Gå til innhold
Hundesonen.no

Husk båndtvang.


Guest vivere
 Share

Recommended Posts

  • Svar 367
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

För det första, troligtvis är det "vinklat" så för det faktiskt är riktigt otäckt att köra ihjäl små oskyldiga djur. De flesta normalt fungerande människor tycker det. För det andra, bonden slår grä

For en absurd diskusjon dette har blitt - må tåle å bli jagd?  

Vi har båndtvang 1. mars til 15. oktober, det er generelt ingen problem å rette seg etter   --- Apropo småhunder ikke er til forstyrrelse. Jeg har vært vitne til at både chihuahua og DP kner

Just now, yurij said:

Zoooms fugleekspert og seniorrådgiver i NOF, Jan Erik Røer, sier at katten generelt ikke utgjør en stor fare for fuglebestanden i Norge, men det finnes arter som allerede er truet og veldig sårbare for katten. Typisk for disse artene er at de gjerne bygger reir på bakken og at de bor i områder som er tynt bebodd av mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nå vært ganske religiøse tilstander fra fuglefolket sin side også i fugl vs katt-diskusjonen. For eksempel hvor fugleentusiaster oppfordrer til å drepe katter på ulike bestialske måter. Og med tanke på at kattedrap og grov mishandling utført av mennesker ikke er spesielt uvanlig, så kan man jo stille spørsmål ved hvem som er mest "religiøst" overbevist. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det finnes ekstreme mennesker som kunne tenke seg å kveste ei katt, kveste en fugl, kveste en hund, kveste andre mennesker. Det er ikke noe argument for noe.

Grunnen til at jeg bruker begrepet religiøst overbevist, er at man ikke er mottakelig for rasjonell fakta. Nemlig at katt ikke er en del av norsk fauna, og at katt tar livet av fuglebestanden. Det hånflires av. Altså er man på nivå med å hånflire av at noen sier jorda er rundt, etter min mening. Vi trenger allikevel ikke å dra inn "du er en nazist og jeg vil drepe alle"-type menneskene som dessverre finnes i en hver diskusjon. Også på kattesiden, også på fuglesiden, også på hundesiden og menneskesiden og hvilken side du måtte ønske deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Så det finnes ekstreme mennesker som kunne tenke seg å kveste ei katt, kveste en fugl, kveste en hund, kveste andre mennesker. Det er ikke noe argument for noe.

Grunnen til at jeg bruker begrepet religiøst overbevist, er at man ikke er mottakelig for rasjonell fakta. Nemlig at katt ikke er en del av norsk fauna, og at katt tar livet av fuglebestanden. Det hånflires av. Altså er man på nivå med å hånflire av at noen sier jorda er rundt, etter min mening. Vi trenger allikevel ikke å dra inn "du er en nazist og jeg vil drepe alle"-type menneskene som dessverre finnes i en hver diskusjon. Også på kattesiden, også på fuglesiden, også på hundesiden og menneskesiden og hvilken side du måtte ønske deg.

Jeg hånflirer ikke av deg. Jeg synes det er en komplisert problemstilling dette med katter og småvilt. Jeg har selv katter som får gå inn og ut som de vil. Poenget mitt var i hvert fall at katter blir til tider mishandlet på det groveste og slaktet ned av mennesker. Det skjer liksom. Katter er spesielt utsatt. Og det å oppfordre til det er kanskje med på å legitimere disse ugreie handlingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Emilie said:

Jeg hånflirer ikke av deg. Jeg synes det er en komplisert problemstilling dette med katter og småvilt. Jeg har selv katter som får gå inn og ut som de vil. Poenget mitt var i hvert fall at katter blir til tider mishandlet på det groveste og slaktet ned av mennesker. Det skjer liksom. Katter er spesielt utsatt. Og det å oppfordre til det er kanskje med på å legitimere disse ugreie handlingene. 

Har ikke sagt at du hånflirer.

