeg kunne godt tenkt meg å hatt katt igjen. Foreløpig er det som har holdt meg tilbake hvordan de påvirker bestanden av småfugler. Om jeg faktisk får et problem med mus, så kanskje, men sånn som det er nå, så velger jeg å la være å ha katt av hensyn til småfuglene. Det er liten tvil om at katter, i befolkede områder, gjør et stort innhugg i småfuglbestanden. 

Katter har vært her i mange tusen år, men naturlig i norsk fauna er de ikke. Kattene ble domestisert ved Nildeltaet for tusenvis av år siden og kom til Norge som husdyr. Et dyr som får mat inne hos mennesker blir heller aldri en naturlig del av balansen i naturen. Kattene vil aldri dø og bli færre ettersom byttedyrtilgangen blir mindre (og dermed får mulighet til å ta seg opp igjen). Ettersom det blir færre byttedyr, så vil kattene bare gå inn og spise og fortsatt være like mange til å jakte på de få byttedyrene som er igjen. 

En katt sånn som jeg bor nå, med mange km til neste katt, det utgjør nok strengt tatt ingen stor trussel for småfuglene. Og kanskje får jeg meg katt om det blir mye mus igjen (jeg vet det har vært mus i kjelleren her før jeg flytta inn). Men der hvor husene står tett og det er "en katt i hver hage" gjør de et stort inngrep på småfuglbestanden. Alle kattene jeg har hatt har jakta, og alle har gjort det både i hagen og i skogen utenfor (unntatt de to som var innekatter, men det skal jeg aldri ha igjen). Han eldste som er igjen hos foreldrene mine har riktignok slutta å jakte nå det siste året. Han er 17 år gammel og har vært kastrert siden han fikk gå ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lene_S skrev:

Ja, de rovdyrene kan ta seg av en del av bestanden, men der kattene har sitt marked, om du vil, i bebyggelse, så holder andre rovdyr seg mest unna. Er jo ikke ofte en ser ørn, rev og hoggorm midt i tjukkeste Oslo, sant? Samtidig er det på de stedene potensialet for en voldsom oppblomstring av gnagerbestander er størst, fordi vi mennesker gir dem enkel tilgang på mat, bl.a. via vårt søppel, og god tilgang på tørre og varme yngleplasser. 

Blant kastrerte katter, så er det kun et fåtall som bruker skog spesielt aktivt. Selv om antallet katter vi har er relativt lite, vi har 9, så er det nok til å kunne gi en indikasjon på hva som er normalt. Vi bor også i skogkanten, med skog på to sider. Kun én av våre er aktiv skogbruker. Kun én, dog ikke den samme, er aktiv fuglejeger. Og til sammen 5 av våre ni er jegere. Disse er de fem yngste vi har, og om vi skal gå etter tidligere erfaring, så vil disse roe ned jakten etter hvert som de blir eldre. Bortsett fra hun som også tar noen fugler, så tar resten kun mus, og en og annen stålorm. Hun som tar fugl, tar de i hagen her, og spiser dem der, eller tar de med inn. Vi får dermed ofte sjekket hva hun har tatt. Jeg har lite greie på fugl, alt med fjær og nebb er pippipp for meg, jeg liker fugler, men sliter med hvor like mange er, men kona har god greie på dem, og vi har flere bøker for å hjelpe oss å identifisere. Vi har hittil ikke funnet noen som er truet på noen måte. Det går mest i vanlige meise- og finkearter, samt en og annen svarttrost. En gang fant vi et ringmerket bein, og meldte selvfølgelig da fra om vårt funn til den rette plassen. 
Jeg vil si at vår gjeng er ganske så representative for katter generelt, basert på både bøker og andres erfaringer. Et fåtall vandrer, og jakter dermed vekk fra hjemmet, selv om de er kastrerte. Flertallet av de jaktende kattene jakter nær der de bor. En vesentlig del av kastrerte katter jakter ikke i det hele tatt. 

Poenget er at katter som hovedregel har jaktområder få andre rovdyr også benytter. Rovdyr generelt holder seg unna bebyggelse så godt de kan. Det var jo grunnen til at mennesker begynte å lokke til seg katter i utgangspunktet, fordi de kunne jakte på steder andre rovdyr ikke våget seg, eller klarte reint fysisk. Katt og menneske dannet en symbiose basert et behov mennesket hadde for å holde musebestander nede, noe ingen andre rovdyr bidro til, og katten fikk enkelt mat og en viss beskyttelse igjen for jobben de gjorde. Andre rovdyr har ikke blitt modigere siden det, de vil helst ikke ha nærkontakt med oss mennesker. Ergo, kattene dekker et hull, og har nå blitt en del av den balansen som naturen er avhengig av. Og gnagerbestandene har tilpasset seg rent evolusjonsmessig. Tenk hvor mange generasjoner med gangere det har vært på de 1000 årene siden katten kom til Norge. Hadde de ikke tilpasset seg, hadde de dødd ut. 

