Gå til innhold
Hundesonen.no

Lufter du hunden før den ber om det selv?


Mirai
 Share

Recommended Posts

Kom til å tenke på dette etter samtale med et familiemedlem som så fint sa at joda, hundene kunne være i bur i over ti timer de, for de hadde jo en fantatisk evne til å holde seg.

Tar du hunden ut for å gjøre fra seg før den står ved døra og spør om å få gå ut? Hvorfor/hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lufter i grunnen til noenlunde faste tider hver dag. Sjelden de ber om å få gå ut. Er bare en del av hverdagsrutinene

Skulle jeg venta til Stina sa i fra at hun måtte ut, hadde vi gått tur to ganger i løpet av ei uke. Så nei, her venter vi ikke.

Ja det gjør jeg, rett og slett fordi jeg lufter når det passer for meg. Lufter selvsagt ekstra om de hinter om det, men stort sett så holder det med de luftingene jeg tar "innimellom" når jeg har hend

Stort sett så er de ikke gule i øya og beina i kryss når de får luftet seg heldigvis, men det hender seg at Freya har begynt å gi beskjed innimellom nå etter at hun har begynt med medisiner. Litt tilvenning for oss alle må til. Som regel luftes de med en gang jeg står opp, og så slipper jeg dem ut i hagen for å tisse når jeg kommer hjem fra jobb. Så går vi tur litt etter det og en ny luftings før natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer. Jeg tar han alltid ut før jeg går noen plass og han skal ligge en stund i bil/være hjemme alene, eller jeg skal legge meg. Ellers så går vi jo tur når det passer for meg, så den blir jo heller så og si aldri presis når han ber om å få gå ut i hagen. Og han får alltids en luftings når jeg syns det er for lenge siden sist han var ute.
Utenom det så tar han gjerne kontakt med meg ved blikk el og går ut i gangen, eventuelt bjeffer om jeg ikke får med meg andre tegn først. Når han vil ut på do.

Jeg vet at han har en sterk og god blære så han kan holde seg lenge, men jeg trekker jo aldri ut tiden mellom lufting bare fordi jeg ikke gidder å gå ut med ham liksom. Eneste gangene det skjer er jo når jeg er så syk at jeg ikke klarer bevege meg noe særlig og ingen andre er hjemme og kan lufte ham for meg. (Har skjedd kanskje 2 ganger siste 5årene)

EDIT: Og lufting er selvføgelig det så og si første jeg gjør om morgenen. (Han får mat først, vist ikke gjør han seg ikke ferdig før han vil inn igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør jeg, rett og slett fordi jeg lufter når det passer for meg. Lufter selvsagt ekstra om de hinter om det, men stort sett så holder det med de luftingene jeg tar "innimellom" når jeg har hendene frie.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er det første jeg gjør på morgenen (før tannpuss, sminke og frokost og alt annet som hører med). Da er det en kjapp tur utenfor døren for å tisse før vi går inn og spiser frokost. Så blir det en kjapp luftetur etter vi begge er klargjort for dagen. Det første jeg gjør når jeg kommer hjem etter å ha vært borte, uansett om det er 2 timer eller 8, er å ta hunden ut. Det er også det siste jeg gjør før jeg går på badet om kvelden. Så hunden min går på do i allefall 6 ganger om dagen hvis du regner både tur og tissing i hagen.

Jeg tenker på at jeg selv må tisse på morgenen, og hvor kjip det må være å føle at man må på do på natta uten å kunne gjøre noe md det, så akkurat dette er jeg kjempe nøye med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut så fort vi står opp, og ellers innimellom. Sjeldent han er veldig tissatrengt, tror jeg. Har hendt jeg har glemt at det har gått en stund siden sist, og han sier ifra ved å småpipe litt, og da går vi ut. Siste vi gjør før vi legger oss er også å gå ut på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett før han ber om det. Vi har ingen faste tur-klokkeslett, men vi går ca hver 6 time, og det vet han fascinerende nok på minuttet. Så han pleier å kvikke til da, men det er jo ikke fordi han er gul i øya. Hadde jeg slippi han ut i hagen for å tisse, hadde han ikke villet. Det er kun greit på kvelden, nemlig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ytterst få luftinger som innebærer å gå ut bare fordi hunden må tisse, somregel blir det bare morgen og kveld. Keo er så mye med i hverdagen, han sykler med meg på skolen (da orker jeg ikke lufte siden det tar 15-3min fra dyna til sykkelsetet), står i kennelkompleks med åpen luftegård på dagtid, sykler med meg hjem, blir med på fritidsaktiviteter (han er somregel aktiviteten :lol:), blir med i bilen hvor han luftes på vei ut og inn, ettermiddagstur, så er siste post for dagen etter tannpuss tissetur.