Hvem har oppfordret til noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lene_S skrev:

Jeg snakker om rådyr, fordi det er det eneste dyret som aktuelt for oss. Vi har ikke sau i nærheten, og elg er Ayla redd for. Dette kommer inn under å kjenne området vi bor i, ikke sant? 

Jeg skjønner den med trykkende unger, og vet at det er en viktig grunn til båndtvang. Men her kommer den delen om at jeg kjenner hunden min og måten hun oppfører seg på tur inn. Hun holder seg på veien, hun, eller stien, om vi går i skogen, med maks en meter ut til sidene. Altså, ikke noe sted der også hunder i bånd og mennesker på tur kan deise over noen. Vi går ikke på jorder, eller andre steder med høyt gress eller annen vegetasjon. Spesielt ikke om våren, og sjelden ellers, da det ofte er noe gøy for Ayla. 

Jeg har tidligere i denne tråden fortalt om den eneste gangen vi har kommet over fugleunger på bakken. Det var på et sted vi sjelden går, og det var ikke Ayla, men jeg som holdt på å tråkke på ungene, da de lå midt i veien. Ayla brydde seg overhodet ikke om dem, hun snuste faktisk ikke på dem engang. 

Tilbake til det å kjenne området her: Vi går mye de samme veiene hele tiden, i forskjellige varianter. Og alle hundeeierne rundt her bruker de samme veiene. Bortsett fra den ene gangen med fugleungene (som var på en traktorvei gjennom et jorde), så har verken vi på to eller Ayla sett, funnet eller deiset over noen unger av noen slag. Siden veiene er såpass trafikkerte, så antar jeg at en stor del av grunnen er at dyrene rett og slett har funnet stedene lite egnet for ungene sine. Vi prater jo også med andre hundeeiere, i tillegg til en meget aktiv facebook-gruppen for stedet, så jeg regner med vi ville hørt det om noen hadde kommet over noe. 

Bar for å gjenta da: Hadde jeg hatt en hund som hadde hatt andre interesser hva ville dyr gjaldt, så hadde jeg hatt den i bånd. Helt klart, for jeg har, som sagt, veldig respekt for naturen. 

 

Kanger, katt var ikke en naturlig del av vår fauna da den ble innført, men den har blitt det nå, etter 1000 år, enten du liker det eller ei. Det hadde fått en voldsom negativ konsekvens å fjerne katten nå. Katter flest operere jo i eller nær bebyggelse. Steder der få eller ingen andre rovdyr kommer til. Uten kattene, hadde disse områdene blitt overfylt med smågnagere, for vi har ikke nok rovdyr til å dekke behovet for bestandkontroll av mus og rotter, som ville formert seg i forrykende tempo, takket være oss og vår søppel. 

Ja, prisen vi betaler for at kattene holder gnagerbestandene nede er at de også samtidig tar fugl. Men samme hva ornitologisk forening (der har du forøvrig også en del fanatikere) sier, så har katten ennå ikke utryddet en eneste fugleart på fastland. På øyer, derimot, har det vært et og annet eksempel verden over, men ingen i Norge, så langt noen har klart å finne ut. At kattene jager fugl, bidrar jo til bestandkontroll også her, og i og med at vi har vært så smart å nesten utrydde andre aktuelle rovdyr, så har bestandene brukt for den jobben kattene gjør. Vi har rett og slett gjort kattene til en nødvendighet for balansen i vår natur. 

Som i rovdyrdebatten, så er det viktig å se et større bilde. Ikke bare ulv versus sau, eller katt versus fugl, men hvordan det også påvirker både flora og fauna rundt. Det er det som irriterer meg mest i diskusjoner om det ene eller det andre, at alle bare er interessert i det dyret de elsker og legger for hat det dyret som truer, og handler diskusjonen kun om det, uten at noen tar med i beregningen hva konsekvensene hadde blitt dersom man fjernet det dyret folk hater. Sauebøndene ser kun at sauene deres hadde overlevd, men ser ikke innvirkningen mangel på rovdyr hadde hatt for resten av naturen, og likens med fuglefolket. Det hjelper nemlig lite å redde en haug med småfugler, når de vil sulte pga mangel på mat, fordi vi har gjort store innhogg på steder de kunne funnet mat, og det blir ikke det granne morsomt for noen når hele byer blir oversvømt med mus og rotter. Ting henger sammen, ikke sant, og da må det også tas med i beregningen før man hyler ut sitt hat.