For å sitere en bok jeg har som tar for seg temaet dypt og grundig, og har samlet alle til da tilgjengelige studier og kilder:
"Any bird populations on the continents that could not withstand these levels of predation from cats and other predators would have disappeard long ago." Det fortsetter med å påpeke at fuglebestander på øyer ikke har utviklet seg i samme takt, og er derfor sårbare for tilførte rovdyrarter, som katter. 

Generelt: Ingen, noen steder i verden, har foreløpig (dvs sist jeg sjekket, hvilket var i fjor, tror jeg) kunne plassere skylden for utryddelse av en eneste fugleart på fastland? Ingen kan engang si at noen arter står i fare for å bli utryddet pga katter. Når det er sagt, hvorfor skal fugler ha større rettigheter enn katter? De er alle dyr med rett til å leve så naturlig som mulig. Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at katter har sin plass i vårt økosystem? 

Og @Pringlen Må si det er noget pussig at du står staut fast på at 60 norske ulv er for mange, mens alle fugler små de er skal fredes på bekostning av en hel arts velferd. Kan jo si hva jeg tolker det som: Du liker verken ulv eller katter. Det spiller ingen trille om det er ville eller tamme dyr, liker du dem ikke, så bør de sperres inne eller skytes. Eller har du et annet kriterie jeg ikke klarer å lese meg frem til, siden du verken er på de ville eller de tammes side, ei heller de som hører hjemme her eller ikke egentlig hørte hjemme her sin side? Er det dyr som er så freidige at de oppfører seg som dyr du sliter med? 

Beklager men kastrerte katter er ivrige jegere de også.. Jeg bor i ett kattetett område og de som jeg kjenner til, er alle kastrerte. Både egne og andres katter påtreffes ikke så rent sjelden 'i skauen' og de er nok ikke der for å beundre naturen.. Katter er ikke så rent sjeldent 'på vift' opptil ukesvis på sommeren og da er de gjerne ute i omkringliggende natur. Og nei, 9 katter er ikke et stort nok tallmateriale til å fastlå hva som er 'normalt'. Også familie/bekjentes katter som har vært kastrerte har vært ivrige jegere. 

 

Med mindre kattene har påmontert kamera, hvordan kan du vite sikkert hva de tar av dyr/fugler? Du kan anta men ikke vite. 

Nå skal jeg ikke uttale meg om 'tjukkeste Oslo' men predatorer i boligområder er ikke uvanlig, både rev og en del rovfugler jakter gjerne i boligområder. 

Både på New Zealand og i Australia har katter sterkt bidratt til nedgang på enkelte sårbare arter. Det er generellt ingen god ide og innføre arter som ikke hører naturlig hjemme der. Det har vi utallige eksempler på, Australia er jo ett skoleeksempel her. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@QUEST, trykk på pluss-tegnet i stedet for quote, så kan du svare på flere innlegg i et svar. Vær så snill? 

--

Katter har vært her i tusen år, men er ikke en naturlig del av den norske fauna fordi de fores av folk, men det er et stort problem med villkatter som dreper småfugl. Beklager, jeg skjønner ikke helt logikken i det argumentet. Er det fordi de ikke innvandret på egenhånd de ikke tilhører den norske fauna? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, 2ne skrev:

@QUEST, trykk på pluss-tegnet i stedet for quote, så kan du svare på flere innlegg i et svar. Vær så snill? 

--

Katter har vært her i tusen år, men er ikke en naturlig del av den norske fauna fordi de fores av folk, men det er et stort problem med villkatter som dreper småfugl. Beklager, jeg skjønner ikke helt logikken i det argumentet. Er det fordi de ikke innvandret på egenhånd de ikke tilhører den norske fauna? 

Det er et problem når det blir mange av dem fordi kattebestanden ikke regulerer seg etter byttedyrtilgangen sånn som ville dyr gjør. Hvis det blir for få byttedyr for gaupa, så vil den klare å fø opp færre unger og det vil bli færre gauper som jakter på byttedyrene. Med mindre jakttrykk vil byttedyrbestanden ta seg opp igjen. Kattene som bare går inn og spiser når de ikke får nok mat å jakte på ute, og vil fortsette å være like mange og ha like stort jakttrykk på byttedyrene (småfuglene) selv om småfuglbestandene går ned. I tillegg jakter katter for moro skyld, dvs at de dreper mer enn de spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

@QUEST, trykk på pluss-tegnet i stedet for quote, så kan du svare på flere innlegg i et svar. Vær så snill? 

--

Katter har vært her i tusen år, men er ikke en naturlig del av den norske fauna fordi de fores av folk, men det er et stort problem med villkatter som dreper småfugl. Beklager, jeg skjønner ikke helt logikken i det argumentet. Er det fordi de ikke innvandret på egenhånd de ikke tilhører den norske fauna? 

Skulle jeg gjerne gjort det, hadde det ikke vært for veldig dårlig erfaring med det.. :/ Senest i går kveld skrev jeg et langt svar til Lene , der alt var gjort på riktig måte..Bare for å oppdage at jeg hadde blitt logget ut av siden da jeg trykket på send.. Dette har skjedd flere ganger, så i dag fant jeg ut t jeg skulle være på den sikre siden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...