Gå til innhold
Hundesonen.no

Ressursforsvar


VicPod
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurte på om noen her har erfaring med ressursforsvar hos sheltie, er det noe som ofte forekommer? Tenker mest på å forsvare mat og eier ovenfor andre hunder.

Og dere som har hatt hund med ressursforsvar, trente dere det vekk, gikk det over av seg selv eller passet dere alltid på å unngå situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en BC med ressursforsvar. Mye ovenfor mat, en del ovenfor meg og noe når det gjelder leker (hender hvis andre hunder kommer bort mens vi er midt i en lek). Han har blitt litt bedre siden han var mindre, han stivner og småknurrer hvis vi tar på ham mens han spiser, og han jager katten i matsituasjoner. Jeg har fått meg tenner i fingrene et par ganger da han var mindre. Nå er det som sagt bare knurring, så det er noe vi kan leve med. Når det gjelder meg og leker, kan han knurre og flekke tenner mot andre hunder, men han har - ihvertfall hittil - hverken bitt eller skadet noen. Han bare sier ifra at han ikke liker det.
Det vi har gjort er å vise ham at vi ikke er ute etter maten hans ved å aldri ta den (heller tilføre godbiter i skåla når vi går forbi), og ellers bare prøve å la ham være i fred, holde andre dyr unna når han spiser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg har en med mye ressursforsvar, det har han hatt hele sitt liv, og jeg har ikke noe større håp om at det skal endre seg.

Han har mye egne meninger generelt. Forsvaret er størst overfor maten og soveplassen hans.

Jeg tar ikke på han når han spiser, har han først fått maten, så er den hans, og da får han ha den helt i fred. Samme med tyggebein o.l. Jeg vet at han begynner å knurre hvis jeg tar på han da, så da lar vi være det.

Jeg lar han ligge i fred på soveplassen, i huset sitt. Det er hans aller helligste hus, og jeg vet han blir rasende om noen går bort dit. Så da lar jeg han være i fred der.

Og jeg vet jo også godt at hvis noen tar på han når han spiser, eller går bort til soveplassen, og ikke tar hintet og fjerner seg når han knurrer, så kommer han til å bite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dogoen hadde en del ressursforsvar, og har fremdeles litt. Virket som om han var født med det - overfor både andre bikkja og oss. Det var ille. Både med mat og leker. Ift oss er han for så vidt grei, litt ressursforsvar, men ikke så ille at det er noe problem.

Vi innførte et strikt regime der hundene fikk mat hver for seg. Om Dogoen skulle få en leke eller en godbit, så skulle det være skjermet. Sakte men sikkert lot vi hundene spise nærmere hverandre, og vi beveget oss også nærmere Dogoen mens han spiste. Det tok nok opp til 6 mnd før vi nå tenker at det ikke er noe problem lenger. Dogoen er fremdeles beskyttende over godbiter og leker ift andre hunden, med godbiter gjelder det til han har spist opp, med leker gjelder det sånn ca. 5 minutter før han blir lei av å leke helt for seg selv og gjerne vil ha mennesker og den andre bikkja involvert.

Det går nå helt fint å ta i fra Dogoen "godbit" - da er det gjerne ulovlige godbiter/leker som blir tatt fra han. Det gikk ikke før.

Jeg tror ikke det finnes noen oppskrift, for vi prøvde disse såkalte oppskriftene da vi innså at Dogoen hadde ressursforsvar i stor grad. Og det funket ikke. Vi så an hunden, lærte han å kjenne, gikk sakte frem og så hva som funket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for utfyllende svar!

Ser nå at hunden min har ikke så veldig sterkt ressursforsvar i forhold til hvordan det kunne vært!

Hun beskytter bagen min, og meg på treninger og uten om det kun hvis det kommer en situasjon hvor hun ikke har 100% oversikt f. Eks om det kommer en hund brasende inn og det er mat involvert. Å få godbiter sammen med andre er ikke et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...