Nehei? Så skogen hos deg er blottet for hare og fugl? Fordi du ikke ser dem, betyr ikke at de ikke er der, skjønner du. Og hvis det er så galt at de er utryddet i ditt nærområde, så er det vel for mye katter der, da...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, QUEST said:

 

3 hours ago, QUEST said:

Det er ikke overraskende at ornitologforeninga har et problem med katter i norsk fauna. Det er omtrent like logisk som at sauebønder har problemer med ulv i norsk fauna. Det er omtrent de samme argumentene også, katter/ulver liker å drepe, katter/ulver utrydder småfugl/hårvilt. 

Jeg er enig med de i at det bør gjøres noe med løskatte-problematikken da. Syns det er "morsomt" at de ønsker å fange inn alle løskatter og sette på de bjelle, det høres ut som en god løsning, helt til man lurer på hvordan det skal praktiseres. Hvem skal betale halsbåndene? Hvem skal stå for innfanging? Hvem skal ha ansvaret for å se til at alle løskatter har bjellehalsbånd på seg til enhver tid? Osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, 2ne skrev:

 

Jeg er enig med de i at det bør gjøres noe med løskatte-problematikken da. Syns det er "morsomt" at de ønsker å fange inn alle løskatter og sette på de bjelle, det høres ut som en god løsning, helt til man lurer på hvordan det skal praktiseres. Hvem skal betale halsbåndene? Hvem skal stå for innfanging? Hvem skal ha ansvaret for å se til at alle løskatter har bjellehalsbånd på seg til enhver tid? Osv. 

Australia kjører den ganske åpenbare løsningen..

http://www.smh.com.au/national/war-on-feral-cats-australia-aims-to-cull-2-million-20170214-gucp4o.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Men australia har et gedigent problem med vilkatter i en helt annen skala enn norge da.  Kan knapt sammenlignes. De har også et ekstremt problem med villkaniner, et problem som omtrent ikke eksisterer i norge heller, av samme årsak: klimaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Nå er det vel ikke helt sammenlignbart, Norge og Australia. Lista over mat du ikke kan ha med deg inn i Australia er betydelig mye lenger enn lista over mat du ikke kan ha med deg inn i Norge, uten at vi tenker at vi bør kutte ned alle epletrær av den grunn. 

Ikke misforstå, jeg har strengt tatt ikke noe i mot at man kontrollerer villkatt-bestanden, heller ikke i Norge, men at det er et like stort problem her som der har jeg vansklig for å tro. Jeg syns også at om man skal avlive store mengder med dyr, så får man ta seg bryet med å fange de inn og gi de ei sprøyte gift, så man veit at det er faktiske villkatter man avliver, og ikke kjæledyret til noen, eller et eller annet random dyr som tilfeldigvis får i seg gift de legger ut eller sprøyter. Da får man bedre kontroll på avlivningene, at dyren faktisk dør innen rimelig tid, og ikke blir gående og lide og være sjuke i dager/uker før de stryker med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Raksha skrev:

Men australia har et gedigent problem med vilkatter i en helt annen skala enn norge da.  Kan knapt sammenlignes. De har også et ekstremt problem med villkaniner, et problem som omtrent ikke eksisterer i norge heller, av samme årsak: klimaet. 

 

6 minutter siden, 2ne skrev:

Nå er det vel ikke helt sammenlignbart, Norge og Australia. Lista over mat du ikke kan ha med deg inn i Australia er betydelig mye lenger enn lista over mat du ikke kan ha med deg inn i Norge, uten at vi tenker at vi bør kutte ned alle epletrær av den grunn. 

