Gå til innhold
Hundesonen.no

Laserbehandling


Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med laserbehandling? Virker det?

I dag var jeg og Blondie på en massasjetime da hun har hatt litt vondt i bakparten. Jeg har tenkte at det var noe muskulært, men massøren mente det var skjelletet i ved hoftekulen hun reagerte på. Hun anbefalte oss laserbehandling og vi tok en behandling nå, men man må visst gå litt jevnlig for at det skal fungere.

Blondie viser ingen plager med dette i hverdagen, hun er aktiv, løper og klatrer på tur, trener agility. Hun er kanskje litt treg og vegrer seg litt for å hoppe i agilityen, men det kan også være synet, for hun bruker mye tid på å samle seg før hun satser. Uansett skal jeg selvfølgelig se henne an og pensjonere henne fra agility om det virker som det er pga smerte hun vegrer seg. Ellers viser hun det kun om jeg trykker henne på bakparten. Jeg er usikker på om det er noe som er nødvendig å behandle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ja hadde veldig god effekt på frøkena mi :) I fjor sommer ble hun fryktelig halt på en forlabb. Tok røntgen og sjekket ut var en overbelastning. Massasje får hun jevnlig pga spondylosen men,prøvde laser i kombinasjon med massasje pga var så halt. Vi var vel der 2 ganger i uken i en mnd om jeg husker rett. Jeg så ganske raskt effekt av behandlingen pluss vi tok det med ro i 7 uker tilsammen. Jeg tenkte starte en ny runde snart også pga ser ut som trenger det. Så,ja annbefales veldig!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde god effekt av laser da valpen var småhalt. :) En behandling med laser og massasje og haltheten ga seg. Kan jo hende det var tilfeldig, men har aldri hatt behov for å bruke det igjen. Min responderer fint på massasje, og hvis massøren foreslår laser ville jeg ha vært åpen for det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd på hund ei heller hørt noe mye om det, men det var mye brukt da jeg drev med hest. Har sett veldig god effekt både på div muskel/sene plager og også veldig god effekt på div sårskader e.l. mtp helingstid og arrdannelse etterpå. :) Regner med det fungerer likt på hund.

Edit: Man må jo ikke bruke det flere ganger for at det skal virke, men hvor ofte og hvor mange behandlinger som trengs er sikkert avhengig av hva som er galt. Jeg ville definitivt behandlet en hund som reagerer når du klemmer/trykker. Anspente muskler er veldig plagsomt/ubehagelig, selv om det ikke nødvendigvis vises i halthet eller sånne intense smertetegn, og på sikt potensielt årsak til sekundærproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Man må jo ikke bruke det flere ganger for at det skal virke, men hvor ofte og hvor mange behandlinger som trengs er sikkert avhengig av hva som er galt. Jeg ville definitivt behandlet en hund som reagerer når du klemmer/trykker. Anspente muskler er veldig plagsomt/ubehagelig, selv om det ikke nødvendigvis vises i halthet eller sånne intense smertetegn, og på sikt potensielt årsak til sekundærproblemer.

Massøren mente det var i skjelettet og ikke i musklene. Jeg drog jo til massør fordi jeg ville behandle det da jeg trodde det var muskulært, men om det er skjelettet så kjenner jeg at jeg ikke vet hvilke alternativ man har. Massøren sa at om vi hadde gått til en veterinær så hadde de sikkert ikke gjort noe fordi hun ikke viser noe smerte ellers i hverdagen. Viser de store nok smerter hos veterinær så er vel smertestilling eneste alternativet de har? I såfall er jo laserbehandling bedre, ingen bivirkninger, og det liker jeg godt :) Jeg ville bare finne ut om noen har hatt positiv erfaring med det først, for jeg har vel egentlig aldri hørt om det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Massøren mente det var i skjelettet og ikke i musklene. Jeg drog jo til massør fordi jeg ville behandle det da jeg trodde det var muskulært, men om det er skjelettet så kjenner jeg at jeg ikke vet hvilke alternativ man har. Massøren sa at om vi hadde gått til en veterinær så hadde de sikkert ikke gjort noe fordi hun ikke viser noe smerte ellers i hverdagen. Viser de store nok smerter hos veterinær så er vel smertestilling eneste alternativet de har? I såfall er jo laserbehandling bedre, ingen bivirkninger, og det liker jeg godt :) Jeg ville bare finne ut om noen har hatt positiv erfaring med det først, for jeg har vel egentlig aldri hørt om det før.

Om det er skjelettet så hadde jeg gått til en kiropraktor for å finne problemet og prøve løse det.