Om jeg har migrene og/eller sover lenge, så tar gjerne mamma han med ut på tur to ganger før jeg rekker å surre meg til verden. Med andre ord, det er sjeldent Keo rekker å si ifra, rett og slett fordi han blir luftet naturlig gjennom hverdagen vår. Men om han blir unormalt tissatrengt, dårlig i magen eller ikke rakk å gjøre ordentlig fra seg på tissetur (eventuelt syntes turen var for kort :aww:), så sier han gjerne fra :)

Når Keo stiller seg midt på gulvet, stirrer deg i senk til du ser på han og løper til døra i det øyeblikket han får oppmerksomhet vet du at han er tissatrengt. Får han ikke det som han vil kommer han tilbake til midt på gulvet, et lite småboff for oppmerksomhet, så et lite småboff til får å få deg i gang mot døra :lol: (Det er de eneste gangene man hører den hunden boffe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Ja, rett ut om morgenen for å tisse selv om hunden egentlig vil ha frokosten først, og før vi legger oss selv om han egentlig bare vil fortsette å sove f.eks.

Og ellers ber jeg han gjerne gå ut for å gå på do selv om han egentlig ikke ber om det og, tror bare han maser om han virkelig må veldig (eller når han må nr 2, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja, hvis jeg ikke hadde lufta uten at de ber om det hadde vi sikkert ikke vært ute mer enn en gang i døgnet. De sier aldri fra at de må ut, men det er jo ikke bra å gå å holde seg så ekstremt lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fordi de ikke sier fra selv/holder seg så lenge at vi er jo ute på tur eller trening innen de sier ifra uansett. Eneste gangen de sier ifra er om de er dårlig i magen og virkelig må. Det har hendt seg at det har blitt 10 pluss timer hjemme, men det er for det første uhyre sjeldent og noe jeg liker dårlig, selv om det går like fint det som en vanlig arbeidsdag. Samt om natten blir det jo lengre noen ganger, men de ligger nå i senga så jeg merker om de må ut, og sannsynligheten er stor for at jeg må på do lenge før noen av hundene. Det sagt så er vell ikke dotrangen det verste med å ligge ti timer i bur, de fleste hunder jeg kjenner holder seg 10 timer uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bur i TI timer :shocked: ?

Vi går ut tre turer om dagen. Noen lange og noen korte og på hverdagene er den første alltid klokka sju, men når jeg har fri kan det bli noen timer senere. Det er sjelden noen sier i fra at de må på do. Vi går uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her luftes det tre ganger om dagen, der en av luftingene er langtur. Han blir i tillegg spurt "må du på do?" Flere ganger om dagen, og må han tisse, så går han å stiller seg ved ytterdøra:)

I helgene står jeg opp flere timer før dyret, og da blir det ikke morgenlufting før han har "svart ja" når jeg spør om han må på do(med mindre jeg skal bort, da må han:p). Tar jeg han ut før han har "svart ja", så kommer det somregel bare et par dråper, og han setter stø kurs inn igjen:p

Gutten her har festblære fra en annen verden, men jeg antar det har mye å gjøre med hvor lite han fikk gå ut i sitt første hjem. Jeg er sikker på han kunne holdt seg i 24t om han måtte!

MÅ han ut i mellom jeg spør, så sier han tydelig ifra! Han stiller seg ved døra og piper og bjeffer. En natt ble han dårlig i magen, og jeg som sover som en sten har ikke hørt at han sa ifra. Så da åpna han døra til soverommet, stilte seg oppå meg og bjeffa i ansiktet mitt; vi rakk akkurat ut i bakgården:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender han sier ifra, mest på kveldene når det er mer "min tid" liksom. Men om jeg vet jeg skal sitte lenge med noe så lufter jeg han først.

Ellers har vi så og si faste rutiner på slikt. Om vinteren er vi ikke like mye utendørs så da blir det en del lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her består dagene av å slippe ut og inn bikkjene :P de ber veldig ofte om å få gå ut men det er fordi de vil være ute litt, ikke bestandig fordi de må på do ;) slipper de alltid rett ut når vi står opp og jager de ut en tur før leggetid :) nå bor jeg jo på gård så det er litt mer gøy å være ute uten meg her, når vi er på besøk i byen går jeg ut med de med jevne mellomrom selv om de ikke har sagt ifra at de vil ut :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lufter ofte nok til at han ikke trenger å si ifra selv, egentlig. Med mindre det er noe helt spesielt da, dårlig i magen eller at han har drukket ekstra mye vann f.eks, da sier han jo ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...