Ikke misforstå, jeg har strengt tatt ikke noe i mot at man kontrollerer villkatt-bestanden, heller ikke i Norge, men at det er et like stort problem her som der har jeg vansklig for å tro. Jeg syns også at om man skal avlive store mengder med dyr, så får man ta seg bryet med å fange de inn og gi de ei sprøyte gift, så man veit at det er faktiske villkatter man avliver, og ikke kjæledyret til noen, eller et eller annet random dyr som tilfeldigvis får i seg gift de legger ut eller sprøyter. Da får man bedre kontroll på avlivningene, at dyren faktisk dør innen rimelig tid, og ikke blir gående og lide og være sjuke i dager/uker før de stryker med. 

Nei da, helt enig i at størrelsen på problemet er av en helt annen art der. Samtidig ER forvillede katter et problem en del steder i Norge. Vel kan man fange dem inn i båser (dit går helst de som faktisk har en eier, og er litt tamme) får du villkatter i båsen, vil jeg si det er dyreplageri å utsette dem for det stresset det er å drasse dem til vet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

 

Nei da, helt enig i at størrelsen på problemet er av en helt annen art der. Samtidig ER forvillede katter et problem en del steder i Norge. Vel kan man fange dem inn i båser (dit går helst de som faktisk har en eier, og er litt tamme) får du villkatter i båsen, vil jeg si det er dyreplageri å utsette dem for det stresset det er å drasse dem til vet.

Helt klart et problem, og helt klart burde de ekte forvillede kattene som ikke har en eier, avlives på stedet med minst mulig stress. For dyras skyld. 

Dyrebeskyttelsen drukner i katter og kattunger hvert eneste år. Katter er ikke skapt for vårt klima. De lider av å være vilkatter her. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

 

Nei da, helt enig i at størrelsen på problemet er av en helt annen art der. Samtidig ER forvillede katter et problem en del steder i Norge. Vel kan man fange dem inn i båser (dit går helst de som faktisk har en eier, og er litt tamme) får du villkatter i båsen, vil jeg si det er dyreplageri å utsette dem for det stresset det er å drasse dem til vet.

Hvorfor må du drasse de til veterinær? Det er vel Mattilsynet som har overoppsyn med sånt, og de har så vidt jeg veit veterinærer ansatt, så de kan vel avlive de ute på lokasjon når de sjekker fellene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Hvorfor må du drasse de til veterinær? Det er vel Mattilsynet som har overoppsyn med sånt, og de har så vidt jeg veit veterinærer ansatt, så de kan vel avlive de ute på lokasjon når de sjekker fellene sine. 

Synes jeg ser at de gidder det :lol:

Før het det seg at katter uten halsbånd, som befant seg x-antall meter fra bebyggelse, kunne skytes. Jeg har lett meg grønn i lovverket, men finner ingenting der. Det fungerte i hvertfall fint på bygda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Synes jeg ser at de gidder det :lol:

Nei, hvorfor skulle de forsikre seg om at dyr de vil utrydde døde kjapt og forholdsvis humant? 

Just now, Pringlen said:

Før het det seg at katter uten halsbånd, som befant seg x-antall meter fra bebyggelse, kunne skytes. Jeg har lett meg grønn i lovverket, men finner ingenting der. Det fungerte i hvertfall fint på bygda :)

Siden vi nå bor på bygda og har en 15 år gammel katte som ikke går med halsbånd, syns jeg det er greit at det evt ikke er lov å skyte katter etter eget forgodtbefinnende egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Nei, hvorfor skulle de forsikre seg om at dyr de vil utrydde døde kjapt og forholdsvis humant? 

Siden vi nå bor på bygda og har en 15 år gammel katte som ikke går med halsbånd, syns jeg det er greit at det evt ikke er lov å skyte katter etter eget forgodtbefinnende egentlig. 

Nei, slikt overlater de evt til lokale dyrevernsnemder og "kattereddere". Hvor kult tror du det er for en vill katt fanget i bås, å blir fraktet rundt for å "reddes"?