Laserbehandling opplever jeg fungerer som en smertelidring og kan løse opp litt, men det løser jo ikke hovedprobelmet om det sitter i skjelettet. Det kan være greit å se om det er noe som kan løses opp av en kiro først evt forkalkning som skaper problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var litt stiv å hadde et ømt punkt baki ryggen (merket det på farta på agility/slalåmen), hadde et gavekort på laser behandling så brukte det lik så godt. Hun ble ble "knødd" over nedover ryggen først, og ømmet seg på et punkt, fikk laserbehandling - ryggen ble gått igjennom enda engang, ingen reaksjon. Så det funka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis massøren mener det er relatert til skjelettet, ville jeg kanskje sørget for en røntgenundersøkelse.

Tripping og "samling" før hoppene i agility er typisk for hunder med smerter i bakre del av rygg/bekken/hofter.

Jeg har forøvrig vært til behandling for problemer i bekkenet med min hund. Min kiropraktor bruker også laser etter kiropraktorbehandlingen. Det har hjulpet min hund, men om det er kiropraktorbehandlingen som hjelper eller laseren, kan jeg ikke si. Vil vel igrunn tro at megge deler har effekt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massøren mente det var i skjelettet og ikke i musklene. Jeg drog jo til massør fordi jeg ville behandle det da jeg trodde det var muskulært, men om det er skjelettet så kjenner jeg at jeg ikke vet hvilke alternativ man har. Massøren sa at om vi hadde gått til en veterinær så hadde de sikkert ikke gjort noe fordi hun ikke viser noe smerte ellers i hverdagen. Viser de store nok smerter hos veterinær så er vel smertestilling eneste alternativet de har? I såfall er jo laserbehandling bedre, ingen bivirkninger, og det liker jeg godt :) Jeg ville bare finne ut om noen har hatt positiv erfaring med det først, for jeg har vel egentlig aldri hørt om det før.

Da spørs det jo hvordan skjelettproblem som er aktuelt, låsninger, forkalkninger, skeivheter? Det må jo isåfall fikses for seg, men du må jo uansett behandle ømheten og den sitter jo i musklene. Skjelettproblemer gir jo sekundærproblemer fordi hunden beveger seg feil/avlaster e.l. Laser kan ha positiv effekt på noen skjelettproblemer som skader, forkalkninger e.l. fordi det øker blodsirkulasjonen, heler skaden raskere osv.

Er det l¨sninger e.l. så må du til kiropraktor, men du bør fortsatt løse opp de muskulære spenningene som har kommet viss ikke vil de bare dra skjelettet tilbake i lås kort tid etter du får knekt opp og da kommer du ingen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laser som jeg brukte en del på hesten min og enkelte andre hester (har ingen utdanning innen behandling av skader osv. så jeg har kun brukt den på dyr jeg selv kjenner og hvor eierene har spurt om det etter at det har vært prøvd andre ting og vi er 110% sikker på hva som er problemet.) med kjempe gode resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først gått til en kiropraktor og sjekket skjelettet, så ville jeg fortsatt hos massør, evt gått til kiropraktoren igjen etter en liten periode.

Mange kiropraktorer har også laser, men det er viktig at du ikke bare går til kiropraktoren siden muskler som er stramme kan stramme seg igjen uten massasjen og da strammer det til problemet igjen :)

Jeg har brukt mye laser på både hund og hest, har opplevd bare gode resultater.

Det siste året fikk Chicka laser hos kiropraktoren og det ga virkelig veldig god effekt på hun.

Gamlemor sovnet som en stein og gryntet koselydene sine når hun fikk laser, hun var bare så utrolig søt der hun lå, både dyrlegen og assistentene tok bilder flere ganger av hun der hun lå og kosa seg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sheltie som sliter med en litt krobglete kropp. Han har fått god hjelp av laserbehandling, nåler,massasje osv. Men denne måneden har han vært fryktelig stiv og selv med 3 behandlinger hos fysioterapeut med laser hjalp lite. I går var han hos kiropraktor som avdekket låsninger i bekken, nakke og ribben. I dag ser jeg stor forbedring.

Derfor er konklusjonen min at laser er svært nyttig om priblemet er muskulært og spenninger, er problemet ledd så funker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sheltie som sliter med en litt krobglete kropp. Han har fått god hjelp av laserbehandling, nåler,massasje osv. Men denne måneden har han vært fryktelig stiv og selv med 3 behandlinger hos fysioterapeut med laser hjalp lite. I går var han hos kiropraktor som avdekket låsninger i bekken, nakke og ribben. I dag ser jeg stor forbedring.