Hadde jeg hatt katt, så hadde den definitivt gått med strikkhalsbånd og bjelle. Både for viltet og egen skyld! Har tidligere hatt katt som ble skutt på en nabogård. Egen feil, og klandrer ingen andre for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Nei, slikt overlater de evt til lokale dyrevernsnemder og "kattereddere". Hvor kult tror du det er for en vill katt fanget i bås, å blir fraktet rundt for å "reddes"?

Jeg er forholdsvis sikker på at jeg nevnte noe om at veterinærene som var ansatt i Mattilsynet kunne være ute i feltet og avlive kattene etter at de har sjekka de for ID i fellene? Da blir de ikke "fraktet rund for å reddes". Da blir de avlivet humant - og det er bare villkatter/katter uten ID som blir avlivet. 

Just now, Pringlen said:

Hadde jeg hatt katt, så hadde den definitivt gått med strikkhalsbånd og bjelle. Både for viltet og egen skyld! Har tidligere hatt katt som ble skutt på en nabogård. Egen feil, og klandrer ingen andre for det!

Du veit at poenget med strikk er at de skal kunne vri seg ut av det om de blir sittende fast, ikke sant? Så en katt uten halsbånd er ikke automatisk en villkatt. Men denne diskusjonen er nok et eksempel på hvor lav status katt har. Ingen egenverdi, tilsynelatende ingen nytteverdi, det er bare å skyte de ned om du ser dem, hive ut gift som de slikker i seg eller spiser, så de kan dø en langsom død, så sant du ikke sperrer de inne da. Jeg veit jeg er på et hundeforum, men jeg slutter aldri å bli forbauset over hvor lite respekt folk har for et katteliv, det er deprimerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg er forholdsvis sikker på at jeg nevnte noe om at veterinærene som var ansatt i Mattilsynet kunne være ute i feltet og avlive kattene etter at de har sjekka de for ID i fellene? Da blir de ikke "fraktet rund for å reddes". Da blir de avlivet humant - og det er bare villkatter/katter uten ID som blir avlivet. 

Du veit at poenget med strikk er at de skal kunne vri seg ut av det om de blir sittende fast, ikke sant? Så en katt uten halsbånd er ikke automatisk en villkatt. Men denne diskusjonen er nok et eksempel på hvor lav status katt har. Ingen egenverdi, tilsynelatende ingen nytteverdi, det er bare å skyte de ned om du ser dem, hive ut gift som de slikker i seg eller spiser, så de kan dø en langsom død, så sant du ikke sperrer de inne da. Jeg veit jeg er på et hundeforum, men jeg slutter aldri å bli forbauset over hvor lite respekt folk har for et katteliv, det er deprimerende. 

1.men sånn fungerer det desverre ikke.

2. katter er jo tvert i mot hevet over alt av lovverk, så den tanken utgår visst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Nei, slikt overlater de evt til lokale dyrevernsnemder og "kattereddere". Hvor kult tror du det er for en vill katt fanget i bås, å blir fraktet rundt for å "reddes"?

Hadde jeg hatt katt, så hadde den definitivt gått med strikkhalsbånd og bjelle. Både for viltet og egen skyld! Har tidligere hatt katt som ble skutt på en nabogård. Egen feil, og klandrer ingen andre for det!

Mine er riktignok chippet og tatovert med "ID" i øra - men null halsbånd og bjeller her. Alle naboene vet at vi har katter, og jeg har sett mye stygge skader av strikkhalsbånd. Djevelskap om de kommer feil rundt kroppen og katten ikke komer utav dem. Kommer ikke halsbånd på mine katter, ever. *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

1.men sånn fungerer det desverre ikke.

Nei, jeg hører du sier det. 

Just now, Pringlen said:

2. katter er jo tvert i mot hevet over alt av lovverk, så den tanken utgår visst...

Kanskje katter ikke er et så stort problem som dere skal ha det til, siden det ikke er nødvendig å regulere kattehold med lover, i motsetning til med hund? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...