Derfor er konklusjonen min at laser er svært nyttig om priblemet er muskulært og spenninger, er problemet ledd så funker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sheltie som sliter med en litt krobglete kropp. Han har fått god hjelp av laserbehandling, nåler,massasje osv. Men denne måneden har han vært fryktelig stiv og selv med 3 behandlinger hos fysioterapeut med laser hjalp lite. I går var han hos kiropraktor som avdekket låsninger i bekken, nakke og ribben. I dag ser jeg stor forbedring.

Derfor er konklusjonen min at laser er svært nyttig om priblemet er muskulært og spenninger, er problemet ledd så funker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar. Jeg kjenner jeg er rådvill her.

Det som er vanskeligst med henne er at hun er redd for veterinæren og reagerer på å komme opp på et bord, for det minner henne om veterinæren. Så hun hyler for alt da, så det er egentlig litt vanskelig å finne ut akkurat hva det er og hvor det er og hvilken metode som vil fungere best på henne. Hun roet seg etterhvert hos massøren med en hel masse godbiter som bestikkelse.

Kiropraktor har jeg hørt at egentlig bare løsner opp i problemet der og da, også kommer det tilbake igjen, og da må man på ny runde hos kiropraktor. Altså at de på en måte bare midlertidig fikser det. Stemmer det? @JeanetteH @Antonius @Malamuten @ @Shlush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Tusen takk for mange svar. Jeg kjenner jeg er rådvill her.

Det som er vanskeligst med henne er at hun er redd for veterinæren og reagerer på å komme opp på et bord, for det minner henne om veterinæren. Så hun hyler for alt da, så det er egentlig litt vanskelig å finne ut akkurat hva det er og hvor det er og hvilken metode som vil fungere best på henne. Hun roet seg etterhvert hos massøren med en hel masse godbiter som bestikkelse.

Kiropraktor har jeg hørt at egentlig bare løsner opp i problemet der og da, også kommer det tilbake igjen, og da må man på ny runde hos kiropraktor. Altså at de på en måte bare midlertidig fikser det. Stemmer det? @JeanetteH @Antonius @Malamuten @ @Shlush

Om du ikke følger opp andre muskelspenninger som er en følge av skjevheter o.l. så kommer det tilbake veldig ofte ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke følger opp andre muskelspenninger som er en følge av skjevheter o.l. så kommer det tilbake veldig ofte ja :)

Ok, så kiropraktor og massasje burde høre sammen? :)

Er det noe poeng å røntge for å se om det er noe forkalkninger eller andre ting, eller er det bare å bestille en time hos kiropraktor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ok, så kiropraktor og massasje burde høre sammen? :)

Er det noe poeng å røntge for å se om det er noe forkalkninger eller andre ting, eller er det bare å bestille en time hos kiropraktor?

Hvis det er forkalkninger så skal det ikke knekkes. Hadde snakket med kiro jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er forkalkninger så skal det ikke knekkes. Hadde snakket med kiro jeg :)

Takk for svar :) Da skal jeg høre med en kiropraktor hva de tenker.

Jeg syns det virker som hun har litt mindre vondt etter laserbehandlingen og massasjen da, så det er jo bra :ahappy: Men fremdeles ikke helt smertefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så kiropraktor og massasje burde høre sammen? :)

Som sagt, jeg har gått fast til kiropraktor og massasje med pi, massasjen gjør at det holder seg lengre. Kiropraktoren har tatt laser etter behandling når Pi hadde veldig vondt og det var en god smertelindring.

Men kiropraktoren min er veldig på at det bare er et par stk som får massere Pi, nettop pga å bli hundemassør er så sabla enkelt. Så med Pi sin kropp er det et par stykker som får behandle henne :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar. Jeg kjenner jeg er rådvill her.

Det som er vanskeligst med henne er at hun er redd for veterinæren og reagerer på å komme opp på et bord, for det minner henne om veterinæren. Så hun hyler for alt da, så det er egentlig litt vanskelig å finne ut akkurat hva det er og hvor det er og hvilken metode som vil fungere best på henne. Hun roet seg etterhvert hos massøren med en hel masse godbiter som bestikkelse.

Kiropraktor har jeg hørt at egentlig bare løsner opp i problemet der og da, også kommer det tilbake igjen, og da må man på ny runde hos kiropraktor. Altså at de på en måte bare midlertidig fikser det. Stemmer det? @JeanetteH @Antonius @Malamuten @ @Shlush

Det kommer vell an på hvorfor problemet oppstår. Om kilden til problemet ikke elimineres så vil jo problemet komme tilbake samme hva man gjør. Viss kiro er det som skal til får å ta problemet så er det like permanent behandling som noe annet. Viss det har satt seg i muskulaturen (som det oftest gjør) så må det også løses opp, viss ikke vil det dra skjelettet tilbake i lås ganske raskt og man må tilbake igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...